Ik ben zondag geweest (via een vriend aan een goedkoop ticket geraakt). Hoewel ik niet veel met hedendaagse hiphop heb (wat een groot deel van de line-up uitmaakte) heb ik mij prima vermaakt. Al bij het aanschuiven aan de inkom word je in het warme bad van het Doureeuh-schreeuwende publiek getrokken. Wie niet veel gewoon is kan denken dat er rellen dreigen uit te breken, voor mij voelde het aan als thuiskomen (ben in 2016 en '18 voor de volle 5 dagen geweest).
Het hoogtepunt voor mij was Floating Points. In tegenstelling tot wat ik verwachtte was het geen live set maar een DJ set (typisch Dour om dit niet te communiceren zeker?). En wel een zeer dansbare, stijlvolle en gevarieerde DJ set, uiteraard met mooie visuals. Misschien wel de beste DJ set die ik ooit heb meegemaakt.
Het viel inderdaad op dat het niet erg druk was op het terrein. In de tijd dat ik er was (van 19 uur tot 3 uur 's nachts) werd enkel de main stage consistent druk bezocht. Tijdens de headlineset van Flume ben ik na een halfuurtje langs verschillende andere podia geweest en die waren allemaal vrij tot zeer leeg (inclusief de Balzaal, waar DJ Koze een behoorlijk saaie set draaide). Wel mooi om te zien was hoe Floating Points in een zo goed als lege La Petite Maison begon die tegen het einde helemaal vol was gelopen (maar op dat moment waren de meeste andere podia dan ook al gesloten).
Overigens was de Balzaal wel een teleurstelling: in '16 en '18 was dit echt een spectaculaire stage, maar die had dit jaar duidelijk een downgrade gekregen. Daar staat wel tegenover dat er een indoor DJ stage is bijgekomen (La Chaufferie), maar dat is wat mij betreft geen geslaagde zet: naast een minder spectaculaire Balzaal zorgde het ook voor nog meer spreiding van het niet overdreven talrijke publiek.
Op basis van deze indrukken krijg ik het gevoel dat het festival moeite heeft om zich staande te houden in het competitieve festivallandschap. De mix van genres is er nog steeds (pakweg Los Bitchos en Black Midi stonden er te rocken) maar de laatste jaren is het overgewicht van elektronische acts en rappers wel erg groot geworden. In 2016 stonden er nog (sub)headliners als The Vaccines, Pixies en Sigur Ros, wat nu bijna ondenkbaar is geworden. Zou het zoden aan de dijk zetten om die genre-mix opnieuw meer in evenwicht te brengen? Of om het festival een dag minder te laten duren, zodat de line-up minder verspreid is?
Het ruwe kantje en bijhorende unieke sfeer is er in elk geval nog steeds. Dat weten ze bij OOR goed te vatten:
https://oor.nl/concerten/dour-2022/