Best Kept Secret 2018

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Wat een prachtig festival! Zeker gisteren een erg sterk programma, en een geweldig weer, mooie locatie en goed eten.

Vrijdag duurde het even voordat het goed op weg kwam. Wat stukken gezien van Jamsom, Bedouine, Tom Grennan (wat mij betreft de George Ezra van deze editie), Future Islands, Rex Orange County en Tyler, the Creator. Pas bij Deerhunter kwam het voor mij op stoom. Na een wat stug eerste half uur was een geweldige uitvoering van Desire Lines de aftrap voor een erg sterk tweede half uur. Daarna bleek Arctic Monkeys al begonnen. Klonk heel aardig, maar op de plek waar ik in eerste instantie stond werd wel erg veel gelopen en gepraat. Een leuk optreden, maar vond verrassend genoeg CHVRCHES eigenlijk een stuk leuker.

Zaterdag begonnen met leuke optredens van Isaac Gracie (mooie stem, maar vergeet die Jeff Buckley-referentie) en Omni. Na een deel van Angus en Julie Stone (mwah) door naar Johan. Prima optreden, mooie liedjes, afsluiten met 'Everybody knows', maar misschien iets te gewoontjes voor BKS. Nee, dan Slowdive. Wat een magisch optreden en wat een geweldig slot met 'Sugar for the pain' en 'Golden hair'. Zo'n optreden waarvoor je daarna eigenlijk tijd nodig hebt om het even in te laten dalen - geen goed moment voor the Kills dus. Warpaint daarna was leuk; The National zette daarna gewoon een sterke headline-show neer. Kwam misschien door het geluid (dat op de plek waar ik stond teveel bas had), maar het miste net het stukje extra's dat het AFAS-concert van oktober voor mij wel had. Niettemin: mooi concert.

De zondag was op papier al ijzersterk en bleek dat ook in de praktijk. Rustig wakker worden met Joep Beving, waarbij de achtergrondruis van de weg en de vogels iets extra's toevoegden. Khruangbin leek vooraf een tweede rustmoment, maar de surf-funk-mix was er aanstekelijk en zorgde al vroeg voor een dansende TWO. Daarna wat stukjes meegekregen van Gang of youths (denk Gaslight Anthem; zal het goed gaan doen op Pinkpop, maar paste niet echt bij BKS) en Yellow Days en daarna gelukkig gekozen voor Waxahatchee (en niet voor Rodriguez). Daarna alleen nog ijzersterk optredens. Ik heb Ty, UMO en Mogwai laten schieten voor Spoon (heel strak), Father John Misty, Superorganism (leuk laatste feest in Three) en de twee uur van LCD Soundsystem; met afstand de sterkste headlineset van het festival vol hoogtepunten (How do you sleep?, Daft Punk is playing at my house, Dance yrself clean,...).

Met All my friends een passend slot aan BKS2018 (Voelde als slot echter beter dan There There afgelopen jaar). En vergeleken met vorig jaar: Radiohead en Arcade Fire zijn niet te overtreffen, maar Slowdive en LCD SS kwamen nog aardig in de richting. Vooral in de breedte was BKS dit jaar sterker. Natuurlijk kunnen er altijd wat dingen beter (? was toch een beetje een afknapper, ik vond de vrijdag minder sterk dan de andere twee dagen), maar dit was gewoon een prima weekend!

Mijn top 10:
1. SLOWDIVE
2. LCD Soundsystem
3. Deerhunter (tweede half uur)
4. Spoon
5. Khruangbin
6. Superorganism
7. The National
8. CHVRCHES
9. Father John Misty
10. Johan
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.458
1.602
Ook een verslagje van mijn kant, voor wat mij betreft de beste Best Kept Secret tot nu toe. Blijft ontzettend gaaf dat ze vorig jaar Radiohead hadden, maar heb dit jaar weer ervaren dat ik een leuker festival heb als de namen in de middencategorie sterk zijn. Hopelijk weet de organisatie voor 2019 wederom te profiteren van de bands die al in Europa zijn voor Primavera, en dan komt het sowieso goed.

Na het afzeggen van Susanne Sundfør besloten om Jay Som over te slaan en pas voor … And You Will Know Us By The Trail of Dead die Source Tags & Codes het terrein op te komen. Voor veel mensen in de Two jeugdsentiment, maar kwam bij mij niet echt binnen. Daarna even bij Tyler, the Creator, staan kijken, maar ik denk dat ik het beter had gevonden om hem op de plek van Chvrches te laten spelen en andersom. Met deze show was de One een maatje te groot. Het hoogtepunt van de vrijdag was de show van Deerhunter. Vooraf nog getwijfeld om na Tyler een mooie plek voor Arctic Monkeys te zoeken, maar blij dat ik dat niet heb gedaan. Begin van de show was nog wat rommelig, maar na het tweede nummer werd het écht fantastisch met lang uitgesponnen versies en sowieso Desire Lines! Bij Arctic Monkeys was het voor mijn gevoel veruit het drukste, met helaas veel mensen die liever de week bespraken dan aandacht te besteden aan de muziek. Doorgelopen naar Sudan Archives in de Five, waar ik verwachtte dat de focus meer op de viool zou liggen kwam haar optreden meer in de buurt van performance art.

De zaterdag stond voor mij vooral in het teken van Slowdive, maar eerst heb ik nog Johan gezien. Een beetje belegen, maar kunnen uit een enorme stapel van ontzettend goede liedjes putten voor een festivalshow. De eerste keer dat Slowdive op Best Kept Secret stond was al magisch ondanks de korte settijd, en daar gingen ze bij deze passage nog eens ruim over heen. Mooie mix tussen het oudere werk en de nieuwe plaat (No Longer Making Time!), en het tweede half uur was van een ongekende klasse. Hopelijk komen de opnames van deze show nog online te staan. Even bijgekomen, om daarna nog een deel van de set van Mattiel mee te pakken. Op plaat niet super spannend, maar live erg leuk om te zien. Zie haar de komende jaren absoluut nog eens terugkomen op een groter podium. Warpaint speelde ontzettend strak, maar eerder weggegaan voor Vince Staples. Vind constant vragen om publieksparticipatie normaal gesproken een grote irritatie, maar een performer als Staples vergeef je dat. Wat mij betreft de beste rapper die de afgelopen zes jaar in Hilvarenbeek heeft gestaan, zie in de komende jaren graag Kendrick Lamar nog eens als headliner geboekt worden. The National was gewoon goed: die laatste plaat doet het niet voor mij, maar aan deze show kan weinig worden afgedwongen. Werd zelf erg blij met alles vanaf Graceless en Conversation 16.

De keuze om Joep Beving de zondag te laten openen is wat mij betreft een geslaagde. Prettig wakker worden, met op de achtergrond het gefluit van de vogels en het voorbijgaan van de auto’s op de weg. Werd ook echt aandachtig geluisterd, dus zie graag de komende jaren meer (neo)-klassiek op Best Kept Secret. Let’s Eat Grandma bracht aanstekelijke pop, en zou zelfs Graz-proof kunnen worden als ze wat meer de diepte in durven te gaan. Had Vagabon vooraf als een mogelijk hoogtepunt opgeschreven, maar dat kwam helaas niet helemaal goed uit de verf. Tien minuten later begonnen, tussen de nummers veel tijd kwijt om alles goed te krijgen en uiteindelijk bijna half uur eerder gestopt. Zonde, want haar plaat Infinite Worlds is erg sterk. Daarna voor het eerst bij de Four gaan staan voor de dj-set van Steve Davis en zijn Franse vriend Kavus Torabi. Was tof om te zien hoe Davis voor zijn set rustig de tijd nam om met iedereen die dat wilde op de foto te gaan, erg sympathiek. Vond zijn set zelf erg leuk, weinig dat ik al kende en lekker gedanst. De zondag werd geweldig vanaf Spoon. Britt Daniel en de zijnen beginnen langzaam uit te groeien tot een van mijn favoriete bands, altijd strak en alleen maar goede songs. Na te hebben gegeten de eerste helft van de show van Father John Misty gezien, prima maar het kleurt voor mij net wat teveel binnen de lijntjes. Pure Comedy is wel een dijk van een nummer. Vind Mogwai live zien iedere keer weer een ervaring op zich: beginnen met Mogwai Fear Satan en je zit er meteen helemaal in, en de nummers van de nieuwe plaat vond ik verrassend goed passen in de set. LCD Soundsystem was de perfecte afsluiter van het weekend, pure euforie en iedereen aan het dansen.

