Graspop Metal Meeting 2024 - Bands introductie

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.294
5.693
Faketushka

Aangezien de vraag al gesteld werd in het Graspop topic hoe het nu zit met de twee versies van deze band, gelijk maar even een post in dit topic met een introductie van het verhaal van de twee Batushka's, en waarom de versie die Graspop geboekt heeft de verkeerde is. Zo is de info makkelijk terug te vinden voor iedereen, en kan er hier naar verwezen worden als er weer vragen over komen.

Laat ik beginnen met wat @Querulante Partij al in het Graspop topic plaatste, want dat is een perfecte beknopte samenvatting:
Stel, jij (Krzysztof Drabikowski) begint een band en maakt een album; de composities, instrumentatie en tekst, en alles erop en eraan. Maar je moet alleen nog een zanger vinden. Die vind je, en die zanger (Bart Krysiuk) stelt voor om de plaat op zijn label uit te brengen. Het album blijkt een groot succes te zijn (voor black metal standaarden). Vervolgens probeert die zanger alle rechten naar zich toe te trekken en maakt hij nieuwe muziek onder jouw bandnaam zonder jou erbij te betrekken. Het geschil komt bij de rechter, en hij beslist dat zij beiden de naam Batushka mogen gebruiken (handig). Nu heb je dus Batushka van de oprichter van de band, diegene die ook werkelijk alle muziek heeft geschreven. En je hebt Batushka van de zanger van de band (wat dus bekendstaat als Faketushka). Volgens mij kun je het prima live aanschouwen zonder de context en of dat goed of slecht is daar heb ik geen ervaring mee. Beiden hebben nog muziek gemaakt sinds de split-up, en dat werk laat zien dat Krysiuk geen verstand heeft van muziek, maar wel van jatten. Alle randzaken rondom deze metal GTST-equivalent zal ik je besparen.

Het vorige optreden van Batushka op Graspop vond plaats in 2018, toen was dat eerste album Litourgiya net uit en waren de twee kemphanen nog samen. Dat was voor mij de kennismaking met de band, en wat een heerlijke kennismaking was het. Op zondagmiddag in de Marquee een satanistische hoogmis bijwonen, met alle iconografie van een orthodox christelijke mis, maar dan dus in black metal variant. Het hele optreden is terug te zien op youtube, voor wie die glorie dagen wil herleven:


Helaas ging het later dat jaar dus mis tussen de oprichter, Krzysztof "Derph" Drabikowski, en zijn zanger, Bartłomiej "Bart" Krysiuk. Hier de video waarin Derph zelf dat nieuws wereldkundig maakt:


Hij is niet super goed te verstaan maar gelukkig staat het volledige transcript ook in de beschrijving van de video, die tekst zal ik voor het gemak ook hier delen:
My name is Krzysztof “Derph” Drabikowski. Most of You know me by the moniker Христофоръ, the leader and creator of the musical project Batushka. I am recording this video because I have lost control over Batushka’s website, Facebook page, webstore and as of Tuesday, even the Instagram account. This is the only way I can tell You what is happening and how my former vocalist is trying to take the band away from me. I created Batushka in the spring of 2015. I am the author of the music, lyrics, the name, the painting that you know from the album cover and the overall monk image idea. I have made the musical arrangements, wrote the melodies and recorded most of the instruments on the Litourgiya album in my private home studio. Before the finishing touches I invited Bartłomiej Krysiuk to do the vocals according to my guidelines, and Marcin Bielemiuk to re-record my drums parts on acoustic percussion. Batushka was meant to be an anonymous musical project, and from the beginning the idea was to keep the line-up unknown to the public so that the listeners could focus their attention on the musical experience itself. The album, released by Krysiuk’s underground label, became a hit. The demand for live shows from all over the world was enormous. So, I decided to, with the help of my friends, bring Batushka's music on to the live stage. During the past two years I have written and recorded the material for the second Batushka album, and Krysiuk pressed me to release it as soon as possible. As I wasn't satisfied with the results yet, I postponed the release of the follower of Litourgiya which followed with Krysiuk declaring he is leaving the band. On the Friday of the 21st of December I learned that Krysiuk hired musicians to produce an album that he planned to release as the new Batushka record, behind my back! He also registered Batushka as his personal trademark. Before I managed to do anything, he cut off my access to all Batushka's media platforms, and tries to enforce some kind of censorship on all media interested in the band situation. In response I have taken legal action and have been advised by my lawyer to not say anything further. All the new pictures you see on the website and Facebook page are of Krysiuk and random people like his son pretending to be Batushka. Every upcoming festival claiming to have Batushka in their line-up has made a deal with Krysiuk and not me. I would like to kindly ask You to copy and share this message wherever You can. Let the truth be heard.
As of now the only true Batushka will be that without Krysiuk behind the mic.

Thank You for watching and thank You for Your support.

En sindsdien zijn er dus twee Batushka's, en is het aan de fans om oplettend te zijn welke de echte is, en welke niet. Om daarbij te helpen heeft Derph er op een gegeven moment voor gekozen de bandnaam op de cyrillische wijze te gaan spellen (Батюшка): lastiger te gebruiken in de westerse wereld, maar in ieder geval duidelijk te onderscheiden van het slappe aftreksel van Bart. Helaas is Bart er alles aan gelegen om over te komen als het origineel, dus volgde hij al snel het voorbeeld van Derph, en zijn er nu twee Батюшка's. Triest maar waar.

Er zijn dus ook twee spotify pagina's, daar is Faketushka overigens nog wel gespeld als Batushka, en is de OG te vinden als Батюшка. Het debuutalbum Litourgiya is helaas alleen op de spotify pagina van Faketushka te luisteren. Wil je het werkelijke vervolg op die plaat horen, dan kan dat dus hier:


Ik sluit mij persoonlijk volledig bij @Querulante Partij aan in de observatie dat Bart vooral verstand heeft van jatten. Buiten de nare bijsmaak die de hele situatie geeft aan de band van Bart, is zijn tweede album wat mij betreft ook van aanzienlijk slechtere kwaliteit dan wat je hierboven van Derph kunt horen. Maar van @Joslittel heb ik begrepen dat de live show van Faketushka nog steeds wel kan overtuigen. Mocht je het dus aan jezelf kunnen verkopen om bij deze oplichter te gaan kijken, zul je waarschijnlijk wel een bijzondere show voorgeschoteld krijgen.

Om op de hoogte te blijven over het ware Batushka kun je onder andere hier terecht:
 

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
161
203
Faketushka

Aangezien de vraag al gesteld werd in het Graspop topic hoe het nu zit met de twee versies van deze band, gelijk maar even een post in dit topic met een introductie van het verhaal van de twee Batushka's, en waarom de versie die Graspop geboekt heeft de verkeerde is. Zo is de info makkelijk terug te vinden voor iedereen, en kan er hier naar verwezen worden als er weer vragen over komen.

Laat ik beginnen met wat @Querulante Partij al in het Graspop topic plaatste, want dat is een perfecte beknopte samenvatting:


Het vorige optreden van Batushka op Graspop vond plaats in 2018, toen was dat eerste album Litourgiya net uit en waren de twee kemphanen nog samen. Dat was voor mij de kennismaking met de band, en wat een heerlijke kennismaking was het. Op zondagmiddag in de Marquee een satanistische hoogmis bijwonen, met alle iconografie van een orthodox christelijke mis, maar dan dus in black metal variant. Het hele optreden is terug te zien op youtube, voor wie die glorie dagen wil herleven:


Helaas ging het later dat jaar dus mis tussen de oprichter, Krzysztof "Derph" Drabikowski, en zijn zanger, Bartłomiej "Bart" Krysiuk. Hier de video waarin Derph zelf dat nieuws wereldkundig maakt:


Hij is niet super goed te verstaan maar gelukkig staat het volledige transcript ook in de beschrijving van de video, die tekst zal ik voor het gemak ook hier delen:


En sindsdien zijn er dus twee Batushka's, en is het aan de fans om oplettend te zijn welke de echte is, en welke niet. Om daarbij te helpen heeft Derph er op een gegeven moment voor gekozen de bandnaam op de cyrillische wijze te gaan spellen (Батюшка): lastiger te gebruiken in de westerse wereld, maar in ieder geval duidelijk te onderscheiden van het slappe aftreksel van Bart. Helaas is Bart er alles aan gelegen om over te komen als het origineel, dus volgde hij al snel het voorbeeld van Derph, en zijn er nu twee Батюшка's. Triest maar waar.

Er zijn dus ook twee spotify pagina's, daar is Faketushka overigens nog wel gespeld als Batushka, en is de OG te vinden als Батюшка. Het debuutalbum Litourgiya is helaas alleen op de spotify pagina van Faketushka te luisteren. Wil je het werkelijke vervolg op die plaat horen, dan kan dat dus hier:


Ik sluit mij persoonlijk volledig bij @Querulante Partij aan in de observatie dat Bart vooral verstand heeft van jatten. Buiten de nare bijsmaak die de hele situatie geeft aan de band van Bart, is zijn tweede album wat mij betreft ook van aanzienlijk slechtere kwaliteit dan wat je hierboven van Derph kunt horen. Maar van @Joslittel heb ik begrepen dat de live show van Faketushka nog steeds wel kan overtuigen. Mocht je het dus aan jezelf kunnen verkopen om bij deze oplichter te gaan kijken, zul je waarschijnlijk wel een bijzondere show voorgeschoteld krijgen.

Om op de hoogte te blijven over het ware Batushka kun je onder andere hier terecht:
Merci voor deze uitleg.... . Al voelt het nu wel bitter. ik had daarnet even het optreden van graspop opgelegd voor ik dit allemaal las. Had het gevoel dat ik echt mijn pareltje gevonden had voor de zaterdag.... .
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.294
5.693
Merci voor deze uitleg.... . Al voelt het nu wel bitter. ik had daarnet even het optreden van graspop opgelegd voor ik dit allemaal las. Had het gevoel dat ik echt mijn pareltje gevonden had voor de zaterdag.... .
Ja ik deel je gevoel. Het had zo mooi kunnen zijn… Derph’s Batushka staat ook gewoon de dag erna op Hellfest, ik vind het best een miskleun van Graspop dat ze de neppe geboekt hebben.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.164
1.227
Als Crypta of Nervosa nog aangekondigd worden (als) dan wil ik die graag doen
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.552
7.205
Alice Cooper
Tijd voor de introductie van de meest headliner-waardige show van het affiche. Want een beetje pyro gebruiken, dat kunnen we allemaal wel, maar uiteindelijk kan er maar één de beste show hebben, en dat is natuurlijk de koning van de shockrock: Alice Cooper.

Alice Cooper heeft door de jaren heen van zijn inmiddels 55 (!) jaar durende carriere twee echt succesvolle periodes gehad, waar de setlist ook voor het grootste deel uit is opgebouwd. Voor deze introductie zal ik wel verschillende showelementen benoemen bij de bijbehorende nummers, maar de echt grote shockelementen zal ik verder niet op beeld laten zien, om niet te veel te spoilen. Want het is uiteraard het beste om het gewoon ter plaatse voor het eerst te zien in plaats van via youtube. En dat zou wel moeten lukken als iedereen toch al klaar staat voor Tool.

Zoals gezegd waren er twee succesvolle periodes voor Alice en één daarvan zat al meteen in het begin van zijn carriere: begin jaren 70 had hij achtereenvolgend de albums Killer (met oa Halo of Flies), School's Out en Billion Dollar Babies. We beginnen dan maar met het eind van de show: School's Out. Wel wat showelement, maar niks groots en over de top, een paar flinke met confetti gevulde ballonnen voor een feestelijk einde. Persoonlijk ga ik erg goed op de combinatie van School's Out met Another Brick in the Wall, die sommigen van jullie misschien ook al voorbij hebben zien komen bij een optreden van Hollywood Vampires op Graspop, Pinkpop of ergens anders. Tussendoor zit er live ook nog een bandintroductie hier, die in het onderstaande Hellfest optreden helaas net wat anders ging, maar het verder niet veel minder maakt. Het vetst is daar gewoon als hij eindigt met "And playing the part of Alice Cooper tonight... *stilte*...: Me!".


Van deze albums kan je verder als bekende nummers nog verwachten: No More Mr. Nice Guy, Billion Dollar Babies en I Love The Dead. En in diezelfde succesvolle periode had hij ook nog het nummer I'm Eighteen, waarbij ik hoop dat hij de zelfspot gaat hebben om over 4 jaar, wanneer hij 80 jaar oud is, dit nummer live aan te passen naar I'm Eighty. Dat zou ik geweldig vinden!

Goed! Tijd voor wat echte shockeffecten, want een paar confetti ballonnen en wat zwaarden met (nep) briefgeld over het publiek uitwapperen is natuurlijk nog niks. We klappen er maar meteen goed op met moord en doodslag. Alice Cooper in een straitjacket, een verpleegster en één van beide zal het niet overleven, een grote guillotine en daarnaast ook nog eens Frankenstein's Monster; het komt allemaal voorbij in deze theatrale reis door de discografie van de heer Cooper. En dan zitten we ook meteen in de tweede succesvolle periode, want na de eerdergenoemde albums werd het even een goede 10 a 15 jaar een mindere periode, maar in 1989 werd het tij gekeerd met een knaller van een album: Trash. Een wereldtournee met als tourbus een grote vuilniswagen, geweldig!

Persoonlijke favorieten Poison en Bed of Nails staan op dat album:


Maar zoals hierboven te lezen was, zijn de grootste elementen de guillotine en een grote Frankensteins Monster a la Alice Cooper. Het vervolgalbum na Trash was Hey Stoopid, met dus onder andere het nummer Feed my Frankenstein. Het is een show om van te smullen en zeker een must als je het nog nooit eerder hebt gezien. Op de leeftijd van Alice (76) is de stem natuurlijk al wel wat minder, maar dit wordt goed opgevangen door de rest van de band en eerlijk gezegd is de manier van zingen natuurlijk niet het moeilijkst, wat het uiteraard niet minder gaaf maakt!


En als bonus: deze anekdote over Elvis wil ik jullie ook niet onthouden:


Conclusie: wie Alice Cooper nog nooit live heeft gezien, kan ik zeker aanraden om de show te gaan checken. Zeker als je toch een goede plek voor Tool wilt bemachtigen. Je zal niet teleurgesteld worden door deze show.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.552
7.205
Bruce Dickinson
Iedereen kent hem natuurlijk wel als de frontman van Iron Maiden, maar door de (inmiddels al weer) vele pagina's aan leeswerk in het gewone Graspop topic heen heb ik ook al wel verschillende mensen voorbij zien komen die eigenlijk maar weinig tot niks van het solowerk van Bruce kennen. Dat is natuurlijk zonde, want met al zes solo albums op zak en een veelbelovende zevende op komst, heeft Bruce al verschillende topnummers afgeleverd.

En als we natuurlijk even de terugvallen op de Koekdoos methode, dan wint Bruce Dickinson natuurlijk alle clashes: Een handje vol concerten in 2002 is het laatste echte muzikale optreden (onder andere op Graspop toevallig ook!), want de "An Evening With..." tour, was natuurlijk geen muzikaal optreden, maar meer een kijkje in het leven van met allerlei anekdotes (die ook in zijn autobiografie te vinden zijn overigens). Een afwezigheid van ruim 20 jaar en nog maar de vraag of er ooit nog een vervolg solotour komt, omdat Iron Maiden ook nog steeds op volle touren draait... Dat betekent maar één ding: Gaat heen naar deze show!

We hadden op zich wel kunnen weten dat dit optreden er een keer aan zat te komen, want ten tijde van het Book of Souls album was er op één van die Maiden nummers al een stukje te horen dat eigenlijk bedoeld was voor een solo album (If Eternity Should Fail). Maar goed, maakt ook niet uit, het belangrijkste is dat hij er staat en dat jullie er allemaal naar gaan kijken, want Koekdoos methode...

Maar welke nummers worden er live gespeeld? Dat is de grote vraag. Voor deze introductie zal ik in ieder geval beginnen met een drietal nummers, die op de vorige passage op Graspop op zijn setlist stonden, waarvan ik denk dat ze ook nu wel weer zullen passeren. We beginnen met het tweede album: Balls to Picasso uit 1994. Dit album was het eerste album waarop Bruce samenwerkte met de gitarist Roy Z. Deze gitarist heeft veel van de nummers samen geschreven met Bruce en ook op het nieuwe album van later dit jaar neemt hij de gitaar en de gedeelde songwriting voor z'n rekening, dus wie weet komt hij ook wel mee bij de live optredens, al lijkt hij niet eerder bij de live optredens aanwezig te zijn geweest... Goed, de eerste single van dat album was Tears of the Dragon; voor velen van jullie hier waarschijnlijk niet een van de betere nummers, omdat het meer een powerballad is of iets dergelijks en niet zo'n heel ruig nummer, maar voor mij wel een van de favorieten van zijn solowerk.


We slaan even een album over en gaan meteen naar het vierde album: Accident of Birth en het bijbehorende nummer Accident of Birth (verder op het album ook nog onder andere Road to Hell en Darkside of Aquarius)! Wederom veel geschreven door Bruce en Roy Z, maar op dit album is ook Adrian Smith (jawel, die van Iron Maiden inderdaad) te horen; Road to Hell is door Adrian en Bruce geschreven bijvoorbeeld. De title track van dit nummer is al een stuk heftiger dan Tears of the Dragon en waarschijnlijk wel meer een aanrader voor iedereen die meer de Iron Maiden vibes wil of gewoon net wat ruigers dan Tears of the Dragon.

Aan de hand van de tourstatistics van setlist.fm lijken de twee andere nummers die ik net benoemde van dit album ook een grote kans te maken om live gespeeld te worden, al zouden ze kunnen sneuvelen door de release van het nieuwe album.


Door naar album nummer vijf: The Chemical Wedding. Volgens Bruce is elk nummer gekoppeld aan een bepaald thema, aan de hand van een interview uit die tijd zijn er onder andere de thema's fear, tragedy, union en failure te vinden in nummers 1 t/m 3 en het nummer Trumpets of Jericho. Het nummer dat echter live een zeer grote kans heeft om live gespeeld te worden is het derde nummer op het album (horende bij het thema union): The Tower. Weer een album waar Adrian Smith mee heeft gespeeld en dat is bij dit nummer enorm goed te horen in de intro (ik vind het wel wat weg hebben van Wrathchild).


We maken even een fast forward naar 2005, want na de eerste 5 albums in ongeveer 8 jaar tijd, gaan we nu naar 1 album in 8 jaar tijd: Tyranny of Souls. Er staan op dit album best wat heavy tracks, maar het beste nummer van dat album en ook mijn favoriet van misschien wel het gehele werk tot nu toe: Navigate the Seas of the Sun. Helaas weinig kans om deze live te kunnen horen, gezien deze nog nooit live is gespeeld, maar wie weet...


En we sluiten natuurlijk af met een single van The Mandrake Project. Ik ben benieuwd wat het totaalplaatje van het album uiteindelijk gaat worden. Zit er een heel verhaal in dat alle nummers verbindt, wordt het vergelijkbaar als The Chemical Wedding met verschillende thema's per nummer, of misschien wel iets totaal anders... En wie weet wordt het wel gewoon integraal op Graspop gespeeld. Fijn in ieder geval dat jullie allemaal gaan kijken, want de Koekdoos-methode heeft gesproken. Ik zie jullie vooraan!

 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.552
7.205
want ten tijde van het Book of Souls album was er op één van die Maiden nummers al een stukje te horen dat eigenlijk bedoeld was voor een solo album (If Eternity Should Fail

Aanvulling op het bovenstaande. Misschien dat het volledige nummer bedoeld was voor het solo album van Bruce, want er is vandaag een derde single van het album uitgebracht: Eternity Has Failed. Heb nog niet helemaal opgezocht of de lyrics meer wijzigingen heeft dan alleen de titel, maar dacht het wel. In ieder geval een alternatieve versie van het nummer dat we kennen van het Iron Maiden album. Alternatieve versie of misschien gewoon hoe het oorspronkelijk had moeten klinken voordat het naar een Maiden nummer werd omgebouwd. Lijkt me een zekerheidje om live gespeeld te worden.

 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.118
7.284
Aanvulling op het bovenstaande. Misschien dat het volledige nummer bedoeld was voor het solo album van Bruce, want er is vandaag een derde single van het album uitgebracht: Eternity Has Failed. Heb nog niet helemaal opgezocht of de lyrics meer wijzigingen heeft dan alleen de titel, maar dacht het wel. In ieder geval een alternatieve versie van het nummer dat we kennen van het Iron Maiden album. Alternatieve versie of misschien gewoon hoe het oorspronkelijk had moeten klinken voordat het naar een Maiden nummer werd omgebouwd. Lijkt me een zekerheidje om live gespeeld te worden.

Een derde single? Het hele album is toch gewoon uitgebracht vandaag?
 
  • Thinking
Waarderingen: Koekdoos

Gebruikers die dit onderwerp bekijken