Best Kept Secret 2020 - Nieuws en geruchten

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
161
41
gesp wrote:
al is garagerock (al dan niet met vrouwelijke zangeressen/bandleden) ook aan een opmars bezig. Dat laatste zie je wel duidelijk in de voorlopige line-up, dat eerste niet.

Ik denk dat die opmars al terug aan het dalen is. Ofwel zie ik “garagerock” als iets anders dan jij doet.

Een Squid, Black Country New Road, Sheer Mag, Surfbort, Fontaines DC,… zie ik dus totaal niet onder garagerock om maar iets te zeggen. De donkerdere “postpunk” dat is wat momenteel up en running is (Idles, Shame, The Murder Capital, Fontaines DC,… en daar tel ik Squid en Black Country dan ook wel meer bij)

Eigenlijk echt pure garagerock zie ik alleen maar Black Lips er tot nu toe staan, maar die zijn dan ook net met een country album gekomen.
Een Iguana Death Cult zie ik ook nog wel terugkomen hebben een zeer goed album afgeleverd vorig jaar.
Ik ben in ieder geval blij dat BKS spannende bands als Squid, Black Country New Road, black midi etc programmeert i.p.v. de dikwijls dertien-in-een-dozijn bandjes die vaak makkelijk in het "garagerock" vakje passen. Daar heb ik genoeg van gehoord.

Die SEVEN moet wel flink groter worden, lijkt me, als ze daar hypebandjes als Squid, black midi en BCNR in kwijt denken te kunnen…
Ik kan me inbeelden dat er heel veel veranderingen op het terrein gaan zijn. Mij vielen vorig jaar deze dingen op:
ONE is veel te groot overdag.
De vergroting van TWO is heel goed.
THREE is redelijk zinloos en staat op een vreemde plek. FOUR is veel leuker dan de THREE.
FIVE was voor heel wat acts veel te klein en staat ver van de ONE en TWO. Weinig sfeervolle tent ook. Programmatie is wel heel slim hier.
SEVEN is een leuk idee, maar dan moeten ze er enkel maar de echt obscure acts zetten. Eenmaal het vol zit, is het een heel onaangename plaats. De halve ton vind ik sowieso niet fijn. Een mini-podium vind ik super op BKS, maar dan liever in een andere vorm.
Casbah kan iets groter, al heeft dat zijn charmes.

Die bands die jij noemt (BCNR, black midi en Squid) gaan nooit of te nimmer in een SEVEN passen. Zelfs de FIVE zou al propvol zitten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Tsja maar je zit met de One ook met de headliners. Denk niet dat ze daar heel snel wat aan gaan veranderen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.670
1.196
Dat de ONE te groot was viel inderdaad wel op, al lag dat aan de programmatie denk ik want vroeger viel me dat nooit op.
- minder "alternatieven" aanbieden kan helpen. 1 of 2 podia minder bv. of gewoon gelijk met de ONE niet te vele andere shows laten samen lopen. Maar vorig jaar had je als middelgrote namen op de ONE bv. Primal Scream, Guided By Voices, Phosphorescent, Kurt Vile, Liz Phair, Indian Askin,... vele hiervan zijn toch wat minder crowdpleasing of meer niché dan voorgaande jaren (bv. Future Islands, Wolf Alice, Spoon, Strand Of Oaks,...)

BKS is een heel hip en jong festivals een Primal Scream, Liz Phair en Guided By Voices trekt heel veel minder (jong) volk dan andere bands. Ze hadden beter bv. een Raconteurs, Interpol, Death Grips, Big Thief op een ONE gezet. (al gaat dat hun show waarschijnlijk niet ten goede zijn gekomen, maar het terrein had dan wel minder vaak half leeg gestaan als bij andere bands die er nu stonden).

Ik verwacht nog wel een hoop ONE name hoor. Met een Diiv, BadBadNotGood, Dope Lemon, Fontaines, Maggie Rogers,... gaan ze vaak een half leeg veld hebben als ze die op de ONE moeten gaan zetten. Los van headliner kan Metronomy en Belle & Sebastian nog veel volk op de been krijgen maar daar houd het toch ook weer bij op denk ik.

Van mij mogen ze terug een tweetal bandjes op het weekend zetten die "eenvoudige indie" spelen. Circa Waves, Bloc Party, Babyshambles, White Lies, Dandy Warhols, Maximo Park, The Cribs, Vaccines,...).

Is waarschijnlijk niet "cool" maar af en toe zo'n bandje gewoon rustig met een cocktailtje mag wel. brengt sowieso veel volk en meestal goede sfeer met zich mee!
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Ofwel zie ik “garagerock” als iets anders dan jij doet.

Dat kan maar zo, bedoelde namelijk wel de bands en het soort muziek dat je noemt. Postpunk had ook gekund. Scheidslijn tussen genres is vrij dun en de overlap behoorlijk groot. Opmars van rammelende gitaarbandjes in ieder geval, soms wat duisterder inderdaad. Merk je ook in de agenda bij lokale poppodia.

Tsja maar je zit met de One ook met de headliners. Denk niet dat ze daar heel snel wat aan gaan veranderen.

Misschien is het een overweging voor BKS om op One de programmering later te laten beginnen en die bands die zouden openen elders te zetten. Zou die leegte voor het hoofdpodium voor een groot deel oplossen.
 

Ridder Kale Knikker

Campingartiest
10 jan 2017
78
0
Angel Olsen ja! Een van de albums van 2019 en past perfect op BKS. Hoop dat ze alsnog wordt aangekondigd als haar show in Paradiso uitverkocht is.

Heb het idee dat die singer-songwriters, dromerige troubedours en Americana die je noemt wat uit de mode aan het raken zijn. Muzikale tendens is toch meer pop en hiphop tegenwoordig, al is garagerock (al dan niet met vrouwelijke zangeressen/bandleden) ook aan een opmars bezig. Dat laatste zie je wel duidelijk in de voorlopige line-up, dat eerste niet.

Denk dat we eerder nog pop dan hiphop en singer-songwriters en Americana kunnen verwachten.

Het stevigere werk ontbreekt voorlopig ook opvallend.

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt over muzikale tendens, maar dat je wellicht onderschat hoe populair Americana in met name Nederland (nog) is. Weliswaar onder een oudere doelgroep, maar dat is ook een doelgroep (waar ikzelf zeker toe behoor) die veel op BKS te vinden is geweest de afgelopen jaren. Al schuur ikzelf met mijn 50 jaar eerlijk gezegd wel tegen de bovenkant aan. Voel me op BKS daardoor ook meer thuis dan bij DTRH, waar ik de eerste 5 jaar van het festival ook naar toe ben geweest maar waar de nadruk steeds meer op feestjes is komen te liggen en minder op muziek. Op BKS vindt je mijns inziens meer de echte muziekliefhebber. Hopelijk ziet de organisatie ook het belang de iets oudere doelgroep. Zijn over het algemeen ook de mensen die makkelijker geld besteden op het festival zelf, om het economisch belang duidelijk te maken.

Maar allez, met het programma komt het elk jaar goed, ik ben ervan overtuigd dat we met zijn allen weer volop zullen genieten. Ik heb mijn weekendtickets al in de pocket, leve de voorpret!
 

Ridder Kale Knikker

Campingartiest
10 jan 2017
78
0
En als Angel Olsen eventueel mag komen, dan mag Hand Habits er van mij ook bij zijn hoor. Staat in het voorprogramma volgende week donderdag in Paradiso en de kennismaking op Spotify bevalt me zeer.
 

