Graspop Metal Meeting 2024

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
981
1.019
Ik vind het ook wel handiger om in te luisteren als het blokkenschema er is. Dan kun je gewoon veel gerichter luisteren om de gaten in je loopschema op te vullen.

Gewoon je loopruite uitstippelen met alles wat je zeker wil zien. Heb je ergens een gaatje, even luisteren naar de bands die dan spelen om zo je keuze te maken.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
Ja, en Marco Schuitemaker. En John de Bever. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Volgens mij wordt het echt tijd voor de timetable😜
Jacques Herb doet dat ook met Manuela hoor. Denk dat Eddy Wally Cherie ook weleens twee keer heeft gezongen in één set. En schiet mij maar lek als Bonnie St Claire dit niet doet met Dokter Bernard. Als ze van deze nummers nou eens metal-bewerkingen maken, ik sta vooraan hoor!
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: MarcoReusel en Piebe71

madeira

Campingartiest
22 dec 2022
75
200
Ook het enige moment op het festival om nog Sober te kunnen zijn.
No Way Commando GIF by 20th Century Fox Home Entertainment
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Jongens, ik snap dat we allemaal heel erg uitkijken naar het festival en het blokkenschema. Maar sommigen gaan hier wel ver met hun geklaag.

"Zonder time table kan ik nog niet beginnen met muziek luisteren".

Wat een onzin, ga gewoon alle bands luisteren die je tof vind, is er wel een clash ? Jammer dan, misschien speelt de band er over een paar jaar weer, en anders wat? Heb je "voor niks muziek geluisterd " ?
Zijn we vergeten dat muziek ook op zichzelf gewoon mooi is en niet alleen geluisterd dient te worden als Graspop huiswerk? We gaan toch allemaal voor ons plezier naar dit festival of niet?
Dat is het hem dus. Dat doe ik al gemiddeld 5 uur per dag maar het is ook tijdrovend om gemiddelde setlists aan te maken op Spotify. Om dit nou voor 140 bands te gaan doen zie ik niet zo zitten, terwijl het wel nodig is voor mijn voorbereiding van een band.

Inmiddels heb ik al zoveel ingeluisterd (met thuiswerken ben je je eigen DJ) dat ik eigenlijk nog maar amper een GMM-setlist opzet. Ik wacht nu al zeker een maand met smart op die timetable zodat ik me weer concreet met Graspop kan bezighouden.

Ik geef hiermee vooral aan dat de periode tussen het aankondigen van bands en de timetable te groot is. Ik zie liever dat ze of het aankondigen later starten, of dat ze de timetable naar voren halen zoals een Hellfest.
 

Skut10

Playlistbediener
26 jan 2024
29
45
Afgelopen zondag een nieuwe band gezien die ik op GMM ook zeker ga checken, namelijk John Coffey. Ik ben nog steeds aan het nagenieten, want met wat een energie spelen die mannen:D. De hele tent stond te springen en te moshen, met de hele tijd stagedivers over te heen te vliegen. Dus voor diegenen die ze nog niet zo kennen, ga ze checken!
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
708
645
Jongens, ik snap dat we allemaal heel erg uitkijken naar het festival en het blokkenschema. Maar sommigen gaan hier wel ver met hun geklaag.

"Zonder time table kan ik nog niet beginnen met muziek luisteren".

Wat een onzin, ga gewoon alle bands luisteren die je tof vind, is er wel een clash ? Jammer dan, misschien speelt de band er over een paar jaar weer, en anders wat? Heb je "voor niks muziek geluisterd " ?
Zijn we vergeten dat muziek ook op zichzelf gewoon mooi is en niet alleen geluisterd dient te worden als Graspop huiswerk? We gaan toch allemaal voor ons plezier naar dit festival of niet?
Dit + als de eerste 10 tracks op Spotify je niet aanstaan, dan waarschijnlijk de andere ook niet.
Met een weekendje in de tuin kom je al bijzonder ver.
 

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
419
587
Dat is het hem dus. Dat doe ik al gemiddeld 5 uur per dag maar het is ook tijdrovend om gemiddelde setlists aan te maken op Spotify. Om dit nou voor 140 bands te gaan doen zie ik niet zo zitten, terwijl het wel nodig is voor mijn voorbereiding van een band.

Inmiddels heb ik al zoveel ingeluisterd (met thuiswerken ben je je eigen DJ) dat ik eigenlijk nog maar amper een GMM-setlist opzet. Ik wacht nu al zeker een maand met smart op die timetable zodat ik me weer concreet met Graspop kan bezighouden.

Ik geef hiermee vooral aan dat de periode tussen het aankondigen van bands en de timetable te groot is. Ik zie liever dat ze of het aankondigen later starten, of dat ze de timetable naar voren halen zoals een Hellfest.
Ik luister vanaf het eerste moment dat mogelijk is de festileaks/graspop lijst op spotify. Daar staan alle bands in met de nummers. Tijdens het rijden, werken, op weg naar familie, gewoon thuis... luister ik hier naar. Wanneer ik een nieuwe band leuk vind, ga ik naar de gmm app en zet die bij de favorieten en ga zo door tot ik, zo goed als iedereen heb gehad.
Hiermee kan je al mee beginnen na de eerste bekendmakingen, dus heb je heel veel tijd.
Als de Timetable komt heb ik dus al een deel dat ik eventueel wel wil zien, waarbij de app in het slechtste geval alle clashes toont.
Dan kan je nog steeds gaan kiezen, selecteren, of verder inluisteren.

Misschien zo ook eens proberen?

verder plan ik ook soms niets in en laat mij door de toevalligheid iets ontdekken op het terrein zelf, kan verrassend fijn zijn :)
 

King810

Playlistbediener
17 apr 2024
43
70
Jongens, ik snap dat we allemaal heel erg uitkijken naar het festival en het blokkenschema. Maar sommigen gaan hier wel ver met hun geklaag.

"Zonder time table kan ik nog niet beginnen met muziek luisteren".

Wat een onzin, ga gewoon alle bands luisteren die je tof vind, is er wel een clash ? Jammer dan, misschien speelt de band er over een paar jaar weer, en anders wat? Heb je "voor niks muziek geluisterd " ?
Zijn we vergeten dat muziek ook op zichzelf gewoon mooi is en niet alleen geluisterd dient te worden als Graspop huiswerk? We gaan toch allemaal voor ons plezier naar dit festival of niet?
Iedereen staat er anders in, mooi man.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
Jacques Herb doet dat ook met Manuela hoor. Denk dat Eddy Wally Cherie ook weleens twee keer heeft gezongen in één set. En schiet mij maar lek als Bonnie St Claire dit niet doet met Dokter Bernard. Als ze van deze nummers nou eens metal-bewerkingen maken, ik sta vooraan hoor!
Nou net niet die nummers, maar check Patatje Metal eens:


 

Kevinmeteenk

Campingartiest
17 mei 2023
76
143
Ik snap eerlijk gezegd wel dat ze wachten met de aankondiging van de timetable. Vorige editie stonden Lorna Shore en Helmut Lotti uiteindelijk op een te klein podium. Zolang de timetable niet bekend is, kan er eventueel nog geschommeld worden qua opkomende artiesten
 
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en MarcoReusel

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
421
726
Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk gaat afvallen.
Vorig jaar met seether en coheed best wel domper.
Hopelijk valt het dit jaar mee.
#afvallers
#gmm24
 

Ceeweb

Campingartiest
1 jun 2023
95
181
Ik snap eerlijk gezegd wel dat ze wachten met de aankondiging van de timetable. Vorige editie stonden Lorna Shore en Helmut Lotti uiteindelijk op een te klein podium. Zolang de timetable niet bekend is, kan er eventueel nog geschommeld worden qua opkomende artiesten
Dat ze lang wachten, ok, dat kan nog. Maar uiteindelijk lijkt het mij niet dat ze nu nog niet weten of hebben afgesproken wie op welk podium speelt. Het is nu niet direct dat er een bandje op een paar weken tijd uit het niets ineens headliner gaat worden.
We zijn ten slotte op 44 dagen voor het festival. Dat is minder tijd om voor te bereiden dan de katholieken in de vasten hebben gekregen om zich voor te bereiden op Pasen. (de vasten is 47 dagen, want de 7 zondagen tellen niet mee bij de 40 dagen)
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.267
7.589
De enige bands waar echt problemen ontstonden waren volgens mij Jinjer in 2022 en Helmut Lotti in 2023, maar ik betwijfel dat ze dit soort bands verplaatsen naar een groter podium. Dit soort dingen liggen waarschijnlijk al maanden vast.

Ik weet natuurlijk ook niks maar ik denk dat zo'n laat tijdschema vaak vooral komt door een late onverwachte cancellation of een band die moeilijk doet. Ik denk daarom dat speculeren over wanneer het komt vrij nutteloos is want ze zullen het er wel zo snel mogelijk uit gooien als het klaar is lijkt me, zelfs al is het tijdens het Hemelvaart weekend ofso. Werchter publiceerde ook het tijdschema tijdens de schoolvakantie dit jaar.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.685
5.186
Jongens, ik snap dat we allemaal heel erg uitkijken naar het festival en het blokkenschema. Maar sommigen gaan hier wel ver met hun geklaag.

"Zonder time table kan ik nog niet beginnen met muziek luisteren".

Wat een onzin, ga gewoon alle bands luisteren die je tof vind, is er wel een clash ? Jammer dan, misschien speelt de band er over een paar jaar weer, en anders wat? Heb je "voor niks muziek geluisterd " ?
Zijn we vergeten dat muziek ook op zichzelf gewoon mooi is en niet alleen geluisterd dient te worden als Graspop huiswerk? We gaan toch allemaal voor ons plezier naar dit festival of niet?
Ik had het niet beter kunnen zeggen.. ;)

Ook ik kijk reikhalzend uit naar het blokkenschema, en spendeer vele uren aan het inluisteren van bekende en onbekende bands.
Maar je kunt het ook overdrijven natuurlijk.
Vanaf de bekendmaking van de allereerste band(s) begin ik al met inluisteren. Hoe meer een band mij bevalt, hoe meer en hoe vaker ik deze ga luisteren (in sommige gevallen luister ik ook hele albums of uiteindelijk zelfs de complete discografie).
Daarbij heb ik niet echt een vast systeem. Meestal pak ik gewoon de poster of line-up pagina erbij en zoek dan naar een naam die me op dat moment aanspreekt om te luisteren (of waarvan ik weet dat ze nieuw materiaal hebben), en zet dan een playlistje op. Daarna beland ik vaak bij soortgelijke bands, omdat ik dan toch al in een bepaalde mindset zit.

Als het blokkenschema er eindelijk is, ga ik uiteraard net als de meesten hier nog wat gerichter luisteren naar sommige bands op bepaalde knelpunten, maar dat is voor mij zeker geen cruciale 'bottle neck' die noodzakelijk is om verder te kunnen luisteren.
Ik luister dan ook niet alleen naar een band als ik zeker weet dat ik ze ga zien, maar ook om de band in het algemeen te leren kennen.

Zo heb ik vorig jaar veel en vaak geluisterd naar Coheed And Cambria (incl. hele albums en deep cuts die toch nooit gespeeld zullen worden), in eerste instantie uiteraard door de aankondiging op GMM. Toen ze later cancelden, baalde ik logischerwijs enorm, maar ook daarna heb ik nog regelmatig ernaar geluisterd.
De grootste, vervelendste clash vorig jaar was voor mij Ghost met My Dying Bride (nu achteraf gezien nog pijnlijker gezien de status van laatstgenoemde... 😞 ), maar na het zien van de clash ben ik niet ineens gestopt met het luisteren naar MDB.

Omgekeerd ga ik niet ineens intensief luisteren naar allerlei bandjes omdat ik toevallig ergens een half uurtje ofzo 'open' heb staan in mijn clashfinder. Meestal is mijn programma dan al lang en breed goed gevuld, en heb ik allang een indruk van al die 'tussenbandjes, dus hoef ik die er niet nog met geweld tussenin te forceren (hoogstens krijgen ze dan misschien nog de status 'even kijken als ik er toevallig langs kom').

Mijn streven is altijd om zoveel mogelijk hele optredens te zien. In een clashfinder zijn dat er gemiddeld zo'n 10 per dag, veel meer krijg je fysiek en logistiek eigenlijk niet echt voor elkaar. Alle momenten daartussen zijn in principe eet- en rustmomenten, en hier en daar een bandje van een afstand bekijken.
De meeste bands die ik ga zien weet ik al heel lang voordat er een blokkenschema bekend wordt gemaakt. Het blokkenschema bepaalt dan ook vooral welke bands ik NIET (of half) ga zien.
Voor mijn inluisterroutine heeft dat echter maar weinig gevolgen.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken