Best Kept Secret 2024

Het onderspit delven is nu precies die schromelijke overdrijving waar ik op doel. Je licht er een aantal zaken uit en doet net alsof elk optreden en je hele festival beleving verpest wordt door mensen die niet matchen met jouw waarden, normen en wereldbeeld. Ik zie geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat die Lowlands taferelen op BKS gaan terug keren.

Jij bent daarin dan meer normerend dan ik. Dat mensen zich soms gedragen op een wijze die je niet past komt overal voor, dus ook op een popfestival. Hoe je er tegenover staat en er mee omgaat is je eigen keuze.
Fijn voor je dat je dat niet hebt. Maar ik merk het dus wel, wie, wat, waarom kan verschillende oorzaken hebben. En volgens mij heb ik hier heel het jaar over geschreven dat ik bang was dat het een andere richting op zou gaan dan dat voor mij wenselijk zou zijn. En als ik heel eerlijk ben is voor mij dat gevoel wel bevestigd geweest de afgelopen 2 edities. En dat vind ik jammer omdat ik juist BKS ontzettend tof vond alle edities voor corona. Ik zie gewoon een ander beleid in BKS de afgelopen jaren, en dat is in principe best prima. Maar als trouwe bezoeker van het eerste uur die alle edities mee gemaakt heeft mag je toch wel benoemden als je een voor jou negatieve kentering ziet in het festival .

En ik vind je statement naar Timmetje ook een beetje loos. BKS was geen "pop" festival, maar echt een alternatief evenement, en een tegenbeweging op het huidige establishment wat destijds Lowlands was. En nu voelt het voor mij steeds meer dat BKS ook zo'n tegengeluid nodig heeft. Daarnaast hoeft echt niet iedereen hetzelfde te zijn net als ik. Maar als je een bibliotheek binnenloopt dan verwacht ik ook van een ander dat deze stil is. En zo moet je het ook zien. Prima dat er festivals zijn voor de praters, drinkers, drugsgebruikers en andere fatsoensnormen. Maar dat hoeft echt niet overal en altijd maar plaats te vinden.

Naar mijn gevoel wordt de bibliotheek bezoeker weggepest om dat die maar moeten accepteren dat mensen overal maar druk en luidruchtig moeten zijn. En dat vind ik persoonlijk raar. Natuurlijk is het een beetje aangedikt, en probeer ik het met enige beeldvorming te versterken. Maar dat wil niet zeggen dat de bezoeker die wel uit is op die rustige festivalbeleving geen bedenkingen kunnen krijgen of dit de juiste koers is. En vaak hebben dit soort zaken een lawine-effect. Daarom koop ik ook niet per direct mijn kaartje voor volgend jaar, en ik twijfel heel erg of ik volgend jaar wel een heel weekend ga. En nee je hebt niet continu deze ervaring op het festival, maar toch wel te vaak dat het begint te wringen.
 
Fijn voor je dat je dat niet hebt. Maar ik merk het dus wel, wie, wat, waarom kan verschillende oorzaken hebben. En volgens mij heb ik hier heel het jaar over geschreven dat ik bang was dat het een andere richting op zou gaan dan dat voor mij wenselijk zou zijn. En als ik heel eerlijk ben is voor mij dat gevoel wel bevestigd geweest de afgelopen 2 edities. En dat vind ik jammer omdat ik juist BKS ontzettend tof vond alle edities voor corona. Ik zie gewoon een ander beleid in BKS de afgelopen jaren, en dat is in principe best prima. Maar als trouwe bezoeker van het eerste uur die alle edities mee gemaakt heeft mag je toch wel benoemden als je een voor jou negatieve kentering ziet in het festival .

En ik vind je statement naar Timmetje ook een beetje loos. BKS was geen "pop" festival, maar echt een alternatief evenement, en een tegenbeweging op het huidige establishment wat destijds Lowlands was. En nu voelt het voor mij steeds meer dat BKS ook zo'n tegengeluid nodig heeft. Daarnaast hoeft echt niet iedereen hetzelfde te zijn net als ik. Maar als je een bibliotheek binnenloopt dan verwacht ik ook van een ander dat deze stil is. En zo moet je het ook zien. Prima dat er festivals zijn voor de praters, drinkers, drugsgebruikers en andere fatsoensnormen. Maar dat hoeft echt niet overal en altijd maar plaats te vinden.

Naar mijn gevoel wordt de bibliotheek bezoeker weggepest om dat die maar moeten accepteren dat mensen overal maar druk en luidruchtig moeten zijn. En dat vind ik persoonlijk raar. Natuurlijk is het een beetje aangedikt, en probeer ik het met enige beeldvorming te versterken. Maar dat wil niet zeggen dat de bezoeker die wel uit is op die rustige festivalbeleving geen bedenkingen kunnen krijgen of dit de juiste koers is. En vaak hebben dit soort zaken een lawine-effect. Daarom koop ik ook niet per direct mijn kaartje voor volgend jaar, en ik twijfel heel erg of ik volgend jaar wel een heel weekend ga. En nee je hebt niet continu deze ervaring op het festival, maar toch wel te vaak dat het begint te wringen.
Stel dat je niet naar BKS gaat, ga je dan wel naar een ander festival denk je? Zo ja, welke? Een Haldern Pop oid?
 
Voor het eerst een dag op BKS geweest (Zaterdag). Hoewel sommige optredens niet helemaal lekker aansloegen (Vince staples was wat vlak, Mildlife was een beetje verkeerd getimed voor ons, ookal speelde ze erg goed) hebben we een super dag gehad.

Hoogtepunten:
- De drukte (of het gebrek daaraan) op het terrein. We konden overal lekker heen lopen en bij elk optreden een goede plek weten te bemachtigen zonder een uur van te voren een tent in te gaan.
- Er wordt naar mijn idee veel minder gefilmd dan op bijvoorbeeld DTRH of LL. Heerlijk!
- Het terrein is echt fantastisch mooi, overal fijne plekken om te ontdekken.

Ik snap wel wat er bedoeld wordt met het drugsgebruik, ik had er zelf geen last van, maar ik zag het meer dan ik op basis van het type festival had verwacht en op sommige plekken al vroeg op de dag (rond 14:00). Wat je er ook van vind, het doet wel wat met de sfeer.

Al met al een heerlijke dag gehad, we komen zeker terug!
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs
Jammer dat Maurits in het slotinterview geen tipje van de sluier oplicht, zoals hij dat vorig jaar wel had gedaan.
 
Weinig hints over het programma waar we hier op los kunnen gaan, maar dat ze met Fontaines DC bezig zijn was wel duidelijk.
Haha inderdaad. Opvallend hoe hij met terugwerkende kracht Fontaines als echte headliner boven the Strokes plaatst.

Ik ben het er niet mee oneens, maar Maurits is volgens mij echt een fan van the Strokes.
 
Haha inderdaad. Opvallend hoe hij met terugwerkende kracht Fontaines als echte headliner boven the Strokes plaatst.

Ik ben het er niet mee oneens, maar Maurits is volgens mij echt een fan van the Strokes.
Ja, die viel we op. Overigens ook dat hij met veel plezier bij Baxter Dury was en daar met jonge bezoekers stond te praten.
Uhmm.... Was er op dat moment niet iets met een bepaalde headliner (en: waarom vraagt 3voor12 daar niet op door)?

Ook wel bijzonder hoe hij het gevalletje Justice bij Primavera Porto wegzet.
 
Zo ja, welke? Een Haldern Pop oid?

Haldern Pop kwam ook bij me op als potentieel ideaal festival zonder drugsneuzen maar met stil luisterende liefhebbers. Wat je daar helaas wel vaak ziet is van die koters van <10 met van die gehoorbescherming op. Ik kan me daar zo aan ergeren. Kinderen horen imho niet op festivals, ze halen me helemaal uit de beleving. Van die wazig kijkende kutkoters die ook niet weten wat ze er eigenlijk doen. Op Haldern zie je die steeds meer. Zorgelijke ontwikkeling. Gelukkig heb ik op BKS nog geen kinderen gezien. Dan heb ik toch liever af en toe wat volk met grote pupillen en het enkele bierlijk, dan die klote kinderen.

Je kan je overal wel aan ergeren.

Maar grosso modo is BKS een van de meest relaxte festivals van NL en omgeving. Haldern ga ik ook weer heen in augustus. Fontaines DC speelt er!
 
Ben benieuwd wanneer en welke sets volledig op het yt kanaal van 3voor12 worden gepost. Ik hoop op Justice, PJ Harvey, Jockstrap en Slowdive. (Jammer dat in de secret niet wordt gefilmd, want ik ben toch best benieuwd wat Mula b daar heeft uitgevreten.)
 
Kinderen horen imho niet op festivals, ze halen me helemaal uit de beleving. Van die wazig kijkende kutkoters die ook niet weten wat ze er eigenlijk doen. Op Haldern zie je die steeds meer. Zorgelijke ontwikkeling.
hahaha ik begrijp wat je bedoelt, maar vind het wel goed dat ouders hun kinderen introduceren met muziek en ze al vroeg die ervaring van live muziek geven.
 
hahaha ik begrijp wat je bedoelt, maar vind het wel goed dat ouders hun kinderen introduceren met muziek en ze al vroeg die ervaring van live muziek geven.

Het boeit me echt niks of er kinderen rondhuppelen op een festival. Net zoals het me echt geen bal kan schelen of mensen drugs of drank gebruiken. Zolang iedereen redelijk lief voor elkaar is, doet iedereen maar lekker waar die zin in heeft. En kletsen bij concerten.. tja. Soms is dat. Maar vooraan meestal niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Ik kijk terug op weer een erg mooi weekend BKS. Sinds de ‘oude’ opzet in 2018 zijn vorm had gevonden heeft het terrein er niet beter uitgezien dan dit jaar. The Secret, The Casbah en Muziekgieterij hebben nu allemaal de volwaardige plek die ze moeten hebben. De aanpassing om achteraan het strand de wand met barren weg te halen en te vervangen door een eiland, met balkon, vond ik mooi werken. Net als eerdere jaren was het eten van de verschillende foodtrucks ook dit jaar weer heerlijk. Als bonus werkte het weer ook nog eens mee. Drie droge grotendeels zonnige dagen die gelukkig niet zo heet waren als de afgelopen edities.

Vrijdag
Ik kwam pas halverwege het optreden van English Teacher en was eerst verrast door de drukte bij the Secret; daarna door de enorme vrijdagmiddagborrel die in de tent gaande was. De paar nummers die ik zag waren prima, maar met zoveel gepraat was het bij voorbaat al een kansloze missie voor de band. Badbadnotgood had een beter publiek, speelde een fijne energieke set, en vond het nog nodig een sitdown te doen. Een beetje overbodig, maar het werkte wel.

Daarna was het wat zoeken. La Femme klonk op afstand wel aardig, maar ONE was toch echt een maatje te groot, en ook Viagra Boys werkte voor mij niet. ISE in de Muziekgieterij was een leuke afwisseling, een Vlaamse eindexamenkandidaat (of iemand in het publiek kon helpen met het tentamen wiskunde) die gewoon fijne liedjes had en het sympathiek speelde.

Op tijd naar St. Vincent gegaan, wat muzikaal echt wel goed was, maar bij mij wilde het helaas niet klikken. Het hielp misschien ook niet dat het leek dat ik midden in een soort St. Vincent fanclub stond, die op zijn tiktok’s haar bewegingen imiteerden. Uiteindelijk toch maar naar Droom Dit gegaan, en wat was dat een fijn en energiek optreden, dat het heel goed deed bij de Muziekgieterij.

Ik had me voorgenomen om toch minstens een paar minuten naar Disclosure te kijken, maar helaas, wat was dit een platte ellende. Het zou vast wat beter zijn geweest met de live-set, maar dat was helaas niet wat BKS kreeg. Zet St. Paul 1,5 uur op dat podium en het is waarschijnlijk beter dan dit… Ook visueel werd er niet veel toegevoegd aan de beelden eerder op het podium bij La Femme en Viagra Boys. Gelukkig was er daarna nog Baxter Dury waarvan ik het tweede deel van de set nog kon meepakken. Onderweg naar de camping hoor ik Disclosure nog Dr. Beat mixen met Mylo. Pijnlijk….

Zaterdag
De zaterdag was gelukkig een stuk sterker. Veel in the Secret geweest deze dag. Begonnen met Ratboys. Gewoon fijne indiepop; een beetje als the Beths een paar jaar geleden. Tegen het eind van het optreden begaf een van de basversterkers het, en moest de setlist noodgedwongen worden omgegooid. Maar ook met 2 rustigere nummers aan het eind was het een fijn optreden.

Na een kort stukje CMAT door naar Winter in de Casbah, met fijne gruizige shoegaze. Leuke ontdekking. Een stukje Royel Otis aan de rand van TWO werkte bij mij niet, dus teruggelopen waar Etran de l’Äïr the Secret goed meekreeg.

Infinity Song was een heerlijk hartverwarmend optreden waar iedereen (behalve de 3voor12-recensent) met een grote grijns vandaan kwam. En ook Mildlife, met een soort van trippy jazz-fusion is typisch zo’n band waarvoor je naar BKS gaat. Een paar nummers Parcels gekeken, maar ik had er geen klik mee.

Op tijd dus naar de TWO voor een mooi plekje vooraan bij een fenomenaal Slowdive. Begin dit jaar in Paradiso vond ik ze nog een beetje tegenvallen, maar op BKS klopte het allemaal, met een goed geluid, een geupgrade lichtshow en een mooie setlist. Het publiek ging ook goed mee in deze prachtige shoegaze.

Wat een verschil een verschil met het publiek dat een paar minuten later bij Paolo Nutini stond, en dat echt op geen enkele manier geïnteresseerd leek in de muziek. Even moest er in het publiek wat jolig gedaan worden met wat gezwaai met schoenen (new shoes, grappig hoor…), maar dat was het wel. Paolo deed ondertussen vooral zijn ding. Totdat hij bijna aan het eind van de set het begin Iron Sky acapella inzette en het publiek even stil kreeg. Het kon dus wel. Heel even…

Gelukkig denderde Osees daarna op een geweldige manier over the Secret heen.

Zondag
De zondag gestart met twee sessies op de Muziekgieterij (Mysterines en Ali) en daartussen Néomí, die was gepromoveerd naar the Secret. Dat bleek een gouden greep, want haar band was waarschijnlijk een stukje te groot geweest voor Muziekgieterij, en de muziek paste perfect op the Secret. Ze begon wat nerveus, werd zelf wat emotioneel doordat er zoveel mensen naar het set waren gekomen, maar speelde gewoon een heel mooie set.

Daarna het laatste deel van Jockstrap meegepakt, met een verassend volle TWO die ook goed meeging met de toch behoorlijke weirde muziek. Typisch BKS eigenlijk!

The Haunted Youth daarna vond ik verrassend goed en meeslepend. Ze hadden om een (licht-)show neer te zetten die je bij een grotere band zou verwachten. Ik kreeg er een beetje eenzelfde gevoel bij als bij King Gizzard en Fontaines D.C. twee jaar geleden, die hun plek toen ook helemaal waar wisten te maken.

Meteen daarna ontstond een klein volksfeestje met België van het Goede Doel. En daarna hing er opeens een wat vreemde sfeer op het terrein. DJVT trok het veld voor de ONE vol, maar onderweg naar the Secret waren The Floor, Coney Island en Casbah allemaal leeg. En ook Slow Pulp stond voor een meer dan half lege Secret te spelen; een soort Julia Jacklin met wat meer pit.

Na een fijne set van Affaire op tijd naar TWO voor een supermooie plek een paar rijen van het podium bij PJ Harvey. En wat was dat een onwaarschijnlijk mooi optreden, waar werkelijk alles tot in de puntjes aan klopte. De zang van PJ Harvey, de geweldige muzikanten, de setlist. Kippenvel bij nummers als The Garden, Angelene en vooral To Bring you my Love. En een publiek dat, in ieder geval voorin, doodstil was. Voor mij een optreden dat naast Radiohead en Nick Cave in de lijst van allermooiste BKS-optredens staat. En geweldig om dat van zo dichtbij ook mee te maken.

Justice maakte het daarna helemaal af. Wat een waanzinnige show was dat.

Ik had vooraf best wat reserves bij het programma, maar uiteindelijk pakte de programmering voor mij, met 3 absolute must sees, toch erg goed uit. Zeker geen topeditie, maar uiteindelijk een heel mooie editie. Mijn scorelijstje:

Buitencategorie
PJ Harvey

*****
Slowdive, Justice

****
Infinity Song, The Haunted Youth, Osees, Droom Dit, Mildlife, Néomi

***
English Teacher, ISE, Baxter Dury, Winter, Ratboys, Slow Pulp, Affaire, Etran de l’äir, St. Vincent, Jockstrap, Paolo Nutini (op het podium)

**
Parcels, La Femme

*
Disclosure, Paolo Nutini (het publiek)

Te kort gezien: Viagra Boys, Royel Otis, CMAT

Muziekgieterij-sessies (geen score): Mysterines, Ali
  • Als gezegd: het terrein ligt er prachtig bij. Je ziet dat daar veel zorg aan is besteed. The Secret, The Casbah en Muziekgieterij hebben nu echt hun vorm gevonden. Over het algemeen trokken deze stages, net als TWO, veel publiek.
  • Waarom is het dan nodig om werkelijk overal kleinere en grotere dj’sets neer te zetten. Heb je zo’n mooi plekje als Muziekgieterij, wordt er niet alleen het zinloze ‘Niet Niks’ achter geplaatst; blijkt er ook een naastgelegen kledingtentje nog een dj bij zich te hebben. Hou hiermee op! Haal die dj’s uit het bos!!!
  • Als festival moet je niet willen dat een act als DJVT op deze manier het terrein leegtrekt. Sowieso: ik heb op ONE welgeteld 1 sterk optreden gezien. Het programma op ONE sloot gewoon niet goed aan op de rest van de programmering.
  • Roken en vapen in de tenten was echt hinderlijk, maar communicatief gebeurde daar ook helemaal niets mee. Op een paar A4’tjs in the Secret na dan. Hier zou meer aandacht voor moeten zijn.
  • Waar waren de rupsen? Ik zag op Graz dat er nog iemand met een t-shirt 'rupsje nooitgenoeg' rondliep, maar dat was niet deze processierups!
  • Het culture-deel is beter geintegreerd dan afgelopen twee jaren. Maar dat opblaaskussen als toegangspoort is het echt niet. Jammer hoor…
  • O, had ik al gezegd dat ik Disclosure echt de meest onbegrijpelijke headliner van 10 jaar BKS vind?
Verder was het gewoon weer geweldig om 3 dagen lang in de BKS-wereld te zijn. Ondanks de minpuntjes die er zeker waren was het weer een heel fijn weekend. Ben er volgend jaar gewoon weer bij.
 
Ja, die viel we op. Overigens ook dat hij met veel plezier bij Baxter Dury was en daar met jonge bezoekers stond te praten.
Uhmm.... Was er op dat moment niet iets met een bepaalde headliner (en: waarom vraagt 3voor12 daar niet op door)?

Ook wel bijzonder hoe hij het gevalletje Justice bij Primavera Porto wegzet.
Maurits was/is volgens mij ook niet heel blij met Disclosure. Dat heeft hij al wel vaker laten doorschemeren.
En idd wat betreft Primavera. Ik denk wel dat we de (productionele) kwaliteit van NL festivals niet moeten onderschatten. Het zit hier op alle fronten gewoon ijzersterk in elkaar. Hij zal dat ook zo zien en dus denken dat zoiets gewoon niet kan, verwacht ik.
 
Haldern Pop kwam ook bij me op als potentieel ideaal festival zonder drugsneuzen maar met stil luisterende liefhebbers. Wat je daar helaas wel vaak ziet is van die koters van <10 met van die gehoorbescherming op. Ik kan me daar zo aan ergeren. Kinderen horen imho niet op festivals, ze halen me helemaal uit de beleving. Van die wazig kijkende kutkoters die ook niet weten wat ze er eigenlijk doen. Op Haldern zie je die steeds meer. Zorgelijke ontwikkeling. Gelukkig heb ik op BKS nog geen kinderen gezien. Dan heb ik toch liever af en toe wat volk met grote pupillen en het enkele bierlijk, dan die klote kinderen.

Je kan je overal wel aan ergeren.

Maar grosso modo is BKS een van de meest relaxte festivals van NL en omgeving. Haldern ga ik ook weer heen in augustus. Fontaines DC speelt er!
Dit jaar toch zeker een stuk of 10 kinderen op BKS gezien hoor. Vorig jaar liep er zelfs een stel met een baby van max 6 maanden rond. Volkomen gestoord.
 
Dit jaar toch zeker een stuk of 10 kinderen op BKS gezien hoor. Vorig jaar liep er zelfs een stel met een baby van max 6 maanden rond. Volkomen gestoord.
Dat weet ik inderdaad nog, ik kwam ze volgens mij rond de casbah tegen. Toen was ik echt in staat om ruzie te gaan maken, maar uiteindelijk toch laten gaan. Vond het ook heel raar dat BKS zoiets toestaat. Een minimale leeftijd is niks geks voor een festival imo
 
Maurits was/is volgens mij ook niet heel blij met Disclosure. Dat heeft hij al wel vaker laten doorschemeren.
En idd wat betreft Primavera. Ik denk wel dat we de (productionele) kwaliteit van NL festivals niet moeten onderschatten. Het zit hier op alle fronten gewoon ijzersterk in elkaar. Hij zal dat ook zo zien en dus denken dat zoiets gewoon niet kan, verwacht ik.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat hier nou gebeurd is en of BKS al op het moment van boeken wist dat ze een andere Disclosure zouden hebben dan die op Primavera zou staan. Ook omdat de reputatie van Disclosure als dj's in Nederland al niet best was. Ik kan me niet voorstellen dat Malou Miedema daar in dat reddingsbootje niet naar gevraagd heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: DanielNedelko en yumi
Ik ben toch wel heel benieuwd wat hier nou gebeurd is en of BKS al op het moment van boeken wist dat ze een andere Disclosure zouden hebben dan die op Primavera zou staan. Ook omdat de reputatie van Disclosure als dj's in Nederland al niet best was. Ik kan me niet voorstellen dat Malou Miedema daar in dat reddingsbootje niet naar gevraagd heeft.
Maurits zei een paar dagen voor het festival begon toch echt bij KINK dat ze een live set zouden doen. Het lijkt me dat hij not amused was en wellicht daarom bij Baxter Dury stond, als statement.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch wel heel benieuwd wat hier nou gebeurd is en of BKS al op het moment van boeken wist dat ze een andere Disclosure zouden hebben dan die op Primavera zou staan. Ook omdat de reputatie van Disclosure als dj's in Nederland al niet best was. Ik kan me niet voorstellen dat Malou Miedema daar in dat reddingsbootje niet naar gevraagd heeft.
Natuurlijk heeft ze dat niet gevraagd. 3voor12 doet niet aan journalistiek maar meer aan lijfsbehoud. Hebben ooit kritische stukken over Pinkpop geschreven, en werden ze op de vingers getikt dat ze niet "te kritisch" meer moesten zijn. Sindsdien gaan ze alleen voor positiviteit, bang om de relaties met de festivals te schaden.
 
Maurits zei een paar dagen voor het festival begon toch echt bij KINK dat ze een live set zouden doen. Het lijkt me dat hij not amused was en wellicht daarom bij Baxter Dury stond, als statement.
Ik denk dat Disclosure daar ook niet wakker van ligt. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dit soort zaken zwart-op-wit heb laten leggen, het komt nogal amateuristisch over als ik eerlijk ben. Zeker gezien de reputatie die ze al hadden bedenk je je inderdaad wel 2x zou ik zeggen.

En Baxter Dury is natuurlijk veel toffer dan Disclosure.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Users who are viewing this thread