Rock Werchter 2025

Ik schrik een beetje van deze extreem lage plekken voor De La Soul. Zette het zelf ook (net) niet in m'n top 10, maar vond het wel het ideale show voor dat tijdstip. Heerlijke band achter hen, ze deden best wel wat hitjes (Ring Ring Ring, Saturdays!) en vooral Posdnuos was echt in vorm, zowel qua raps als energie naar het publiek toe. Oké, het werd even minder tijdens het stuk waarop de liveband weg was, en toen Black Star opkwam (Mos Def leek echt verward). Maar ze haalden wel alles uit de kast om er een leuke show van te maken en de finale was echt een knaller.

Je hebt soms van die hiphop acts die een luie show weggeven, dit was exact het tegenovergestelde. Wilde het tamme donderdagpubliek echt in beweging krijgen en waar ik stond (best vooraan wel) was dat ook goed gelukt. Dus @Joslittel , ik heb ook geen idee.
Wij waren met 8 en echt unaniem vonden we dit helemaaaaal niks.

Wij waren met 8 en echt unaniem vonden we dit helemaaaaal niks.
Ik vond het ook helemaal niks sorry... Maar kende ze ook niet en ben ook geen hiphop fan. Vond ze gewoon een beetje misplaatst, pastte niet bij de rest van de dag imo. Ik stond aan het hek net achter het voorvak en daar ging ook echt helemaal niemand mee

Vond ze gewoon een beetje misplaatst, pastte niet bij de rest van de dag imo.
Oke, fair enough. Het genre kan je ook gewoon niet liggen, of de muziek van De La Soul zelf. Ik luister die band véél, haha. Maar goed, dat vond ik dan net verfrissend, dit tussen een Amyl & the Sniffers en Fontaines DC. Zorgt je er ook voor dat het minder 'themadagjes' waren.

• Leuk
Waarderingen: koolket
Gezien;
Do. 7 (bijna)volledige acts.
-While she Sleeps->Corella->Amyl and the Sniffers -> Hiqpy -> Stukje Lambrini Girls maar kon me niet bekoren -> Start Fontaines D.C. maar vanwege de FOMO van London Grammar toch snel naar The Barn daarvoor. Daarvan zo onder de indruk dat we daarna ergens achterop de wei zijn gaan hangen en Deftones dus niet echt hebben meegekregen (rotclash met Heilung zeg) -> Coheed and Cambria,-> Linkin Park.

Vr. 9 (bijna) volledige acts
The Scratch -> Silvie Kreusch -> Wet Leg ->Bad Nerves ->Weezer ->Boston Manor -> Arsenal (niet binnen geraakt -> Simple MInds -> Fat Dog (rotclash met Underworld, daarvan de laatste 10 minuutjes nog van gezien) -> Greenday

Za. 4 acts maar grotendeels gezien. De Hive Afterparty was nogal pittig. Plus het programma wat toch niet top was voor ons, maar ook de vervelende overlap waardoor je bv te laat bij Gurriers aankomt als je Beth Gibbons helemaal wilt afkijken.
Bright Eyes van buiten de Barn wat aangehoord, niet echt meegekregen -> Amenra -> Laatste 20 minuten van Beth Gibbons -> Gurriers van een afstandje gehoord -> Elbow 1e helft binnen, 2e helft buiten ->Nothing But Thieves -> Yungblud.

zo. 7 acts compleet gezien.
Wunderhorse -> Finneas van buiten wat meegepakt -> Foster The People -> Goose -> Soulwax -> Overmono -> Apero -> USED;live -> Laatste stuk Olivia Rodrigo -> 2manydj's

Mijn top 10

met STIP op 1. London Grammar.

Een dikke dikke dikke 5 sterren. Een traantje weggepikt bij 'Hell to the Liars" wat is dat buitengewoon mooi. En dan hadden ze nu niet eens zoveel show bij als in de Ziggo waar ze een lasershow bij hadden en een stukje techno brachten. Klinkt raar i.c.m. London Grammar. Maar dit is zo intens puur genieten. Kunnen we aub afspreken dat ze gewoon een wildcard krijgen voor The Barn om het jaar??? Ze verdienen een Main aan publiek maar dan de Barn qua sfeer.

2. Fat Dog. Last minut call tussen hen en Underworld, de doorslag; ik heb Underworld nog gezien een tijd terug. En ik heb 0 spijt van die keuze. man wat een feest. Ik heb nog een blauwe plek op m'n hoofd van een crowdsurfer's schoen haha. Rock Werchter is niet vies van een herhaling, ik zeg; KlubC mogen ze hebben volgend jaar, én laat op de avond.

3. Linkin Park Emily breng het anders dan Chester. Maar het is GOED. Enige minpunt waren de stiltes. Wat kan ze zingen zeg, en de band had er overduidelijk goede zin in. Het nieuwe werk doet het net zo goed als het oude.

4. Soulwax Het dendert en dendert maar door. De nieuwe nummers waren ook gewoon spannend om mee te ontdekken. Waar sommige bands toch behoorlijke stiltes laten vallen, of wat rommelig zijn; er kon geen speld tussen het spel van Soulwax. De Barn deed minder mee dan bij Goose, maar het is ook minder 'meespringmuziek'

5. Goose Ze lieten de Barn ontploffen. Een geweldig optreden, hier kun je gewoon niet bij stilstaan.

6. 2manydj's Wat een afsluiter! Het was het opblijven meer dan waard! Gewldig hoe ze de visuals hadden uitgewerkt. Een heerlijke mix! Ik moet wel zeggen dat ik Pearl Jam , Editors en REM wel heb gemist in de mix, en the Strokes zat er wel in? Maar dat is geen kritiek, want het was ge-wel-dig.

7. Simple Minds Heerlijke classic act met een geweldige band. De stem .... die lijkt nog steeds van een 30-jarige. Nog fris , flexibel en met een keurig gebaar van dankbaarheid naar Werchter. Dat was heel erg gemeend. Wat een parels op de setlist. het was stiekem 1 van de acts waar ik het meest naar heb uitgekeken, dan dat hebben ze meer dan waargemaakt.

8. Greenday Een oerdegelijk optreden. Minder geroep en tijd-gerek dan met die vorige keer dat ze er 3 uur stonden. Ik ben niet de grootste fan maar heb er van genoten.

9. The Scratch Do-Vr-Za toch nogal eens een bezoekje aan The Slope gedaan. En vaak met succes! The Scratch mocht maarliefst 25 hele minuten optreden, wat achterlijk kort is. Maar ze hebben die 25 minuten compleet uiteperst. een heeeeerlijke mix van folk & metal. Ze walsten er doorheen als een dikke goederentrein, met nog steeds een feestelijke tint. Heel tof.

10. Nothing But Thieves Deze 10e notering is een beetje om het even. Maar NBT heeft zich weer bewezen. Een prachtig tijdsslot voor ze. Met 0 voorbereiding toch oerdegelijk uit de bus gekomen. Bij de 1e nummers zat er wel eens een toontje naast. Maarrrr; hij heeft me toch een stem, en ze hebben met toch al een reeks dikke nummers. minpuntje vond ik; Sam Fender inzetten, maar niet afmaken. Dat had ze wel gesierd, had het anders gewoon achterwege gelaten. Maar dat is om maar iets van kritiek te melden. Overall gewoon goed.

Verder heb ik me erg vermaakt bij Amyl and the Sniffers & Wet Leg,
Amenra; ik ben er nog van aan het bekomen, een zeer speciale act.
Ook Coheed and Cambria was goed zeg, ik kreeg een beetje Led Zeppelin vibes, een zeer sterke zanger.
Boston Manor was ook echt gaaf.
Beth Gibbons; wat een stem, en wat geen band , alles was p e r f e c t. Maar ik ken er te weinig van, glorybox uiteraard wel, dat was ook bijzonder om mee te maken.
Elbow was weer mooi, oerdegelijk.
USED; was een hele goede tent-afsluiter
Wunderhorse; ik vond juist dat ze erg hun best deden, buiten dat het wat rommelig was. De zanger was wat stoïcijns , maar schreeuwde de longen wel uit zijn lijf. Ik zie ze wel doorpakken!
Yungblud; heeft enorme stappen gezet. wat een longen heeft hij zeg. Nieuwe nummer zijn goed. Als hij door blijft klimmen zie ik hem wel vaker de Main afsluiten (niet 100% mijn ding, maar het entertainen en zingen ligt hem wel)

Ik kan wel door blijven gaan, maar dit waren de meest bijgebleven dingen. Ik ga nog heerlijk wat naluisteren de komende tijd, én mezelf verdiepen in voor mij nieuwe acts! Van tevoren was in in mijn ogen de minste line-up sinds 2013 dat ik ga (met een paar jaar absentie) Maar heb me zker goed vermaakt, toffe dingen ontdekt.

Veel credits voor de organisatie. Het festival is ongelofelijk goed geregeld, voorzien, schoon, duidelijk, enz enz enz. + zeer deftig geschakeld met last-minute afzegging van een headliner.
Het enige grote minpunt; wat is het druk zeg....

99% zeker tot 2026 allemaal!

Team Mattman hier, heb me ook erg goed vermaakt bij De La Soul, ondanks het iets mindere middenstuk. Ze leken er zelf in ieder geval veel zin in te hebben en dat werkte op mij in ieder geval heel goed.

Tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat als je voor het stevige gitaarwerk van die donderdag komt en geen nostalgische gevoelens bij De La Soul hebt zoals ik, het niet je ding was.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Echt nooit voorgehad en ik heb vaak de oversteek bij volle Barns gedaan. Het probleem is dat mensen de massa blijven volgen ipv wat meer uit elkaar te gaan. En de picknickbanken die in de weg staan na de binnenbocht. Maar dat lost magisch op als je gewoon wat verder loopt.
Ik heb er inderdaad ook geen last van gehad door slim te lopen, op één moment na. Arsenal in de KlubC kan niet hè? Wij liepen na Warhaus (Barn) naar Joey Valence (Slope) en vanaf de achterzijde van KlubC tot en met de eetkraampjes aan de overkant stond het gewoon vol met mensen die naar de KlubC keken. Echt nauwelijks doorheen te komen. Gelukkig nog net wel op tijd bij de Slope beland.

Ik heb er inderdaad ook geen last van gehad door slim te lopen, op één moment na. Arsenal in de KlubC kan niet hè? Wij liepen na Warhaus (Barn) naar Joey Valence (Slope) en vanaf de achterzijde van KlubC tot en met de etenskraampjes aan de overkant stond het gewoon vol met mensen die naar de KlubC keken. Echt nauwelijks doorheen te komen. Gelukkig nog net wel op tijd bij de Slope beland.
Ook exact dan voorgehad, dan kon je gewoonweg niet 'slim' lopen volgens mij. Net na Warhaus stroomde de Barn leeg. Arsenal begon, maar zo te zien was de KluB C veeeeel te klein. Dit misschien (?) in combinatie met girl in red die wat minder volk aantrok aan de mainstage?

Team Mattman hier, heb me ook erg goed vermaakt bij De La Soul, ondanks het iets mindere middenstuk. Ze leken er zelf in ieder geval veel zin in te hebben en dat werkte op mij in ieder geval heel goed.

Tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat als je voor het stevige gitaarwerk van die donderdag komt en geen nostalgische gevoelens bij De La Soul hebt zoals ik, het niet je ding was.
Top dat er iig twee zijn met een beter gevoel! Maar mensen zijn dusdanig negatief alsof het een groot drama was, dat is nog wat anders dan 'niet je ding'. Ook dan kan je nog wel vaststellen dat het optreden zelf prima was alleen niet jouw smaak. Maar goed, over smaak valt niet te twisten!

• Leuk
Waarderingen: JP5 en Bubba
Top dat er iig twee zijn met een beter gevoel! Maar mensen zijn dusdanig negatief alsof het een groot drama was, dat is nog wat anders dan 'niet je ding'. Ook dan kan je nog wel vaststellen dat het optreden zelf prima was alleen niet jouw smaak. Maar goed, over smaak valt niet te twisten!
Ook daar ben ik dus team Mattman. Kan me slecht voorstellen dat je het kwalitatief niet goed vond, want dat was het zeker niet.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Zijn er ergens foto's of video's van hoe druk Elbow en Goose het hadden vóór The Barn?
Een vage van Elbow. Van Goose heb ik enkel een filmpje van onze spontane circle pit ter hoogte van de bomen (ongeveer waar ook deze foto genomen is)

Bijlagen

• IMG-20250705-WA0038.jpeg
    IMG-20250705-WA0038.jpeg
    828,2 KB · Weergaven: 96
  • Leuk
Waarderingen: ZERO74
Ik hoor weinig geklaag over de rode kruizen dit jaar... Hoe was dat een beetje? Minder extreem als afgelopen jaren?
Rode kruizen tijdens/vlak voor de show kan ik best nog begrijpen. Maar als je 45 minuten van tevoren naar binnen moet, voor een plaatsje helemaal achteraan. Is de pret er ook een beetje af.

I'm not hearing much complaining about the Red Crosses this year... How was that? Less extreme than in previous years?
I can understand red crosses during/right before the show. But if you have to be inside 45 minutes beforehand for a spot all the way in the back, it kind of takes the fun out of it.
The only problem I have with the crosses is it’s clear there’s still so much room in the venue, very frustrating.

But that being said, the barn is probably the best venue I’ve been in/at a festival

Enige rode kruizen zijn nu voor de tribunes toch? Aan de achterkant van de tent wordt je nooit meer tegengehouden, dus als je niet meer binnen geraakt, is het simpelweg vol. Betekent natuurlijk wel dat er een ondoordringbare meute bij die uitgang blijft staan en het voor de mensen die op tijd IN de tent waren binnen erg comfortabel is. I'm all for it op deze manier.

• Leuk
Waarderingen: ChrisV
Enige rode kruizen zijn nu voor de tribunes toch? Aan de achterkant van de tent wordt je nooit meer tegengehouden, dus als je niet meer binnen geraakt, is het simpelweg vol. Betekent natuurlijk wel dat er een ondoordringbare meute bij die uitgang blijft staan en het voor de mensen die op tijd IN de tent waren binnen erg comfortabel is. I'm all for it op deze manier.
Ja ik was een minuut of 20/25 voor aanvang bij Elbow binnen, redelijk vooraan gestaan en had gedurende het concert alle ruimte. Dat heeft echt een positieve invloed op de concertervaring, al kan ik me de frustratie van de mensen buiten goed voorstellen. Voor mij wel duidelijk geworden dat als ik graag een show in The Barn of Klub C wil zien, dat ik dan ruim van te voren heen ga.

• Leuk
Waarderingen: Jo &Sky
Ja ik was een minuut of 20/25 voor aanvang bij Elbow binnen, redelijk vooraan gestaan en had gedurende het concert alle ruimte. Dat heeft echt een positieve invloed op de concertervaring, al kan ik me de frustratie van de mensen buiten goed voorstellen. Voor mij wel duidelijk geworden dat als ik graag een show in The Barn of Klub C wil zien, dat ik dan ruim van te voren heen ga.
Precies ja, ik doe hetzelfde. Ben al lang blij dat dat geen half uur of meer hoeft te zijn. Bij Soulwax, Iggy en Warhaus 10 minuutjes voor de start binnen gegaan en zo door kunnen lopen tot FOH.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Oke, fair enough. Het genre kan je ook gewoon niet liggen, of de muziek van De La Soul zelf. Ik luister die band véél, haha. Maar goed, dat vond ik dan net verfrissend, dit tussen een Amyl & the Sniffers en Fontaines DC. Zorgt je er ook voor dat het minder 'themadagjes' waren.

Tja, het is ook verdomd lastig om je te laten pakken door iets dat je niet kent, al helemaal als het je genre niet is. En als je dan ook nog eens een matige plek hebt met andere ongeïnteresseerde mensen om je heen dan speel je natuurlijk een verloren wedstrijd.

Dat gebeurt mij zelf bijna nooit. Alles dat ik meepak ken ik wel redelijk tot goed, en in meer of mindere mate heb ik er affiniteit mee. Maar mijn dochter vond het dit weekend soms ook wel lastig om ergens in te komen waar ze totaal geen gevoel mee had en waar ze amper iets van kende (Merol o.a.), terwijl ik het extreem naar mijn zin stond te hebben.

Tja, het is ook verdomd lastig om je te laten pakken door iets dat je niet kent, al helemaal als het je genre niet is. En als je dan ook nog eens een matige plek hebt met andere ongeïnteresseerde mensen om je heen dan speel je natuurlijk een verloren wedstrijd.

Dat gebeurt mij zelf bijna nooit. Alles dat ik meepak ken ik wel redelijk tot goed, en in meer of mindere mate heb ik er affiniteit mee. Maar mijn dochter vond het dit weekend soms ook wel lastig om ergens in te komen waar ze totaal geen gevoel mee had en waar ze amper iets van kende (Merol o.a.), terwijl ik het extreem naar mijn zin stond te hebben.
Merol dan wel een grappig voorbeeld, zou juist verwachten dat de jongere garde die beter kent dan ons oudgedienden... :)

Users who are viewing this thread