Top 10:
1. Slowdive
2. Deerhunter
3. LCD Soundsystem
4. Mogwai
5. Vince Staples
6. Spoon
7. the National
8. Joep Beving
9. Sudan Archives
10. Johan
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Ik zal deze week ook nog even een verslagje schrijven als ik wat meer tijd heb. Sneak peak: wat een fantastisch weekend met als uitschieters LCD Soundsystem en Slowdive. Genieten geblazen.
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Ik ben ook weer terug op aarde. Helemaal gesloopt maar intens tevreden. Wat was dit een goede editie! Super goede optredens, heerlijk weer, nagenoeg perfecte organisatie en een fijn publiek. Dit festival heeft het gewoon goed voor elkaar.

Mijn Top 10:

1 Slowdive

Pure klasse en tot tranen toe geroerd. Dit staat in mijn BKS top 3.

2 Spoon

Meesters van de coolheid en een glimlach op je gezicht en die liedjes!

3 LCD Soundsystem

Perfecte afsluiter met weergaloze show en groove. Kapotgedanst

4 The National

Meezingen en huilen met Matt en fantastische band

5 Johan

Tijdloze liedjes met jeugdsentiment virtuoos gebracht

6 Ty Segall

Ty kan het allemaal

7 Arctic Monkeys

Goede show van een geweldige band en veruit het beste op vrijdag

8 USA Nails

Meedogenloze drive die onontkoombaar is

9 Big Upps

Casbah afgebroken met riffs en showmansschap

10 Moaning

Niet alles was goed maar heel veel wel. Wat een liedjes!

Verder nog goede optredens gezien van AYNUBTTOD, Mozes and the Firstborn, Jay Som, Superorganism, Preoccupations, Downtown Boys, Mattiel enz enz
Grootste tegenvaller was voor mij Deerhunter. Had daar heel veel zin in maar op een paar momenten na vond ik het niet zo veel. Ben dan ook eerder weggegaan voor AM. Wellicht heb ik daardoor het goede stuk gemist.

De nieuwe Casbah en Hang Out vind ik erg fijn. Al hebben ze qua communicatie mbt de Hang Out de plank volledig misgeslagen maar dat is ze vergeven.

Pffff nu weer een jaar wachten. :cry:
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.937
8.578
Die LCD Soundsystem show was inderdaad hééérlijk. Hoppa, met accentjes op de 'e' en alles! En drie e's. Werkelijk elke song was raak, in een set die werkte naar een kokend hoogtepunt. Ik zou die band 1000 kussen kunnen geven voor die avond.

Mooi om te zien dat die band zowat alle lijstje aanvoert.

Father John Misty maakte trouwens ook weer indruk. Wat een stel SONGS heeft die man. En een natuurlijke podium présence waar veel artiesten jaloers op mogen zijn. Moeten zijn.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Ik vond Father John Misty ook wel echt een positieve verrassing. Wat een showman is dat, zeg. Morgen zal ik iets uitgebreider even een verslagje typen over het weekend. Het was in ieder geval weer schitterend. LCD Soundystem was wel echt het hoogtepunt, ondanks mijn zere benen van het hele weekend overal heen en weer sjouwen.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
– Aanschuiven aan de bar naast de FIVE was soms een hel!

Dit was vorig jaar ook mijn favoriete bar om een biertje te halen... druk en krap.

Man man, waar gaat LCD IN 2019 de show stelen? Die band kan nergens staan zonder de top 3 te claimen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
neracroft wrote:
– Aanschuiven aan de bar naast de FIVE was soms een hel!

Dit was vorig jaar ook mijn favoriete bar om een biertje te halen… druk en krap.

Man man, waar gaat LCD IN 2019 de show stelen? Die band kan nergens staan zonder de top 3 te claimen.

In de Barn op RW graag!
 

ivoooo

Playlistbediener
6 mrt 2018
14
3
2. Slowdive – Het ontloopt elkaar niet veel en het is dat The National überhaupt al een soort plekje ergens had. Maar wauw, ben echt weggeblazen. Het was oogjes dicht en wegzweven maar. Zelfs nog een klein traantje weggepinkt tijdens Star Roving. Wel enorme last van een piep in mijn linkeroor. Hoogtepunten: Star Roving, Sugar For The Pill en het allerlaatste nummer waar ik de titel niet van ken!

>

Dat laatste nummer was Golden Hair, een cover van Syd Barrett.
Was inderdaad een geweldige afsluiter van een magistrale show.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
993
120
Hoihoi, ik ben weer helemaal verzopen in het festival.
Ik vond alles geweldig, het festivalrapport is een beetje gekleurd met het cijfer voor randprogrammering. Misschien moet er een weging worden toegevoegd aan elk item, zodat je een festival waar muziek centraal staat ook kunt waarderen als zodanig en niet alle cijfers vergelijkt met speeltuinfestivals als bv. DTRH.
Daarnaast hoef je niet ver te lopen, als je net als ik op het vakantiepark zit, en driekwart het meer rond moet, en een fiets bij je hebt..Nergens last van gehad.Dus dat cijfer voor logistiek is ook niet helemaal een goede afspiegeling naar mijn idee. Ik heb geen lange rijen gezien bij plee en dranktenten. Dat er een dranktentje wat drukker is volgens mij kun je dat niet altijd vermijden.

Mijn favo optredens:
1. Wolf Alice staat veruit bovenaan. misschien omdat ik een optreden verwachtte in e lijn van de vorige twee keer wat het helemaal niet was. Ze hadden er zin in en waren een van de meest oprechte acts dit weekend. Ook het zwempartijtje van de band direct na het optreden was genuine.
2. LCD Soundsystem (eerste keer !). Ik wist dat ze goed waren, maar zo goed had ik ze niet verwacht.
4. The National was ook gewoon erg goed, ik was niet om met hun muziek op mp3, maar live jongens...indrukwekkend hoor. Top act.
5. Ty Segall was heel leuk, 3. Wavves was veel beter.
Verder heb ik wel een hoop leuke andere dingen gezien....de Arctic Monkeys staat ook gewoon in de top 10 hoor, maar qua verwachting had ik ze al hoog staan op mijn lijst,. Het nieuwe materiaal is gewoon goed.

Ik heb verder geen moeite meer gedaan The Casbah in te komen, jammergenoeg. Die moet echt 3x groter als ze dit concept willen behouden zo. Ik vond AYWKUBTTOD een beetje tegenvallen. Ik had het meer melodisch verwacht denk ik.
o ja, het vraagteken was marketing-technisch een topvondst, sterker nog: ik vond de marketing vrgeleken met voorgaande jaren een heel stuk beter, dus Roos hdoet wel echt goed werk in de organisatie. Maar de uitwerking van het vraagteken had wel iets spannenders mogen zijn. Een loungebar....pfffff.


Volgende week Pinkpop....pffff.
Ik ben dit jaar heel positief verrast door de jongere generatie punkers die geweldige moshpits maken. Ik stond erbij en bleef er naar kijken..... was ik nog maar jong -zucht- :)
De Wavves was echt een feetsje zo op die manier. Ik denk dat het allemaal weer goedkomt met de harde-gitaarmuziek-scene.......

Even een negatieve kanttekening over de praters en telefoon-scherm-verslaafden. Ga alsjeblieft met je geweldige zelf wegstaan als je niet naar de muziek wilt luisteren of het optreden with zien. ik ben best vaak op een andere plek gaan staan omdat er weer een stelletje koekwauzen aandacht stond te trekken recht voor mijn neus.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Ik snap ook niet echt wat nou precies de logica is van mensen die een plekje helemaal vooraan zoeken, om dan na drie nummers tegen elkaar te gaan praten/schreeuwen, en de hele muziek te negeren. Het is irritant als je er dichtbij staat, maar ik vind het bovenal gewoon respectloos ook tegenover de artiesten. Als het je niet kan boeien dan kun je toch beter lekker met een biertje aan de kant gaan zitten of achteraan gaan staan?
 

Thomas1617899894

Randprogramma
16 okt 2017
160
3
Damn, als ik alle reacties en recensies lees baal ik er zo erg van LCD Soundsystem niet gezien te hebben, zeker aangezien How Do You Sleep in de setlist zat. Naar mijn bescheiden mening het beste nummer van American Dream
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Mijn favo optredens:
1. Wolf Alice staat veruit bovenaan. misschien omdat ik een optreden verwachtte in e lijn van de vorige twee keer wat het helemaal niet was. Ze hadden er zin in en waren een van de meest oprechte acts dit weekend. Ook het zwempartijtje van de band direct na het optreden was genuine.
2. LCD Soundsystem (eerste keer !). Ik wist dat ze goed waren, maar zo goed had ik ze niet verwacht.
4. The National was ook gewoon erg goed, ik was niet om met hun muziek op mp3, maar live jongens…indrukwekkend hoor. Top act.
5. Ty Segall was heel leuk, 3. Wavves was veel beter.

- Wolf Alice oprecht? Ik vond de gitarist en de bassist toch een beetje ijdel en té gespeeld overkomen, zo'n wij-zijn-hier-dé-band-gevoel à la Bono. Maar wel een goede show!
- Een beoordeling van zowel Wavves als The National doen lijkt me nogal moeilijk?
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Dat publiek is idd jammer. Sta je bij The National redelijk vooraan, en gaan mensen het hebben over de nieuw aangelegde tuin van Ans of Jos, come on. Ga dan idd lekker ergens achteraan staan, maar ga niet de beleving van anderen verpesten. Verder gelukkig weinig last van gehad, maar het kan je wel uit een concert halen (denkt aan The xx op Lowlands vorig jaar)
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
993
120
Ik vond van niet. Dat had ik veel meer bij de peuken-rokende rock bitch van The Kills. Die was me een partij sjacherijnig aan het ijsberen de hele show..

Ik heb The National nog nooit gezien voor afgelopen zaterdag en ik heb besloten op zn minst een uur van hun show te gaan kijken,
in dat uur hebben ze 5 van de 7 van m'n playlist nummers gepeeld. En die vond ik heel vet. Daarna ben ik direct naar FIVE gelopen.
Ik heb Wavvees bijna helemaal gezien. Ik heb King of the Beach gemist denk ik.
Bij Preoccupations kon ik niet langer dan drie nummers staan -> wat een herrie....of superorganism....-> wat een vage kinderliedjes.

Heeft iemand al early bird tickets 2019 gekocht ?
Ik kies voor BKS niet voor Pinkpop 50 jaar in ieder geval.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Heeft iemand al early bird tickets 2019 gekocht ?
Ik kies voor BKS niet voor Pinkpop 50 jaar in ieder geval.

Ik vroeg mij inderdaad al af @Dirk welke keuze jij zou gaan maken met jouw indrukwekkende festivallijst...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken