Graspop Metal Meeting 2026

Ik heb Sleep Token pas leren kennen zoals velen via het nummer The Summoning. Melodieus, zwaar, heftig, clean zang en dan de 180 graden draai rond 3/4 van het nummer. Een clash van genre's en stijlen op die manier vond ik echt prachtig en past wat mij betreft heel goed in het Metal genre anzich.

Het nieuwste album is wel wat meer gaan leunen richting pop/rap en na even op Spotify Todays Hits gaan scrollen, zang had zo van de artiest ''sombr'' of RagnBone Man kunnen zijn. Ik snap waar de tegenstanders vandaan komen. Eerste albums hebben dan wel weer wat grunts/screams maar die hebben ze duidelijk achter hun gelaten. En ik snap ook wel weer waarom. Want dat doet elke band al.

Het is vernieuwend. Metalheads gaan niet zo lekker op vernieuwing.
Ik verwacht als ze komen, ze gewoon erg hoog op GMM staan en een headline positie mag best.
Voor RW is het veeeel te onbekend bij dat publiek. Die moeten echt radio vriendelijke dingen hebben en dat is Sleep Token vooralsnog niet. Ze staan vaak ook echt alleen maar op harde herrie festivals.
Het is inderdaad vernieuwend. De nummers zijn ook allesbehalve voorspelbaar. Je kan er moeilijk een genre op plakken en dat werkt hier wel.

Mijn favoriete bands op dit moment zijn Amenra, Machine Head, Gojira, Slipknot,… Dus met Sleep Token heb ik geen “natuurlijke affiniteit” ofzo. Maar er zitten nummer tussen die ik echt geweldig vind. Ze doen mij (ook maar vanuit mijn achtergrond) denken aan NIN. En ik heb een zwak voor een goede songtekst, dat kunnen ze ook.

Ik ga ze sowieso kijken bij een volgende kans, dat wil ik live wel eens meemaken. GMM 26 hopelijk! Zou jammer zijn om ze in Klub C op RW te zetten.

ze kunnen, qua sound op beide Rock werchter of Graspop. maar ik denk dat Graspop frontrunner is omdat de kans dat ze daar headlinen, vele malen groter is dan Rock werchter. neem er dan ook nog bij dat hun manager Andy Copping is, voormalig promotor van download festival en zeer bekend met andere europese metal festivals. denk dat de puzzel dan wel snel gelegd is.

• Leuk
Waarderingen: bassisandro
Het is inderdaad vernieuwend. De nummers zijn ook allesbehalve voorspelbaar. Je kan er moeilijk een genre op plakken en dat werkt hier wel.

Mijn favoriete bands op dit moment zijn Amenra, Machine Head, Gojira, Slipknot,… Dus met Sleep Token heb ik geen “natuurlijke affiniteit” ofzo. Maar er zitten nummer tussen die ik echt geweldig vind. Ze doen mij (ook maar vanuit mijn achtergrond) denken aan NIN. En ik heb een zwak voor een goede songtekst, dat kunnen ze ook.

Ik ga ze sowieso kijken bij een volgende kans, dat wil ik live wel eens meemaken. GMM 26 hopelijk! Zou jammer zijn om ze in Klub C op RW te zetten.
Denk dat ze op RW wel in de Barn komen. Dus dat zou zeker niet een slechte plek zijn.
Maar verwacht ze eerder op Graspop.

Ik heb Sleep Token vorig jaar in het voorprogramma van LP gezien. Dan hoop je een beetje in de stemming te worden gebracht, maar heb zelden zoiets gezapigs meegemaakt live. Misschien was dit ook niet de juiste setting of moet je er eerst een beetje bekend mee zijn voordat je het kan waarderen.

Mocht het zo ver komen wil ik ze uiteraard nog wel een kans geven, helemaal als hier vergelijkingen worden gemaakt met NiN. Dat heb ik toen niet zo gauw gehoord in ieder geval 🙂

Ik heb Sleep Token vorig jaar in het voorprogramma van LP gezien. Dan hoop je een beetje in de stemming te worden gebracht, maar heb zelden zoiets gezapigs meegemaakt live. Misschien was dit ook niet de juiste setting of moet je er eerst een beetje bekend mee zijn voordat je het kan waarderen.

Mocht het zo ver komen wil ik ze uiteraard nog wel een kans geven, helemaal als hier vergelijkingen worden gemaakt met NiN. Dat heb ik toen niet zo gauw gehoord in ieder geval 🙂
Ik heb het voor alle duidelijkheid niet over de sound van NIN! Ik wil je niet met teleurstelling de wei afsturen. Maar er is iets met die muziek, het steekt technisch zo goed in mekaar. En er zijn zoveel dingen tegelijk in beweging maar toch is er niks teveel. Alles komt op het perfecte moment. Waardoor het heel plezierig blijft om naar te luisteren.

En dat kan voor mij niemand beter dan Trent. Een tovenaar met zo van die dingen. Maar hij heeft dus concurrentie nu.

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Ik heb het voor alle duidelijkheid niet over de sound van NIN!
Dat valt dan al mee..

Ken ST wel maar geraak niet in de muziek, zal meestal niet meer dan 1 nummer zijn, alsk het al uitluister.

Maar kan veranderen met een goede show, dus ga wel kijken als ze komen want het spreekt duidelijk wel heel wat mensen aan.

Maar dat was natuurlijk met bovenstaande ook zo en dat was toch echt niet men ding.

Dat valt dan al mee..

Ken ST wel maar geraak niet in de muziek, zal meestal niet meer dan 1 nummer zijn, alsk het al uitluister.

Maar kan veranderen met een goede show, dus ga wel kijken als ze komen want het spreekt duidelijk wel heel wat mensen aan.

Maar dat was natuurlijk met bovenstaande ook zo en dat was toch echt niet men ding.
zelfs bij tool, volgens mij de best verkopende dag ooit op graspop was het veld akelig leeg. sommige bands trekken een heel trouw publiek maar zijn minder voor de doorsnee graspop ganger. en beide moeten kunnen.

Five finger death punch bijvoorbeeld, echt verfijnd kan je het niet noemen en dat is ook niet nodig want daarom trekt het net volk

Laatst bewerkt:
Ik heb vooralsnog ook nog steeds nauwelijks klik met Sleep Token, ondanks mijn zeer brede smaak.
Muzikaal zou het me absoluut moeten liggen, maar het is toch met name de stem waar ik op afknap.
Op de een of andere manier stoort die me gewoon, net zoals bij bands als At The Gates en Leprous (ook twee bands die qua genre helemaal in mijn straatje zouden moeten liggen). Blijkbaar heb je dat nu eenmaal met bepaalde bands.. 💁‍♂️

Desalniettemin zal ook ik waarschijnlijk ernaar gaan kijken als ze op GMM staan (mits/tenzij...), mogelijk valt het kwartje dan wel.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en bassisandro
Zoals bij velen klikt Sleep Token hier ook helaas echt niet. Ik heb het meermaals een kans gegeven, maar het plakt gewoon niet. En dat is oké.
Desalniettemin begrijp ik wel dat het een band is met headlinerpotentieel en als ze op Graspop staan (en er staat niets fantastisch tegenover), dan zal ik ze zeker een kans geven.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en bassisandro
Ik heb vooralsnog ook nog steeds nauwelijks klik met Sleep Token, ondanks mijn zeer brede smaak.
Muzikaal zou het me absoluut moeten liggen, maar het is toch met name de stem waar ik op afknap.
Op de een of andere manier stoort die me gewoon, net zoals bij bands als At The Gates en Leprous (ook twee bands die qua genre helemaal in mijn straatje zouden moeten liggen). Blijkbaar heb je dat nu eenmaal met bepaalde bands.. 💁‍♂️

Desalniettemin zal ook ik waarschijnlijk ernaar gaan kijken als ze op GMM staan (mits/tenzij...), mogelijk valt het kwartje dan wel.
Wel grappig hoe dat soms werkt. Bij mij is het net omgekeerd. Ik zit helemaal niet op mijn straat en toch is dit voor mij zo een band die genres kan verbinden.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Sleep Token is het voor mij ook niet. (Shocking!)
Of er gebeurt niks, of er gebeurt te veel en daardoor voelt het als een onsamenhangend geheel.

Maar prima als ze een dag afsluiten op een mainstage hoor, op basis van de afgelopen edities dan gewoon een dagticket voor een andere dag :)

Ik kan wel echt geen andere band noemen die meteen opspringt naar headliner van de grote major festivals.
Unieke band? Genadeloos management? Gouden momentum?

Waar andere bands via de springplank van de middelgrote festivals (Alcatraz, Bloodstock,...) gaan, springt Sleep Token toch wel meteen een stuk hoger.

Ik kan wel echt geen andere band noemen die meteen opspringt naar headliner van de grote major festivals.
Unieke band? Genadeloos management? Gouden momentum?

Waar andere bands via de springplank van de middelgrote festivals (Alcatraz, Bloodstock,...) gaan, springt Sleep Token toch wel meteen een stuk hoger.
in 2023(voor 2024 editie) was sleep token op alcatraz geboekt, maar omdat ze zodanig snel groeiden hebben ze die tour gecancelled nog voor die aangekondigd was. Er was dus wel degelijk een plan om die route te gaan maar het management heeft dat toen correct ingeschat dat ze beter niet spelen dan te laag te spelen. zeker met de move naar RCA was dat wel te verwachten, die hebben het beste management dat geld kan betalen.

Ik vind sleep token juist erg tof. Hele mooie lichtshow (tenminste in de Afas). Muziek is wel uniek. Beetje zelfde als met Tool. Je vind t wat en je vind ST geweldig, of je komt er niet lekker in en vind t minder (ff heel kort door de bocht gezegd). Zette wel een hele mooie strakke show neer. Je moet de muziek wel kennen denk ik om de show te kunnen waarderen (denk beetje zelde als met NIN). Voor de mensen die t een kans willen geven kan ik een HL doorkomst alleen maar aanmoedigen. Al is t alleen om ff sfeer te proeven. En voor de mensen die t niks vinden hoop ik dat er wat leuks tegenoverstaat!

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo en bassisandro
Het gaat er ook vanaf hangen wat ik vantevoren heb gezien. Als ik voor ST een vette thrashband, of bijv. een Gojira heb gezien dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat ik het niet eens hoef te proberen. Dan gaat het absoluut niet landen

Het is wel opmerkelijk hoe verdeeld men hier al op het forum is over Sleep Token, veel meer toch nog dan over Tool of NIN, lijkt me?
Ik verwacht dat de verdeeldheid onder het gemiddelde publiek nog een stuk hoger zal zijn, zoals doorgaans het geval is.

Als Sleep Token daadwerkelijk als (North) headliner wordt geboekt, lijkt het me dan ook verstandig om er een meer reguliere/minder controversiële naam (bv. Volbeat, Sabaton) naast/boven te zetten, net zoals ze hebben gedaan met o.a. NIN - Korn, Judas Priest - Till Lindemann, Slipknot - Behemoth, Tool - Alice Cooper.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Piebe71
De afgelopen paar dagen heel vaak naar Sleep Token geluisterd. Nooit een kans gegeven maar ze komen naar de EU in 2026 en hier heb je duidelijk voor- en tegenstanders. Ik wou zelf leren wat “the deal” was met de band.

Nu vraag ik mij oprecht af wat maakt dat sommigen vinden dat dit geen band voor op GMM is? En ik bedoel dat niet verkeerd, neerbuigend of principieel. Maar echt vanuit interesse. Ik zie het wel graag gebeuren, die mannen hebben heerlijke nummers.

De kans is heel groot dat ze op GMM staan. RW zou hier echt een ongeziene gok mee nemen door hen als headliner te boeken.
Ik vind dat de band niet op Graspop thuishoort vanwege het feit dat de zanger zo'n vervorming over zijn stem heeft non-stop. Dit ken ik alleen uit de wereld van pop (zoals een Post Malone). Maar waarschijnlijk ben ik gewoon die oude boomer die niet tegen vernieuwing in het wereldje kan.

Het is wel opmerkelijk hoe verdeeld men hier al op het forum is over Sleep Token, veel meer toch nog dan over Tool of NIN, lijkt me?
Ik verwacht dat de verdeeldheid onder het gemiddelde publiek nog een stuk hoger zal zijn, zoals doorgaans het geval is.

Als Sleep Token daadwerkelijk als (North) headliner wordt geboekt, lijkt het me dan ook verstandig om er een meer reguliere/minder controversiële naam (bv. Volbeat, Sabaton) naast/boven te zetten, net zoals ze hebben gedaan met o.a. NIN - Korn, Judas Priest - Till Lindemann, Slipknot - Behemoth, Tool - Alice Cooper.
Tool en NIN zijn ondertussen ook al legacy acts natuurlijk. Dat zal er vast ook wel wat mee te maken hebben

Doet me wat denken aan Bring me the horizon, die kregen ook de wind vanvoor toen ze als headliner aangekondigd waren. En zie, favoriete set van velen dat weekend.

• Leuk
Waarderingen: bassisandro

Users who are viewing this thread