Roadburn 2024

residentalien

Campingartiest
2 mrt 2024
90
71
Torpor is tof live dus dat is wel een aanrader.

Oef the keening van 013 main naar de little devil, lijkt me niet fijn als artiest eerlijk gezegd ook al hebben ze natuurlijk ja gezegd op deze extra set
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
500
1.233
Torpor is tof live dus dat is wel een aanrader.

Oef the keening van 013 main naar de little devil, lijkt me niet fijn als artiest eerlijk gezegd ook al hebben ze natuurlijk ja gezegd op deze extra set
Heb ze gisteren voor een deel gezien (kon er niet echt inkomen doordat ik net Agriculture had gezien) maar denk dat het veel beter tot z’n recht komt in Little Devil.
 
  • Leuk
Waarderingen: residentalien

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Zo weer een mooie dag hoor. Zal morgen een uitgebreid verslag schrijven. Jesus & Mary Chain voelde soms toch wat vreemd, maar het is echt wel sterk hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluxion

fred alweer..

Dagopener
27 jan 2023
609
448
Allemaal positieve geluiden. Spijt dat ik dit jaar geen dagje ben gegaan. Volgend jaar dan toch maar even de knoop doorhakken en een dagticket kopen.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.749
2.335
Gisteren laatste dagje. Ik vind het altijd opvallend hoe laat de Roadburn zondag begint. Juist op zondag begin ik liever wat eerder dan 14.30 en lig ik 's avonds wat vroeger in bed. 's Avonds zie je ook veel mensen vroeg afhaken. Zondag is ook een dag waarop het ontbreken van de Engine Room een groot gat achterlaat. Als je alles in de Terminal wilt zien dan moet je of sprinten of je neerleggen bij grote gaten. Dat laatste hebben we gisteren gedaan, wat op zich ook gunstig was voor mijn voeten.

Desondanks nog een beetje moeten haasten om op tijd bij Laster te zijn. Vooral omdat de lunch enorm lang duurde (wat wel gecompenseerd werd met gratis drankjes). Laster vind ik live altijd wat dunnetjes klinken, maar daaronder vormt zich dan een heerlijke sound die bijna funky is. Dunnetjes was Verwoed in ieder geval niet. Heerlijke bak herrie. Na het eten was Devil Master aan de beurt. Een fijne guilty pleasure en dat leek voor veel mensen te gelden. Na 40 minuten begon het wel wat veel van hetzelfde te worden. Gelukkig was er bij Deathcrash nog binnen te komen en dat blijft een enorm fijne band. Op Valkhof deed het me wel nog een stuk meer, doordat ik er meer in zat.

Toen begon het grote toeleven na Fluisteraars. Je zag dat een groot deel van het publiek daar al jaren op gewacht had. We stonden precies tussen allerlei familie en vrienden van de band. Zo hebben we nog een interessant gesprek gehad met een lid van de ambient tak van de band. We mogen onze ogen en oren openhouden voor wat showaankondigingen (Maastricht en een Engelse show) en albumadvies: zet het nieuwe album hard. Terug naar de show. Nondeju, die viel niet tegen. Dit was zeker een van de sterkste black metal shows die ik gezien heb. Enorm strak, een performance alsof ze dit al jaren zo doen. Erg indrukwekkend. Om ons heen leken mensen een bijna religieuze ervaring te hebben.

Afgesloten met The Jesus & Mary Chain. Leuk om een keer te zien, niet slecht, maar het voelde ook allesbehalve urgent. Uit interesse nog even 10 minuutjes van The Bevis Frond gekeken maar toen was de koek wel op. Erg benieuwd of Cloakroom nog publiek heeft getrokken, want bij TJ&MC was het al voor amper een derde gevuld op het eind.

1. Fluisteraars
2. Verwoed
3. Devil Master
4. Deathcrash
5. Laster
6. The Jesus and Mary Chain
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.749
2.335
Daarmee ook gelijk de eindstand van alles dat ik minimaal 20 minuten heb gezien. In de praktijk heb ik dit jaar erg veel volledig gezien. Meer dan anders. Daardoor (en door het missen van twee dagdelen) 33 shows gezien, ten opzichte van 44 vorig jaar.

1. Agriculture (Terminal)
2. Fluisteraars
3. Agriculture (Skatepark)
4. Birds in Row
5. White Ward
6. Clipping.
7. Home Front
8. Blood Incantation
9. Verwoed
10. Uboa
11. Drowse
12. Scaler
13. Forest Swords
14. Frail Body
15. Brigid Mae Power
16. Devil Master
17. Deathcrash
18. Laster
19. Inter Arma
20. Angry Blackmen
21. Mirusi Mergina
22. Chelsea Wolfe
23. Thantifaxat
24. Sunrise Patriot Motion
25. The Jesus and Mary Chain
26. Arms and Sleepers
27. Stormo
28. Lana Del Rabies
29. King Yosef
30. Hexvessel
31. Khanate
32. Benefits
33. Void Ov Voices
 
Laatst bewerkt:

residentalien

Campingartiest
2 mrt 2024
90
71
Grappig ik heb juist vooral in 013 rondgehangen gisteren en alle metal in de koepelhal links laten liggen dus ik heb allleen JAMC als overeenkomst.

Use Knife was heel erg goed maar mocht echt op de zaterdag avond ofzo spelen want hun harde cryptische glitchy industrial die naar techno hangt regelmatig met een leidende rol voor Arabisch vocalen/drums/instrumenten ging er bij mij prima in om 15.00 maar ik merkte dat het publiek het wat moeilijker er mee had. Ik heb niet zoveel met Die Wilde Jagd maar deze set met het Metropole orkest was eigenlijk perfect voor de zondag; stijlvol en zeer aangenaam terwijl niet gigantisch hoogstaand, eigenlijk zat ik er prima bij en dat was meeste mensen insteek achterin de zaal. Blijft leuk om een heel orkest op roadburn te zien hopelijk houden we dat erin.

Neptunian Maximalism presents Sacre Du Soleil Invaincu was een Neptunian Maxmalism set dus ongemakkelijk, ergens tussen prog, kraut, metal en free-jazz, veels te lang maar met flink wat segmenten die zo goed waren dat ik bijna heel de set heb uitgezeten. De raga invloeden in deze set waren wat ongemakkelijk er tussen gepropt soms maar als het werkte was het heel goed.

Ik hou van Grails maar de vorige 2 roadburn optredens verzuipte wat in slecht geluid gelukkig was het geluid prima in 013 hier en heb ik heerlijk zitten genieten van de bijna library music achtige instrumentale muziek die Emil Amos en kornuiten nu maken. Wel weer zo zit setje want visueel is het niet bepaald de meest boeiende band.

Hilary Woods verzuipte wat teveel in gezappige soundscapes maar als de nummers eruit kwamen was het weer erg mooi. Jammer genoeg gebeurde dat veels te weinig.

Jesus and the Mary Chain was Jesus and the Mary Chain. Klonk goed, weinig dynamisch op het podium maar ik wist wat ik kon van verwachten en eigenlijk zat ik er erg lekker in(vooral denk door de 2 rustigere acts hiervoor) ook al snap ik dat veel mensen het niet trokken. Het is natuurlijk gewoon een tour datum voor ze waar 90% van de lineup het erg speciaal vinden om op Roadburn te spelen maar ik vond het goed passen, ondanks inderdaad dat het niet mega druk was maar de afterburner is altijd de dag dat mensen richting huis gaan een stuk vroeger en rond 22.00 is het bijna altijd wel uitgestorven. Routine werk maar goed routine werk dat doet wat het moet doen.

Nog een stuk van UBOA's Calm Down set gaan kijken in de hall wat de enigste rij was voor mij vandaag en zelfs daar was ik binnen 5 minuten binnen. Flinke ambient met een beetje gitaar set, fijne afsluiter voor roadburn.

Ik had het gevoel na een aantal jaar niet 4 dagen te zijn geweest dat de kwaliteit van de algemene shows gewoon veel hoger ligt omdat er gewoon veel meer divers aanbod is op het festival zelf. Als je dezelfde doom riffs 5 keer per dag hoort werkt dat niet goed voor de 5de doom band die je dan ziet op een dag maar de 'nieuwe' golf van heavy music hoe Walter het noemt is eigenlijk perfect omdat ik nergens ook maar een beetje 'band moe' ben geworden omdat er altijd wel iets net iets anders dan de vorige band ergens speelde. De sfeer is ook oprecht nog steeds heel goed; wat mij opviel was dat de oude rouwe metalheads nu echt (vooral) weg zijn en degene die over zijn actief proberen om ook naar nieuwe dingen te luisteren. Goed te zien dat de insteek werkt.

Rankings dan maar ik doe het in blokjes waar de bands niet in volgorde onder staan

Geweldig:
Birds in Row
Argiculture
Couch Slut's You Could Do It Tonight set
clipping. 013
Xiu Xiu present the police bear such resemblance to those they pursue
Deaf Club

Erg Goed:
Grails
Blood Incantation regulier
Use Knife
Drowse
Knoll
clipping. Koepelhal
Death Goals
Throwing Bricks
Spill Gold
Uboa Meltdown Set
Body Void plays Atrocity Machine

Goed:
Oboa Calm Down set
Oboa the orgin of my depression Set
The Jesus and Mary Chain
Neptunian Maximalism
Die Wilde Jagd met Metropole Orkest
Blood Incantation Timewave Zero
Khanata
Darsombra
Eye Flys
Health
Sunrot
plexi stad

Viel Tegen/trok het niet goed
Ragana(geluidsproblemen)
Ragana & Dworse(3de nummer was geweldig, rest was technisch een rommeltje soms)
Hilary Woods
Stormo(mix was bagger, band uitstekend)
Fuck Money(nogal saai)
Chelsea Wolfe(nog de beste set uit dit rijtje)
Hexvessel's Polar Veil

De Void Ov Voices hoek
Void Ov Voices
Benefits
 
Laatst bewerkt:

residentalien

Campingartiest
2 mrt 2024
90
71
Is dit de eerste roadburn zonder een gecancelende/gestrandende band of verplaatste set tijdens het festival trouwens tijdens het festival zover ik mee kreeg?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Nou ook een verslagje van mijn kant. Ik ben dagelijks op en neer gereden van huis naar Roadburn, een minuutje of 30 rijden. En € 10,00 per dag om te parkeren bij de Tivoli Parkeergarage naast de 013. Best schappelijk voor midden in de stad. Sidenote, ik ben ook niet echt een kenner van het genre, dus voor mij is het vooral veel ontdekken wat ik dan ook gedaan heb doormiddel van de playlist. Ik ben dus een soort dagje bezoeker maar dan 4 dagen lang geweest.

Donderdag:
Afgetrapt met Hexvessel. Een show die een beetje langzaam op gang kwam. Maar waar ik me uiteindelijk best wel in kon vinden als opener. Daarna heel even de opening gekeken van Sunrise Patriot Motion. Klonk best aardig, maar ook niet geheel mijn ding. Dus ook weer vrij snel doorgelopen naar de 013 voor Wiegedood. Die deden een film soundtrack van A Page of Madness. Ik hou altijd wel van dit soort trajecten. Ik vond echt dat ze het tof deden, en het voegde echt wat toe aan de film. Al hoewel ik het hele plot niet de gehele tijd kon volgen (de film was nogal chaotisch bij vlagen), was het toch integrerend te noemen. De volgende ochtend ook een recap teruggekeken om het beter te begrijpen. Toffe show dus.

Toen terug gegaan naar The Engine Room om Uboa mee te pakken, de Meltdown set. Ik kon hier eerlijk gezegd niet heel veel mee. Veel noise, en geschreeuw. Heb in het booklet wel gelezen wat het idee achter het project is, maar bij mij landen dit niet echt. Moet ook zeggen dat ik de licht effecten slecht stond afgesteld op deze set. Veel roze met paarse invloeden, terwijl dit voor mij veel "donkerder" had mogen zijn. Daarna door gegaan naar Inter Arma performing New Heaven in The Terminal. Heerlijke brute black metal sound die ik thuis niet snel zou opzetten, maar live erg hard binnenkomt. Zeer sterke set.

Daarna doorgegaan naar White Ward die overduidelijk te klein stonden geprogrammeerd. Maar ik was op tijd binnen en kon achter de geluidstafel nog redelijk alles meekrijgen. Heel toffe set, met genoeg hoorbare variatie wat ik soms nogal moeilijk vind op Roadburn. Maar zeker van genoten.

Chelsea Wolfe dus daarna. Ik had hier al eerder aangegeven dat ik thuis op de playlist niet heel veel kon met haar muziek. En zo leek het live ook te gaan worden. Maar uiteindelijk kreeg ik de trance te pakken en zat ik er helemaal in waardoor het ook stukken beter binnenkwam. Heel indrukwekkende set dus. Daarna nog een stuk Royal Thunder meegepakt. Ja dit was best makkelijk te behappen, en het was zeker wel goed. Maar na Chelsea Wolfe voelde ik deze uiteindelijk niet helemaal.

Gezien we nog 3 dagen moesten, en ik Backxwash vorig jaar nog 2x had gezien had ik eigenlijk geen behoefte meer om te blijven. Dus een beetje op tijd naar huis vertrokken.

-------------
Vrijdag:
Gestart met Benefits, heerlijk ruige opener waardoor ik gelijk aan stond deze dag. Het oprecht heel erg goed. Doorgegaan naar Ragana & Drowse, die een present The Ash from Mount Saint Helens deden. Ook weer een heerlijke intense set die lekker diep ging. Dikke prima dus. Toen door gegaan naar Fluisteraars. Hier kwam mijn Roadburn noobisme dus naarboven, want ik dacht dat dit gewoon een normale set zou zijn, en had eerlijk gezegd ook niet echt door dat ze 2x op het affiche uiteindelijk stonden. Niet geheel wat ik dus verwacht had, het was niet per direct slecht maar het kon mij ook niet echt pakken, had achteraf toch liever Fuck Money gezien. Routeplan technisch even naar binnen gegaan bij Mat McNerney, en vond ik eigenlijk best wel sterk. Ook kwam blijkbaar Victornik meedoen van Dodheimsgatd, en dat werd ook goed ontvangen. Aardige set.

Daarna doorgegaan om te kijken bij Miaux. Een beetje klassieke muziek met een donker onderlaagje, wat ik oprecht heel erg goed en vibey vond. Doorgegaan naar de eerst eset ban Blood Incantation dit weekend, de Timless Zero set. Ook weer een set die weer even van je geduld vraagt, maar zich van een sneeuwbal naar heuze lawine ontwikkelde. Intens! Toen ik even wat drinken ging halen liep Walter in de gang. En die schreeuwde echt Blood Incantation, fuck yeah. Holy fuck wat vet (of iets in die trent). Mooi om zo iemand zo te zien genieten van zo'n boeking. En we bleven nog even in de 013, want Forest Swords stond in een bomvolle NEXT in heel eigenzinnige set neer te zetten. Hoewel om mij heen niet iedereen dit begreep vond ik het heel erg sterk. Wederom wat een toffe dag.

Ik had eigenlijk liever King Yosef willen zien, maar had op dat moment niet echt zin om terug te lopen naar de spoorzone, (want de volgende act voor mij zou weer in de 013 zijn). Dus het werd het nieuw album van Dool live bekijken. Een act die ik natuurlijk al vaker heb gezien, en hoewel ik ze echt wel ook vind weet het me eerlijk gezegd ook nooit echt 100% te raken. En ik moet zeggen dat dit nu ook het geval was. Wederom goed en sterk, maar gewoonweg niet de X-factor voormij. Wie de X-factor wel had, was natuurlijk Xiu Xiu (sorry flauw grapje). Maar weer een set waar ik naar uitgekeken heb van te voren, en voor mij maakte ze dit echt meer dan waar. Ik vind de zang heel sterk, en instrumentaal blijven ze heel erg interessant om continu je aandacht er bij te houden. Ik was wederom in de muzikale zone :).

Nu toch maar afgependeld naar de Spoorzone om in de Hall Of Fame te gaan kijken bij Pruillip. Donkere set met de juiste heavyness op de plaats. Laatste stukje gemist om laatste stuk van Clipping. mee te pakken. En dit kwam echt bijzonder goed van de grond. Toch blij dat ik dit stukje nog had meegepakt. Eerste kwartier nog meegepakt van Stormo, klonk ook wederom erg vet, maar toch vertrokken voor Albert Jupiter in de NEXT. Een heel enorme toffe pschydelische set, de vermoeidheid was toe geslagen, waardoor zo'n set ook weer heerlijk kan landen.

Echt een heerlijke dag gehad. De reviews van zaterdag en zondag. Volgen hierna
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Zaterdag:
Op tijd aanwezig geweest om Knoll te zien. Een heerlijke heavy opener wat je binnen een paar seconde wakker maakt. Mooie manier om de dag te starten. Daarna opgevolgd door Couch Slut, een set die verhuld is in weirdness maar toch de volledige show wist de boeien. Thuis zal ik het ook niet snel opzetten, maar live was het echt wel tof om eens mee te maken. Vervolgens in de wachtrij moeten aanschuiven voor Sunrot, maar op het laatste moment toch nog binnen gekomen. Wat een drukte zeg, de zaterdag was overduidelijk overvol. En had ook niet het idee dat er altijd even slim was geprogrammeerd. Maar toch in overvolle zaal een toffe show gezien. Wederom stevige heavy gitaren die knetterend door de zaal schuurde. Dikke prima dus.

En we gingen door naar Agriculutre, een band die ik echt door Roadburn pas heb leren kennen. Maar gelijk mij positief opviel tijdens het inluisteren. Live was het zo enorm sterk. Mogelijk wel de beste show van het weekend zeker als ik het kijk in verhouding hoe het festival zicht toont en waar het publiek voorbij komt. Heerlijke sludgy headbangen in zo'n zaal, echt heel tof. Toen was het de moeilijkste clash van het weekend. Werd het een combi, Richard Dawson + Lankum of Torpor + Birds In Row. Ik besloot toch voor het laatste te kiezen. Dus omdat het programma technisch zo uitkwam toch opnieuw eerst nog even bij Uboa beland. De tweede set van het weekend. En ondanks ik het donderdag tegen vond vallen vond ik dit beter uit de verf komen. Nog niet de absolute wow, maar wel stukken toffer dan de vorige week. Daarna dus door naar Torpor, wederom in het straatje van Knoll, Sunrot en Agriculture. Heavy shit, en wederom zeer sterk, maar ik voelde wel een klein beetje aan dat ik even toe was aan wat anders. Want ik ben dus geen die hard Roadburner en op een gegeven heb je toch wel trek in iets luchterigers.

Gelukkig was daar op het juiste moment Birds In Row er. Een zeer toegankelijk set voor Roadburn begrippen, en iets wat ik op dat moment even nodig had. nog steeds knisperend hard, maar net wat luchtiger dan wat ik voorheen had gezien. Een heel goede show op het juiste moment dus. Ik was net iets eerder vertrokken om toch het laatste halfuur van Lankum toch nog mee te pakken, ongeveer dus de laatste half uur van de show. En toch blij dat ik de run had gemaakt, want het einde was ook weer tof en spacey. Het was niet super druk dus had nog mooi plekje redelijk vooraan. En dat was toch nog wel even mooi om mee te pakken hoor. Kon dit mooi combineren met Lana Del Rabies, ook weer een freaky show, maar de vermoeidheid begon wel een klein beetje in te slaan. Dus halverwege de show toch even buiten een broodje gegeten. Het eten vond ik over heel het festival niet echt top om eerlijk te zijn, een verbeter punthe. Ik had een Dirty Joe geloof ik, een of andere vegan beef achtig iets? Nee niet volkomen mijn ding.

Drowse toch overgeslagen voor wat rust, en lekker gewacht om nog even heavy af te sluiten met Blood Incantation voor een 2e keer dit weekend. Deze show was een stuk heftiger, dus het werkte iets beter op het publiek. Kan niet zeggen dat ik het slechter vond dan eerder de week maar toch anders. Moet zeggen dat ik einde van de dag best wel moe was. Ik merk toch dat die heavy muziek meer "moeite" kost, maar de beloning voelt daardoor soms ook wel bevredigender dan van iets waar je het van te voren al had verwachten. Want deze dag was waanzinnig sterk, ondanks de hevige drukte die echt wel goed te merken was deze dag.

--------------

Zondag, gelukkig was het vandaag merkbaar rustiger, dacht ik. En kunnen openen met Laster. We gingen door met pure heavyness zoals ze op Roadburn zouden zeggen. Best een ok opener, maar had wel beter gehoord dit weekend. Ik had weer wat energie in de benen dus richting de 013 gelopen om de laatste minuutjes van Use Knife mee te pakken. Klonk beter dan Laster als je het mij vraagt, dus zeker postief gestemd over het einde van de show. Maar te kort om een goede mening te kunnen geven. Daarna de opening gezien van Die Wilde Jagd met het Metropool Orkest. Die Wilde Jagd had de vorige edities mij ook nooit echt kunnen pakken, maar dit klonk wel toffer dan de edities hiervoor. Het concept met het orkest klonk sterk, maar ben wel weer doorgegaan om Verwoed te gaan kijken. Hier geld eigenlijk hetzelfde voor als Laster, allemaal best ok, maar heb in dit genre beter gehoord dit weekend. Terug naar de 013 waar ik naar Neptunian Maximalism wilde kijken. Een hele lang wachtrij, en werd gezegd dat we niet meer naar binnen konden. Iedereen liep weg maar toch maar even staan wachten. Na een kwartiertje liepen er toch wat mensen weg en toch nog naar binnen geraakt. Een set die iets gevarieerd was dan alleen het hardere werk, iets wat ik weer wel even kon gebruiken. Ook weer prima te doen. Ook het enige moment van de dag dat ik drukte ervaarde, dus ik denk dat de rest aardig leeg is geweest rond deze act?

Rond de 013 gebleven om een kijkje te nemen bij Grails. Had weinig verwachtingen bij de set, maar het gitaarwerk vond ik best tof. De zaal was nu ook niet supervol en dus dat was ook wel lekker om wacht bewegingsruimte te hebben. Daarna de NEXATG weer in gegaan voor Hillary Woods, dit vond ik eerlijk gezegd wat minder. Dus maar weer heel even lekker gaan zitten en een Panini broodje besteld, en tussendoor heel even op mijn telefoon nog een stukje bekerfinale gekeken ter ontspanning.

Toen was het de beurt aan The Jesus & Mary Chain. Als ik puur naar mijzelf kijk, dit valt toch het meeste in mijn straatje van alles wat er stond. Het geluid stond gruwelijk hard, maar het wacht allemaal wel heel erg zuiver. Ik vond het optreden technisch heel erg goed, maar ik kan me voorstellen dat voor de echte Roadburner dit niet als "iets bijzonders" en soms wel plichtmatig werd gezien. Maar ik heb eerlijk gezegd echt staan te dansen en genieten de gehele show lang. Past dit bij Roadburn, misschien niet helemaal. Maar tof vond ik het op persoonlijke titel zeker. Misschien dat ik dit wel toffer vond dan Agriculture, maar het hoord ook weer niet helemaal op Roadburn. En dat was ook wel weer "te voelen".

Toch nog wat energie bij elkaar gezocht om weer te pendelen naar de spoorzone om Dödsrit te gaan. Dit was weer wel echte Roadburn zware gitarenmuziek. En echt ook weer heel erg sterk. Voor velen volgens mij een van de laatste sets van de dag, want om me heen zag ik iedereen echt in volle glorie genieten. Weer een sterke set deze dag.

Uiteindelijk afgesloten met Cloakroom op de main weer in de 013. Zeer goede keuze om dit te laten afsluiten. Het was echt niet druk meer, maar daardoor voelde het wel als een laatste trip van het weekend. Ogen dicht en een meeknikken. Heel tof om dit nog af te hebben zien sluiten hoor. Ook een van de betere acts van de dag.

Top 5 :
1. Agriulture
2. The Jesus & Mary Chain
3. Xiu Xiu
4. Wiegedood
5. Cloakroom

++ Het publiek, super vriendelijk en lief. Deticated, zelden zoveel gesprekken gehoord over "muziek" op een festival.
++ Ruim aanbod aan bieren, jammer geen gebruik van gemaakt. Maar toen ik nog regelmatig dronk had ik me hier wel in kunnen vinden
+/- Het geluid was gloed zuiver, maar eerlijk gezegd naar mijn smaak echt iets te hard. Zelf met oordoppen in had ik er soms moeite mee. Kan me niet voorstellen dat mensen zonder oordoppen dit goed hadden trekken.
- Eten was wel magertjes, dit mag naar mijn smaak wel door.

Al bij een bal een mooi weekend gehad. Koop ik blind een kaartje voor volgend jaar? Nee, dat niet. Ik wacht wel even de line-up af of ik weer 4 volle dagen doe. Want het is soms wel heavy hoor als geen typische Roadburner. Maar Het is en blijft gewoon een tof festival.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.749
2.335
Terug naar de 013 waar ik naar Neptunian Maximalism wilde kijken. Een hele lang wachtrij, en werd gezegd dat we niet meer naar binnen konden. Iedereen liep weg maar toch maar even staan wachten. Na een kwartiertje liepen er toch wat mensen weg en toch nog naar binnen geraakt. Een set die iets gevarieerd was dan alleen het hardere werk, iets wat ik weer wel even kon gebruiken. Ook weer prima te doen. Ook het enige moment van de dag dat ik drukte ervaarde, dus ik denk dat de rest aardig leeg is geweest rond deze act?
Er stond vooral helemaal niks tegenover op een gegeven moment. Ik heb het moment maar aangegrepen om te eten, maar ik vond het een wat rare keuze. Zeker omdat het in de Next stond.


1713798901503.png
++ Het publiek, super vriendelijk en lief. Deticated, zelden zoveel gesprekken gehoord over "muziek" op een festival.
Hoewel ik zelf een beetje een vreemde eend ben in dit publiek, houd ik er wel echt van. Waar op veel mensen de muziek 'gewoon lekker' vinden, hebben hier mensen echt bijna religieuze ervaringen. Een show kan dan echt 'life changing' zijn.
++ Ruim aanbod aan bieren, jammer geen gebruik van gemaakt. Maar toen ik nog regelmatig dronk had ik me hier wel in kunnen vinden
Vond het bieraanbod vorige jaren een groot minpunt. De Uiltje bar vorig jaar bij de Koepelhal was een drama. Fijn dat die nu bij 013 stond en The Junction een zeer fatsoenlijke vervanger was. Bij de HoF en Stoom hebben ze ook goed voor elkaar (in zekere zin vorig jaar ook al).
- Eten was wel magertjes, dit mag naar mijn smaak wel door.
Eens. Prijs is natuurlijk altijd een dingetje op festival, maar ik vind de prijs-kwaliteit hier echt mager. Met veel opties in de stad maakt dat wel dat je andere keuzes overweegt. Het is dat mijn tijdschema het vaak slecht toelaat om uitgebreid te gaan zitten tafelen.
 

Fluxion

Randprogramma
24 feb 2023
208
181
Gisteren opnieuw een hele sterke dag. Begonnen bij Laster, helaas de eerste helft en mijn favoriete nummer gemist. Show was niet verkeerd, maar had er misschien iets meer van verwacht. Was met vlagen wel heel tof, maar ik vond het soms een beetje rommelig? Toen even bij Habitants gekeken, leuk ter afwisseling in zo'n zwaar weekend. Vervolgens een stuk Die Wilde Jagd met het Metropole Orkest meegepakt. Hoewel ik het heel tof vond om een heel orkest te werk zien gaan, kan ik ook niet zeggen dat ik er compleet ondersteboven van was. Het mocht van mij misschien nog net wat harder gaan, ligt misschien meer aan mij. Als het enkel Die Wilde Jagd was geweest, was ik denk ik ook niet gaan kijken. Maar het was zeker niet verkeerd.

Toen naar Neptunian Maximalism, die 20 minuten later begonnen? Terwijl de zaal vol stroomde van Die Wilde Jagd, kneiterdruk dus. Kon op het balkon nog een plekje vinden, kon er niks zien, maar had wel enigszins ruimte. En na verloop van tijd viel de drukte wel weer mee. Show zelf was super intens. Het vergt geduld, maar de beloning is het waard. Op de vierde dag met voeten die elke minuut meer pijn begonnen te doen, kon ik het echt prima volhouden. Doordat het dus zo'n 20 minuten uitliep ben ik veel later dan gepland naar Devil Master gegaan, hoewel leuk, misschien niet helemaal waar ik zin in had op dat moment. Tijdens het laatste nummer doorgelopen om nog een kijkje te nemen bij deathcrash, waar tot mijn verbazing nog zat ruimte was. Klonk fijn, maar eigenlijk te kort gezien om een waardig oordeel over te geven.

Even gegeten en 10 minuten bij Hilary Woods gekeken om snel naar Fluisteraars te gaan, bang voor een fiasco zoals bij Agriculture op zaterdag. Kwam op een moment aan dat er wel redelijk wat mensen in de rij stonden. Leek heel weinig beweging in de rij te zitten, tot zo'n 6 minuten nadat ze waren begonnen. Toen ging het opeens relatief snel, terwijl er nauwelijks mensen naar buiten gingen. Toen ik binnen kwam leek er ook echt nog zat ruimte te zijn in de zaal. Fluisteraars was wel echt heel goed. Heel knap hoe je zoiets neerzet voor je eerste live optreden als band. Toen naar The Jesus & Mary Chain geweest. Ik vond dit eigenlijk wel heel lekker. Ik heb niet echt de nostalgie bij deze band, Mijn kennis komt niet veel verder dan Psychocandy welke ik goed vind en het laatste album welke ik met moeite heb afgeluisterd, maar ik vond het een heel fijn optreden. Het was wel echt behoorlijk leeg.

Tot slot nog afgesloten met een van de hoogtepunten van de dag, Dödsrit. Ik vond het echt een perfect tijdslot voor deze band. We hebben al zoveel black metal gehoord dit weekend, om dan het weekend af te sluiten met die heerlijke melodieën is echt top. Het publiek leek ook nog heel enthousiast, terwijl we toch al 4 dagen bezig zijn en iedereen vermoeid is. Nog even bij de Uboa - Calm Down set gekeken voor wat ''healing en restoratation''. Ik denk, ze zal wel wat chille ambient spelen o.i.d. Nee hoor, dikke noise. Alleen het was al veel eerder klaar dan gepland, 3 minuten later was het dus ook al afgelopen. Heb ook nog even een 20 minuten staan kijken bij Cloakroom voor ik weer naar de trein ging, dat was wel prima. Nog even wegdromen bij de laatste minuten van het weekend, maar misschien niet lang genoeg gezien om er echt in te komen en moest ook op de tijd letten.

1. Dödsrit
2. Fluisteraars
3. Neptunian Maximalism
4. The Jesus & Mary Chain
5. Habitants
6. Devil Master
7. Laster
8. Cloakroom
9. Die Wilde Jagd with Metropole Orkest
 
  • Leuk
Waarderingen: residentalien

residentalien

Campingartiest
2 mrt 2024
90
71
Het festival eten is all over the place zoals altijd maar ik had zaterdag de tikka masala rondje ding met een fijne curry erbij in een broodje wat prima was. Voor de rest vooral in de stad gegeten wat ging van frietboetiek tot wat fatsoenlijker bij XU toen ik wat tijd over had(service voor de roadburn gasten is erg snel daar met die deal, aanrader)

Ik ben nogal een aantal jaar van het pilsen af dus om 1 of 2 goed speciaal biertjes in the Junction per dag te pakken tussen de bands door was erg fijn. Ook al was de barstaf erg wisselvallig daar, van onzettend goed tot studenten die wat stonden te stunten op de zaterdag middag. Fijn om een plek te hebben bij de koepelhal die goede verwarmt is. STOOM staat er altijd al en goed om daar rijen te zien, sympathiek tentje/treincoupe met uitstekende koffie. De hall heeft ook een goede selectie maar ik weet niet ik had toch de voorkeur om echt te zitten met een special biertje dan tijdens bands een te nuttigen. Het aantal stom dronken metalheads viel me dit jaar ook goed mee zelfs in de late uren, in de vroege 10's redelijk vaak gehad dat mensen gingen vechten of knock gingen door vanalles maar nergens gezien dit jaar wat denk ook met de (lichte) verandering van publiek te maken hebben. De meeste irritante metalheads zijn weg en de sfeer is er zoveel beter op.

Ik was bij Neptunian Maximalism een kwartier voor aanvang en toen was het nog niet gigantisch druk maar het werd wel proppen rond half van de set inderdaad.

JAMC voelde voor mij vooral als een (uitstekende) tour datum show in een zee van shows waar bands actief lijken te willen spelen op roadburn als mensen zelf

Vond het geluid uitstekend dit jaar; Roadburn was vroeger het festival wat altijd een 50/50 kans had op brak geluid maar sinds een aantal jaar is het zoveel beter. Alleen bij Ragana ging het geluid compleet de mist in zonder dat de de band de veroorzaker daar van was. Ik denk in het algemeen dat het best hard staat maar je moet ook meewegen dat het nogal veels bands zijn die nogal leunen op hun ritme sectie als bodem waardoor drums en bas nogal harder knaller in de mix dan menig indie-rock bandje. De enigste show waar het wel echt te hard stond was Benefits maar dat leek een band keuze meer dan een zaal keuze.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Oja nog wel een puntje van kritiek. De Hall Of Fame is totaal niet rolstoel vriendelijk? Daar mogen ze ook iets aan doen.
 

residentalien

Campingartiest
2 mrt 2024
90
71
Nog even bij de Uboa - Calm Down set gekeken voor wat ''healing en restoratation''. Ik denk, ze zal wel wat chille ambient spelen o.i.d. Nee hoor, dikke noise. Alleen het was al veel eerder klaar dan gepland, 3 minuten later was het dus ook al afgelopen.
Grappig genoeg vondt ik dit bij verre haar meest rustige set van het festival maar dat zat meer in de opbouw dan het einde. Het was een beetje ambient noise-ig met flinke uithalen maar allemaal veel liever dan de andere 2 sets.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fluxion

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.749
2.335
Ik ben nogal een aantal jaar van het pilsen af dus om 1 of 2 goed speciaal biertjes in the Junction per dag te pakken tussen de bands door was erg fijn. Ook al was de barstaf erg wisselvallig daar, van onzettend goed tot studenten die wat stonden te stunten op de zaterdag middag.

Het personeel op Roadburn bestaat voor ongeveer de helft uit vaste 013 vrijwilligers. Die bevolkten vooral de polsbandjes, de 013 zaalbarren en de infopunten. De barren in de Koepelhal en The Junction hebben vooral personeel dat een of twee shifts op Roadburn werkt voor een gratis festivalbandje. Dat verschil merk je wel.
 

residentalien

Campingartiest
2 mrt 2024
90
71
Oja nog wel een puntje van kritiek. De Hall Of Fame is totaal niet rolstoel vriendelijk? Daar mogen ze ook iets aan doen.
Dat lijkt zo maar is niet of zal zo eigenlijk niet moeten zijn, ze gebruiken bij roadburn de ingang naar 'de aula' en eigenlijk is de ingang naar de zaal de glaze deuren tegenover de skatepark ingang aan de andere kant van het gebouw die allemaal even grond zijn richting de zaal. Volgens mij kon je daar ook als rolstoel gebruiker binnen als je bij de balie van die ingang melde. De deuren blijven wel een dingentje inderdaad

Ik vond de platen bij de hall op zaterdag wel super link toen ze aan het wegzakken waren door de modder voor een aantal bands gelukkig werd dat gefixt.
 
Laatst bewerkt:

residentalien

Campingartiest
2 mrt 2024
90
71
Het personeel op Roadburn bestaat voor ongeveer de helft uit vaste 013 vrijwilligers. Die bevolkten vooral de polsbandjes, de 013 zaalbarren en de infopunten. De barren in de Koepelhal en The Junction hebben vooral personeel dat een of twee shifts op Roadburn werkt voor een gratis festivalbandje. Dat verschil merk je wel.
Ik ken genoeg mensen die dat in het verleden gedaan hebben ieder geval en vroeger was polsbanden ook meer een algemeen vrijwilliger ding vaak uit ervaring. Bij the Junction was het alleen grappig om het verschil tussen verschillende shifts te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

Fluxion

Randprogramma
24 feb 2023
208
181
Twee keer op het festival gegeten, maar het is wel echt veel geld voor relatief weinig. De friet met rendang, had je in een paar happen op. En daar betaal je dan ~€12 euro voor.

Ik heb dit jaar wel veel meer last gehad van rijen e.d. dan de afgelopen twee jaar. Aan de ene kant fijn, want ik was er misschien een beetje bang voor dat de druktes misschien nog meer zouden afnemen. Ik heb de 'glorietijden' niet meegemaakt, maar van wat ik begrijp was het dus altijd stijf uitverkocht, niet alleen dat, maar je moest ook echt meteen je kaartje kopen. Dus het doet mij goed dat het festival in de huidige setting wel degelijk een bestaansrecht heeft. Alleen soms was het ook wel gewoon zwakke crowd management. Waarom in hemelsnaam White Ward in The Engine Room zetten? Je weet toch dat er superveel mensen op af gaan komen, vooral gezien ze al twee keer eerder zouden komen. Een van de meest gehypete namen (Agriculture) zet je vervolgens in The Terminal, met eigenlijk niks daar tegenover. Gevolg: het hele fucking festival staat in de rij bij The Terminal. En dat ook nog op de drukste dag. Beetje een vreemde keuze.

Verder vond ik de aankleding en het geluid wel echt een stuk beter dan de afgelopen twee jaar. Ik hoorde toen best vaak mensen klagen over het geluid, dat heb ik nu eigenlijk geen een keer gehoord. Het stond soms wel echt heel hard. Iets waar ik als iemand die al last heeft van tinnitus niet altijd even blij mee was, maar ik heb gelukkig best stevige demping. Dus over het algemeen was het nog wel te doen. Ik dacht op het begin van de Uboa - Origin of my Depression set nog: Oh, het geluid staat eigenlijk nog wel net iets te zacht. Nou, dat heb ik geweten ook. Het stond echt achterlijk hard op het einde. Khanate stond logischerwijs ook heel hard, daarom vond ik het ook niet erg om ergens anders heen te gaan toen mijn kameraad dit voorstelde, maar tegelijkertijd vond ik het ook nog meevallen. Als ik die verhalen van Sun O))) altijd lees, had ik het nog veel erger verwacht. Misschien omdat het op de main in 013 is? Ik weet het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: residentalien

Gebruikers die dit onderwerp bekijken