Best Kept Secret 2019 - Nieuws en geruchten

Wat ik zelf eigenlijk bedoelde met de kwestie Carly/Christine, is dat het in een paar jaar gangbaar is geworden om popartiesten op voorheen alternatieve muziekfestivals te plaatsen. Dat hier wordt gezegd dat Coachella niet alternatief is en dat Bieber niet op alternatieve festivals staat, zegt wat dat betreft al genoeg: Coachella is van toonaangevend in alternatieve muziek in een jaar of 10 veranderd in toonaangevend op Instagram. En Bieber stond onlangs nog op een Nederlands festival dat niet zo heel lang geleden samen met Lowlands op het festival dat toonaangevend was voor alternatieve muziek in Nederland. Nuancering: ook daar stond bijvoorbeeld lang geleden Doe Maar al (kreeg toen ook veel kritiek), maar het lijkt mij duidelijk dat pop nu veel meer plek heeft in het festivallandschap dan een aantal jaar terug (net als wat eerder dance en ook ongeveer nu hiphop). Die ontwikkeling vind ik interessant, en dan vooral de vraag: wat hadden ik/anderen die het nu beginnen te accepteren dat Carly een normale naam is voor BKS ervan gevonden als twintig jaar geleden met dit perspectief de Backstreet Boys op Lowlands hadden gestaan.
Sheeple. We zijn tegenwoordig heel close minded om te denken dat we altijd maar open minded moeten zijn. We plaatsen te weinig in perspectief. Ik heb niks tegen Carly Rae, en het is best te doen. Maar ik vind Snollebollekes ook best leuk met carnaval, maar ik hoef het niet in het Concertgebouw te zien.

Zo is eerder door Roosmarijn de naam Beyoncé genoemd. Echt een prima act, maar dat is toch niet waar BKS een aantal jaar geleden voor opgericht is?

Verder is het een prima lineup, en ik ga me uitstekend vermaken. Maar jammer dat die zondag Mainstage erg slap afsluit.

 
Christine is een prima headliner. Het hoeft je genre niet te zijn maar er is geen twijfel over mogelijk dat ze een BKS act is en zeer beslist op BKS thuishoort.

Carly Rae hoef je niet naar toe te gaan. Staan twee acts tegenover.
 
Ik ga waarschijnlijk niet naar Carly Rae Jepsen kijken, maar heb er geen probleem mee dat ze er staat. Op BKS is er plaats voor Koreaanse metal, drone, experimentele hiphop en meer. Wat mij betreft mag een popartieste er ook staan. Het is een eigenzinnige keuze, maar uiteindelijk is het ook maar één van de (meer dan honderd?) artiesten die er staan. Er staan nog artiesten in andere genres die ik niet graag hoor, maar daar hoeft toch ook geen probleem van gemaakt worden? Christine & The Queens is wegens hun positie als afsluiter zonder alternatieven, een andere zaak. Niet zozeer wegens het genre, maar wel de vraag of ze een groot genoeg deel van het publiek weet te boeien. Dat is koffiedik kijken.

Wat de SEVEN betreft, denk ik dat er inderdaad capaciteitsproblemen kunnen zijn bij een aantal optredens zoals Shht, E.M. Menuck, Amy Root, misschien Mildlife en wie weet zelfs Bountyhunter. Maar het meeste wat er staat is behoorlijk ontoegankelijke muziek. Ik vermoed dat het een podium wordt waar de meeste mensen eens passeren om uit nieuwsgierigheid tien minuten van een act mee te pikken. Niet zozeer om volledige optredens uit te kijken.

