Graspop Metal Meeting 2026

Not sure to get it. So that means for instance that the "+2 acts" on the main stage for Saturday South stage could be placed above Hollywood Undead because it has no logo ? But you also mention the "larger font", which I guess refers to non logo "white" names such as Mammoth, Accept, Hollywood Undead or Wind Rose.
If I summarize, the +1, +2 acts are beyond doubt under logo names and under white non logo names ?

I assume so. Or otherwise they would've been covered (like the band under Alter Bridge on Friday). But it's always possible things change. I think Kamelot was a logo band on the first poster last year (and weren't on the final poster).

Pantera is absoluut uitgesloten, mensen. Helaas maar waar. En dat komt door de eerder genoemde reden dat Anthrax als Marquee headliner staat. Even los van de vraag of Charlie Benante fysiek twee sets achter elkaar kan spelen, is het logistiek gewoonweg onmogelijk. De Marquee head clasht met de South head of speelt er vlak voor, wanneer ze op de South stage staan te soundchecken.
Pas op wat je zegt hier!
Want dit zijn natuurlijk zwakke argumenten volgens sommige.
"Dat wij geen reden zien, wil niet zeggen dat er geen reden kan zijn."
We kennen de timetable nog niet en voor de soundcheck gebruiken ze roadies toch? 😂

• Thinking
  • Pray
Waarderingen: MetalLimbo en Steph85
Die noodzaak is hun eigen schuld. Van mij hoeven die 4 dagen nog steeds niet en daar ben ik ook niet alleen in. Jaa jaa financieel voordeliger, maar dan is het gebrek in aanbod echt hun probleem en niet dat van mij.
Onzin, er zijn bands zat, dat zie je ook wel duidelijk aan het aantal bands dat níet op GMM (of Alcatraz) staat.
Ik had het over een verandering van aanbod (oudere bands verdwijnen, nieuwe bands komen ervoor in de plaats), niet een tekort.
De enige die een tekort ervaren zijn degenen die niet voldoende met de tijd meegaan en teveel in het verleden blijven hangen, zonder al teveel moeite om nieuwe bands of genres te leren kennen.
Het aanbod is tegenwoordig misschien wel groter en beter dan ooit, waardoor festivals van 4 dagen met veel variatie makkelijk mogelijk zijn, getuige ook het succes van GMM (en Alcatraz) de laatste jaren.
Je zult inderdaad niet de enige zijn die er zo over denkt, maar wel overduidelijk in de minderheid.

Bijzonder dat je m'n voorkeur voor gewoon een bepaald genre op een festival dat om een specifiek genre draait onder ''gatekeeping'' zet. Daar sla je de discussie wat mij betreft ook meteen mee dicht en lijk je mijn probleem met rap groepen op een metal festival gewoon niet te willen begrijpen.
Sorry hoor, maar het is toch ook gewoon gatekeeping?
Jij en anderen 'bewaken de poort' van Graspop om te bepalen wat er wel of niet binnen zou mogen komen.
Waarom zou je je druk maken over of bedreigd voelen door nog geen handvol bands die enigszins van de norm afwijken op een line-up van 130+ bands verspreid over 5 podia?
Een Slipknot-fan hoeft zich toch ook niet druk te maken over Stone Sour of het solowerk van Corey Taylor?
Als het hem niet bevalt, dan hoeft ie niet ernaar te luisteren.

GMM is inmiddels nu eenmaal verworden tot het 'mainstream festival' onder de metalfestivals, en verlegt daarbij beetje bij beetje zijn grenzen, zoals andere grote festivals dat ook doen.
De essentie van het festival is echter nauwelijks veranderd, nog steeds staan er ieder jaar weer gewoon de bands die er al vanaf de eerste edities staan, zoals Iron Maiden, Megadeth, Alice Cooper, Cradle Of Filth, Dimmu Borgir, Paradise Lost, Within Temptation, Sick Of It All, Hatebreed, Saxon, Judas Priest, etc.
Alleen zijn er nu wat meer podia en meer bezoekers, voor ieder wat wils.

Onzin, er zijn bands zat, dat zie je ook wel duidelijk aan het aantal bands dat níet op GMM (of Alcatraz) staat.
Ik had het over een verandering van aanbod (oudere bands verdwijnen, nieuwe bands komen ervoor in de plaats), niet een tekort.
De enige die een tekort ervaren zijn degenen die niet voldoende met de tijd meegaan en teveel in het verleden blijven hangen, zonder al teveel moeite om nieuwe bands of genres te leren kennen.
Het aanbod is tegenwoordig misschien wel groter en beter dan ooit, waardoor festivals van 4 dagen met veel variatie makkelijk mogelijk zijn, getuige ook het succes van GMM (en Alcatraz) de laatste jaren.
Je zult inderdaad niet de enige zijn die er zo over denkt, maar wel overduidelijk in de minderheid.

Sorry hoor, maar het is toch ook gewoon gatekeeping?
Jij en anderen 'bewaken de poort' van Graspop om te bepalen wat er wel of niet binnen zou mogen komen.
Waarom zou je je druk maken over of bedreigd voelen door nog geen handvol bands die enigszins van de norm afwijken op een line-up van 130+ bands verspreid over 5 podia?
Een Slipknot-fan hoeft zich toch ook niet druk te maken over Stone Sour of het solowerk van Corey Taylor?
Als het hem niet bevalt, dan hoeft ie niet ernaar te luisteren.

GMM is inmiddels nu eenmaal verworden tot het 'mainstream festival' onder de metalfestivals, en verlegt daarbij beetje bij beetje zijn grenzen, zoals andere grote festivals dat ook doen.
De essentie van het festival is echter nauwelijks veranderd, nog steeds staan er ieder jaar weer gewoon de bands die er al vanaf de eerste edities staan, zoals Iron Maiden, Megadeth, Alice Cooper, Cradle Of Filth, Dimmu Borgir, Paradise Lost, Within Temptation, Sick Of It All, Hatebreed, Saxon, Judas Priest, etc.
Alleen zijn er nu wat meer podia en meer bezoekers, voor ieder wat wils.
Ik wilde op jouw post met een emoji reageren. Dat doet het te kort. Als leeftijdsgenoot. ( Ja ik heb hem ontmoet) Kan ik niet anders zeggen dat dit epistel alle spijkers op de koppen raakt. Heb ook verder geen aanvullingen. Alleen maar bevestiging. Ik dacht ook dat de wereld ophield bij de Metallica 's en de Maiden's van deze wereld. Alleen al door naar Graspop te gaan is mijn horizon zo gigantisch verder verbreedt. Wat ooit begon als fan van Normaal en AC/DC gaat nu gewoon naar minimaal 30 tot 40. Bands op Graspop luisteren. Wat een weelde. Doe jezelf dus niet tekort en blijf niet in de "oude" waardes hangen. Er is zoveel gaafs te beluisteren tegenwoordig.

Die noodzaak is hun eigen schuld. Van mij hoeven die 4 dagen nog steeds niet en daar ben ik ook niet alleen in. Jaa jaa financieel voordeliger, maar dan is het gebrek in aanbod echt hun probleem en niet dat van mij.
Same here, drie dagen zou ik ook veel beter aankunnen.

Maar als die extra dag maar enkele euro's extra is, dan offer ik mij graag op voor de jeugd en de rest! Want als we de prijzen van driedaagse festivals zien, dan vrees ik dat we niet veel goedkoper gaan uitkomen. Dan heb ik liever een kutdag extra waar ik enkele bands zie en voor de rest wat in de bierbar hang.

De zaterdag van Werchter heb ik ook goed uitgeslapen, lang buiten de weide gehangen en van de randactiviteiten genoten (lees Apero en wijnbar). En dan heb je budgettair gezien een heel toffe dag gehad!

@jeugd en de rest, waar spreken we af voor wat donaties?

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Pas op wat je zegt hier!
Want dit zijn natuurlijk zwakke argumenten volgens sommige.
"Dat wij geen reden zien, wil niet zeggen dat er geen reden kan zijn."
We kennen de timetable nog niet en voor de soundcheck gebruiken ze roadies toch? 😂
bored samson & gert GIF by vrt

• Haha
Waarderingen: Piebe71
De enige die een tekort ervaren zijn degenen die niet voldoende met de tijd meegaan en teveel in het verleden blijven hangen, zonder al teveel moeite om nieuwe bands of genres te leren kennen....

...Sorry hoor, maar het is toch ook gewoon gatekeeping?
Jij en anderen 'bewaken de poort' van Graspop om te bepalen wat er wel of niet binnen zou mogen komen....

...Alleen zijn er nu wat meer podia en meer bezoekers, voor ieder wat wils.
Je snapt volgens mij echt het verschil tussen gatekeeping en een fucking voorkeur hebben niet...

Ten eerste is Cypress Hill geen nieuwe artiest.

Ten tweede zeg ik nergens dat ik alleen maar ouwe-lullen metal wil en niks nieuws, ik sta elk jaar dat ik er ben open voor nieuwe dingen te ervaren, iets wat ik hier ook al vaker zeg. Maar alles leuk vinden doe ik zeker niet.

Ten derde geef ik ook aan meerdere genres te kennen. Ik ken Cypress Hill al, ik heb 'm ook al live gezien. Persoonlijk heb ik de voorkeur dat niet op een metal festival te zetten.

Maar volgens mij vind je dat gewoon alles moet mogen en kunnen. Nou prima dan. Zet K3 er dan inderdaad maar neer. Voeg een Lo-Fi tent er bij, boeie. Oh en misschien een extra tent puur voor AI gegenereerde muziek. Je moet namelijk wel overal voor open staan...

Vind de discussie echt nergens over gaan en telkens als mensen hier een voorkeur of smaak uitspreken dan zijn dat maar gatekeepers en norse mensen die niet open staan voor nieuwe dingen en teveel in het verleden blijven hangen. Nee mensen zouden maar eens liever de voorkeur hebben voor metal op een metal festival waar ze als metalhead in metal kleding komen om voornamelijk naar metal te luisteren... wat een haters zijn dat joh.

Je snapt volgens mij echt het verschil tussen gatekeeping en een fucking voorkeur hebben niet...

Ten tweede zeg ik nergens dat ik alleen maar ouwe-lullen metal wil en niks nieuws, ik sta elk jaar dat ik er ben open voor nieuwe dingen te ervaren, iets wat ik hier ook al vaker zeg. Maar alles leuk vinden doe ik zeker niet.

Ten derde geef ik ook aan meerdere genres te kennen. Ik ken Cypress Hill al, ik heb 'm ook al live gezien. Persoonlijk heb ik de voorkeur dat niet op een metal festival te zetten.

Maar volgens mij vind je dat gewoon alles moet mogen en kunnen. Nou prima dan. Zet K3 er dan inderdaad maar neer. Voeg een Lo-Fi tent er bij, boeie. Oh en misschien een extra tent puur voor AI gegenereerde muziek. Je moet namelijk wel overal voor open staan...

Vind de discussie echt nergens over gaan en telkens als mensen hier een voorkeur of smaak uitspreken dan zijn dat maar gatekeepers en norse mensen die niet open staan voor nieuwe dingen en teveel in het verleden blijven hangen. Nee mensen zouden maar eens liever de voorkeur hebben voor metal op een metal festival waar ze als metalhead in metal kleding komen om voornamelijk naar metal te luisteren... wat een haters zijn dat joh.

Als iemand die Cypress Hill live zag op Pukkelpop 2022 (de dag dat Slipknot daar ook stond) moet ik hier Akephalos wel deels gelijk geven. Op Graspop hoort er metal geboekt te worden. Een breder doelpubliek en genre dat evolueert? Absoluut mee akkoord. Maar op basis van de setlist van 2022 (nogmaals, wel Pukkelpop) hoort dit genre niet thuis op Graspop.

Kan hiphop een invloed hebben gehad op nu-metal? Zéér zeker, ja! Maar dat betekent ook voor mij niet dat iedere nu-metalfan een hiphopfan is. En dat is voor mij idd ook geen kwestie van conservatief gatekeepen, maar gewoon even eerlijk beseffen dat deze acts zeker thuishoren op een RW/PKP, maar toch wel stevig uit de boot vallen op Graspop.

Ik hoef ze eerlijk gezegd niet te zien op Graspop 2026, ik zou het zonde vinden van een (wss) Main Stage slot.

ik snap het ergens wel als je het over de grote podia hebt maar als grote voorstander van de metal moose moet het wel kunnen imo.

Was enorm blij dat RW 2j geleden op dezelfde dag als Foo fighters, Mark with a K op the Two towers programmeerde.
Hoewel dat uiteraard gepaard ging met het standaard aantal debielen die de muziek belachelijk moeten maken was het een leuke afwisseling EN maakte dat een dag waar voor de rest echt niks boeiend stond (was daar niet voor mezelf) toch heel wat verdraagzamer.

Begrip om zeker niet te zot te doen met programmatie op de mainstages, maar moest het op een andere stage zijn lijkt me dat niet zo'n ramp.
en dat zeg ik al alles behalve cypress hill fan. Vind vooral: ookal kies je voor een genre festival, op dagen kan eens een andere klank wel even leuk zijn.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
I love Cypress Hill. Zou dat geweldig vinden. Maar ja, ik ben zowat tussenin é, k weet het. Ik kijk op Graspop ook meest uit naar bands als Three days grace, Mammoth, Kadavar, Static-X, Within Temptation, Alter Bridge,...

Tjonge het is wel een periode waarin het lijkt dat speculeren naar opties bijna wanhopig lijkt.

Met als gevolg dat we de mening over 1 band geven, nu we echt alle mogelijk bands aan het bashen zijn.

Kunnen we niet overschakelen naar luistertips voor de kleine onbekende bandjes?

Ik zoek nog wel wat tips voor featooth.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Joslittel
Tjonge het is wel een periode waarin het lijkt dat speculeren naar opties bijna wanhopig lijkt.
In dat geval kunnen SOAD of MCR nog wel, eerst de tours uitverkopen en daarna pas de exclusieve festivalshow bekend maken.

WAKE UP

verder dan ghost, gojira of GNR komen we precies niet de laatste paar pagina's. 66.66% kans op een goeie show donderdag dus.
Zoals gezegd zag ook niemand machinehead aankomen enkele jaren geleden, dus wie weet waar ze uiteindelijk mee afkomen. Maar natuurlijk zijn zaken als soad enzo niet realistisch

Zoals gezegd zag ook niemand machinehead aankomen enkele jaren geleden, dus wie weet waar ze uiteindelijk mee afkomen. Maar natuurlijk zijn zaken als soad enzo niet realistisch
Of Tool/NiN. Tot een paar dagen van te voren lagen deze ook niet bepaald op tafel, tot hier er ineens iemand over begon

• Leuk
Waarderingen: kaiser

Users who are viewing this thread