Alcatraz Open Air 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.428
8.653
Vanuit het centrum?
Wij slapen ook dit jaar weer in het centrum, voor de 2e maal op rij in Ibis Hotel (daarvoor B&B's).
Gaan iedere dag met de bus naar het festival (stopt op een meter of 250 van ingang festival, en nemen een taxi terug (meestal delen met anderen die ook staan te wachten, duurt soms wel even, maar lukt doorgaans prima).


Dat kan ik beamen, ja..
Bij onze eerste Alcatraz zijn we wel eens een keer terug naar het centrum gelopen, dat was echt een pokke-eind, zeg... 😓

Toen wij eindelijk tickets hadden, was er alleen nog maar een over de top hotel beschikbaar, direct aan het treinstation.

Dus voor die ene dag is dat wel goed te doen, ongeveer net zo ver weg als de vorige keer Alcatraz in 2016. (Als het nog steeds hetzelfde terrein is :LOL:)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.875
5.269
als je gewoon op facebook een berichtje stuurt naar alcatraz ga je normaal ook gewoon een antwoord krijgen hoor. via het station kan je de gewone bussen nemen die ook langs het terrein gaan maar jammergenoeg is de enige shuttle van en naar xpo.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.946
8.829
Maar ook wel weer heel logisch, vind ik. Ze benutten nu de maximale capaciteit van de bussen om de doorstroom van en naar de XPO soepel te laten verlopen. Hoe meer bussen je van andere locaties laat rijden, hoe groter de rijen bij de XPO.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Maar ook wel weer heel logisch, vind ik. Ze benutten nu de maximale capaciteit van de bussen om de doorstroom van en naar de XPO soepel te laten verlopen. Hoe meer bussen je van andere locaties laat rijden, hoe groter de rijen bij de XPO.
Toch ook weer niet.
Bussen vanaf XPO zijn er voor de autorijders, bussen vanaf centrum/station voor de treinreizigers.
Minder shuttles vanaf XPO en meer (of überhaupt) shuttles vanaf station zou dus een stimulans kunnen zijn om mensen met het OV te laten komen.
Daarnaast is de XPO ook dichterbij het festival, en dus meer op loopafstand, dan het station.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin

jbj

Dagopener
11 okt 2022
634
914
Toch ook weer niet.
Bussen vanaf XPO zijn er voor de autorijders, bussen vanaf centrum/station voor de treinreizigers.
Minder shuttles vanaf XPO en meer (of überhaupt) shuttles vanaf station zou dus een stimulans kunnen zijn om mensen met het OV te laten komen.
Daarnaast is de XPO ook dichterbij het festival, en dus meer op loopafstand, dan het station.

Ik vermoed dat ze ervan uitgaan dat heel wat bussen vanaf het station halte houden aan de XPO. Die mensen kunnen daar afstappen en de shuttlebus verder nemen zonder dat het festival hiervoor moet opdraaien.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik vermoed dat ze ervan uitgaan dat heel wat bussen vanaf het station halte houden aan de XPO. Die mensen kunnen daar afstappen en de shuttlebus verder nemen zonder dat het festival hiervoor moet opdraaien.
Ok prima, maar dat geldt dus mooi niet voor de terugweg, want zo laat rijden er geen lijnbussen meer, maar wel nog steeds shuttlebussen naar de XPO.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
634
914
Ok prima, maar dat geldt dus mooi niet voor de terugweg, want zo laat rijden er geen lijnbussen meer, maar wel nog steeds shuttlebussen naar de XPO.

Na 23u rijdt er dan ook maar 1 trein (naar de Westhoek), ik weet niet of een groot percentage de twee à drie grootste bands wil missen (rekening houden met het op tijd vertrekken van de festivalsite e.d.) als ze toch op max. 40min wonen. Dan zou ik eerder blijven slapen 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Jamel

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.357
1.436
Is hier toevallig iemand die op zaterdag nog richting Antwerpen rijdt na Hatebreed/Satyricon? Bijdrage in parking/brandstof kosten en enkele drankjes op mijn kosten vanzelfsprekende!
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
982
1.069
Er zijn drie buslijnen die vertrekken aan station Kortrijk en stoppen aan Expo kortrijk.
Lijnen 1 (AZ Groeningen),2 (Kortrijk Erasmuslaan) en 10 (Rollegem Sportcentrum).
De eerste twee rijden wel een paar keer per uur, dus zou geen probleem mogen zijn.
Bussen terug snacht's lijkt me moeilijker.

Parkeren in de buurt zou ik niet aanraden, parking op Expo is zo goed geregeld dat het niet nodig is.
De parkings in de buurt zijn vaak die van scholen dus zullen ook afgesloten zijn.
Een daarbij komt ook dat het terrein van Alcatraz, Lange Munte, wat op een plateau ligt.
Dus kan ook wel zijn dat je nog wat mag klimmen als je in de buurt parkeert.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Na 23u rijdt er dan ook maar 1 trein (naar de Westhoek), ik weet niet of een groot percentage de twee à drie grootste bands wil missen (rekening houden met het op tijd vertrekken van de festivalsite e.d.) als ze toch op max. 40min wonen. Dan zou ik eerder blijven slapen 😊
Die discussie is al eens gevoerd over o.a. Graspop.
Er zijn wel degelijk mogelijkheden om het OV te stimuleren, zoals het inzetten van nachttreinen of -bussen.
Kwestie van willen natuurlijk.

En er verblijven toch aanzienlijk veel bezoekers van Alcatraz in het centrum in hotels, B&B's, etc., die ieder jaar vol zitten, en ook op de terrassen en in de café's zijn de metalheads goed vertegenwoordigd (zeker op de donderdag).
De hele stad profiteert daar dan ook op allerlei manieren van, wat toch ook een van de doelstellingen is van Alcatraz, een echt festival van en voor de stad en de regio.
Daar zouden toch best een paar shuttletjes tegenover mogen staan?

Het hoeft ook geen 50-50% verdeling te zijn, hè?
Prima als het overgrote deel naar de XPO moet, maar die verbinding verloopt zoals iedereen al zei dusdanig goed, dat er ook best een paar shuttles van en naar het centrum zouden mogen gaan, lijkt me?
 

CradleOfFrance

Campingartiest
16 nov 2023
60
146
Hebben we met betrekking tot de " signing session" vooraf een schema via de facebookpagina? Of weten we de namen op de dag van het festival?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.875
5.269
Hebben we met betrekking tot de " signing session" vooraf een schema via de facebookpagina? Of weten we de namen op de dag van het festival?
Dat zijn zaken die typisch maar heel laat volledig vastliggen, zijn trouwens dezelfde mensen die op Graspop de signing doen. ik verwacht dat je maar de dag zelf alle namen en timings zal te weten komen
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.428
8.653
Dat zijn zaken die typisch maar heel laat volledig vastliggen, zijn trouwens dezelfde mensen die op Graspop de signing doen. ik verwacht dat je maar de dag zelf alle namen en timings zal te weten komen

Op Graspop wordt dat in de week van het festival bekend gemaakt in ieder geval, maar de exacte tijden pas op de dag zelf. En soms wijkt het zelfs nog wat af ten opzichte van wat er aan het begin van de week bekend wordt gemaakt.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
1.170
1.470
Er zijn drie buslijnen die vertrekken aan station Kortrijk en stoppen aan Expo kortrijk.
Lijnen 1 (AZ Groeningen),2 (Kortrijk Erasmuslaan) en 10 (Rollegem Sportcentrum).
De eerste twee rijden wel een paar keer per uur, dus zou geen probleem mogen zijn.
Bussen terug snacht's lijkt me moeilijker.

Parkeren in de buurt zou ik niet aanraden, parking op Expo is zo goed geregeld dat het niet nodig is.
De parkings in de buurt zijn vaak die van scholen dus zullen ook afgesloten zijn.
Een daarbij komt ook dat het terrein van Alcatraz, Lange Munte, wat op een plateau ligt.
Dus kan ook wel zijn dat je nog wat mag klimmen als je in de buurt parkeert.
De vorige keer heb ik een halte verder moeten lopen bij de heen en terugweg. (als slechtziende) Ik zit ook bij inter. Waardoor ik vorig jaar heb omgelopen en via eagles plaza denk ik ben gegaan ipv de straatkant rechtstreeks via de interparking en dan de inter camping. Heeft iemand meer details en is het nog altijd een halte verder wandelen? Ik weet dat inter de vorige keer lag bijd e op voorhand opgestelde tenten. Dat heet toch eagles plaza? De inferno van graspop zeker?
 

johanra

Randprogramma
13 sep 2021
241
690
De vorige keer heb ik een halte verder moeten lopen bij de heen en terugweg. (als slechtziende) Ik zit ook bij inter. Waardoor ik vorig jaar heb omgelopen en via eagles plaza denk ik ben gegaan ipv de straatkant rechtstreeks via de interparking en dan de inter camping. Heeft iemand meer details en is het nog altijd een halte verder wandelen? Ik weet dat inter de vorige keer lag bijd e op voorhand opgestelde tenten. Dat heet toch eagles plaza? De inferno van graspop zeker?
Volgens het kaartje op de Alcatraz site zitten zowel de inter camping als de "camping drop off" op dezelfde plaats als vorig jaar. Ik weet wel niet of de shuttle ook nog verder gaat tot de hoofdingang indien niet kan je dus beter gewoon de straat volgen richting festivalingang en dan voorbij het crematorium over de interparking richting inter camping te gaan. Anders moet je dus helemaal rond langs Eagles Plaza en dat is inderdaad wel een eindje stappen.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
1.170
1.470
Volgens het kaartje op de Alcatraz site zitten zowel de inter camping als de "camping drop off" op dezelfde plaats als vorig jaar. Ik weet wel niet of de shuttle ook nog verder gaat tot de hoofdingang indien niet kan je dus beter gewoon de straat volgen richting festivalingang en dan voorbij het crematorium over de interparking richting inter camping te gaan. Anders moet je dus helemaal rond langs Eagles Plaza en dat is inderdaad wel een eindje stappen.
Bedankt voor de info. Maar voor zover ik weet heb ik in het verleden enkel aan het station gewone lijnbussen genomen. Is het dan een beter idee om een lijn bus te nemen tot expo. En daar de shuttle bus te nemen om zo minder te wandelen of is dat gekkewerk?
 

johanra

Randprogramma
13 sep 2021
241
690
Bedankt voor de info. Maar voor zover ik weet heb ik in het verleden enkel aan het station gewone lijnbussen genomen. Is het dan een beter idee om een lijn bus te nemen tot expo. En daar de shuttle bus te nemen om zo minder te wandelen of is dat gekkewerk?
Ik parkeer altijd op de Expo en het is hier vandaag al gezegd de shuttles vanaf daar naar het festivalterrein werken perfect. Weet niet hoe het zit met de verbinding station/expo maar als die goed is weet je in ieder geval zeker dat de shuttle je vlak voor het alcatraz terrein gaat afzetten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken