Ik heb persoonlijk niks tegen een volledig vega festival, ook al eet ik weleens vlees. Maar de reacties op het idee zijn duidelijk niet mals (net als het meeste fastfoodvlees op festivals trouwens). Dus als de BKS organisatie meeleest, bij dezen mijn suggestie:
Mensen willen graag de vrijheid om zichzelf iets door hun strot te duwen, zelfs als dat dode dieren zijn. Dat is prima, maar laat dat dan onder gepaste omstandigheden gebeuren. Zoals anderen hier al aanhalen is vega niet per se milieu vriendelijker dan lokaal geproduceerd vlees, en kunnen zuivelproducten ook veel dierenleed veroorzaken. Dus zoek een lokale boer (of een aantal) die duidelijk goed voor de dieren zorgt, sponsor diegene met een leveringscontract wat investeert in duurzaamheid en dierenwelzijn, en verkoop dat vlees voor de juiste prijs op het festival. Want écht kwalitatief, duurzaam en relatief diervriendelijk vlees is gewoon heel duur. Misschien kost zo'n luxe burger dan 10 munten ofzo, maar als dat de prijs voor vrijheid is (en voor een stukje eerlijk een duurzaam vlees), dan willen overtuigde carnivoren dat vast betalen, toch? Zo niet dan zijn er vast genoeg goedkopere vega alternatieven, uiteraard consequent ook zo lokaal en diervriendelijk mogelijk geproduceerd.
Zo regelt de markt zich vanzelf, en BKS hoeft niet volledig vega te gaan, wat blijkbaar heel veel weerstand oproept. Maar degenen die vlees willen eten, betalen daar wel zelf de eerlijke prijs voor. Keuzevrijheid voor iedereen, en een schoon geweten. Plus een enorm duurzaam en divers aanbod van écht lekker eten. Wie wil dat nou niet?