Je snapt volgens mij echt het verschil tussen gatekeeping en een fucking voorkeur hebben niet...
Ten eerste is Cypress Hill geen nieuwe artiest.
Ten tweede zeg ik nergens dat ik alleen maar ouwe-lullen metal wil en niks nieuws, ik sta elk jaar dat ik er ben open voor nieuwe dingen te ervaren, iets wat ik hier ook al vaker zeg. Maar alles leuk vinden doe ik zeker niet.
Ten derde geef ik ook aan meerdere genres te kennen. Ik ken Cypress Hill al, ik heb 'm ook al live gezien. Persoonlijk heb ik de voorkeur dat niet op een metal festival te zetten.
Maar volgens mij vind je dat gewoon alles moet mogen en kunnen. Nou prima dan. Zet K3 er dan inderdaad maar neer. Voeg een Lo-Fi tent er bij, boeie. Oh en misschien een extra tent puur voor AI gegenereerde muziek. Je moet namelijk wel overal voor open staan...
Vind de discussie echt nergens over gaan en telkens als mensen hier een voorkeur of smaak uitspreken dan zijn dat maar gatekeepers en norse mensen die niet open staan voor nieuwe dingen en teveel in het verleden blijven hangen. Nee mensen zouden maar eens liever de voorkeur hebben voor metal op een metal festival waar ze als metalhead in metal kleding komen om voornamelijk naar metal te luisteren... wat een haters zijn dat joh.
Als iemand die Cypress Hill live zag op Pukkelpop 2022 (de dag dat Slipknot daar ook stond) moet ik hier Akephalos wel deels gelijk geven. Op Graspop hoort er metal geboekt te worden. Een breder doelpubliek en genre dat evolueert? Absoluut mee akkoord. Maar op basis van de setlist van 2022 (nogmaals, wel Pukkelpop) hoort dit genre niet thuis op Graspop.
Kan hiphop een invloed hebben gehad op nu-metal? Zéér zeker, ja! Maar dat betekent ook voor mij niet dat iedere nu-metalfan een hiphopfan is. En dat is voor mij idd ook geen kwestie van conservatief gatekeepen, maar gewoon even eerlijk beseffen dat deze acts zeker thuishoren op een RW/PKP, maar toch wel stevig uit de boot vallen op Graspop.
Ik hoef ze eerlijk gezegd niet te zien op Graspop 2026, ik zou het zonde vinden van een (wss) Main Stage slot.
Het is natuurlijk absurd om te stellen dat het boeken van een band als Cypress Hill de poort wagenwijd zou openstellen om er dan ook maar K3 ofzo neer te zetten.
Cypress Hill is weliswaar hiphop, maar heeft ontegenzeggelijk een band met metal, metalartiesten en metalfans. Dat geldt niet zomaar voor iedere andere (hiphop) artiest/band.
Voor ieder festival (van mainstream tot niche) geldt een formule met bepaalde genres (alleen maar 'metal' is ook veel te arbitrair, aangezien er vele subgenres onder vallen die vaak nauwelijks nog iets met elkaar van doen lijken te hebben).
Maar ieder festival heeft ook per definitie een grijs gebied, er zijn nu eenmaal geen duidelijke grenzen te trekken.
Blijkbaar is het enige punt in deze discussie hoe breed dat grijze gebied precies is.
Niemand pleit hier voor K3, maar een band als CH is een twijfelgeval uit het donkergrijze gebied, voor de een prima, voor de ander onacceptabel.
Dat mogen we natuurlijk allemaal zelf weten, maar uiteindelijk beslist toch de organisatie (de officiële gatekeepers), en die lijkt de laatste jaren toch steeds meer naar het donkergrijs te neigen.
Ik zou er dus maar alvast aan wennen..