flater1617899909

Playlistbediener
22 jan 2020
5
1
Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt over muzikale tendens, maar dat je wellicht onderschat hoe populair Americana in met name Nederland (nog) is. Weliswaar onder een oudere doelgroep, maar dat is ook een doelgroep (waar ikzelf zeker toe behoor) die veel op BKS te vinden is geweest de afgelopen jaren. Al schuur ikzelf met mijn 50 jaar eerlijk gezegd wel tegen de bovenkant aan. Voel me op BKS daardoor ook meer thuis dan bij DTRH, waar ik de eerste 5 jaar van het festival ook naar toe ben geweest maar waar de nadruk steeds meer op feestjes is komen te liggen en minder op muziek. Op BKS vindt je mijns inziens meer de echte muziekliefhebber. Hopelijk ziet de organisatie ook het belang de iets oudere doelgroep. Zijn over het algemeen ook de mensen die makkelijker geld besteden op het festival zelf, om het economisch belang duidelijk te maken.

Ik ben de 50 ook al gepasseerd en ben vooral benieuwd naar de sfeer op BKS, de bands die nu al geboekt zijn zien er goed uit. Ik ben hiervoor 5x naar DTRH en daarvoor 9x naar Lowlands geweest, ik vind bij deze festivals de sfeer relaxte, vrolijk en vriendelijk. Alleen vond ik Lowlands teveel lopen en te druk worden, dit voelde ik vorig jaar ook voor het eerst op DTRH. De ophoging van 25.000 naar 35.000 mensen vind ik teveel.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
"Voel me op BKS daardoor ook meer thuis dan bij DTRH, waar ik de eerste 5 jaar van het festival ook naar toe ben geweest maar waar de nadruk steeds meer op feestjes is komen te liggen en minder op muziek."

Maar dat komt vooral door de afschuwelijke marketing van DTRH. Ze hebben heel vaak een prima line up met een aantal grotere "alternatieve" acts, veel interessante kleinere acts en een vrij afwisselende overall line up. In 2019 hadden ze wat mij betreft zelfs de beste line up van Nederland dat jaar. Maar met dat vreselijk hip-je-hopje hebben ze een publiek getrokken dat daar helemaal niet in geïnteresseerd is, maar vooral een "een feestje" wil. Een soort Snollebollekes voor hoger opgeleiden eigenlijk. Daarom ben ik maar één keer geweest. Koffeman zei in die podcast van Festileaks (die ik echt prima vond trouwens. Zat goed in elkaar) dat hij daar ook wel een beetje spijt van heeft. Waarom ze dat dan toch zeven edities vol hebben gehouden is dan natuurlijk een relevante (!!) vraag. Anyway, ik denk niet dat de organisatie nou de nadruk op de feestjes wil leggen, maar dat hun marketing een publiek heeft getrokken dat daar primair in geïnteresseerd is.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Aan stevige gitaarbands geen gebrek maar het is ook niet Roadburn waardig (op OM na) mocht dat met stevig bedoeld worden. En los van Swans in de eerste editie werden dat soort acts eigenlijk nooit geboekt. Stevig zit bij BKS doorgaans toch in de genres shoegaze, punky, noisy, garage - indierock en niet zozeer in allerlei metal varianten.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
gesp wrote:
Het stevigere werk ontbreekt voorlopig ook opvallend.

Behoren Om, Surfbort, Black Midi en Black Country New Road hier dan niet toe?

Misschien dat hier mijn definitie weer afwijkt maar die eerste twee zijn zo'n beetje de enige, met nog Amyl & The Sniffers. En dat vind ik opvallend weinig gezien het aantal namen dat al bekend is gemaakt, verwacht daar (net als pop) meer van in een volgend pakketje. BCNR op Eurosonic gezien en Black Midi regelmatig geluisterd, dat valt qua stevigheid toch nog wel mee?

M
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
690
628
Aan stevige gitaarbands geen gebrek maar het is ook niet Roadburn waardig (op OM na) mocht dat met stevig bedoeld worden. En los van Swans in de eerste editie werden dat soort acts eigenlijk nooit geboekt. Stevig zit bij BKS doorgaans toch in de genres shoegaze, punky, noisy, garage – indierock en niet zozeer in allerlei metal varianten.