Ik heb mijn schema gemaakt en hij zit propvol. Op bijna elk moment is er wel iets dat ik graag wil zien, maar desondanks zijn er weinig clashes. Alleen de nodige eet-, ontspan- en toiletpauzes mogen niet vergeten worden. ;)

Vrijdag:
Angie McMahon
Julien Baker (misschien eerste helft)
Faye Webster
Miya Folick
Primal Scream
Stereolab (ook al zie ik de dag ervoor hun zaalshow)
Spiritualized
- clash: Charlotte Gainsbourg of Priests (CG vind ik beter, maar heb haar al gezien. Priest nog niet)
Jambina
Bon Iver (tweede helft)
DJ Koze (eerste helft)
Shame
Catnapp (stukje)
BCUC

Zaterdag :
The Beths (stukje)
Helena Deland
- clash: Sports Team of Hop Along
Selma Judith
Yves Tumor
Mildlife (tweede helft)
Phosphorescent (misschien een stukje, of niet)
Aldous Harding
Guided By Voices (tweede helft)
- clash: Death Grips of E.M. Menuck
Ex Hex
Ron Gallo (maar op tijd weg voor Kraftwerk)
Kraftwerk
Sophie
- clash: Giant Swan of Toro y Moi

Zondag:
Julia Holter
Romperayo
Haron (stukje)
- clash: Kate NV (als ik zin heb in ambient) of Indian Askin
Stephen Malkmus & The Jicks
Liz Phair
Georgia Anne Muldrow
Kate Tempest (tweede helft)
The Raconteurs
Cautious Clay
Interpol
Christine & The Queens
 
"Coachella is van toonaangevend in alternatieve muziek in een jaar of 10 veranderd in toonaangevend op Instagram."

Haha, mooi gezegd. En helaas ook volledig waar.
 
Ik kijk ook het hardste uit naar die zondag. De combo Stephen Malkmus, Kurt Vile, Raconteurs, Interpol is gewoon ijzersterk voor elke indie-liefhebber, toch?

Blokkenschema valt ook reuze mee. Maar 2 clashes voor mij namelijk The Nude Party vs. The Beths en Sports Team vs. Hop Along. Denk dat ik beide keren voor de tweede zal kiezen. Ga later vandaag eens mijn hele parcour uit stippelen.
 
Wat zijn nou echt must-sees voor vrijdag? Heb toen Bon Iver bekend gemaakt werd twee dagkaarten gekocht (voor m'n maat en ik), maar de rest van de dag kan me tot nu toe echt helemaal niets boeien. Blue lab beats heb ik ooit gezien in het voorprogramma van Loyle Carner dus daar ga ik wel even langs, maar voor de rest is het nog een groot vraagteken.

Op zich ook niet verkeerd, een keer naar een festival zonder je schema al volledig vol te hebben staan :') Is normaal wel heel anders haha!
 
Wat kan ik eigenlijk van DJ Koze verwachten? Ik vind het meeste van hem niet zo boeiend, maar als er ergens een extended versie opduikt die over de 7 minuten heengaat kan ik het vaak juist wel waarderen. Doet hij een liveshow of doet hij ook op een festival als dit DJ-sets?
 
Allright. Dit zal het zowat worden.

VRIJDAG:
Angie McMahon > Shht > Primal Scream > Psychdelic Porn Crumpets > Spiritualized (zo veel mogelijk meepikken na PPC) > Bon Iver > Shame > Personal Trainer
(Julien Baker skippen wegens wat belachelijk om tussen Angie McMahon en Shht naar (waarschijnlijk) de andere kant van het terrein te lopen).

ZATERDAG:
The Beths > Hop Along > Wallows > Phosphorescent / Snail Mail > Guided By Voices > Feng Suave > Mac DeMarco > Ron Gallo > Kraftwerk > Viagra Boys > Life > Fornet
(The Nude Party en Sports Team skippen wegens clash. Phosphorescent/Snail Mail zien we nog wel.)

ZONDAG:
Lewsberg > Indian Askin > Stephen Malkmus > Kurt Vile > Raconteurs > Interpol


Heel blij met de spots die Shame, Ron Gallo, Kurt Vile, Angie McMahon en The Beths hebben gekregen.
Had wel graag Raconteurs op de ONE gezien en Stephen Malkmus op FIVE (samen met Carly of Christine ofzo)

Aftellen is begonnen!
 
Ik vind het juist een bewijs dat de organisatie kennelijk aan de paddo’s zat toen ze gingen boeken.
Ik vraag me af waarom jij in godsnaam een kaartje hebt gekocht ? Ik moet wel lachen om sommige reacties. brings a smile on my face. :)
 
Ben ik de enige die zich zorgen maakt over die nieuwe stage 7 in het water?
Er komen best wat acts die ik wil zien daar. Max capaciteit 250 of 300? Bij acts als Mildlife, Angie mc Mahon, Selma Judith en Shht kan ik me voorstellen dat er meer volk op afkomt. Ik denk dat ik ga zorgen er op tijd te zijn. Zonde om die te moeten missen. (Bij Christine en Carly en Lizzo verwacht ik gelukkig wel plek te hebben, want ook die mag ik niet missen) Ieder zijn meug toch! Dan maak ik wel ruimte voor anderen bij Bon Iver
Volgens mij krijg je gewoon The Barn-achtige toestanden op de SEVEN. Vol=vol. kruizen ervoor/.
 
Wat ik zelf eigenlijk bedoelde met de kwestie Carly/Christine, is dat het in een paar jaar gangbaar is geworden om popartiesten op voorheen alternatieve muziekfestivals te plaatsen. Dat hier wordt gezegd dat Coachella niet alternatief is en dat Bieber niet op alternatieve festivals staat, zegt wat dat betreft al genoeg: Coachella is van toonaangevend in alternatieve muziek in een jaar of 10 veranderd in toonaangevend op Instagram. En Bieber stond onlangs nog op een Nederlands festival dat niet zo heel lang geleden samen met Lowlands op het festival dat toonaangevend was voor alternatieve muziek in Nederland. Nuancering: ook daar stond bijvoorbeeld lang geleden Doe Maar al (kreeg toen ook veel kritiek), maar het lijkt mij duidelijk dat pop nu veel meer plek heeft in het festivallandschap dan een aantal jaar terug (net als wat eerder dance en ook ongeveer nu hiphop). Die ontwikkeling vind ik interessant, en dan vooral de vraag: wat hadden ik/anderen die het nu beginnen te accepteren dat Carly een normale naam is voor BKS ervan gevonden als twintig jaar geleden met dit perspectief de Backstreet Boys op Lowlands hadden gestaan.
Als popi-pop toonaangevend wordt in festivalland wordt het weer tijd voor een 5-jarige harde-gitaren-periode inde mainstream muziek, zoals we die elke 20 jaar wel n keer meemaken.
 
selurxela wrote:
Ik vind het juist een bewijs dat de organisatie kennelijk aan de paddo’s zat toen ze gingen boeken.

Ik vraag me af waarom jij in godsnaam een kaartje hebt gekocht ? Ik moet wel lachen om sommige reacties. brings a smile on my face.
1f642.svg

Gelukkig maar dat ik kan bijdragen aan je algemene blijheid ?. Maar om je vraag te beantwoorden: ik had na de eerste zes edities zoveel vertrouwen in de organisatie dat ik een early bird ticket heb gekocht voordat er een boeking bekend was. Als ik had voorzien dat ze er een soort open lucht Le Guess Who met CRJ erbij van zouden maken had ik dat waarschijnlijk niet gedaan.

Overigens vind ik de vrijdag met Blue Lab Beats, Spiritualized en Bon Iver best lekker hoor. En de zaterdag met Yves Tumor, Phosphorescent, Aldous, Kraftwerk en Toro y Moi heeft ook de nodige charmes. Maar over het geheel vind ik het niet heel sterk en te eenzijdig. Volgend jaar koop ik zeker geen early bird. Maar ook als ik geen ticket koop kom ik dan af en toe ook lekker zeiken hoor. Een stralende forum genoot is me ook wat waard,
 
Wat zijn nou echt must-sees voor vrijdag?

Char! Lotte! Gains! Bourg!

