Gelukkig dat niet iedere headliner of festivalartiest dan enkel nummers speelt om de casual fan te bekoren. Natuurlijk snap ik dat je als band op een festival sowieso eerder je hits zal spelen. Ofwel om nieuwe fans te lokken of om idd de gewone fan, die slechts een handvol liedjes kent, blij te maken. Voor de "deep cuts" moet je idd eerder op een gewone zaalshow zijn.
Echter zou ik het doodzonde vinden als een setlist telkens enkel maar bestaat uit dezelfde hits. Me dunkt dat een band z'n festivalsetlist dan over de jaren heen amper zou veranderen.
Slipknot is daar het perfecte voorbeeld van. Telkens maar weer een setlist spelen die (minstens) 80 procent overeenkomt met de vorige passage. Neen, laat ze maar eens doorkomen met een set waarbij ze (nog) eens Scissors, No Life of Only One spelen. Graag, zelfs!
Natuurlijk heb ik ook het geluk gehad om Slipknot meerdere malen live te zien. Dan hoeft Psychosocial voor de 7de keer niet echt meer. Maar ik begrijp volledig dat dit anders is als je ze voor het eerst ziet. (Bron: 16-jarige ik - Graspop 2015)