Blijft toch raar dat BKS, DTRH en LL zich bijna niet wagen aan metal, is daar nou echt zo weinig vraag naar op deze festivals? Wat mij betreft mogen deze festivals best een beetje uit de comfort zone komen en bands als Amenra boeken zoals LL in 2018 deed. Het hoeft uiteraard allemaal niet op de mainstage, maar voor de afwisseling en variatie in je publiek doe je er echt alleen maar goed aan als festival zijnde lijkt me.
 

Sandow

Gouden Tip
16 feb 2017
258
168
Er is nog geen reggae-artiest!
1f606.svg
Dj Python zie ik omschreven worden als 'deep reggaetón', komt dus misschien toch een klein beetje in de buurt.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
@Gesp

Opvallend dat je de veruit 'stevigste' acts dan buiten beschouwing laat: Tropical Fuck Storm en Girl Band. En dan stevig in de zin van: ontregelend, buiten de lijntjes kleurend en zeer intens. :) Tropical Fuck Storm gaat sowieso één van de shows van het weekend geven, dat durf ik nu al wel te voorspellen. Mis die niet, zou ik zeggen..
 

yngvar

Randprogramma
22 nov 2018
136
115
@Gesp

Opvallend dat je de veruit ‘stevigste’ acts dan buiten beschouwing laat: Tropical Fuck Storm en Girl Band. En dan stevig in de zin van: ontregelend, buiten de lijntjes kleurend en zeer intens. ? Tropical Fuck Storm gaat sowieso één van de shows van het weekend geven, dat durf ik nu al wel te voorspellen. Mis die niet, zou ik zeggen..

Hmm... Voorlopig konden die mij nog niet echt overtuigen. Ik was zelfs van plan om ze te missen.
Maar goed... Misschien moet ik je tip ter harte nemen aangezien je zo overtuigd bent. :)
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
@Gesp

Opvallend dat je de veruit ‘stevigste’ acts dan buiten beschouwing laat: Tropical Fuck Storm en Girl Band. En dan stevig in de zin van: ontregelend, buiten de lijntjes kleurend en zeer intens. ? Tropical Fuck Storm gaat sowieso één van de shows van het weekend geven, dat durf ik nu al wel te voorspellen. Mis die niet, zou ik zeggen..

Intens klinkt Girl Band zeker. Tropical Fuck Storm toevallig vorig jaar gezien, maar dat zou ik niet onder echt stevig scharen (en wel onder garagerock). Wel intens en zeker een aanrader!

Maar ik zal de definities en genres laten rusten, merk dat ik het toch anders bedoel dan het hier wordt geïnterpreteerd. Bovendien is het onnodig alles in hokjes te plaatsen.

Merkte bij het inluisteren dat er nog weinig bands zijn die ik echt te stevig vind klinken, terwijl dat normaal gesproken bij festivals wel voorkomt. En ik bij bijvoorbeeld bij Roadburn wel geregeld zou hebben. Vandaar dat het me opviel en ik daar nog meer namen verwacht, maar misschien staat dat inderdaad minder op BKS dan ik had gedacht.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
De zanger van Tropical Fuck Storm was ook al goed en intens bij The Drones.
Yep, niet te missen.

Zeker! Enorm ondergewaardeerde band, buiten hun thuisland Australië, dat The Drones. Hopelijk nu met TFS meer erkenning.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.255
2.197
Die Maggie Rogers is op BKS een niet zo opvallende sub, maar in de VS blijkt zij dus gewoon een van de headliners op Firefly te zijn....

https://fireflyfestival.com/

Is dat puur vanwege Pharell?
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Die Maggie Rogers is op BKS een niet zo opvallende sub, maar in de VS blijkt zij dus gewoon een van de headliners op Firefly te zijn….

https://fireflyfestival.com/

Is dat puur vanwege Pharell?

Ze komt uit diezelfde regio, zal ongetwijfeld een hogere positie op het affiche geven.

Die video met Pharrell zal zeker deuren hebben geopend, maar zou toch zeggen dat ze op basis van haar kwaliteiten staat waar ze nu staat.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken