Graspop Metal Meeting 2026

Hierbij dan mijn voorlopige planning
https://clashfinder.com/s/graspopmetalmeeting2026/?user=Loek&
Groen is must see, Blauw is zien als de tijd/energie het toe laat, Rood moet ik nog wat inluisteren

plan is dus alle groene bands zien (zondagavond wordt het lastig), opgevuld met blauwe. zal nog wel wat veranderen voor juni, wanneer ik de rode bands wat meer heb ingeluisterd.

Iemand nog tips voor de donderdagmiddag? tot aan Static-x heb ik het daar erg rustig.
Voor rap/nu-metal fans die Limp Bizkit en Static-X graag zien liggen Blackgold en Slay Squad ook nogal voor de hand (voor hen te hopen dat die niet clashen met Static-X).

Daar was ik inderdaad serieus over na het denken, met name omdat ik groot fan ben van Pure Reason Revolution, en ook Green Carnation zou ik graag eens zien!
Helaas zal ik daar mijn vrouw niet van kunnen overtuigen, dus dan wordt het een tripje alleen. ;)
Je bent in elk geval van harte uitgenodigd!

• Geweldig
Waarderingen: MetalLimbo
Voorlopig lijstje, vet is must.

Donderdag
Limp Bizkit
The Offspring
The Dillinger Escape Plan
Anthrax
Megadeth
Pennywise
Septicflesh

John Coffey
Accept
Slay Squad
Danko Jones

Vrijdag
Volbeat
Twisted Sister
Leprous
Alter Bridge
Death To All
Kadavar
Old Man’s Child
Trivium
Cavalera Chaos AD
Guilt Trip
Asomvel
Drowning Pool
Bark
Oranssi Pazuzu

Zaterdag
BMTH
Bad Omens
Queensrÿche
Ice Nine Kills
Sepultura
Rivers Of Nihil
P.O.D.
Sinsaenum
Fleddy Melculy

Zondag
Sabaton
EC
Mastodon
Bury Tomorrow
Alice Cooper
Vltimas
Extreme
Decapitated
Life Of Agony
Gaerea

Babymetal groen? Die zag ik niet aankomen bij jou🤣🤣
Haha, hoezo niet?
Ik dacht dat iedereen hier toch wel wist dat ik van vele soorten metal houd? 😁;)
Ok, het is vooral mijn vrouw die groot fan is, maar ik kan ze ook zeer goed waarderen.
Heb sowieso wel een zwak voor Japan en Japanse (pop)cultuur, en de muziek en show zijn gewoon heel strak. 🤘

Ik snap eigenlijk nooit zo goed wat velen ertegen hebben, de hele metalwereld zit immers vol met dat soort populaire 'gimmick bands', zoals Electric Callboy, Sleep Token, Ghost, Avatar, Heilung, Ice Nine Kills, Motionless In White, Powerwolf, Sabaton, Alestorm, Wind Rose, Gaerea, Batushka, Behemoth, Slipknot, maar ook vroeger al met KISS, Alice Cooper, Manowar, King Diamond, Mayhem, eigenlijk hele genres als glam/power/folk/viking/pagan/black/doom...
Die bands doen iets wat andere bands niet doen, en dat maakt hen blijkbaar (zeer) populair.

Doen wij ook steeds vaker. ;)
Moet er wel bij zeggen dat tegenwoordig de bereikbaarheid op festivals vele malen beter is dan vroeger.
Toen kreeg je een appje vaak pas als je al naar huis ging ofzo, nu komen zelfs foto's/filmpjes snel door.

Ook is een app om locatie te delen (zoals Life360) heel erg handig en nauwkeurig.
Zo heb ik mijn vrouw zelfs bij drukke headliners vrij eenvoudig vooraan gevonden.
Zo'n roze muts van Easytoys werkt ook goed als herkenningspunt. Mijn maat deed hem op mijn hoed om mij terug te vinden toen hij naar toilet ging. Alleen liep ik toen de Dome in naar Soen. Hij kon mij dus niet meer vinden.🤣

Haha, hoezo niet?
Ik dacht dat iedereen hier toch wel wist dat ik van vele soorten metal houd? 😁;)
Ok, het is vooral mijn vrouw die groot fan is, maar ik kan ze ook zeer goed waarderen.
Heb sowieso wel een zwak voor Japan en Japanse (pop)cultuur, en de muziek en show zijn gewoon heel strak. 🤘

Ik snap eigenlijk nooit zo goed wat velen ertegen hebben, de hele metalwereld zit immers vol met dat soort populaire 'gimmick bands', zoals Electric Callboy, Sleep Token, Ghost, Avatar, Heilung, Ice Nine Kills, Motionless In White, Powerwolf, Sabaton, Alestorm, Wind Rose, Gaerea, Batushka, Behemoth, Slipknot, maar ook vroeger al met KISS, Alice Cooper, Manowar, King Diamond, Mayhem, eigenlijk hele genres als glam/power/folk/viking/pagan/black/doom...
Die bands doen iets wat andere bands niet doen, en dat maakt hen blijkbaar (zeer) populair.
Integendeel, heb er niets tegen. Heb ze alleen denk ik nu 3 keer gezien. Truukje wel bekeken. Daarintegen baal ik nog steeds dat Hanabie er 2 jaar geleden niet stond. Over Japanse gimmick gesproken🤗

