Even de introductie van Avantasia reserveren voor uberfan @InsaniTiny
Stel, jij (Krzysztof Drabikowski) begint een band en maakt een album; de composities, instrumentatie en tekst, en alles erop en eraan. Maar je moet alleen nog een zanger vinden. Die vind je, en die zanger (Bart Krysiuk) stelt voor om de plaat op zijn label uit te brengen. Het album blijkt een groot succes te zijn (voor black metal standaarden). Vervolgens probeert die zanger alle rechten naar zich toe te trekken en maakt hij nieuwe muziek onder jouw bandnaam zonder jou erbij te betrekken. Het geschil komt bij de rechter, en hij beslist dat zij beiden de naam Batushka mogen gebruiken (handig). Nu heb je dus Batushka van de oprichter van de band, diegene die ook werkelijk alle muziek heeft geschreven. En je hebt Batushka van de zanger van de band (wat dus bekendstaat als Faketushka). Volgens mij kun je het prima live aanschouwen zonder de context en of dat goed of slecht is daar heb ik geen ervaring mee. Beiden hebben nog muziek gemaakt sinds de split-up, en dat werk laat zien dat Krysiuk geen verstand heeft van muziek, maar wel van jatten. Alle randzaken rondom deze metal GTST-equivalent zal ik je besparen.
My name is Krzysztof “Derph” Drabikowski. Most of You know me by the moniker Христофоръ, the leader and creator of the musical project Batushka. I am recording this video because I have lost control over Batushka’s website, Facebook page, webstore and as of Tuesday, even the Instagram account. This is the only way I can tell You what is happening and how my former vocalist is trying to take the band away from me. I created Batushka in the spring of 2015. I am the author of the music, lyrics, the name, the painting that you know from the album cover and the overall monk image idea. I have made the musical arrangements, wrote the melodies and recorded most of the instruments on the Litourgiya album in my private home studio. Before the finishing touches I invited Bartłomiej Krysiuk to do the vocals according to my guidelines, and Marcin Bielemiuk to re-record my drums parts on acoustic percussion. Batushka was meant to be an anonymous musical project, and from the beginning the idea was to keep the line-up unknown to the public so that the listeners could focus their attention on the musical experience itself. The album, released by Krysiuk’s underground label, became a hit. The demand for live shows from all over the world was enormous. So, I decided to, with the help of my friends, bring Batushka's music on to the live stage. During the past two years I have written and recorded the material for the second Batushka album, and Krysiuk pressed me to release it as soon as possible. As I wasn't satisfied with the results yet, I postponed the release of the follower of Litourgiya which followed with Krysiuk declaring he is leaving the band. On the Friday of the 21st of December I learned that Krysiuk hired musicians to produce an album that he planned to release as the new Batushka record, behind my back! He also registered Batushka as his personal trademark. Before I managed to do anything, he cut off my access to all Batushka's media platforms, and tries to enforce some kind of censorship on all media interested in the band situation. In response I have taken legal action and have been advised by my lawyer to not say anything further. All the new pictures you see on the website and Facebook page are of Krysiuk and random people like his son pretending to be Batushka. Every upcoming festival claiming to have Batushka in their line-up has made a deal with Krysiuk and not me. I would like to kindly ask You to copy and share this message wherever You can. Let the truth be heard.
As of now the only true Batushka will be that without Krysiuk behind the mic.
Thank You for watching and thank You for Your support.
Merci voor deze uitleg.... . Al voelt het nu wel bitter. ik had daarnet even het optreden van graspop opgelegd voor ik dit allemaal las. Had het gevoel dat ik echt mijn pareltje gevonden had voor de zaterdag.... .Faketushka
Aangezien de vraag al gesteld werd in het Graspop topic hoe het nu zit met de twee versies van deze band, gelijk maar even een post in dit topic met een introductie van het verhaal van de twee Batushka's, en waarom de versie die Graspop geboekt heeft de verkeerde is. Zo is de info makkelijk terug te vinden voor iedereen, en kan er hier naar verwezen worden als er weer vragen over komen.
