Best Kept Secret 2020 - Nieuws en geruchten

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
The National, the Strokes, Amyl & The Sniffers, Fontains DC, DIIV, Black midi, Sheer Mag, Black Lips, Rolling Blackouts CF, Squid, Girl Band, pottery, Beach Bunny, Surfbort,.. Weer genoeg bands om mij te vermaken, maar ik mis toch enkele namen die al iets meer bevestigd hebben onder de headliners (die ik trouwens beter vind dan vorig jaar).
En op zondag kan ik weer vroeg naar huis lijkt het.

Ik hoop wel dat het halen van The Strokes niet inhoudt dat de subbands van een lager niveau gaan zijn.
Want dat vind ik wel tegenvallen momenteel.
Hopelijk nog een een groepje namen tussen de headliners en de bands die er nu onder staan.

Los van wat ik persoonlijk goed vind zag je de voorbije jaren onder de headliners oa Royal blood, the Kills, Mogwai, Jesus & the mary chain, Wilco, dinosaur jr, Bloc Party, Ride, Father John Misty, Angus & Julia Stone, Ty Segall, Slowdive, Air, Beach House charlotte gainsbourg, interpol, gudied by voices, cigarettes after sex, mac de marco, raconteurs, Kurt Vile,....
Bands die toch al ietwat meer "status" hadden dan de bands die er nu staan: Badbatnotgood, Catfish & Bottlemen, Fontains DC, DIIV, Dope Lemon, Jarvis Cocker, Belle & Sabastian, metronomy, Maggie Rogers, The Avalanches. De meeste daarvan passen beter een rijtje lager op de affiche.
En 2 (zij)projecten meteen als subheadliners afficheren maakt mij niet hoopvol voor wat nog komt.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.385
563
In grafische vormgeving is het over het algemeen beter om contrasterende fonts te nemen dan fonts die op elkaar lijken (tenzij je hetzelfde font gebruikt natuurlijk).

Nou, nee. In dit geval wordt er ook maar één font gebruikt, want de tekst 'BEST KEPT SECRET' is het logo en dus geen font dat je moet gaan herhalen voor de normale tekst omdat het logo daarmee compleet wegvalt. En naast dat tekstlogo wil je juist font gebruiken die erbij aansluit. Ik zuig het ook allemaal niet uit mijn duim want ik heb dit een tijdje gestudeerd voordat ik wat anders ging doen.
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
165
41
Ze hebben nu daadwerkelijk de homepagina aangepast. Ze tonen de line-up per dag in een animatie.

Ik denk dat er nog wel een aantal mooie subheadliners komen hoor. Mij lijkt het dat ze deze niet vlak na de buzz rond The Strokes wilden prijsgeven.
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
165
41
cloudyshoes wrote:
In grafische vormgeving is het over het algemeen beter om contrasterende fonts te nemen dan fonts die op elkaar lijken (tenzij je hetzelfde font gebruikt natuurlijk).

Nou, nee. In dit geval wordt er ook maar één font gebruikt, want de tekst ‘BEST KEPT SECRET’ is het logo en dus geen font dat je moet gaan herhalen voor de normale tekst omdat het logo daarmee compleet wegvalt. En naast dat tekstlogo wil je juist font gebruiken die erbij aansluit. Ik zuig het ook allemaal niet uit mijn duim want ik heb dit een tijdje gestudeerd voordat ik wat anders ging doen.
Ja, ik denk dat ik je nu beter begrijp. Het klopt wel dat het lettertype niet goed past binnen de BKS huisstijl, zowel bij de officiële poster als de fake poster. De vorige jaren hebben ze dit beter gedaan door robuuste lettertypes die beter binnen de stijl van BKS te gebruiken voor de line-up. De poster van 2017 gebruikt bijvoorbeeld een lettertype waar de scherpe hoeken en strakke lijnen van het logo in terugkomen, maar toch een compleet ander lettertype is. Ik denk dat de theorie van contrasterende fonts meer van toepassing is bij publicaties met meer tekst (bijvoorbeeld een tijdschrift of brochure), waar je grote titels combineert met kleine lopende tekst. Daar was ik misschien verkeerd.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Dat van die wat 'kleinere' namen op de sub posities viel me ook al op en dat lijkt al een paar jaar zo. Dat is vooral een probleem voor de ONE die vorig jaar grote gedeelten van de dag akelig leeg bleef bij de meeste acts. Lag ook wel een beetje aan dat warme weer, maar toch. De ONE is natuurlijk een prachtig podium maar door zijn grootte slaan optredens van veel acts nogal dood. In de strijd om de dure headliners die het grote publiek trekken lijkt er minder geld over te blijven voor subs die bij de grote massa wat bekendheid genieten. Het is eigenlijk een tendens die is ingezet in het Radiohead/Arcade Fire jaar. Mogelijk speelt ook mee dat ze toch consequenter zijn gaan programmeren en radiovriendelijke namen, die vroeger nogal contrasteerden met de rest van de line-up en vaak op ONE stonden, niet meer geboekt worden (bijv. Monsters of men etc.).
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.104
325
Vermoed dat de grotere acts toch al wel bekend zijn voor in ieder geval de zaterdag en misschien ook zondag. In 2017, het andere jaar met dure headliners, stonden Weval, Metronomy, King Gizzard, George Ezra, Thomas Azier, Floating Points, James Blake, Junun en Soulwax verder allen als laatste of eennalaatste op de twee grootsta podia. Dan hebben we het dit jaar al beter getroffen.

Denk dat in die clashfinder Belle & Sebastian misschien omgewisseld kan worden met The Avalanches? En zie Fontaines DC en Jarvis Cocker eigenlijk wel de TWO afsluiten. Het aantal Dj's en elektronische acts viel mij ook al op, hopelijk wordt daar dit jaar meer mee gedaan dan in voorgaande jaren.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.385
563
Black Lies wrote:

cloudyshoes wrote:
In grafische vormgeving is het over het algemeen beter om contrasterende fonts te nemen dan fonts die op elkaar lijken (tenzij je hetzelfde font gebruikt natuurlijk).


Nou, nee. In dit geval wordt er ook maar één font gebruikt, want de tekst ‘BEST KEPT SECRET’ is het logo en dus geen font dat je moet gaan herhalen voor de normale tekst omdat het logo daarmee compleet wegvalt. En naast dat tekstlogo wil je juist font gebruiken die erbij aansluit. Ik zuig het ook allemaal niet uit mijn duim want ik heb dit een tijdje gestudeerd voordat ik wat anders ging doen.

Ja, ik denk dat ik je nu beter begrijp. Het klopt wel dat het lettertype niet goed past binnen de BKS huisstijl, zowel bij de officiële poster als de fake poster. De vorige jaren hebben ze dit beter gedaan door robuuste lettertypes die beter binnen de stijl van BKS te gebruiken voor de line-up. De poster van 2017 gebruikt bijvoorbeeld een lettertype waar de scherpe hoeken en strakke lijnen van het logo in terugkomen, maar toch een compleet ander lettertype is. Ik denk dat de theorie van contrasterende fonts meer van toepassing is bij publicaties met meer tekst (bijvoorbeeld een tijdschrift of brochure), waar je grote titels combineert met kleine lopende tekst. Daar was ik misschien verkeerd.

Ja akkoord, in een tijdschrift kan je op die manier quotes highlighten o.i.d.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
668
343
DIIV zou je toch eerder in de TWO zetten lijkt me? En Dope Lemon op de ONE.

Metronomy ook op de ONE denk ik. Net als in 2017 past dat wel mooi aan het water.
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Vermoed dat de grotere acts toch al wel bekend zijn voor in ieder geval de zaterdag en misschien ook zondag. In 2017, het andere jaar met dure headliners, stonden Weval, Metronomy, King Gizzard, George Ezra, Thomas Azier, Floating Points, James Blake, Junun en Soulwax verder allen als laatste of eennalaatste op de twee grootsta podia. Dan hebben we het dit jaar al beter getroffen.

Denk dat in die clashfinder Belle & Sebastian misschien omgewisseld kan worden met The Avalanches? En zie Fontaines DC en Jarvis Cocker eigenlijk wel de TWO afsluiten. Het aantal Dj’s en elektronische acts viel mij ook al op, hopelijk wordt daar dit jaar meer mee gedaan dan in voorgaande jaren.
2017 een jaar met 2 dure headliners Zrcade Fire en Radiohead.

ik denk dat we daar de oorzaak moeten zoeken, ook dit jaar.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.274
2.209
DIIV zou je toch eerder in de TWO zetten lijkt me? En Dope Lemon op de ONE.

Metronomy ook op de ONE denk ik. Net als in 2017 past dat wel mooi aan het water.

Mooi voorwerk met diie Clashfinder.

Metronomy was in 2017 al sub op ONE. Zullen waarschijnlijk weer op die plek staan, of als afsluiter op TWO. Dope Lemon lijkt mij op de vrijdag de opener van ONE. Catfish zal op zaterdag vast de sub op ONE zijn. Spelen in de VK behoorlijk grote headlineshows en zal vast helpen om nog wat Britten richting Hilvarenbeek te halen.

Verder wat schuifdingen nog: Squid, Black Country, black midi zullen op SEVEN staan (zie interview met Maurits op Facebook Kink). 100 gecs lijkt mij iets voor 's nachts op SEVEN of FIVE. Fontaines zullen wat later op TWO staan.

De namen op FOUR heb je waarschijnlijk bedoeld voor THREE. Als er een FOUR in oude vorm is dan komt die worp in 1 keer.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.104
325
gesp wrote:
Vermoed dat de grotere acts toch al wel bekend zijn voor in ieder geval de zaterdag en misschien ook zondag. In 2017, het andere jaar met dure headliners, stonden Weval, Metronomy, King Gizzard, George Ezra, Thomas Azier, Floating Points, James Blake, Junun en Soulwax verder allen als laatste of eennalaatste op de twee grootsta podia. Dan hebben we het dit jaar al beter getroffen.

Denk dat in die clashfinder Belle & Sebastian misschien omgewisseld kan worden met The Avalanches? En zie Fontaines DC en Jarvis Cocker eigenlijk wel de TWO afsluiten. Het aantal Dj’s en elektronische acts viel mij ook al op, hopelijk wordt daar dit jaar meer mee gedaan dan in voorgaande jaren.

2017 een jaar met 2 dure headliners Zrcade Fire en Radiohead.

ik denk dat we daar de oorzaak moeten zoeken, ook dit jaar.

Dat lijkt me ook, is overigens volledig logisch en ook niet erg. Heb liever dat ze de namen daar weer onder goed invullen, kan dan prima leven met wat kleinere subs en afsluiters van TWO. Denk dat we eigenlijk alleen voor vrijdag nog Patti Smith en een grotere naam voor TWO krijgen. Zaterdag en zondag lijken me toch aardig bezet voor sub + afsluiter van zowel ONE als TWO. Op vrijdag lijken me voor die plekken The National, DIIV en misschien BADBADNOTGOOD in aanmerking te komen.
 

MixTape

Gouden Tip
26 okt 2017
326
0
Ik zou er trouwens wat voor over hebben als Liz (Elizabeth) Fraser even over komt wippen om Teardrops te zingen bij massive Attack. Kans is waarschijnlijk nihil, ze schijnt liever te tuinieren ofzo, maar deze Cocteau Twins liefhebber heeft haar nog nooit live mogen aanschouwen. een vd mooiste vrouwenstemmen ooit. (subjectief natuurlijk)
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
The Distillers in Europa en nog vrij op de zondag van BKS maar spelen een paar dagen later in Amsterdam…
Misschien niet de meest typische BKS naam. Maar van mij hadden die wel de TWO een uurtje mogen komen slopen!

ik dacht hetzelfde te posten :)
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Ik zou er trouwens wat voor over hebben als Liz (Elizabeth) Fraser even over komt wippen om Teardrops te zingen bij massive Attack. Kans is waarschijnlijk nihil, ze schijnt liever te tuinieren ofzo, maar deze Cocteau Twins liefhebber heeft haar nog nooit live mogen aanschouwen. een vd mooiste vrouwenstemmen ooit. (subjectief natuurlijk)

Kom in mijn armen! Ben zelf ook groot Cocteau Twins fan. Eigenlijk te jong om de Twins live te hebben gezien, maar heb Liz al wel met Massive gezien. Was genieten.
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
165
41
Ik ben ook enorme fan van Cocteau Twins. Zoveel bands hebben ontzettend veel te danken aan hun unieke sound. Ik vrees dat ze niet meer samen op een podium gaan staan. Ze wouden het eens proberen in 2005, maar dat is afgeblazen omdat Elizabeth Fraser niet meer wou spelen met haar ex Robin Guthrie.
 

Ridder Kale Knikker

Campingartiest
10 jan 2017
78
0
Ben weer de hele ochtend het album All Mirrors van Angel Olsen aan 't draaien. Echt een naam voor BKS en wat tegengewicht voor 't aantal gitaarbandjes die er dit jaar staan.

Mis sowieso wel wat op het gebied van singer-songwriters, dromige troubedours en Americana (al was daar vorig jaar ook al veel minder van te vinden op 't festival). Nu Once in a Blue Moon dit jaar niet doorgaat, is het wellicht een mooie gelegenheid om weer eens wat Kojbojs en KojGurls te programmeren. Zo komt Israel Nash graag naar Nederland en is een geweldige live-performer. Ook Tom McRae maakt het ene pareltje na de andere en is zelden te zien in ons land. BKS is immers een festival met een iets ouder publiek en ik denk dat daar nog mogelijkheden liggen.

Oh ja en als ik dan toch bezig ben. Spinvis is bij mijn weten nog nooit op BKS geweest, ik hem hem vaak live gezien en denk dat hij prachtig zal passen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.104
325
Angel Olsen ja! Een van de albums van 2019 en past perfect op BKS. Hoop dat ze alsnog wordt aangekondigd als haar show in Paradiso uitverkocht is.

Heb het idee dat die singer-songwriters, dromerige troubedours en Americana die je noemt wat uit de mode aan het raken zijn. Muzikale tendens is toch meer pop en hiphop tegenwoordig, al is garagerock (al dan niet met vrouwelijke zangeressen/bandleden) ook aan een opmars bezig. Dat laatste zie je wel duidelijk in de voorlopige line-up, dat eerste niet.

Denk dat we eerder nog pop dan hiphop en singer-songwriters en Americana kunnen verwachten.

Het stevigere werk ontbreekt voorlopig ook opvallend.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
994
120
Er is al wel wat americana en folk in de lineup hoor. Maggie Rogers, Jessica Pratt, The Milk Carton Kids, maar ook Dope Lemon (het ouder werk) bijvoorbeeld. Ik denk dat op de vrijdag nog wat van dat soort doorkomt, door de The National curator-dag.
Meetsysteem is de hippe versie van Spinvis.
En Squid zie ik graag op FIVE, ik denk dat de SEVEN te klein is. <edit>o, ik heb nu die kink feed geluisterd, de SEVEN wordt een stuk groter en een nieuwe tent......OK, als ik het zo hoor denk ik dat ik daar best vaak sta...... !</edit>
Bedankt @Yannick voor de clashfinder.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.672
1.204
al is garagerock (al dan niet met vrouwelijke zangeressen/bandleden) ook aan een opmars bezig. Dat laatste zie je wel duidelijk in de voorlopige line-up, dat eerste niet.

Ik denk dat die opmars al terug aan het dalen is. Ofwel zie ik "garagerock" als iets anders dan jij doet.

Een Squid, Black Country New Road, Sheer Mag, Surfbort, Fontaines DC,... zie ik dus totaal niet onder garagerock om maar iets te zeggen. De donkerdere "postpunk" dat is wat momenteel up en running is (Idles, Shame, The Murder Capital, Fontaines DC,... en daar tel ik Squid en Black Country dan ook wel meer bij)

Eigenlijk echt pure garagerock zie ik alleen maar Black Lips er tot nu toe staan, maar die zijn dan ook net met een country album gekomen.
Een Iguana Death Cult zie ik ook nog wel terugkomen hebben een zeer goed album afgeleverd vorig jaar.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.995
567
Die SEVEN moet wel flink groter worden, lijkt me, als ze daar hypebandjes als Squid, black midi en BCNR in kwijt denken te kunnen...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken