Graspop Metal Meeting 2026

Was er gisteren ook bij, maar niks gelost van hen. Vond ze eerlijk gezegd tegen vallen. Dikke feest op hun eigen nummers, maar super veel gelul tussendoor en veels te veel covers. de energie was er compleet uit voor een half uur
was heel erg aan het twijfelen om te gaan maar kon uiteindelijk niet....mss toch niet veel gemist...maar zou toch nog eens graag zien op een festival terug...

WTF....hebben 5 covers gespeeld ofwa?? Da begrijp ik nie....al die nummers dat ze hebben en dan 5 covers of waren het mss snippets?

Paranoid (Black Sabbath cover)
Crazy Train (Ozzy Osbourne cover)
In the Hall of the Mountain King (Edvard Grieg cover)
I Wanna Be Sedated (Ramones cover)
Hey Jude (The Beatles cover)

PS::...sorry beetje OFF TOPIC

laag zou ik dat zeker niet noemen. Staan gewoon langs de afsluiter van de Donderdag (powerwolf) en zondag (TIll)

Nu ik geef je wel gelijk dat ik ze niet als south stage HL zie
Ja dat bedoelde ik inderdaad, wel een geschikte headliner maar south stage headliner op de donderdag zie ik gewoon niet snel gebeuren
Dus gisteren The Offspring in Vorst. Vandaag om 16 h aankondiging van sub op vrijdag?
Dan donderdag begint de VVK maar niet voor ze morgen om 16 h nog de headliner van donderdag aankondigen.
Ik verwacht geen aankondiging van Graspop meer deze week eerlijk gezegd, zou me niet verbazen als we tot na de kerst moeten wachten voor meer namen

Kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten, had die vrijdag drop ook niet verwacht

• Leuk
Waarderingen: won666
We gaan het wel zien, meestal is die plek voor een mooie naam dus verwacht niet dat die dag een Prodigy als naam van een afsluiter.

We hebben al een shitload aan mooie namen gehad, dus laten we gewoon genieten en afwachten wat er komt (Disturbed)
ipv te kletsen over de naar mijn mening vooravond artiesten als Offspring (paar jaar terug ook geen HL) Prodigy (has been)
of Guns & Krolsekat

We gaan het wel zien, meestal is die plek voor een mooie naam dus verwacht niet dat die dag een Prodigy als naam van een afsluiter.

We hebben al een shitload aan mooie namen gehad, dus laten we gewoon genieten en afwachten wat er komt (Disturbed)
ipv te kletsen over de naar mijn mening vooravond artiesten als Offspring (paar jaar terug ook geen HL) Prodigy (has been)
of Guns & Krolsekat
Disturbed komt sowieso niet die zijn op een 'indefinite hiatus' dus mogelijk een aantal jaartjes uit de running.

• Confetti
Waarderingen: BlackwaterPark

of Guns & Krolsekat
Kzie Prodigy nog wel marquee afsluiten zoals Pendulum 2j geleden (of terug Pendulum op herhaling), met dat ze in het pakketje van Download zaten

was heel erg aan het twijfelen om te gaan maar kon uiteindelijk niet....mss toch niet veel gemist...maar zou toch nog eens graag zien op een festival terug...

WTF....hebben 5 covers gespeeld ofwa?? Da begrijp ik nie....al die nummers dat ze hebben en dan 5 covers of waren het mss snippets?

Paranoid (Black Sabbath cover)
Crazy Train (Ozzy Osbourne cover)
In the Hall of the Mountain King (Edvard Grieg cover)
I Wanna Be Sedated (Ramones cover)
Hey Jude (The Beatles cover)

PS::...sorry beetje OFF TOPIC
Goh, Paranoid Snippet, maar al de rest toch vrij lang nummer gespeeld.. Achja.

Denk goed voor een festivalshow, waar ze een uurtje krijgen, maar nu leken ze echt hun anderhalf uur te moeten vullen met teveel gelul en dan die covers. Anyway eigen mening ofc. Sorry voor de offtopic :D

• Leuk
Waarderingen: wess
Het probleem is dat als Graspop hiphop gaat spelen onder het mom van verbondenheid met de metalscene, dat de deur opent naar alles en nog wat. Ik heb veel respect voor artiesten als Cypress Hill, Run-DMC, Public Enemy... maar ik denk niet dat Graspop die kant op moet gaan.
Daar ben ik het dus niet mee eens eigenlijk. Deze artiesten hebben de deur geopend voor de crossover rap/rock en daarmee de basis gelegd voor nu-metal. Zonder deze artiesten geen Linkin Park, Limp Bizit en dergelijke. Dus als die kunnen op Graspop zou er ook een plek moeten zijn voor de grondleggers. Body Count staat er bijvoorbeeld wel en dat is niet vanwege hun fantastiche live shows..

Zo. Na een aantal dagen noeste arbeid is de playlist af en ben ik rustig door de line-up heen gelopen. Hieronder mijn mening over de leuke bands per dag. Al met al is mijn mening nog onveranderd. Er staan te veel bands die mij maar matig aanspreken in de metalcore of ā€˜alternative’ hoek. Deze bands hebben absoluut een plek op Graspop maar niet in deze kwantiteit. En ook jammer dat weer dezelfde groep ā€˜classic acts’ worden aangeboord. Ik heb het in het verleden best naar mijn zin gehad met bands als Alice Cooper, Foreigner, Extreme en Europe maar om ze nu allemaal alweer te zien Ć©n op dezelfde dag is er echt overheen.

Maar ik zal niet teveel mopperen, dat heb ik hier al eerder gedaan en maakt het niet gezelliger. Ik heb besloten uiteindelijk toch te gaan. Ik heb de mogelijkheid om achter de bar te werken (waar mijn ouders dit jaar gestaan hebben, mainstage linksvoor) en kan daardoor gratis. Ik doe mijn ouders hier een plezier mee en Graspop is alleen al voor de sfeer fijn om te zijn. Ik had niet de volle prijs hiervoor betaald.

Hieronder het overzicht per dag. Ik heb het hierbij ruimhartig ingevuld want eigenlijk alleen The Gathering en Wolves in the Throne Room zijn Ʃchte must sees. De rest of recent al gezien of al veel vaker waardoor het enthousiasme net wat minder is.

Donderdag (op drie bands na echt een hele matige dag voor mij)
Must see: Wolves in the Throne Room, Septicflesh, Cult of Luna
Leuk als ik er toch ben: Static-X, Gatecreeper, Wind Rose, Tom Morello (zal de magie van RW waarschijnlijk niet benaderen), Within Temptation, Limp Bizkit
Nog beter leren kennen: Magnolia Park, Lakeview, President (maar klinkt best verschrikkelijk eigenlijk..)

Vrijdag (eigenlijk is deze dag nog matiger dan de donderdag merk ik nu..)
Must see: Oranssi Pazuzu, Elder
Leuk als ik er toch ben: Mammoth, Alter Bridge, Trivium
Nog beter leren kennen: Thornhill, Letlive, Old Man’s Child, Breaking Benjamin, Kublai Khan TX

Zaterdag
Must see: Faetooth, Three Days Grace, Ice Nine Kills,
Leuk als ik er ben: P.O.D., Rivers of Nihil (herkansing voor Alcatraz), Uada, Sepultura, Lacuna Coil, Architects, Tesseract, Avatar, Bring me the Horizon
Nog beter leren kennen: Embryonic Autopsy, Sinsaenum, Corossion of Conformity, Primal Fear, Six Feet Under, Queensryche, Bad Omens (man wat klinkt dat nieuwe werk ellendig)

Zondag
Must see: Gaerea, Kanonenfieber, Periphery, The Gathering
Leuk als ik er ben: Wargasm, Decapitated, Black Label Society, Solstafir, Bury Tomorrow, Mastodon, Sabaton
Nog beter leren kennen: Return to Dust (leuke verrassing), Venom, The Plot in You

LAAT U MAAR GAAN (Wel cover natuurlijk)...the '90 are back!!!

ik heb hier echt helemaal niks mee :D

blijf over het algemeen al ver weg van r&b en helemaal van hip hop (90's of niet) :D

Mogelijk ook de reden dat fir niet aanslaat bij mij.

• Cool
Waarderingen: wess
Ik doelde in dit geval op zowel GMM als Alcatraz samen. Vaak wisselen die bands om het jaar af, maar in dit geval dus een hoop niet (alleen resp. Avatar en Orbit Culture).

Maar ik hanteer sowieso de Piebe-regel niet, ik beschouw alleen bands van de afgelopen editie als herhaling, dus niet die van 2024 en al zeker niet die van 2023. Dan zou de vijver voor metalfestivals wel heel erg klein worden. ;)
Voor GMM zou dus alleen In Flames, Katatonia, Paradise Lost en Sylosis herhaling zijn (en Orbit Culture, maar die staan sowieso al op Alcatraz). De rest is gewoon 'fair game'. :)

Ik ben toch eens de annalen ingedoken van beide festivals, en het is eigenlijk best beschamend hoe lang sommige bands niet meer op GMM hebben gestaan, met name Hypocrisy, Dark Tranquillity, Soilwork, Kataklysm.

Bekijk bijlage 16760

Mja, sommige zijn inderdaad wel iets obscuurder, en hebben ook nog nooit op GMM (of Alcatraz) gestaan, maar zijn zeker geen onbekenden in het niche-wereldje (underground zou ik de meeste dan ook niet echt willen noemen).
Maar het zijn zeker allemaal bands die zeer welkom zouden zijn op beide festivals!

Bekijk bijlage 16763

Momenteel helaas maar één inderdaad, Faetooth, die op de GMM-site omschreven worden als sludge, maar op Encyclopaedia Metallum als sludge/doom/post-metal (en door henzelf als 'fairy doom metal' 😁):

Bekijk bijlage 16762

Alcatraz heeft overigens ook maar twee doom bands, met Castle Rat en Monolord.
Het is dan ook meer een niche genre dan bv. black en death.
Death/doom (toch wel een genre op zichzelf) is iets minder niche, maar dat hebben ze dus geen van beide helaas..
Elk jaar hoop ik dat Aephanemer op Graspop staat. Maar die hebben eigenlijk nog niet dikwijls op de big 3 (Graspop, Hellfest, Wacken) gestaan. Ik geloof 1 keer op Hellfest. Spelen precies ook dikwijls in kleine zaaltjes

of Guns & Krolsekat
Prodigy has been šŸ˜… Zou voor mij DE headliner zijn van deze Graspop. Optreden Glastonbury gezien vorig jaar?

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Feeder staat blijkbaar op Download, die mogen hun annulatie van dit jaar nog goedmaken.
Ken Feeder al heel lang, al vanaf Polythene en Yesterday Went Too Soon. Hebben best wat stevige nummers in hun repertoire, ook wel veel rustige nummers. Genre is best te typeren als alt-rock denk ik. De hoogtijdagen liggen wel achter ze, maar zou niet misstaan op GMM als ze meer nadruk leggen op de steviger nummers.

Hadden ze Download 2025 geannuleerd dan?

Vindt het wel mooi
Death to all: een tribute band en hoeft niet naar de metal dome om op te treden.

Verder vroeg ik af waarom Fear Factory niet als tribute gelabeld wordt. Die hebben minder originele members.

Hebben we uberhaubt nog zo een mogelijkheid die niet gnr is?
Er zijn bands genoeg waar we niks van weten, het kan evengoed een band zijn die op niet metal festivals geen headliner is en daarom nog niet aangekondigd is.
Met pinkpop erbij heb je 3 festivals in 1 weekend in de buurt dus kan evengoed een band zijn die zn tour start op graspop naar Pinkpop gaat en dan hellfest.

Vindt het wel mooi
Death to all: een tribute band en hoeft niet naar de metal dome om op te treden.

Verder vroeg ik af waarom Fear Factory niet als tribute gelabeld wordt. Die hebben minder originele members.
Is dat ook vaak niet met rechten om een naam te mogen gebruiken? As i lay dying is nog erger dan fear factory :D

Users who are viewing this thread