Die noodzaak is hun eigen schuld. Van mij hoeven die 4 dagen nog steeds niet en daar ben ik ook niet alleen in. Jaa jaa financieel voordeliger, maar dan is het gebrek in aanbod echt hun probleem en niet dat van mij.
Onzin, er zijn bands zat, dat zie je ook wel duidelijk aan het aantal bands dat níet op GMM (of Alcatraz) staat.
Ik had het over een verandering van aanbod (oudere bands verdwijnen, nieuwe bands komen ervoor in de plaats), niet een tekort.
De enige die een tekort ervaren zijn degenen die niet voldoende met de tijd meegaan en teveel in het verleden blijven hangen, zonder al teveel moeite om nieuwe bands of genres te leren kennen.
Het aanbod is tegenwoordig misschien wel groter en beter dan ooit, waardoor festivals van 4 dagen met veel variatie makkelijk mogelijk zijn, getuige ook het succes van GMM (en Alcatraz) de laatste jaren.
Je zult inderdaad niet de enige zijn die er zo over denkt, maar wel overduidelijk in de minderheid.
Bijzonder dat je m'n voorkeur voor gewoon een bepaald genre op een festival dat om een specifiek genre draait onder ''gatekeeping'' zet. Daar sla je de discussie wat mij betreft ook meteen mee dicht en lijk je mijn probleem met rap groepen op een metal festival gewoon niet te willen begrijpen.
Sorry hoor, maar het is toch ook gewoon gatekeeping?
Jij en anderen 'bewaken de poort' van Graspop om te bepalen wat er wel of niet binnen zou mogen komen.
Waarom zou je je druk maken over of bedreigd voelen door nog geen handvol bands die enigszins van de norm afwijken op een line-up van 130+ bands verspreid over 5 podia?
Een Slipknot-fan hoeft zich toch ook niet druk te maken over Stone Sour of het solowerk van Corey Taylor?
Als het hem niet bevalt, dan hoeft ie niet ernaar te luisteren.
GMM is inmiddels nu eenmaal verworden tot het 'mainstream festival' onder de metalfestivals, en verlegt daarbij beetje bij beetje zijn grenzen, zoals andere grote festivals dat ook doen.
De essentie van het festival is echter nauwelijks veranderd, nog steeds staan er ieder jaar weer gewoon de bands die er al vanaf de eerste edities staan, zoals Iron Maiden, Megadeth, Alice Cooper, Cradle Of Filth, Dimmu Borgir, Paradise Lost, Within Temptation, Sick Of It All, Hatebreed, Saxon, Judas Priest, etc.
Alleen zijn er nu wat meer podia en meer bezoekers, voor ieder wat wils.