Graspop Metal Meeting 2026

BMTH:
Kende enkel het deuntje van Can You Feel My Heart voor de aankondiging van 2024, sindsdien zijn ze uitgegroeid tot één van mijn favoriete bands. Niet alleen aanstekelijk goede en originele muziek, maar ook gewoon een knallende show. Hoogtepuntje van 2024 en waarschijnlijk ook van 2026.
Architects:
Lekker hoor, maar niet interessant genoeg om een heel album te luisteren, laat staan een hele show. In 2024 was het prima, maar ik ga dit jaar naar Queensryche.
Ice Nine Kills:
Wederom één van mijn favoriete bands, zou me niet verbazen als ze ooit nog eens uitgroeien tot headliner. Must see
Hollywood Undead en Malevolence
Heb ik niet zoveel mee.
Fleddy Melculy:
100% must see

Ben paar dagen offline geweest, hierbij toch nog m'n poll...als het nog mag.
Zeker, geen probleem! 🙂(y)

Zoals gezegd, iedereen mag nog gewoon lijstjes voor alle podia inleveren, ook zonder het tier list format.
Gewoon dan even als tekst neerzetten (band + punten en/of omschrijving).

Aan het eind zal dan nog een volledig overzicht volgen waarin alles is verwerkt.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en thesummoning
Bring Me The Horizon: denk dat ze wel passen in het rijtje van nieuwe heads, vaker gezien en hebben bewezen dat ze een headline waardige show kunnen neerzetten, maar loop er zelf nog niet echt warm voor.

Architects al heel vaak gezien en zeker meermaals van genoten, ga er goed op, maar geen ramp om ze een keer te skippen.

Malevolence op de Jupiler was supervet, benieuwd hoe ze het er op de main vanaf gaan brengen.

Ice Nine Kills, Hollywood Undead en Fleddy Melculy gaan hem sowieso niet worden.

Als ik echter rekening ga houden met de andere podia dan zal ik niet of nauwelijks bij de South zijn.

• Leuk
Waarderingen: CedricH en MandyRose

GMM Vrijdag​

Een kleine samenvatting van de hele vrijdag, met 30+ stemmers voor iedere band/stage:

1778524936234.png

Dat levert de volgende 'gemiddelde' Clashfinder op:

1778526474459.png

Vergeleken met de donderdag kent de vrijdag één algemene must-see (groen) meer.
Opvallender is echter dat er op de vrijdag aanzienlijk minder blauwe, maar ook veel minder rode bands te zien zijn.
Tweederde (23 van 34) van de bands op de vrijdag zijn paars gekleurd.

Je zou dus kunnen zeggen dat de meningen over de line-up voor de vrijdag minder uiteenlopend zijn dan voor de donderdag, oftewel minder uitersten, meer middelmaat.

Net als bij de donderdag scoren de main stages het best en de Jupiler Stage het slechtst.
Als gehele dag scoort de vrijdag iets beter dan de donderdag (resp. 4,71 en 4,56).

1778525126604.png

1778525222321.png

Laatst bewerkt:
Verbaasd me wel dat TX2 de laagste score heeft, toch van die typische hele toegankelijke emo muziek a la breaking benjamin of three days grace die het hier wel heel goed doen

Wellicht dat hun doelpubliek ze snel afschrijft doordat ze in de metaldome staan? (Dat de prog fans die de rest van de vrijdag dome lineup willen zien ze laag rate vind ik wel heel logisch)

Wel tof dat Trivium zo hoog staat, ben niet de enige die er veel zin in heeft na 7 jaar afwezigheid :)

Verbaasd me wel dat TX2 de laagste score heeft, toch van die typische hele toegankelijke emo muziek a la breaking benjamin of three days grace die het hier wel heel goed doen

Wellicht dat hun doelpubliek ze snel afschrijft doordat ze in de metaldome staan? (Dat de prog fans die de rest van de vrijdag dome lineup willen zien ze laag rate vind ik wel heel logisch)

Wel tof dat Trivium zo hoog staat, ben niet de enige die er veel zin in heeft na 7 jaar afwezigheid :)
Tx2 is vlgm online ook nie heel populair. Krijgen best veel haag over hun heen.
Moet zelf eerlijk bekennen dat k hun muziek soms een beetje cringe vind (Zeker de clips die ik van hun live heb gezien). Bedoel dit niet aanvallend ofzo😅 meer hoe ik ze ervaar. Zelf zal ik wel ff een blik werpen om goed te oordelen en zal zo open minded Erin gaan😅

Ik heb ergens online gelezen dat die zanger blijkbaar echt een lul is. Misschien dat die vibe ook meespeelt? Ik weet niet meer precies wat het verhaal was, maar als ergens zoiets op Reddit. Misschien dat die vibe ook wat mensen afschrikt?
Als fan van three days grace en breaking benjamin moet ik ook zeggen dat ik (al voor die reddit post) al twijfelde over of ik tx2 wat vond of niet. Is voor mij toch niet helemaal hetzelfde ofzo. Ik heb er in ieder geval geen interesse in om ze live te zien, terwijl tdg en bb must sees zijn

1000080074.jpg
I missed BMTH in 2024, since I am no big fan of the Albums, but all my friends were flashed by their live performance, so that I am glad I can see them this year.
Architects made a good show in 2024. I saw them the first time, and would like to visit them a second time.
Ice Nine Kills is on my playlist since quite some time, but I was never able to see them life. This year I will try to do that. But there is a major clash with Sonata Arctica... will be decided on the day.
Malovelence sounds like fun in a moshpit. Small clash with Primal fear, so I have to leave early.
Fleddy strongly depends If I am awake early enough 😅
HU is my brothers favourite band, but i only like very few songs, some sound quite boring.

Dank voor het overzicht limbo
Zag ook meteen dat ik voor de metaldome geen poll had ingestuurd, schande.

Metaldome Vrijdag
Really want to see:
- leprous
- Elder

Want to see:
- Harakiri
- Kadaver

Might see
- pazuzu

Probably Won't see
- TX2
- Vower