• Leuk
Elke artiest die zich omkleedt voor een show is een gimmick? Of omdat je als artiest 'iets doet' wat een ander niet doet ben je een gimmick? Een band als Gaerea is daarmee gelijk aan een industry plant als Babymetal? Sorry, dit slaat helemaal nergens op wat je nu beweert. Je kunt alles platslaan tot een gimmick op deze manier. Showelementen zoals lichten, beelden, pyro etc. zijn ook gimmicks per definitie van het woord (een truc om de aandacht te trekken). Dan is vrijwel elke artiest een gimmick.

Toevoeging: ik stoor mij aan de term 'gimmick band', omdat dat naar mijn mening weinig respect toont voor de kwaliteit van de muziek of de artistieke keuzes. Alsof een artiest niet meer doet of is dan wat trucjes bij elkaar. Artiesten passen esthetiek toe om de muziek kracht bij te zetten, dat is zo goed als inherent aan muziekartiesten. Door het een gimmick te noemen ga je daaraan voorbij. De nuance betreft in welke mate een artiest esthetiek verkiest boven de muziek zelf. Artiesten die vooral inzetten op de vormgeving van de muziek in plaats van de inhoud worden doorgaans 'gimmicks' genoemd. Dat ligt persoonlijk hoe je naar die balans kijkt, maar voor veel mensen is Babymetal daar een voorbeeld van. Voor mij is Gaerea een band die inhoud boven vorm verkiest, maar de vorm versterkt de inhoud, kun je een gimmick noemen, maakt het geen 'gimmick band'.

Laatst bewerkt:
Daar was ik inderdaad serieus over na het denken, met name omdat ik groot fan ben van Pure Reason Revolution, en ook Green Carnation zou ik graag eens zien!
Helaas zal ik daar mijn vrouw niet van kunnen overtuigen, dus dan wordt het een tripje alleen. ;)
Haha, ik heb mijn echtgenote hier juist heen gestuurd. Kaart geregeld zonder overleggen. Ze heeft er zin in.

Als ik oppas kan regelen, ga ik zelf ook nog

• Leuk
Elke artiest die zich omkleedt voor een show is een gimmick? Of omdat je als artiest 'iets doet' wat een ander niet doet ben je een gimmick? Een band als Gaerea is daarmee gelijk aan een industry plant als Babymetal? Sorry, dit slaat helemaal nergens op wat je nu beweert.
Ja, natuurlijk is dat een gimmick, dat is de definitie van gimmick:

Een gimmick is een truc, foefje of gadget dat bedoeld is om de aandacht te trekken, vooral in de marketing en reclame, maar dat weinig intrinsieke waarde heeft. Het is een opvallend element om een product of idee aantrekkelijker te maken, zonder de werkelijke kwaliteit te veranderen.
De muziek van een band als Gaerea wordt uiteraard niet beter door maskers te dragen, dat is ook gewoon marketing, en dus een gimmick.

Babymetal zou je inderdaad kunnen zien als een 'industry plant', het is heel doelbewust gecreëerd als subeenheid van de idoolgroep Sakura Gakuin.
Je kunt ze echter ook niet vergelijken met bv. President, dat uit het niets tot stage headliner gebombardeerd wordt.
Babymetal heeft zeker buiten Japan keihard moeten touren en werken voor de populariteit en posities die ze inmiddels hebben bereikt.

• Leuk
Waarderingen: won666 en Piebe71

De muziek van een band als Gaerea wordt uiteraard niet beter door maskers te dragen, dat is ook gewoon marketing, en dus een gimmick.

Babymetal zou je inderdaad kunnen zien als een 'industry plant', het is heel doelbewust gecreëerd als subeenheid van de idoolgroep Sakura Gakuin.
Je kunt ze echter ook niet vergelijken met bv. President, dat uit het niets tot stage headliner gebombardeerd wordt.
Babymetal heeft zeker buiten Japan keihard moeten touren en werken voor de populariteit en posities die ze inmiddels hebben bereikt.

Gimmick is zo'n woord waar net als 'obscuur' meteen een negatieve lading aan vast wordt geplakt of vaak gewoon in negatieve zin wordt gebruikt.

Soms werkt een gimmick en soms niet.
De Japanse metal en dan vooral de hoge stemmetjes en danspasjes die doen niks bij mij.

Ik ontken ook niet dat babymetal niet hard zou werken.

Soms is het je ding gewoon niet. Mooi dat dit voor anderen wel werkt. Ik sta gewoon ergens anders.

Je kunt alles platslaan tot een gimmick op deze manier. Showelementen zoals lichten, beelden, pyro etc. zijn ook gimmicks per definitie van het woord (een truc om de aandacht te trekken). Dan is vrijwel elke artiest een gimmick.
Dat klopt, dat is eigenlijk ook zo, maar dan wel in verschillende gradaties.

Toevoeging: ik stoor mij aan de term 'gimmick band', omdat dat naar mijn mening weinig respect toont voor de kwaliteit van de muziek of de artistieke keuzes. Alsof een artiest niet meer doet of is dan wat trucjes bij elkaar. Artiesten passen esthetiek toe om de muziek kracht bij te zetten, dat is zo goed als inherent aan muziekartiesten. Door het een gimmick te noemen ga je daaraan voorbij. De nuance betreft in welke mate een artiest esthetiek verkiest boven de muziek zelf. Artiesten die vooral inzetten op de vormgeving van de muziek in plaats van de inhoud worden doorgaans 'gimmicks' genoemd. Dat ligt persoonlijk hoe je naar die balans kijkt, maar voor veel mensen is Babymetal daar een voorbeeld van. Voor mij is Gaerea een band die inhoud boven vorm verkiest, maar de vorm versterkt de inhoud, kun je een gimmick noemen, maakt het geen 'gimmick band'.
Je kunt je eraan storen, maar dat maakt het niet minder waar.
Noem het dan maar geen 'gimmick band' maar 'een band die een gimmick gebruikt' als je dat minder stoort. ;)

Voor de rest val je alleen maar een stroman aan.
Ik heb nergens gezegd dat een artiest 'niet meer doet of is dan wat trucjes bij elkaar', dat maak jij er van.
Voor mij staat de kwaliteit van de muziek daar volledig los van, en doet een gimmick daar niet aan af.

Babymetal maakt zeer duidelijk gebruik van gimmicks, maar muzikaal zit het ook gewoon heel goed in elkaar met (volgens zowel voor- als tegenstanders) een groep ijzersterke muzikanten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Mijn punt is dat je deze artiesten 'gimmick bands' noemt. Dat showelementen per definitie gimmicks zijn klopt, dat is inherent aan live muziek en daarom een dooddoener, maar het stuit mij tegen de borst om al die artiesten over een kam te scheren door ze 'gimmick bands' te noemen. Daar is de nodige nuance in aan te brengen, zoals ik onderaan mijn vorige bericht toelicht.

Waarom je President erbij betrekt volg ik niet, want het feit dat President tot headliner gebombardeerd is staat los van de discussie over 'gimmick bands'.
Hoe hard Babymetal werkt is ook niet relevant.

Combiticket binnen. Jaarlijks verblijf bij de vrienden in Mol geregeld. Ik kijk er keihard naar uit. Is dit een grand cru affiche? Nee. Maar er staat voldoende lekkers op om ons een weekend te entertainen (en er moet tenslotte ook wat tijd zijn voor een babbeltje met de "ah zijde gij hier ook"-maten en -kennissen). Nog 194 dagen ...

Soms werkt een gimmick en soms niet.
De Japanse metal en dan vooral de hoge stemmetjes en danspasjes die doen niks bij mij.

Ik ontken ook niet dat babymetal niet hard zou werken.

Soms is het je ding gewoon niet. Mooi dat dit voor anderen wel werkt. Ik sta gewoon ergens anders.
Prima, maar dat geldt toch voor iedere band?

Overigens is heavy metal/hard rock groot geworden met hoge stemmetjes. ;)
En ook danspasjes zijn niet ongekend.. 😂

angus young GIF

Laatst bewerkt:
Voor mij toch best nog wat mooie toevoegingen. Hierbij raakt mijn schema meteen helemaal (over)vol. Heel blij met:
- Cavalera - Chaos A.D. - dat ze me nu maar eens hiermee wegblazen
- Orden Ogan: wou ik best lang wel eens zien
- Harakiri For The Sky klinkt ook als volledig mijn ding
- Hulder: nóg wat goeie black metal erbij, mij hoor je niet klagen

Helemaal niet zo'n probleem met The Offspring als headliner eigenlijk. Ik hoop dat ze dan een extra effortke doen. De vorige editie heb ik ze niet gezien. Llijkt me op zich wel een ideale feestband om een dag mee af te sluiten.
The Sex Pistols eens horen vind ik ook wel de moeite.
En dan zijn er nog wat andere bands die wel meteen al op de 'eventueel' lijst komen.

Best content dus. Zal nu vooral nog paar maanden spannend uitkijken worden naar het tijdsschema en dan paar moeilijke keuzes moeten maken (die dan toch nog weer omgegooid kunnen worden het moment zelf, zo vond ik het best wel grappig dat volgens Spotify wrapped mijn meest beluisterde band dit jaar Emperor was - ik wou ze echt wel een kans geven op Alcatraz als toch één van dé Black Metal namen maar als niet fan zijnde van specifiek symfonische black metal en dat kwam effectief wel, maar uiteindelijk toch gewoon moment zelf beslist om naar Briqueville te gaan en dat was een machtig optreden).

Users who are viewing this thread