Dit weekend 2 dagen naar de
Botanique in Brussel geweest voor de eerste editie van
Tumult Festival.
Dit is een nieuw festival dat metal in al zijn vormen wil brengen en dus breed programmeert binnen het hele metalspectrum. Tegelijk wil het ook een podium geven aan wat kleinere Belgische bands. De oorspronkelijke bedoeling was om per dag 12 groepen te programmeren verspreid over 3 podia (Orangerie - Rotonde - Museum

) maar vorige week kwam plots de melding dat om "logistieke" redenen de stage in de Rotonde geschrapt werd waardoor ook 4 bands (Sugar Horse - Fange - Coltaine & Death Goals) gecancelled werden.
Vooral het wegvallen van Sugar Horse en Coltaine was wat zuur, maar er was ook een voordeel en dat was dat je nu alle optredens kon zien zonder clashes. Zelfs na deze cancels bleef er immers nog steeds een hele mooie lineup over met slechts 4 bands die ik al eerder zag.
Zaterdag
Am Fost La Munte Și Mi-a Plăcut (Orangerie)
Sympathieke Roemeense post-rock band met een drummer die met wat droge humor de bindteksten op zich neemt. Op hun laatste plaat (I Went To The Mountain) gaan ze eerder richting post-metal en dat was ook duidelijk tijdens het optreden dat behoorlijk stevig was zeker in vergelijking met bv hun "Live op Dunk!" plaat. Prima opener die ik in de toekomst zeker nog wil terugzien
RÄUM (Museum)
Black metal uit België (Luik), prima optreden maar ook niet echt memorabel.
Hemelbestormer (Orangerie)
Instrumentale post-metal, derde keer dat ik hen zag dit jaar en was een heel goede show, deze keer met visuals en dat is wel een meerwaarde zodat je wat naar de kosmos kan kijken terwijl ze spelen.
Pothamus (Orangerie)
7e keer dit jaar

en het was één van de beste. Deze keer geen "Abur in Full" maar gewoon een mix van het beste uit Abur & Raya en dat werkt toch wel heel goed.
Thanargonauts (Museum)
Brussels black metal improvisatie duo met Déhà op zang/gitaar maar ook de drummer doet vocals. Begon wel ok maar vond het toch wat eentonig worden na een tijdje.
Klone (Orangerie)
Franse prog metal uit de Pelagic stal die al een hele tijd meedraait. Heb hen vorig jaar leren kennen na de releases van hun 10e album The Unseen, dat vond ik toen wel prima maar vrijwel meteen daarna werd mijn aoty gereleased waardoor de Klone plaat op de achtergrond verdween. Met dit optreden hebben ze dat helemaal rechtgezet want dit was echt heel erg goed met perfecte zang en goede muzikanten echt top progressieve metal.
MØL (Museum)
Nog een optreden waar ik naar uitkeek was deze Deense post/black/shoegaze band en zij ontgoochelden niet wat is die Kim Song Sternkopf een sterke frontman die weet de aandacht van het publiek wel vast te houden. Hopelijk keren zij snel terug voor een headline show ergens in de buurt.
Witch Club Satan (Orangerie)
Deze Noorse feministische black metal band is een beetje een hype in de extreme metal dus was wel benieuwd hoe dit heksentrio live ging werken. De bassiste wist tijdens het optreden te vertellen dat er zelfs 5 heksen op het podium stonden aangezien ze zwanger is van een tweeling. Nu was dat ook zonder deze uitleg wel duidelijk aangezien de bandleden een groot deel van het optreden naakt afwerken dus je kon er ook niet echt naast kijken. Muzikaal vond ik het bij momenten nogal dunnetjes maar het is zeker een beleving. Vraag mij alleen af of dit een tweede keer nog gaat werken, dat zullen we in het voorjaar zien wanneer de bassiste bevallen is en ze het voorprogramma van Avatar gaan verzorgen in de AB.
John Cxnnor (Museum)
Dit is een elektronische, industriële noise act uit Denemarken, eigenlijk een collectief rond 2 leden van LLNN zij brengen een Doom Rave en maken hierbij gebruik van verschillende gastzangers uit voornamelijk Deense bands. Deze keer kregen we Kim Song Sternkopf van MØL en ook Witch Club Satan als gasten er waren nog een aantal zangers maar van hen ken ik de namen niet direct. Vond dit wel goed werken maar de geluidsinstallatie van de Botanique vond het niet zo leuk want die liet het een aantal keer helemaal afweten wat de vaart uit het optreden haalde. Ook de opkomst was maar matig zo op het eind van de dag wat eigenlijk bizar was want WCS eerder had de grootste opkomst en met een minimum aan research hadden deze mensen kunnen weten dat WCS ook wel bij John Cxnnor zouden opduiken. Ik denk dat dit optreden beter tot zijn recht zou komen als afsluiter in bv. de Metaldome op Graspop waar er meer mensen te vinden zijn voor een "late-night"-party
Zondag
Door de klimaatopwarming (of toch op zijn minst een betoging ertegen)
Down To Insanty volledig en
Daggers grotendeels gemist
Solitaris (Museum)
Metalcore band uit Parijs met ook wat deathcore invloed maar verder niet echt memorabel
Modder (Orangerie)
Instrumentale stoner/sludge uit het Gentse, op plaat vond ik het wel aardig, maar live is dit dus moddervet, ideale gelegenheid om de nekspieren wat bij te trainen.
Ice Sealed Eyes (Museum)
Vaandeldrager van de Brusselse metalcore, ik ben niet direct de grootste liefhebber van het genre maar vond dit wel een erg leuk optreden.
Gnome (Orangerie)
Stoner rock/metal uit het Antwerpse, hadden zoals altijd het publiek mee nu zelfs met polonaise. Hele goede show.
Ashen (Museum)
Nog een metalcore/rock band uit Parijs. Kende deze groep helemaal niet maar gaven een prima optreden met oa een eigen interpretatie van Smells Like Teen Spirit
DOOL (Orangerie)
Drukste show van de dag maar evenaarde voor mij niet die van Alcatraz. Een beetje variatie in de setlist had wel gemogen want nu was deze identiek aan die op Alcatraz en quasi hetzelfde als de zaalshow die ik eerder zag.
Wyatt E. (Museum)
Psychedelische drone/doom met oosterse invloeden ook weer uit België. Goede show met mooie opbouw van de nummers heeft op zich ook wel iets van Briqueville waar ik grote fan van ben.
Myrkur (Orangerie)
Deze Deense bengt een mix van nordic folk, black metal en klassiek. Zij stond bovenaan de affiche dus je zou denken headliner maar daar dacht het publiek duidelijk anders over want de zaal was maar half gevuld waarschijnlijk omdat het metalcore publiek al huiswaarts was. De afwezigen hadden zoals wel vaker ongelijk want wat was dit een prachtig optreden! Wat een zangeres is die Myrkur en ook haar bassiste kan een aardig stukje zingen wat resulteerde in kippenvel vanaf de eerste noten. Hopelijk komt zij snel nog eens terug in de buurt want dit smaakt naar veel meer.
Ondanks de cancels vond ik het een toch een heel geslaagde eerste editie die prijs/kwaliteit toch wel heel wat te bieden had. 75 euro voor een weekend ticket en als Bota'carte houder zelfs 69 vond ik al een koopje. En dan kreeg ik vorige week dank zij diezelfde Bota'carte nog het aanbod om gratis een +1 mee te brengen wat het helemaal af maakte.Hopelijk komt er volgend jaar een nieuwe editie en dat mag voor mij gewoon in de 2 stage opstelling blijven zodat je geen keuzestress hebt en gewoon alle optredens die je wil zien volledig kan meemaken.