Wat een top-editie weer. Vooraf niet verwacht dat dit mijn beste graspop tot nu toe zou worden, maar ik heb me terug rot geamuseerd, en enkele bands gezien die mij volledig weg geblazen hebben.
Amper tijd gehad om echt te gaan zitten, en soms ook amper tijd om te eten omdat ik echt veel dingen wou zien.
Een bloemlezing:
Absolute top:
Paleface Swiss
Holy shit, wat was dit in godsnaam. Niet vaak slaagt een band er in om mij volledig omver te blazen, maar dit was van een ander niveau. Zo veel energie, geweldige performance en publiek had er énorm veel zin in. Voor mij het beste van 2025, en een van m'n betere live-ervaringen die ik al mocht meemaken. Ik ken de band zelf nog maar enkele maanden door het inluisteren, maar deze staan vanaf heden hoog aangeschreven in m'n playlist.
Knocked Loose
15 ton sloophamer. Alles kapot!
De pit was geweldig, beenharde hardcore op de main stage, het is eens iets anders, maar zeker verdiend! Geweldige band, en ook Brian weet hoe hij een publiek moet opjutten.
Lorna Shore
Ik was er 2 jaar geleden al bij in een veel te kleine metal dome, dus wou ze absoluut niet missen dit jaar. Will is een fantastisch talent, maar ook de rest van de band zijn stuk voor stuk geweldige muzikanten. Hoe Austin blastbeats knalt met metershoge vlammen naast hem bij temperaturen van 33 graden, geweldig toch... Pain Remains trilogy blijft toch een dijk van een (3) nummer(s).
Top:
Stick To Your Guns
Stelt nooit teleur voor mij, zowat m'n favoriete band door de jaren heen, en altijd goed live. Jesse blijft een dijk van een frontman (zolang hij niet te politiek gaat)
House of Protection
Vooraf vond ik dat ze wel wat leuke nummers hadden, dus vroeg richting weide om te gaan kijken. Absoluut niet teleurgesteld, wat een show... Deze mannen weten hoe je een live-performance moet neerzetten
Imminence
In het begin wat last met het geluid (vooral de bas). Ik ben iets verder gaan staan en daar was het een stuk beter. Geweldig van genoten, muziek die echt binnen komt en wat met een mens doet. Vorig jaar live gezien in een klein zaaltje, waar het toch nog net iets beter was, maar ik ben sowieso fan!
Landmvrks
Ook zo'n band die ik in 2023 ontdekt heb, en ondertussen behoorlijk grote fan van geworden ben. Lekker vroeg op de main, wat een beetje spijtig was, want ze verdienen wel een hogere spot, maar dat komt wel nog voor hen. Coole band met een unieke sound
Crossfaith
Feestje om 12u in de middag! 2 jaar geleden gemist (door hetzelfde tijdslot), maar dit jaar wou ik er absoluut bij zijn. Echt een leuke band om live te zien, en de volgende keer iets hoger op de affiche aub.
Sylosis
Tijdens het inluisteren hoog op m'n lijst gekomen, want ik kende ze nog niet, maar volledig m'n ding... Live ook heel sterk. Iets vroeger vertrokken omdat ik poppy wou zien, maar ze blijven wel op m'n radar.
Rise Of The Norhtstar
Buiten een nummer of 2 kende ik hier weinig van, maar ze hebben wel een strakke set neergezet. Tough-guy muziek met een Japans randje, ik vond ze wel sterk zondag!
In Flames
Strakke set, goeie keuze qua nummers, Anders terug goed bij stem en een publiek die er zin in had. Voor mij de perfecte afsluiter van een lange 4-daagse waar ik heel veel bands gezien heb.
Goed:
Motionless in White
Ook weer zo'n band waar ik fan van ben. Goeie performance, maar ik heb ze recent nog maar in de AB gezien wat een veel betere show was, dus net niet top voor mij, maar wel gewoon heel goed.
Mass Hysteria
Even wennen aan de stem van de frontman, maar leuke show, en ook de aankleding op het podium was leuk om te zien. Hopelijk komen ze nog terug in de buurt, want blijkbaar touren ze vooral in Frankrijk
Terror:
Terror is Terror, weinig op aan te merken, hadden er duidelijk zin in
Perturbator:
Wat afwisseling kan nooit kwaad, en dit was wel leuk om even te gaan kijken op een rustig moment.
The Ghost Inside:
Al heel lang grote fan van, stellen ook nooit echt teleur voor mij. Heb ze al beter gezien, maar ook hier weer heel sterk, en een genot om mee te maken.
Slipknot:
Een heel stuk beter dan in 2023. Ondertussen heb ik ze nu wel al een keer of 10 live gezien doorheen de jaren, en ditmaal waren ze gelukkig wel in vorm. De sfeer zat precies heel wat beter dan bij de vorige passage, en Tortilla Guy blijft geweldig als performer op het podium. (het is geen Chris helaas, maar hij doet wel z'n eigen ding.)
Ook de nieuwe drummer is een machine! Joey zal nooit overtroffen worden, en ook van Jay was ik wel fan, maar Eloy kan toch ook een serieus stukje drummen, damn...
Whitechapel:
Wat een vocal range heeft Phil, alles strak gespeeld en dan zo'n stem er onder, goeie set!
Soulfly:
Hier werd ik gewoon nostalgisch gelukkig van. Max blijft een meerwaarde voor de metal, en wat ze ook doen qua main- of side-project, ik ga het altijd sowieso gaan bekijken als ik de kans krijg. Soulfly heeft dan ook gewoon enkele steengoeie nummers.
Korn:
Begin en einde van de set waren fantastisch, en horen eerder bij 'top', maar het midden haalde mij er wat uit en het was toch aftellen tot de 'bekendere' nummers terug aan de beurt waren. Ik was vooral vroeger fan, en ken niet echt veel van het latere werk, maar al bij al toch een heel goed optreden, en ik heb me geamuseerd, ook al stond ik redelijk vooraan en was er weinig ambiance rondom mij.
Fit for an Autopsy:
Gewoon goed, weinig op aan te merken.
Currents:
Ook zo'n band die me wel ligt. Het begon zeer slecht want het geluid stond echt niet goed, maar gelukkig werd dit snel aangepakt (ik ben ook een stuk centraler gaan staan waar het direct beter was), en heb ik kunnen genieten van de rest van het optreden.
Matig:
Alestorm:
Ik stond te ver van de ambiance om hier echt in mee te gaan. Was op zich zeker niet slecht, maar de beleving vanop afstand is helemaal anders.
Yellowcard:
Op zich wel leuk, met als uitschieters Way Away en Ocean Avenue, maar toch iets te repetitief en de violist had weinig maarwaarde aan het geheel.
As everything unfolds:
Leuk om de dag mee te starten, maar weinig memorabel.
Poppy:
Zeker niet slecht, en omdat m'n dochter van 4 fan ik wou ik ze wel eens live zien (op cd paar heel leuke nummers). Vertrok 10 minuten te vroeg, maar al bij al wel een amusant optreden.
Spiritbox:
Hier even getwijfeld of dit goed of matig was, maar in de matig-categorie beland omdat ze het publiek echt niet mee kregen. Ben wel fan van hun nummers, en Courtney is een coole vertoning op het podium, maar mocht toch net iets meer zijn voor mij.
Minder:
Northlane:
Iets meer van verwacht, niet helemaal m'n ding
Jinjer:
3 nummers gebleven, op de plaats waar ik stond was het geluid echt enorm slecht. Tatiana klonk niet goed. Als ik dan nadien beelden zag was dit helemaal anders, maar voor mij persoonlijk dus geen topper door locatie.
Polaris:
Dit moest een van de betere dingen worden voor mij, maar helaas zwaar teleurgesteld. Lag het aan de locatie van waar ik stond, of waren ze echt niet in vorm? Wie zal het zeggen, voor mij dus een teleurstelling, maar ze krijgen sowieso een herkansing voor mij.
Falling In Reverse:
Hoe graag ik dit ook goed wou vinden, had ik het na 5 nummers al volledig gehad met z'n gedrag, en ook de nummers in het begin van de set waren echt niet goed (voor mij persoonlijk). Ik heb het dus snel opgegeven en richting Me First & the Gimme Gimmes gegaan. Ik weet dat het beste nog moest komen, maar m'n mindset zat op dat moment gewoon niet goed. Volgende keer probeer ik het sowieso opnieuw, maar dit was het niet voor mij deze keer.