Graspop Metal Meeting 2026

Zaterdag North Stage:

The Pretty Wild:

Ken ik niets van. Ga ik ook niet zien.

P.O.D:
Vorige doorkomst gemist omdat ik van suiker ben en niet wilde smelten in de regen🤭 Gein natuurlijk, we zaten onder de partytent aan het bier en wilden niet door de regen. Maar ga ze deze keer absoluut zien. Leuk Nu-metal feestje.

Sepultura:

Heb het hier al vaak gezegd. Ik ben een Max en Igor era Sepultura fan. Omdat het de laatste keer gaat zien dat ik ze kan zien toch even ingeluisterd in het huidige werk. Ga ze absoluut zien. Al was het maar voor de Legacy die ze achterlaten die mij na aan het hart ligt.

Three Days Grace:
Ken er niets van. Skip.

Babymetal:
Leuk om af en toe mee te maken. Dankzij Babymetal sta ik op YouTube met Billy Mayhem. Echt lachen šŸ˜†
Maar ga ze dit jaar skippen.

Bad Omens:
Ik ben absoluut geen metalcore fan. Dus wat ik had ingeluisterd vond ik ook absolute bagger. @JB. stuurde mij echter een linkje met Dethtrone. Vond ik goed te doen. Mocht hun hele setlist uit dat oudere werk bestaan dan zou ik ze zien. Heb ze nu genoteerd als een maybee als ik verder echt niets heb. Maar de uitsmijter Dethtrone zou ik dus absoluut gaan zien.

Die nieuwe functie is natuurlijk ook een goede data analyse tool voor de organisatie. Mensen gaan nu veel meer die bliksemschichten gebruiken om favoriete groepen aan te tonen. Deze data wordt uiteraard allemaal verzameld (mits je toestemming hebt gegeven) en zo krijgen ze nog wat extra inzicht in welke groepen veel aangeduid worden (natuurlijk zien ze dat ook wel tijdens het festival zelf, maar effectieve data is altijd beter om te verwerken achteraf).

Ik zal eerlijk zijn, ik heb in al die jaren nog nooit die schichten gebruikt en dus ook nooit meldingen laten sturen wanneer groepen gaan beginnen. Als ik zie hoeveel mensen hier op voorhand hun schema's opstellen, zeker met de clashfinders, denk ik dat er eigenlijk wel veel mensen zijn die deze nu voor de eerste keer gaan gebruiken

• Leuk
Waarderingen: jonasvh en Jimmeh07
Die nieuwe functie is natuurlijk ook een goede data analyse tool voor de organisatie. Mensen gaan nu veel meer die bliksemschichten gebruiken om favoriete groepen aan te tonen. Deze data wordt uiteraard allemaal verzameld (mits je toestemming hebt gegeven) en zo krijgen ze nog wat extra inzicht in welke groepen veel aangeduid worden (natuurlijk zien ze dat ook wel tijdens het festival zelf, maar effectieve data is altijd beter om te verwerken achteraf).

Ik zal eerlijk zijn, ik heb in al die jaren nog nooit die schichten gebruikt en dus ook nooit meldingen laten sturen wanneer groepen gaan beginnen. Als ik zie hoeveel mensen hier op voorhand hun schema's opstellen, zeker met de clashfinders, denk ik dat er eigenlijk wel veel mensen zijn die deze nu voor de eerste keer gaan gebruiken
Goede inzichten breng je hier weer. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik gebruik die bliksemschichten al wel een aantal jaren. Maakt het overzicht voor mijzelf in de app super-easy. De clashfinder van de GMM app is qua tijdsaanduidingen ook wat duidelijker te lezen als de gewone clashfinders op het internet. Maar goed punt dat ze op deze wijze weer bruikbare data verzamelen. Ik voel de complottheorieĆ«n alweer aankomen šŸ˜†

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Goede inzichten breng je hier weer. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik gebruik die bliksemschichten al wel een aantal jaren. Maakt het overzicht voor mijzelf in de app super-easy. De clashfinder van de GMM app is qua tijdsaanduidingen ook wat duidelijker te lezen als de gewone clashfinders op het internet. Maar goed punt dat ze op deze wijze weer bruikbare data verzamelen. Ik voel de complottheorieĆ«n alweer aankomen šŸ˜†

Tis uiteraard altijd voor data en info

Niet voor niets dat (denk ik) Niantic door Pokemon GO de meeste gedetaileerde kaart of map kan aanbieden na hun 'gratis' spel šŸ˜„

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
The Pretty Wild: klinkt best wel goed, band waar ik graag de dag mee begin

P.O.D.: waren me twee jaar geleden ook goed meegevallen. Blij dat ik ze toen heb gezien, want nu wil ik Feuerschwanz niet missen

Sepultura: ik heb ze nog ƩƩn keer gezien zonder de broertjes en sorry, dat was het niet meer voor mij

Three Days Grace: niets voor mij.

Babymetal: heb ze best wel al eens ingeluisterd en ook live de kans gegeven maar niet mijn ding. Kan het wel verdragen van aan de toog als achtergrond muziek

Bad omens: ik doe sinds een paar jaar altijd wel een extra effort om headliners in te luisteren want zo toch al paar grote ontdekkingen gedaan zelfs al was het initieel niet mijn ding. Maar dit is gewoon veel te soft en daarnaast niet goed genoeg voor mij. Want naar pakweg een Sleep Token zou ik best wel graag eens gaan.

De North stage van de zaterdag is voor mij toch wel een van de betere stages van het weekend. The Pretty Wild is me te veel geschreeuw, Sepultura lijkt me gewoon niet echt te liggen. Het nummer op de Graspop website van Bad Omens (Impose) klinkt voor mij eigenlijk niet als metalcore en klonk dus ook verrassend goed daarmee. Ik weet niet of ik ze daadwerkelijk zou gaan zien, maar als al hun muziek zo klinkt als Impose, dan is het wel een van de fijnere headliners van deze editie.

Maar belangrijkste drietal van deze stage: P.O.D. heb ik in 2024 gemist vanwege al het gemodder, we kwamen pas wat later aan toen. Babymetal en Three Days Grace zijn must sees, want ook bij hen heb ik de vorige passage gemist (Babymetal de dag niet aanwezig en Three Days Grace stond tegelijk met Helmut Lotti).

Ondertussen ook Bad Omens - Careful What You Wish For geluisterd, klonk ook niet echt als diehard metalcore voor mij. Niet verkeerd. Dus deze stage zal toch een stuk hoger scoren voor mij.

• Leuk
Waarderingen: MandyRose
De North stage van de zaterdag is voor mij toch wel een van de betere stages van het weekend. The Pretty Wild is me te veel geschreeuw, Sepultura lijkt me gewoon niet echt te liggen. Het nummer op de Graspop website van Bad Omens (Impose) klinkt voor mij eigenlijk niet als metalcore en klonk dus ook verrassend goed daarmee. Ik weet niet of ik ze daadwerkelijk zou gaan zien, maar als al hun muziek zo klinkt als Impose, dan is het wel een van de fijnere headliners van deze editie.

Maar belangrijkste drietal van deze stage: P.O.D. heb ik in 2024 gemist vanwege al het gemodder, we kwamen pas wat later aan toen. Babymetal en Three Days Grace zijn must sees, want ook bij hen heb ik de vorige passage gemist (Babymetal de dag niet aanwezig en Three Days Grace stond tegelijk met Helmut Lotti).

Ondertussen ook Bad Omens - Careful What You Wish For geluisterd, klonk ook niet echt als diehard metalcore voor mij. Niet verkeerd. Dus deze stage zal toch een stuk hoger scoren voor mij.
Grappig dit zijn dan weer de nummers van Bad Omens die ze hopelijk om mij als metalcore liefhebber niet live doen šŸ˜… . Althans niet te veel van zulke nummers. Als je je nog meer gaat verdiepen in Bad Omens raad ik je de 3 grote singels van hun laatste album aan. Like a villain, Just pretend en The death of piece of mind. Nummers die zo op de radio gedraaid kunnen worden. Stiekem vind ik deze nrĀ“s dan wel weer heel goed ondanks het geen core is😁

Ik heb zelf voor mijn postertje geen account aangemaakt en volgens mij nergens toestemming voor gegeven, gewoon alles weggeklikt, favorieten aanvinken en je kunt je poster maken. Mochten ze die data wel alsnog verwerken, nouja, alleen maar goed om mijn favorieten wat te steunen in hun doelgroep response onderzoekje toch? Als ze dat gebruiken voor hun strategie kan dat alleen maar voordelig doorwerken in toekomstige line ups lijkt mij.

Mijn poster zijn trouwens alleen maar de namen die ik volledig ga zien. Hier en daar ook eens een halve set uiteraard. Ik bespreek het hieronder

Megadeth met Septicflesh is een rotclash, maar ik wil deftig staan bij Megadeth dus moet Septicflesh laten voor wat het is

Ik vind het jammer dat ik Powerslave niet ingepland krijg niet meer net als Thrash Attack wat ik ook amper 20 minuten krijg ingepast. Maar niks aan te doen

Drowning Pool ga ik nog een stukje kijken na Bark

Jammer dat ik Suicidal Angels moet missen maar van Guilt Trip en daarna Cavalera kan ik tenminste volle sets zien. Ik ga ook geen 20 minuten SA doen want dan ga ik in verwarring geraken

Sinsaenum heb ik in een ver verleden al gezien. Als ik Fleddy en Feuerschwanz doe, kan ik van beiden een volledige set zien en spreekt me ook wel ergens harder aan. Tussendoor 20 minuten Sinsaenum ga ik ook niet doen want dan geraak ik eveneens in de war. Gaat wel raar worden, van Nederlands naar Duits. Nu ja ... Feuerschwanz is tegenwoordig allemaal Engels natuurlijk

Sepultura met Primal Fear is heel pijnlijk maar Sepultura is hun afscheidsshow dus dat wordt Sepultura

Kuazar met Evergrey en Gaerea is ook enorm pijnlijk. Kuazar is de nieuwe ontdekking, dus die krijgen voorrang. Daarna ga ik denk ik nog 40 minuten bij Gaerea staan

Dat zijn mijn meest voorname clashes

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en MandyRose

Die gaan dat dit jaar opnieuw vragen eh. Wie heeft Guilt Trip ook op zijn poster? Op Hellfest gingen ze niet rond de sound tower. Op graspop wel ;)?

• Leuk
Waarderingen: l3ff0m en CedricH

Die gaan dat dit jaar opnieuw vragen eh. Wie heeft Guilt Trip ook op zijn poster? Op Hellfest gingen ze niet rond de sound tower. Op graspop wel ;)?
Ligt het nou aan mij, of is dit niet gewoon een slap optreden?
Zeker voor een hardcore band vind ik nou niet dat deze band hier in dit filmpje (!) veel energie uitstraalt.
Ik vind het nogal statisch allemaal, terwijl hardcore bands bij uitstek normaal gesproken alles uit de kast horen te halen.
Die zanger komt zelfs op mij over alsof hij er eigenlijk helemaal geen zin in heeft.. 🫤

En dan wel het publiek gaan lopen commanderen om de grootste circle pit ooit te beginnen, terwijl ze zelf praktisch stil staan, dat komt dan eigenlijk best gekunsteld over (net als die droge 'thank you' aan het eind).
Die zijn waarschijnlijk na het optreden zonder douchen in de tourbus gesprongen, en hebben bij de volgende show na een snifftest nog dezelfde kleren kunnen dragen.. šŸ˜…

Zeker voor een hardcore band vind ik nou niet dat deze band hier in dit filmpje (!) veel energie uitstraalt.
Ik vind het nogal statisch allemaal, terwijl hardcore bands bij uitstek normaal gesproken alles uit de kast horen te halen.

En dan wel het publiek gaan lopen commanderen om de grootste circle pit ooit te beginnen, terwijl ze zelf praktisch stil staan, dat komt dan eigenlijk best gekunsteld over (net als die droge 'thank you' aan het eind).
Die zijn waarschijnlijk na het optreden zonder douchen in de tourbus gesprongen, en hebben bij de volgende show na een snifftest nog dezelfde kleren kunnen dragen.. šŸ˜…
Niet elke band kan zoals Letlive. of Sick of It All zijn eh @MetalLimbo
Ik ben er zeker van op Graspop dat ze ook een gigantische circle pit op de been gaan krijgen, hoe statisch ze zelf ook zijn

Die zanger komt zelfs op mij over alsof hij er eigenlijk helemaal geen zin in heeft.. 🫤

kan je commentaar op basis van de video wel volgen, maar toen ik ze live zag zat de energie er wel goed in
ben zelf totaal niet van de hardcore, kan het aantal hardcore bands dat ik live heb gezien wel op 1 hand tellen. heb ze een keer in het voorprogramma van Landmvrks gezien als eerste band en was wel een goede opwarmer voor de rest. ze wisten het publiek goed op te hypen.

• Leuk
Waarderingen: won666
Mja, ik ben uiteraard ook verre van een hardcore kenner, maar als ik toch ƩƩn ding associeer met hardcore, dan is het wel shows met veel energie en chaos.
Dat zie ik hier (nogmaals, alleen in dit filmpje) niet bepaald terug bij de band, wel bij het publiek.
Maar in mijn ogen hoort een echte hardcore zanger gekker te zijn dan het publiek en voorop te gaan in de strijd.

Zo zag ik afgelopen weken bij het inluisteren wat filmpjes van bv. Terror en Drain, dat leek er in mijn ogen veel meer op:

Users who are viewing this thread