Album releases 2026

Iets later en vooruit korter dan normaal:

American Football – LP4 [indierock, midwest-emo]
A Winter’s Remorse - The Day Our Gods Abandoned Us [emo, post-hardcore]
Cage Fight - Exuvia [metalcore]
Chester Park - Start From Scratch [emo, punk, post-hardcore]
Cindy - Another Country [indierock, dreampop, slowcore]
Cup of Joe - Sandali [poprock]
Deadharrie - Eternity, Make Believe [slowcore, altrock, slackerrock]
Drakulas - Midnight City [poppunk, garagepunk]
Dream On, Dreamer - Heavens [metalcore, post-hardcore]
Favesoul - Conflicts of Interest [midwest emo, post-rock, ambient rock]
Genre Is Death - Attractive People [postpunk]
Goldtooth - Hurt Feelings [altrock]
Haste The Day - Dissenter [metalcore, post-hardcore]
Hundreds Of Black Kites – Hundreds Of Black Kites [hardcore, screamo]
Laugh Track - Atropos [hardcore punk]
Lip Critic – Theft World [electro, punk, digital hardcore, noiserock]
Lovemenot - Strike !! Between the Teeth (EP) [progrock, experimental, post-rock, post-hardcore]
Midscale - Dread, This Could Save You [indierock, post-rock, shoegaze]
Mleko - Feast of St. Perpetua [jazz, mathrock, postpunk, post-rock]
Modern Woman – Johnny’s Dreamworld [artrock, experimental, indierock, postpunk]
Moon Walker - Wasteland Country [indierock, grunge]
Obeyer - Pallor (EP) [metalcore]
Pigeon – Outtanational [afrorock, krautrock, punkfunk, postpunk]
Pope – BFM [indierock, noisepop]
Real Farmer – Two Wrongs Don’t Make A Right [punkrock, artrock]
Sevendust – One [altrock, altmetal, nu-metal]
Shy Pit - Blesser [altrock, psychrock, noiserock, slowcore]
Sivo - Sve Će Doći Na Svoje [blackgaze, noiserock, post-hardcore, post-rock]
Sub*T – How My Own Voice Sounds [altrock, grunge, pop]
The Black Keys – Peaches! [altrock, indierock]
The Boo Radleys - In Spite Of Everything [altrock, indierock, indiepop]
The Claypool Lennon Delirium – The Great Parrot-Ox and the Golden Egg of Empathy [psychrock, progrock, experimental]
Tina Fey – Victory Lap [post-grind, post-hardcore, screamo]
Toadies – The Charmer [altrock, grungerock]
Ugly Ozo – Dive (EP) [altrock, indierock, grunge]
VCTMS - Pain Processing II (EP) [metalcore, nu-metal]
Weird Nightmare – Hoopla [altrock, indierock]
White Flowers - Dreams For Somebody Else [dreampop, shoegaze]
Yleiset Syyt - Saitte MitƤ Halusitte [hardcore punk]
Youbet – Youbet [altrock, indierock]
Young the Giant – Victory Garden [altrock, indierock]

• Leuk
Waarderingen: B0G5 en Bubba
Umoora - This Machine Will Kill Us (rock, instrumental, post-rock, psych, stoner)
On their debut LP, Swiss instrumental post-rock band UMOORA combines heavy riffs with cathartic melodies. The title track opener, followed by Dusterwald, build up intensity after an atmospheric start, while the single New Shores strikes a melancholic note and invites listeners to dream. Black Doors comes across heavier and with rhythmic power — the heaviest track on the album, embodies everything that defines UMOORA. The Passage, on the other hand, is a continuous crescendo that ends wildly. After the quiet interlude Strategy Tragedy, Empire-Collapse! opens with an electronic beat: a catching, melodic song that culminates in an epic finale and conveys hope.

THIS MACHINE WILL KILL US is a record of soft contrasts – between heavy sound and atmospheric vastness, soundscapes are created that get right under your skin.

• Leuk
Waarderingen: Bubba
American Football – LP4 [indierock, midwest-emo]
Cindy - Another Country [indierock, dreampop, slowcore]
Mleko - Feast of St. Perpetua [jazz, mathrock, postpunk, post-rock]
Weird Nightmare – Hoopla [altrock, indierock]
Yleiset Syyt - Saitte MitƤ Halusitte [hardcore punk]
Ik zou alles wel willen checken uit de lijsten van @Lawaaipapegaai, maar daar heb ik helaas nooit de tijd voor. Deze ga ik er wel van checken.

Hell yes, de debuut-EP van MLEKO! Spijtig dat die niet op Best Kept Secret staan. Misty Fields (of Pukkelpop) kan nog wel. ;)

* * *
MLEKO - Feast of St. Perpetua

Wie is St; Perpetua?
Vibia Perpetua was een jonge, adellijke christelijke vrouw uit Carthago (Noord‑Afrika) die in 203 n.Chr. werd geĆ«xecuteerd vanwege haar geloof. Ze is bijzonder omdat ze een eigen dagboek naliet (The Passion of Saints Perpetua and Felicity), een van de oudste bewaarde christelijke teksten geschreven door een vrouw.

Wat is het Feast of Perpetua? De term verwijst naar de kerkelijke feestdag waarop Perpetua (meestal samen met Felicitas) wordt herdacht. In de Rooms‑Katholieke Kerk valt deze op 7 maart. Ook in de Anglicaanse en Lutherse traditie wordt ze op die datum gevierd.

Waarom wordt ze herdacht? Perpetua en Felicitas worden geƫerd als martelaressen die hun leven gaven omdat ze weigerden hun christelijk geloof af te zweren. Hun verhaal werd een belangrijk voorbeeld van standvastigheid en geloofsmoed in de vroege Kerk.

* * *

Van de lijst van vorige week van @wenteldave vond ik de 2de EP van Otala (tegen mijn verwachting) en de nieuwe Sun Kil Moon (vanaf het 2de nummer) de moeite.

Cheers.

Ohja, nog ff van vorige week: Braziliaans one-man black metal act Kaatayra heeft uit het niets weer een ontzettend prachtig album afgeleverd genaamd Caminhos de Ôgua. Kwam er ook gisteren pas achter. Avant-garde akoestische folk atmospheric black metal, ofzo. Alsof je in een regenwoud staat. Aanrader (net als voorganger Inpariquipê (ik zou de rest ook nog eens moeten gaan luisteren))!

Het was sowieso echt een ijzersterke week met ook nog Friko (lichtelijk verslaafd aan Seven Degrees + Something Worth Waiting For), Portrayal of Guilt, Roman Candle en The Saddest Landscape. De twee laatst genoemde verdienen nog wel wat meer liefde van de skramz liefhebbers. Roman Candle echt een heerlijke mix met 00s metalcore en The Saddest Landscape meer de post-rock kant op (al is het maar voor die fantastische Julien Baker collab).

Het eerste album wat ik vandaag heb geluisterd is meteen een schot in de roos! American Football - LP4, wat een plaat man. Ik zou het zelf eerder omschrijven als een mix van mathrock en postrock. Want het heeft het dromerige, repetitieve van postrock, maar dan met de complexe ritmes van mathrock. Ik vind de vocals echt heel mooi gedaan ook, verhalend en melancholisch. En als er dan ook nog af en toe opeens een trompet in de muziek verschijnt, dan maakt dat het voor mij helemaal af!

Contender voor mijn eindejaarslijst, dat durf ik nu al te zeggen.

Dat vind ik leuk om te lezen. Ga ik ook meteen aanslingeren. Wat een band is American Football ook.

• On fire
Waarderingen: Jamel
En dan slingeren we die van Kaatayra ook maar een keertje aan. Klinkt qua beschrijving als Antropoceno, in dat er veel gebeurt?

Akina Nakamori (äø­ę£®ę˜Žčœ) - Akina Note (vocale jazz)
American Football - American Football (post-rock, indie-mathrock)
Carl Michael von Hausswolff & Chandra Shukla - Travelogue: Thailand (elektro-akoestisch)
Jozef van Wissem - This Is My Blood (avant-folk, ambient-americana)
Kim Do-yeon (ź¹€ė„ģ—°) - Wellspring (ģ›ģ²œ) (avant-gardejazz, fusion-gugak)
Laibach - Musick (synthpop)
Merzbow - Triple Akuma (harsh noise wall)
MLEKO - The Feast of St. Perpetua (EP) (post-rock, folkrock)
Oteil Burbridge & Lamar Williams Jr. - The Offering (soulrock, R&B)
Robert Jon & the Wreck - Wreckage, Vol. 3 (bluesrock)
Sevendust - One (alternatieve metal)
The Black Keys - Peaches! (bluesrock, garagerock)
The Claypool Lennon Delirium - The Great Parrot-Ox and the Golden Egg of Empathy (psychedelische rock)
The Cold Stares - Texas (hardrock, bluesrock)
Thurston Moore and Bonner Kramer - They Came Like Swallows – Seven Requiems for the Children of Gaza (experimentele rock)
World Peace - For No Man Shall See Me and Live (powerviolence, metalcore)

• Leuk
Waarderingen: johanra en Bubba
Mantra Machine - Echoes Forest (psychedelic, space rock, interstellar fuzzed out instrumental psychedelic jams from beyond - 01/05/2026)
--> bandcamp
Echoes Forest is the third record by Dutch instrumental trio Mantra Machine, their first release since the acclaimedHeliosphere in 2019. The psychedelic journey continues, this time into more cinematic and inward-looking territory.
a2967386831_10.jpg

@Jelle Ik ben nu door mijn lijst van 24 april heen hoor ;) . Mijn hoogtepunten van die lijst:

Death Lens – What’s Left Now?: Ik vind dit een heerlijk plaat. Het is een mix van punk, britrock en een vleugje hardcore. Klinkt heel erg lekker en dan vooral de nummers ā€˜Monolith’, ā€˜Power’, ā€˜Am I A Drug To You’, ā€˜Saints In The Panic Room’, ā€˜Last Call’ en ā€˜Pulling Teeth’.

DOPPLeR - Pourquoi Ce Disque ?: En nog zo’n fijn album. Noiserock/post-hardcore zeggen ze in hun bio. Het klinkt in ieder geval heel erg aangenaam. ā€˜The Screening Stops’, ā€˜Incipit Excipit’, ā€˜No One Available’, ā€˜Snowflakes In An Avalanche’ en ā€˜Where We Started’ zijn prima nummers. Ik vind dit wel een band voor LotD.

Fall Of Messiah – Greenlands: Met dank aan @B0G5 . Screamo, post-rock uit Frankrijk. De plaat komt ietwat aarzelend op gang, maar brandt daarna snel gigantisch los. Met name ā€˜Hourvari’, ā€˜Meadows’, ā€˜Tour De Force’ en ā€˜A Joy Of Lesser Means’ zijn verdomd lekker.

My Wife's An Angel - Keep Honking I'm About To Fucking Kill Myself: Je moet ervan houden, maar dit is een fijne cocktail van noiserock, punk, spoken word en jazz. Chaotische takkeherrie en heel apart zeg maar. Ik vind vooral ā€˜Lil Bug’, ā€˜Karaoke’, ā€˜Marvin-267-348-5_6’ en ā€˜American Dream’ meer dan prima nummers.

Portrayal of Guilt – …Beginning of the End: Dit is een heel lekkere mix van hardcore, black metal en klassieke screamo. Met name ā€˜Human Terror’, ā€˜Under Siege’, ā€˜Ecstacy’, ā€˜God Will Never Here Me’, ā€˜Object Of Pain’ en ā€˜The Last Judgement’ vind ik extreem heerlijke nummers.

Roman Candle - Unadulterated: En ook deze screamo/post hardcoreplaat is heel erg aangenaam. Onder andere ā€˜This Band Has Led Me To Places I Wouldn’t Go With A Gun’, ā€˜Lady Lazarus’, ā€˜ Bite Harder Than You Bleed’, ā€˜My Silence Costs More Than You Can Afford’ en ā€˜On Second Thought Maybe Gaslighting Is Real’ zijn wel heel fijn.

The Saddest Landscape – Alone With Heaven: Het eerste album sinds 10 jaar van deze screamo-mannen uit de USA. USA-screamo is vaak toch anders dan het Europese (ItaliĆ«, Spanje, Frankrijk), maar niet minder lekker. Dit is ook weer een aardig album met maar liefst 16 nummers, inclusief een aantal interludes (50 minuten lang). Voor mij zijn ā€˜From Home They Run’, ā€˜Forever Undone’, ā€˜Hexes’, ā€˜The Cold And The Stars’ en ā€˜A Shadow Of Faith’ de meest aangename nummers. Ook de gastoptredens van Julien Baker (ā€˜The Invisible Hurt’}, Jeremy Bolm (ā€˜Hold Until It Hurts’) en Into It Over It (ā€˜Where Angels Ascend’) doen het album goed. Vooral die met Julien Baker vind ik verrassend goed.

Overige tips:
Body Thief - Halfway To Hallelujah [indierock]
Krooked Tongue – Drugstore Cowboy [indierock]
Pop Crimes - Bright Lights [indierock]

Erg aan het genieten van de albums (en EP's), van Otala, MLEKO, White FLowers en en Young the Giant.
De laatste weken vond ik het wat matigjes allemaal qua nieuwe releases, maar afgelopen vrijdag was toch weer een fijne dag.

De nieuwe Kneecap doet het weer goed bij mij. Ingetogener dan de vorige albums, maar niet minder vurig.
Toevallig ook net geluisterd, kwam erop via Kae Tempest die een feature op het laatste nummer heeft. Ben niet heel bekend met hun vorige albums maar deze gaat er bij mij ook erg goed in, fijne productie, inderdaad met een soort ingetogen vastberadenheid in de nummers. Valt me niet tegen! Dat veel teksten in Gaelic zijn is natuurlijk een essentieel onderdeel van hun identiteit maar maakt wel dat een deel van de inhoud verloren gaat voor iemand die die taal niet machtig is, zoals ik... Maar des te beter komt die feature van Kae Tempest aan het einde binnen omdat je hem natuurlijk wel gewoon kunt verstaan :)

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Ook heel voorzichtig op de Kneecap -trein na dat laatste album. Toch wat gelaagder dan ik dacht, klinkt lekker direct maar ook weer niet 'gratuit'.

Opvallend, want liep totaal niet weg met wat ze hiervoor maakten.

• Leuk
Waarderingen: elo en Raskolnikov

Users who are viewing this thread