Cradle of Filth
Bekijk bijlage 4396
Misschien wel één van de meest iconische Black Metal bands, vocalist Dani Filth is dan ook niet te missen met zijn excentrieke stijl. Cradle of Filth draait alweer sinds 1991 mee in de wereld van de extreme metal. Ze zijn dan ook al meermaals gepasseerd op de Desselse wei, met 1997 als eerste keer. Deze band, afkomstig uit het Engelse Sussex, combineert de fundering van de Scandinavische Black Metal met Gotische invloeden, keyboards en poetische lyrics.
Laten we het vooral niet hebben over de vele wisselingen van bandleden, want dan zijn we voor Graspop nog niet klaar. Kortgezegd is Dani Filth het enige overgebleven originele bandlid. Wie Cradle zegt, zegt Dani. Zijn stemgeluid is iconisch voor de band en zorgt wellicht voor enkele opgetrokken wenkbrauwen bij de eerste keer luisteren. Een goede omschrijving kan ik zijn stemgeluid niet geven, maar 'uniek' is wellicht het goede woord. Mijn eerste aanraking met Cradle of Filth was vooral een achtbaan van gezichtsuitdrukkingen; van stank face tot verbaasd tot wegdromen.
Met 13 studio albums heeft Cradle aardig aan de weg getimmerd, maar niet altijd positief. De band kent veel kritiek van de oude garde, die overtuigd zijn dat hun eerdere studio albums het beste werkt zijn en de recente albums 'basically crap'. Ieder zijn ding natuurlijk, maar persoonlijk ben ik ook meer fan van het oudere werk van deze band. Het meest recente werk is 'Existence is Futile' en hoewel ik hier geen groot fan van ben, zitten er zeker wel goede nummers tussen. Dani Filth is overigens 'lyricist', dus pak vooral eens de lyrics erbij als je luistert naar Cradle of Filth en verbaas je over de complexe poetische teksten die gebruikt worden. Mijn Engels is zeker niet slecht, maar wanneer ik de lyrics van Cradle lees voel ik me net een beginner.
Live is Cradle of Filth een onwijs gave show. Alleen al de verkleedpartij die Dani Filth opvoert is fantastisch, zwaar in de makeup (KISS is er niks bij). Zwart, donker, vampier, gothic. Het zijn allemaal woorden die passen bij Cradle of Filth. Ook het vermelden waard; sta je ver genoeg vooraan? Check dan even de mic-stand van Dani! Hopelijk nemen ze naar Graspop ook mooie decoraties mee, want dat maakt het toch wel extra tof!
Genoeg gekletst, tijd voor muziek natuurlijk. Want daar komen we natuurlijk voor! Wanneer je zoekt op Cradle of Filth, dan is het eerste nummer wat je tegen zult komen 'Nymphetamine Fix', met miljoenen views op Youtube én Spotify is dit hun meest populaire nummer. En ik kan niet anders dan toegeven dat ik dit nummer ook heerlijk vind om te horen.
Andere zeer populaire nummers die ik zelf ook tof vind:
- Her Ghost in The Fog
- From The Cradle to Enslave
- Temptation (Heaven 17 cover)
- Hallowed Be Thy Name (Iron Maiden cover)
Wanneer je door de populaire tracks heen bent, zit er niks anders op dan wat dieper duiken in het diepe zwarte gat genaamd Cradle of Filth. Zelf was ik tot een paar jaar geleden nog vrij onbekend met Cradle en het is dan ook lastig om erin te komen. De populaire nummers spreken voor zich, die zijn makkelijk te vinden. Maar ze hebben toch vast wel meer goed werk? Met 13 studio albums is het natuurlijk een pittig werk om alles één voor één te luisteren. Niet aan mij besteed. Gelukkig kwam daar destijds Youtuber/travelvlogger Harald Baldr om de hoek, en laat Cradle nou één van zijn favoriete bands zijn. Via Instagram kwam ik met hem in gesprek en ja hoor; jackpot! Hij wist me zo een aantal nummers te geven die wat meer onbekend zijn, maar wél toppertjes. Zo zie je maar weer, dankzij anderen kun je nieuwe bands leren kennen of bands die je al kende nóg beter leren kennen!
En één van mijn favorieten is dan ook Achingly Beautiful. Ik ga er geeneens uitleg over geven want de titel van de track zegt al genoeg.
En ook Cruelty Brought Thee Orchids mag absoluut niet ontbreken vind ik
Goed, nog één dan? Dan gooi ik Saffron's Curse erin.
Maar ik kan niet kiezen, dus ik gooi gewoon een lijstje met mijn favorieten:
- Suicide and Other Comforts
- Swansong For a Raven
- Death Magick For Adepts
- Better To Reign in Hell
- Born in a Burial Gown
- Funerial in Carpathia
- Blackest Magick in Practice
- Desire in Violent Overture
- A Gothic Romance
En ja, zoals ik al aangaf.. Dit zijn allemaal nummers van het oudere werk van Cradle of Filth. Maar omdat we op Graspop meer nieuw werk kunnen verwachten, zal ik jullie ook nog verblijden met enkele nieuwere nummers die de moeite waard zijn:
- Existential Terror
- Us, Dark, Invincible
- Necromantic Fantasies
- Crawling King Chaos
Cradle of Filth mag je zeker niet missen als je fan bent van extreme metal, symfonische elementen en vooral: Black Metal. Wie zie ik daar?
P.S: Ik doe mijn best om Harald Baldr mee te krijgen naar Graspop, want als o.a. Cradle, Amon Amarth en Lorna Shore je favoriete bands zijn, dan kun je niet missen natuurlijk haha