Best Kept Secret 2024

Is er eigenlijk sprake van dat Tricky weer mee op tour zou gaan? Volgens Wikipedia (I know) is hij weer lid...?

(Ik denk van niet, hoor, voor alle duidelijkheid, maar misschien kent iemand de details.)
 
Massive Attack staat op Spoorpark Live, het Tilburgse festival dat verder grootheden als Clouseau, Douwe Bob en Danny Vera op het programma heeft staan. (En waar mijn zoontjes al twee keer de pauzeact zijn geweest trouwens.) Ze staan overigens wel op een andere dag dan die Belgische en Nederlandse toppers. Desondanks, ik snap weinig niks van deze boeking.
Ik dacht dit dus eerst ook, maar het is echt een andere festivaldag.
 
Zoals ik zelf ook al schreef, maar ik vind het toch een vreemde combinatie.
Op zich niet. Ze boeken nu ook UB40 terwijl ze de eerste edities alleen artiesten uit Nederland hadden. Daarnaast heb ze nu voor het eerst een los concert op donderdag.
 
Massive Attack wordt in Nederland geboekt door Greenhouse en die heeft ze daar neergezet.
Als het al van begin af aan duidelijk was dat Greenhouse hen op een eigen evenement neer wilde zetten dan is BKS dus ook nooit een optie geweest. Het blijft dan wel zuur om ze in Tilburg neer te zetten, gekoppeld aan evenement dat helemaal niets met Massive Attack te maken heeft.

Zo wordt van het lijstje afvallers steeds duidelijker waarom ze niet op BKS staan.

Blijft er langzaam nog een naam over en dat is Pulp. Waar gaan die opduiken?
 
  • Leuk
Waarderingen: noid en davadude
Tsja dat is precies het pijnpunt waarover het hier de laatste maanden al vaker is gegaan: wij willen liever Pulp en Blur, de organisatie misschien eigenlijk ook wel, maar met Disclosure verwachten ze (al dan niet terecht; ik vrees ook wel terecht) meer kaarten te verkopen.
 
Ja eens, net als Blur vorig jaar.
Blur was weer een ander verhaal. Die zaten vorig jaar gewoon in het rooster van Friendly Fire. Maar vanwege de Primavera's paste BKS niet in het tourschema. En vervolgens zette Friendly Fire ze in de Ziggo neer. Maurits heeft toen in een van de interviews ook toegegeven dat ze Blur geprobeerd hebben maar dat het uiteindelijk niet paste.

Rond Pulp is het denk ik eerder de vraag of prijs en aantal bezoekers dat voor Pulp zou komen passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude
Ik snap dat het een ander verhaal is, net als ook weer The National dit jaar, maar de uitkomst is denk ik wel dat er in '23 en '24 tussen de (middel)grote namen iets minder 'indiedarlings' staan dan eerdere edities. Dit jaar eigenlijk alleen PJ Harvey en Slowdive, zou ik zeggen. (Verder ben ik, zoals vaker hier geschreven, wel team half/driekwartvol hoor, heb ik vorig jaar een uitstekende editie gehad en heb ik ook veel zin in deze editie.)
 
Massive Attack missen op je affiche en die dan wel in t verschrikkelijke Spoorpark geboekt zien, maakt deze editie nog pijnlijker. Het was voor mij de enige manier om deze editie nog n beetje smoel te geven. ...... OK, laat ik m'n grens dan maar weer verleggen: Het enige wat t weekend nog kan redden is n grotere casbah zodat je de bands daar wel kan zien.......

Ik dacht dat het aan FF gelieerde FKP Scorpio altijd een boekingsgigant was, net als LiveNation, waardoor dit soort acts gemakkelijk binnengehaald konden worden....
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd en noid
Friendly Fire is in Nederland de nummer twee op ruime achterstand van Mojo. Dat zorgt ervoor dat het een uitdaging blijft om grote buitenlandse namen te boeken. Uiteraard profiteren ze regelmatig van FKP Scorpio die een aanbod bij een artiest kan neerleggen voor meerdere shows in Europa.

De afgelopen twee jaar (en met name vorig jaar) hebben ze wat pech gehad met het boeken. Soms zit het mee (Radiohead) en soms zit het tegen (The National dit jaar). Je kunt niet zeggen dat Justice en St. Vincent slechte boekingen zijn. Menig festival had die willen hebben. Dus zo slecht is het allemaal ook weer niet.
 
Tsja dat is precies het pijnpunt waarover het hier de laatste maanden al vaker is gegaan: wij willen liever Pulp en Blur, de organisatie misschien eigenlijk ook wel, maar met Disclosure verwachten ze (al dan niet terecht; ik vrees ook wel terecht) meer kaarten te verkopen.
Herkenbaar, al ben ik bang dat ze met Disclosure toch echt de plank misslaan. Vanuit het type festival dat BKS wil zijn had ik liever gezien dat ze voor een kleinere naam waren gegaan en dan wat extra hadden kunnen inzetten op de midden- of undercard. Disclosure sluit muzikaal niet goed aan op BKS en bovendien hebben zij ook een tamelijk belabberde live-reputatie. En het zal ze ook niet helpen dat er daarna nog een Ki/Ki geprogrammeerd staat.
 
Friendly Fire is in Nederland de nummer twee op ruime achterstand van Mojo. Dat zorgt ervoor dat het een uitdaging blijft om grote buitenlandse namen te boeken. Uiteraard profiteren ze regelmatig van FKP Scorpio die een aanbod bij een artiest kan neerleggen voor meerdere shows in Europa.

De afgelopen twee jaar (en met name vorig jaar) hebben ze wat pech gehad met het boeken. Soms zit het mee (Radiohead) en soms zit het tegen (The National dit jaar). Je kunt niet zeggen dat Justice en St. Vincent slechte boekingen zijn. Menig festival had die willen hebben. Dus zo slecht is het allemaal ook weer niet.
Ik heb de indruk dat het voordeel van FKP Scorpio de laatste jaren wat verdwenen is. Radiohead hebben ze destijds samen met een paar festivals binnengehaald. Northside zat toen bijvoorbeeld ook nog bij FKP Scorpio. Maar van dat gezamenlijk inkopen zie je nu niet zoveel meer. Zie bijvoorbeeld Live /s Live dat ook bij Scorpio zit, dat catering en podium heeft gedeeld met BKS, maar waar nauwelijks overlap in de programmering zit.

Wat Mojo bovendien steeds meer lijkt te doen is om zaalboekingen te combineren met een festivalboeking het jaar daarna. Ik weet niet of het echt zo werkt, maar het lijkt erop dat Friendly Fire er bij bijvoorbeeld the Smile en the National veel moeilijker tussenkomt, omdat Mojo de zaalboeking ook heeft gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid en dfrvanloon

Users who are viewing this thread