Graspop Metal Meeting 2026

Feit is wel dat Graspop het zichzelf moeilijk maakt met telkens die 2 Main stage headliners. En de verwachtingen die het creëert bij zijn publiek. Terwijl die vijver aan headliners er nog niet is. Heeft wat tijd nodig.
Snap ik zeker, misschien ben ik naïef maar naar mijn aanvoelen is breaking benjamin die voor het eerst ooit in België speelt specialer en trekken die meer volk dan knocked loose die er vorige keer al stond. En nogmaals niks tegen knocked loose, heel gave booking maar volgens mij verbranden ze hun eigen reputatie hier ergens mee door te snel op dat niveau te staan. Beetje zoals Greta van fleet die te snel sub was op Werchter verhaal.

Snap ik zeker, misschien ben ik naïef maar naar mijn aanvoelen is breaking benjamin die voor het eerst ooit in België speelt specialer en trekken die meer volk dan knocked loose die er vorige keer al stond. En nogmaals niks tegen knocked loose, heel gave booking maar volgens mij verbranden ze hun eigen reputatie hier ergens mee door te snel op dat niveau te staan. Beetje zoals Greta van fleet die te snel sub was op Werchter verhaal.
Natuurlijk weten we niet wat er speelde achter de schermen. Maar als het binnen deze set up kan, lijkt het me interessanter om niet teveel te schuiven en Knocked Loose gewoon die spot te laten innemen.

Ik vind het wel tof, zo'n naam een headlinespot laten spelen. Beter dat dan Alter Bridge iig, die lopen op hun carriere meer terug dan vooruit voor mijn gevoel.

• Leuk
Waarderingen: Special Monkey
Feit is wel dat Graspop het zichzelf moeilijk maakt met telkens die 2 Main stage headliners. En de verwachtingen die het creëert bij zijn publiek. Terwijl die vijver aan headliners er nog niet is. Heeft wat tijd nodig.
Maar wel prijzen van alles over de hele linie verhogen... iets met cake hebben en het ook willen eten.

• Leuk
Waarderingen: dogsoldierspoon
ja alles geprobeerd ja dag hoor... Nog ruim 4 maanden de tijd en dan in anderhalve dag met dit aankomen.... Dan heb je niet erg je best gedaan hè
Uiteraard is er wel hard hun best gedaan. Maar soms willen bands ook niks aan die tijdlijn veranderen, ook naar de komende jaren toe. Of je moet met een megazak geld komen. Maar dat is nooit de stijl geweest hier.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Timmetje
Bands als Gojira, Machine Head en Parkway Drive zitten gewoon te wachten naast hun telefoon, bereid om gratis te spelen, maar die gemakzuchtige lapzwanzen van Graspop willen maar niet bellen.
Als ze zo graag op GMM wilden spelen, dan stonden ze op de affiche.

Alle drie de bands hebben goede redenen om dit jaar niet naar Graspop te komen.

• Leuk
Waarderingen: saurus en MetalLimbo
Als ze zo graag op GMM wilden spelen, dan stonden ze op de affiche.

Alle drie de bands hebben goede redenen om dit jaar niet naar Graspop te komen.
Gewoon door hoe lang op voorhand er al geboekt wordt zou het mij niet verbazen dat ze al vast liggen voor 2027 en dit net om deze reden niet te willen doen. Dit is ook niet het kaliber bands die ik verwachtte voor "maar" een mainstage 2 headliner te vervangen. Maar moet eerlijk wel toegeven dat ik toch net iets meer had verwacht.

Ergens had ik misschien gehoopt op yungblud. De chouchou van livenation, en Graspop is geen concurrentie voor pukkelpop. Maar zoals gezegd, was waarschijnlijk te hoog gegrepen.

• Leuk
Waarderingen: jimmywe
Als bands als Ghost, Sleep Token en Gojira niet de vreemde beslissing hadden gemaakt om deze zomer geen festivals te doen had de line up er ook wel direct heel anders uit gezien.

Had die drie toch wel op Graspop verwacht dit jaar, maar daar kan de organisatie ook weinig aan doen.

Het valt qua headliners inderdaad wel echt flink tegen dit jaar, heb nog nooit zo weinig enthousiasme gehad voor de 8 headliners als nu.

Unpopular opinion: I think Knocked Loose are a pretty good choice for the headline slot.

Yes, they were almost certainly not the preferred solution but they are also one of of the most talked about bands in metal right now. KL are a great live band and in a few years, they would have been a headliner anyways. This way, it's at least something special.