Laat ik beginnen met wat @Querulante Partij al in het Graspop topic plaatste, want dat is een perfecte beknopte samenvatting:
Het vorige optreden van Batushka op Graspop vond plaats in 2018, toen was dat eerste album Litourgiya net uit en waren de twee kemphanen nog samen. Dat was voor mij de kennismaking met de band, en wat een heerlijke kennismaking was het. Op zondagmiddag in de Marquee een satanistische hoogmis bijwonen, met alle iconografie van een orthodox christelijke mis, maar dan dus in black metal variant. Het hele optreden is terug te zien op youtube, voor wie die glorie dagen wil herleven:
Helaas ging het later dat jaar dus mis tussen de oprichter, Krzysztof "Derph" Drabikowski, en zijn zanger, Bartłomiej "Bart" Krysiuk. Hier de video waarin Derph zelf dat nieuws wereldkundig maakt:
Hij is niet super goed te verstaan maar gelukkig staat het volledige transcript ook in de beschrijving van de video, die tekst zal ik voor het gemak ook hier delen:
En sindsdien zijn er dus twee Batushka's, en is het aan de fans om oplettend te zijn welke de echte is, en welke niet. Om daarbij te helpen heeft Derph er op een gegeven moment voor gekozen de bandnaam op de cyrillische wijze te gaan spellen (Батюшка): lastiger te gebruiken in de westerse wereld, maar in ieder geval duidelijk te onderscheiden van het slappe aftreksel van Bart. Helaas is Bart er alles aan gelegen om over te komen als het origineel, dus volgde hij al snel het voorbeeld van Derph, en zijn er nu twee Батюшка's. Triest maar waar.
Er zijn dus ook twee spotify pagina's, daar is Faketushka overigens nog wel gespeld als Batushka, en is de OG te vinden als Батюшка. Het debuutalbum Litourgiya is helaas alleen op de spotify pagina van Faketushka te luisteren. Wil je het werkelijke vervolg op die plaat horen, dan kan dat dus hier:
Ik sluit mij persoonlijk volledig bij @Querulante Partij aan in de observatie dat Bart vooral verstand heeft van jatten. Buiten de nare bijsmaak die de hele situatie geeft aan de band van Bart, is zijn tweede album wat mij betreft ook van aanzienlijk slechtere kwaliteit dan wat je hierboven van Derph kunt horen. Maar van @Joslittel heb ik begrepen dat de live show van Faketushka nog steeds wel kan overtuigen. Mocht je het dus aan jezelf kunnen verkopen om bij deze oplichter te gaan kijken, zul je waarschijnlijk wel een bijzondere show voorgeschoteld krijgen.
Om op de hoogte te blijven over het ware Batushka kun je onder andere hier terecht:
Krzysztof Drabikowski's Батюшка
Krzysztof Drabikowski's Батюшка. Gefällt 12.286 Mal · 84 Personen sprechen darüber. The only official Facebook page of Krzysztof Drabikowski's Батюшкаwww.facebook.com
Ja ik deel je gevoel. Het had zo mooi kunnen zijn… Derph’s Batushka staat ook gewoon de dag erna op Hellfest, ik vind het best een miskleun van Graspop dat ze de neppe geboekt hebben.Merci voor deze uitleg.... . Al voelt het nu wel bitter. ik had daarnet even het optreden van graspop opgelegd voor ik dit allemaal las. Had het gevoel dat ik echt mijn pareltje gevonden had voor de zaterdag.... .
want ten tijde van het Book of Souls album was er op één van die Maiden nummers al een stukje te horen dat eigenlijk bedoeld was voor een solo album (If Eternity Should Fail
Een derde single? Het hele album is toch gewoon uitgebracht vandaag?Aanvulling op het bovenstaande. Misschien dat het volledige nummer bedoeld was voor het solo album van Bruce, want er is vandaag een derde single van het album uitgebracht: Eternity Has Failed. Heb nog niet helemaal opgezocht of de lyrics meer wijzigingen heeft dan alleen de titel, maar dacht het wel. In ieder geval een alternatieve versie van het nummer dat we kennen van het Iron Maiden album. Alternatieve versie of misschien gewoon hoe het oorspronkelijk had moeten klinken voordat het naar een Maiden nummer werd omgebouwd. Lijkt me een zekerheidje om live gespeeld te worden.
Een derde single? Het hele album is toch gewoon uitgebracht vandaag?
Denk dat je veel mensen toch wel wat nieuws kan vertellen over Tool! Ik zou t iig met plezier lezen, al ken ik ze goedLeuk, weer wat leven in dit topic, thanks @jasper79!
Het overzicht aan het begin is ook weer up to date, inclusief links naar de laatste paar introductie, de laatste line up toevoegingen en afzeggers, en wat relevante linkjes naar artikelen door @RubenJS op de Festileaks main site.
Verder: zit je te popelen om een introductie te schrijven voor een band, maar heeft iemand anders die al geclaimd, schroom dan niet om diegene te benaderen of je die introductie op je kan nemen. Want er staan er al een heel aantal lange tijd geclaimd, zonder dat er iets geschreven wordt. Waaronder ikzelf met Tool trouwens, dus als iemand zich daartoe geroepen voelt... Ik heb een beetje het idee dat iedereen ze al wel kent, dus bij mij is de motivatie een beetje weg
Ja, blijft tof. Na de eerste 2 albums was ik ook helemaal Egypte fan, waardoor mijn toenmalige appartement een soort van museum van oudheden werd. Uiteindelijk pas in 2018 naar Egypte en alle bekende historische spots geweest. Ietwat teleurstellend helaas, maar Nile never disappoints.NILE
Inmiddels geen onbekende meer van Graspop ze staan er immers al voor de 5e keer. De laatste keer was echter in 2014 dus 10 jaar geleden. Dus hoog tijd om wat nieuwe zieltjes te winnen voor deze technische Death Metal band.
Nile is opgericht in 1993 in South Carolina door gitarist zanger Karl Sanders. de rest van de huidige line up bestaat uit George Kollias op drumms sinds 2004, Brian Kingsland gitaar en zang sinds 2017 en bassist Dan Vadim Von. Door de vele line up wisselingen zal ik alle overige voormalig bandleden hier niet noemen.
Nile is een technische Death Metal band die wordt geïnspireerd door het oude Egypte en de werken van H.P Lovecraft. in 1994 en 1995 werden een tweetal EP's onder eigenbeheer uitgebracht. Hierna brachten ze via relapse records hun eerste en in mijn ogen beste langspeler Amongst the Catacombs of Nephren-Ka uit. Hieronder het in mijn ogen beste nummer van die plaat Ramses Bringer of war :
Na de release ging men op tour met andere Death Metal grootheden Incantation en Morbid Angel. Na 2 jaar touren en schrijven was het tijd voor de tweede plaat Black Seeds of Vengeance. Een van hun meest technische en complexe albums tot nu toe. hiervan afkomstig is onderstaand pareltje Nas Akhu Khan She En Asbiu:
In 2002 kwam hun meest mainstream en melodieuze ( in hoeverre je bij technische Death Metal van melodieus kunt spreken) album In Their Darkened Shrines uit. Dit album bevatte behalve de reeds bekende Oosterse invloeden ook invloeden van uit het werk van H.P. Lovecraft en dan met name zijn short story The Nameless City. Hierna deed men een lange headline tour door de VS en Europa. In 2005 brengt men het laatste album bij relapse records uit met Annihilation of the Wicked. Hierop staat mijn persoonlijke favoriete nummer van ze namelijk Lashed to the Slavestick. hieronder een live opname van dit nummer.
In 2006 tekent Nile bij Nuclear Blast en brengt kort daarna Ithyphalic uit. Met dit album gaat men mee op de Ozzfest tour van 2007 om in het daarop volgende jaar een headline tour in de VS te doen met oa Suicide Silence en een Europese Headline tour met Grave en Omnium Gatherum.
Nile is vooral een echt goede liveband ondanks dat de albums bijna allemaal even sterk zijn is dit een band die live het beste tot zijn recht komt.
In 2009 komt de 6e langspeler Those Whom Gods Detest uit. Wederom een sterke plaat vol met verschroeiend snelle technische nummers zoals bijvoorbeeld het titelnummer zelf:
In 2011 wordt een EP van 1994 heruitgebracht onder de naam Worship the Animal, Hierop is de band nog duidelijk niet zo snel en technisch als op de latere albums. In 2012 is daar alweer de zevende plaat : At the gates op Sethu. Hier blijkt maar weer eens dat ondanks de vele line up wisselingen (met name op bas en 2e gitaar) dat Nile gewoon geen slechte platen uitbrengt. Men blijft die unieke Oosterse sound en lyrics combineren met gruwelijke beukende riffs en razendsnelle drumms. Een van de hoogtepunten van deze plaat is Enduring the Eternal Molestation of Flame:
In 2015 komt het achtste studio album uit What should Not Be Unearthed. En om dit album te promoten gaat de band mee op de Summer Slaughter Tour welke geheadlined word door Death Metal legendes Cannibal Corpse.
In 2019 komt het tot op heden laatste album van Nile uit : Vile Nilotic Rites hieronder de livevideo van het titelnummer:
https://youtu.be/g-GavILvc_M?si=DrbOn9qxb3tQZ2_H
In de loop van dit jaar (hopelijk nog voor Graspop wordt album nummer 10 verwacht en hopelijk krijgen we dan wat nieuw werk te horen.
Nile is en blijft een geweldig liveband die het altijd voor elkaar krijgt live nog sterker te klinken als op de plaat. Voor alle liefhebbers van Death Metal een no brainer en absolute must see op het festival dit jaar.
Judas Priest en Alice Cooper horen inderdaad wel bij de 8 beste headliners van dit jaarSpeciaal voor @Loek123 zal ik me inhouden met uitspraken over of Judas Priest de beste headliner van het weekend is, maar hij heeft de Alice Cooper introductie ook wel gelezen, dus hij weet het antwoord wel!
Judas Priest en Alice Cooper horen inderdaad wel bij de 8 beste headliners van dit jaar
maar goed bezig met je introducties, volgens mij heb je zowat de helft geschreven tot nu toe? Hopelijk volgt men dit op
Ik zal er ook zeker nog één schrijven binnenkort, moet nog even kijken wanneer ik hier tijd voor heb. waarschijnlijk wordt dat Bury Tomorrow