Stereolab is ook interessant. Comeback van een heel toffe cultband. Verder zou ik de tandem Primal Scream/Spiritualized ook niet missen.
 
Ik ken Charlotte niet echt. Waarom is iedereen hier daar zo verrukt over?

Live heel goed. Heeft ook 2 sterke albums afgeleverd (IRM en Rest).

Ze is natuurlijk vooral bekend voor haar lange acteercarrière (een paar geweldige rollen gespeeld) en omwille van haar bekende papa (waarmee ze op haar 13de een heel controversieel duet zong, Lemon Incest, dat pedofilie en incest zou aanwakkeren). Maar ook op een muziekpodium is het echt een heel sterke en charmante performer geworden. Ze brengt een energieke, bijna dansbare show die naar een gaandeweg intenser wordt. Geloof me: een must-see. :-)

Of kijk anders even deze video uit:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=NgIGdFSVueU[/video]
 
Ik ken Charlotte niet echt. Waarom is iedereen hier daar zo verrukt over?
Omdat ze zo'n typisch frans hijgstemmetje heeft denk ik, net als haar vader Serge (gewitwel van "Je t'aime (moi non plus)"),
Ik vind het nummer van haar met Beck wel ubertof trouwens.
 
Dirk wrote:

selurxela wrote:
Ik vind het juist een bewijs dat de organisatie kennelijk aan de paddo’s zat toen ze gingen boeken.


Ik vraag me af waarom jij in godsnaam een kaartje hebt gekocht ? Ik moet wel lachen om sommige reacties. brings a smile on my face.
1f642.svg


Gelukkig maar dat ik kan bijdragen aan je algemene blijheid
1f607.svg
. Maar om je vraag te beantwoorden: ik had na de eerste zes edities zoveel vertrouwen in de organisatie dat ik een early bird ticket heb gekocht voordat er een boeking bekend was. Als ik had voorzien dat ze er een soort open lucht Le Guess Who met CRJ erbij van zouden maken had ik dat waarschijnlijk niet gedaan.

Overigens vind ik de vrijdag met Blue Lab Beats, Spiritualized en Bon Iver best lekker hoor. En de zaterdag met Yves Tumor, Phosphorescent, Aldous, Kraftwerk en Toro y Moi heeft ook de nodige charmes. Maar over het geheel vind ik het niet heel sterk en te eenzijdig. Volgend jaar koop ik zeker geen early bird. Maar ook als ik geen ticket koop kom ik dan af en toe ook lekker zeiken hoor. Een stralende forum genoot is me ook wat waard,

Dus het is volgens jou "een soort openlucht Le Guess Who" en tegelijk "te eenzijdig"? Een beetje contradictorisch, niet? Of wat bedoel je met eenzijdig?

Zelf zie ik een prima line-up met vooral boeiende cultbands, sterke nieuwe acts, verrassende artiesten en veel obscure namen die het ontdekken waard zijn uit verschillende genres.
 
"Dus het is volgens jou “een soort openlucht Le Guess Who” en tegelijk “te eenzijdig”? Een beetje contradictorisch, niet? Of wat bedoel je met eenzijdig?
Zelf zie ik een prima line-up met vooral boeiende cultbands, sterke nieuwe acts, verrassende artiesten en veel obscure namen die het ontdekken waard zijn uit verschillende genres."

Met je tweede alinea beschrijf je mijn idee van een mini LGW heel aardig. Maar vind het nogal eenzijdig door een gebrek aan hardere bands, maar vooral door een gebrek fatsoenlijke hiphop. Tegelijkertijd is er een overdaad aan "gevoelige singer songwriters". Het helpt niet dat FF dan mini festivalletje in Noord heeft opgezet. Black Midi en Fontaines DC horen toch eigenlijk op hun main festival.

Ik heb het idee dat er dit jaar veel meer discussie over het programma is onder de mensen die gaan, maar ook dat er vele mensen met de voeten stemmen.
 

Users who are viewing this thread