I remember that we discussed a potential Lorna Shore headline set a few months back - to me, this feels similar. An exciting new-ish band that is growing very quickly. Can't wait for an epic late night moshpit.

Uiteraard is er wel hard hun best gedaan. Maar soms willen bands ook niks aan die tijdlijn veranderen, ook naar de komende jaren toe. Of je moet met een megazak geld komen. Maar dat is nooit de stijl geweest hier.
Ze hebben anders wel een hele smak geld gegooid om Scorpions te boeken nadat bleek dat Evanescence geen dag kon dragen…

Deze keuze is gewoon genomen omdat de markt aan rock/metalfestivals overgesatureerd is. Live is live, rock werchter, graspop en werchter parklife je moet al geluk hebben dat er naast de bands die daar spelen nog bands touren want bijna alles wat op tour is, speelt al in een tijdspanne van 3 weken in België, daarnaast boeken ze ook nog eens bands in het sportpaleis om het helemaal compleet te maken. Absurd maar het wordt op een gegeven moment gewoon de dood voor enkele festivals. Welke valt nog af te wachten…

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Ze hebben anders wel een hele smak geld gegooid om Scorpions te boeken nadat bleek dat Evanescence geen dag kon dragen…

Deze keuze is gewoon genomen omdat de markt aan rock/metalfestivals overgesatureerd is. Live is live, rock werchter, graspop en werchter parklife je moet al geluk hebben dat er naast de bands die daar spelen nog bands touren want bijna alles wat op tour is, speelt al in een tijdspanne van 3 weken in België, daarnaast boeken ze ook nog eens bands in het sportpaleis om het helemaal compleet te maken. Absurd maar het wordt op een gegeven moment gewoon de dood voor enkele festivals. Welke valt nog af te wachten…
Gezien de gigantische hoeveelheid bands op het affiche zal dat wel wat meevallen.

• Leuk
Waarderingen: jimmywe

Ik geloof niet dat die festivals in de weg staan. Hoogstens Iron Maiden en Linkin Park maar het een was geen prioriteit en het ander geen opportuniteit.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Live is live is gewoon opgezet op basis van artiesten die touren en vorige zomer al op Graspop stonden. Daar missen we echt helemaal niets aan.

Het is alleen jammer dat Knocked Loose daar niet geboekt was.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Dwarf en Lars.
Ik ga er van uit gaan dat de organisatie gewoon niks beters kon vast krijgen. Linkin Park heeft een tweede verblijf in Werchter, Iron Maiden stond er vorig jaar al, GnR wilt niemand hebben, Ghost tourt niet, Gojira heeft al een tour, Alter Bridge kan niet eens de AB uitverkopen (wat Knocked Loose wel vlot kon vorig jaar),...

Dit zijn situaties die je kan krijgen als je 8 headliners hebt en de spoeling niet zo breed is. Dergelijke affiches gaan we vaker en vaker zien, deal with it.
Ik had nog liever de Gunners gehad dan KL. Maar de Gunners zullen wel een paar tonnetjes boven TS zitten qua gage 😅

• Leuk
Waarderingen: Wardibal
Als bands als Ghost, Sleep Token en Gojira niet de vreemde beslissing hadden gemaakt om deze zomer geen festivals te doen had de line up er ook wel direct heel anders uit gezien.

Had die drie toch wel op Graspop verwacht dit jaar, maar daar kan de organisatie ook weinig aan doen.

Het valt qua headliners inderdaad wel echt flink tegen dit jaar, heb nog nooit zo weinig enthousiasme gehad voor de 8 headliners als nu.
Goh vreemde beslissing. Ik blijf dat herhalen. Bands bekijken alles op lange termijn.

• Leuk
Waarderingen: @3*#
Terug naar drie dagen zou op veel vlakken beter zijn. Je kan desnoods de vooravond extra aanvullen indien de kans zich aanbiedt of als er iets te vieren valt.

Nu zitten we met The Offspring en Limp Bizkit als donderdag headliners. Das wel leuk, maar dat is een klasse lager dan de Champions League waar GMM in speelt.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Live is live is gewoon opgezet op basis van artiesten die touren en vorige zomer al op Graspop stonden. Daar missen we echt helemaal niets aan.

Het is alleen jammer dat Knocked Loose daar niet geboekt was.
Als Live is Live er niet was hadden we mogelijks wel Iron Maiden als vervanger voor Twisted Sister of in mindere maten indrukwekkend maar beter dan KL: Epica of Testament…

Users who are viewing this thread