Graspop Metal Meeting 2025

Ik weet niet of ik je helemaal juist begrijp, maar die vele stands zijn niet van graspop zelf, dat is bevers & bevers, weliswaar de partner bij vele livenation evenementen (waar dus vermoedelijk wel interessante prijsovereenkomsten mee zijn gemaakt vanuit LN). Vroeger werkten ze trouwens altijd met hun buren van Melis events, maar dat is enkele jaren geleden plots gewijzigd.
Hey nikita,
Zeg ook niet dat ze van graspop zelf zijn maar wel duidelijk dat er veel bij elkaar horen en dat bevestig je ook.
En dan bepalen ze inderdaad niet de commissie die ze af moeten dragen. Maar mogelijk bij afloop van het contract wel maar mogelijk dat ze met hun omvang hun commissie iets lager kunnen houden.
Maar geen fijne ontwikkeling.

En ik heb zeker een hele lekkere pizza gevonden. Maar daar betaalde je ook wel 3x de normale prijs voor.

Top 5 zondag:

1. In Flames
2. Alcest (nog beter als 2 weken geleden in Maastricht)
3. Thrice
4. Savatage
5. Beast in Black

Eervolle vermeldingen voor: Cobra the Impaler, de schattige leadzanger van Krokus die enorm genoot van het optreden, de enthousiaste man voor mij bij Savatage die alle gitaarsolo’s meespeelde en Ugly Kid Joe vanaf het skydeck
Algemeen oordeel: Wat heb ik weer genoten van dit altijd fantastische festival. De line-up was op papier (tijdens het inluisteren) voor mij wat minder sterk maar er zaten in de praktijk toch nog wel bijzondere verassingen tussen zoals op zondag In Flames wat voor mij live perfect viel qua muziek en uitzinnige sfeer, op zaterdag Nine Inch Nails en op vrijdag Dethklok wat niet 100% mijn muziek is maar de beelden en de sfeer in de tent maakte het een memorabel optreden. Ook was het gezien de warmte wel fijn om een wat minder vol programma te hebben en tussentijds korte chill momenten liggend in het gras in de schaduw bij de Jupiler stage te beleven. Ben blij met de goed geregelde warme maatregelen (op het tekort aan kraantjes op zaterdag na) waardoor ik grotendeels alle bands van mijn schema heb kunnen zien en toch op een nette 53 kilometer in 4 dagen = 13,25 kilometer stappen per dag kwam. Tel daar 20 kilometer fietsen bij op en je begrijpt dat deze 30 plusser nog herstellende is 😅. Ik heb ook weer veel plezier gehad van de green coins dit jaar. We hebben er samen een gratis reuzenrad ritje, een hardcup, twee pennen, twee patches, een skydeck ticket en een keycoard aan overgehouden en een hoop parkeerkosten mee bespaard. Ook de telefoon recycle actie was tof. Gratis drankjes smaken toch altijd lekkerder 😉. Wel hoop ik dat ze de GMM merchandise stand volgend jaar verkassen want dat leverde fikse opstoppingen en chaos op terwijl ik de hoek reuzenrad, Jupiler Stage vorig jaar eindelijk volledig in orde vond. Jammer dat ze dit toch weer om hebben gegooid. Conclusie: Graspop blijft 1 van mijn favorietste festivals en valt in de praktijk nooit tegen. Van de stoere metalheads met de kleinste hartjes die enthousiast samen eendjes vissen en elkaars ruggen insmeren met zonnebrand tot de hardste moshpits aan toe, het blijft een one of a kind festival waar ik volgend jaar zeker weer te vinden zal zijn. Nu kan het grote aftellen en speculeren weer beginnen. Tot volgend jaar ❤️

Wat een top-editie weer. Vooraf niet verwacht dat dit mijn beste graspop tot nu toe zou worden, maar ik heb me terug rot geamuseerd, en enkele bands gezien die mij volledig weg geblazen hebben.
Amper tijd gehad om echt te gaan zitten, en soms ook amper tijd om te eten omdat ik echt veel dingen wou zien.

Een bloemlezing:

Absolute top:

Paleface Swiss
Holy shit, wat was dit in godsnaam. Niet vaak slaagt een band er in om mij volledig omver te blazen, maar dit was van een ander niveau. Zo veel energie, geweldige performance en publiek had er énorm veel zin in. Voor mij het beste van 2025, en een van m'n betere live-ervaringen die ik al mocht meemaken. Ik ken de band zelf nog maar enkele maanden door het inluisteren, maar deze staan vanaf heden hoog aangeschreven in m'n playlist.

Knocked Loose
15 ton sloophamer. Alles kapot!
De pit was geweldig, beenharde hardcore op de main stage, het is eens iets anders, maar zeker verdiend! Geweldige band, en ook Brian weet hoe hij een publiek moet opjutten.

Lorna Shore
Ik was er 2 jaar geleden al bij in een veel te kleine metal dome, dus wou ze absoluut niet missen dit jaar. Will is een fantastisch talent, maar ook de rest van de band zijn stuk voor stuk geweldige muzikanten. Hoe Austin blastbeats knalt met metershoge vlammen naast hem bij temperaturen van 33 graden, geweldig toch... Pain Remains trilogy blijft toch een dijk van een (3) nummer(s).

Top:

Stick To Your Guns
Stelt nooit teleur voor mij, zowat m'n favoriete band door de jaren heen, en altijd goed live. Jesse blijft een dijk van een frontman (zolang hij niet te politiek gaat)

House of Protection
Vooraf vond ik dat ze wel wat leuke nummers hadden, dus vroeg richting weide om te gaan kijken. Absoluut niet teleurgesteld, wat een show... Deze mannen weten hoe je een live-performance moet neerzetten

Imminence
In het begin wat last met het geluid (vooral de bas). Ik ben iets verder gaan staan en daar was het een stuk beter. Geweldig van genoten, muziek die echt binnen komt en wat met een mens doet. Vorig jaar live gezien in een klein zaaltje, waar het toch nog net iets beter was, maar ik ben sowieso fan!

Landmvrks
Ook zo'n band die ik in 2023 ontdekt heb, en ondertussen behoorlijk grote fan van geworden ben. Lekker vroeg op de main, wat een beetje spijtig was, want ze verdienen wel een hogere spot, maar dat komt wel nog voor hen. Coole band met een unieke sound

Crossfaith
Feestje om 12u in de middag! 2 jaar geleden gemist (door hetzelfde tijdslot), maar dit jaar wou ik er absoluut bij zijn. Echt een leuke band om live te zien, en de volgende keer iets hoger op de affiche aub.

Sylosis
Tijdens het inluisteren hoog op m'n lijst gekomen, want ik kende ze nog niet, maar volledig m'n ding... Live ook heel sterk. Iets vroeger vertrokken omdat ik poppy wou zien, maar ze blijven wel op m'n radar.

Rise Of The Norhtstar
Buiten een nummer of 2 kende ik hier weinig van, maar ze hebben wel een strakke set neergezet. Tough-guy muziek met een Japans randje, ik vond ze wel sterk zondag!

In Flames
Strakke set, goeie keuze qua nummers, Anders terug goed bij stem en een publiek die er zin in had. Voor mij de perfecte afsluiter van een lange 4-daagse waar ik heel veel bands gezien heb.

Goed:

Motionless in White
Ook weer zo'n band waar ik fan van ben. Goeie performance, maar ik heb ze recent nog maar in de AB gezien wat een veel betere show was, dus net niet top voor mij, maar wel gewoon heel goed.

Mass Hysteria
Even wennen aan de stem van de frontman, maar leuke show, en ook de aankleding op het podium was leuk om te zien. Hopelijk komen ze nog terug in de buurt, want blijkbaar touren ze vooral in Frankrijk

Terror:
Terror is Terror, weinig op aan te merken, hadden er duidelijk zin in

Perturbator:
Wat afwisseling kan nooit kwaad, en dit was wel leuk om even te gaan kijken op een rustig moment.

The Ghost Inside:
Al heel lang grote fan van, stellen ook nooit echt teleur voor mij. Heb ze al beter gezien, maar ook hier weer heel sterk, en een genot om mee te maken.

Slipknot:
Een heel stuk beter dan in 2023. Ondertussen heb ik ze nu wel al een keer of 10 live gezien doorheen de jaren, en ditmaal waren ze gelukkig wel in vorm. De sfeer zat precies heel wat beter dan bij de vorige passage, en Tortilla Guy blijft geweldig als performer op het podium. (het is geen Chris helaas, maar hij doet wel z'n eigen ding.)
Ook de nieuwe drummer is een machine! Joey zal nooit overtroffen worden, en ook van Jay was ik wel fan, maar Eloy kan toch ook een serieus stukje drummen, damn...

Whitechapel:
Wat een vocal range heeft Phil, alles strak gespeeld en dan zo'n stem er onder, goeie set!

Soulfly:
Hier werd ik gewoon nostalgisch gelukkig van. Max blijft een meerwaarde voor de metal, en wat ze ook doen qua main- of side-project, ik ga het altijd sowieso gaan bekijken als ik de kans krijg. Soulfly heeft dan ook gewoon enkele steengoeie nummers.

Korn:
Begin en einde van de set waren fantastisch, en horen eerder bij 'top', maar het midden haalde mij er wat uit en het was toch aftellen tot de 'bekendere' nummers terug aan de beurt waren. Ik was vooral vroeger fan, en ken niet echt veel van het latere werk, maar al bij al toch een heel goed optreden, en ik heb me geamuseerd, ook al stond ik redelijk vooraan en was er weinig ambiance rondom mij.

Fit for an Autopsy:
Gewoon goed, weinig op aan te merken.

Currents:
Ook zo'n band die me wel ligt. Het begon zeer slecht want het geluid stond echt niet goed, maar gelukkig werd dit snel aangepakt (ik ben ook een stuk centraler gaan staan waar het direct beter was), en heb ik kunnen genieten van de rest van het optreden.

Matig:

Alestorm:

Ik stond te ver van de ambiance om hier echt in mee te gaan. Was op zich zeker niet slecht, maar de beleving vanop afstand is helemaal anders.

Yellowcard:
Op zich wel leuk, met als uitschieters Way Away en Ocean Avenue, maar toch iets te repetitief en de violist had weinig maarwaarde aan het geheel.

As everything unfolds:
Leuk om de dag mee te starten, maar weinig memorabel.

Poppy:
Zeker niet slecht, en omdat m'n dochter van 4 fan ik wou ik ze wel eens live zien (op cd paar heel leuke nummers). Vertrok 10 minuten te vroeg, maar al bij al wel een amusant optreden.

Spiritbox:
Hier even getwijfeld of dit goed of matig was, maar in de matig-categorie beland omdat ze het publiek echt niet mee kregen. Ben wel fan van hun nummers, en Courtney is een coole vertoning op het podium, maar mocht toch net iets meer zijn voor mij.

Minder:

Northlane:

Iets meer van verwacht, niet helemaal m'n ding

Jinjer:
3 nummers gebleven, op de plaats waar ik stond was het geluid echt enorm slecht. Tatiana klonk niet goed. Als ik dan nadien beelden zag was dit helemaal anders, maar voor mij persoonlijk dus geen topper door locatie.

Polaris:
Dit moest een van de betere dingen worden voor mij, maar helaas zwaar teleurgesteld. Lag het aan de locatie van waar ik stond, of waren ze echt niet in vorm? Wie zal het zeggen, voor mij dus een teleurstelling, maar ze krijgen sowieso een herkansing voor mij.

Falling In Reverse:
Hoe graag ik dit ook goed wou vinden, had ik het na 5 nummers al volledig gehad met z'n gedrag, en ook de nummers in het begin van de set waren echt niet goed (voor mij persoonlijk). Ik heb het dus snel opgegeven en richting Me First & the Gimme Gimmes gegaan. Ik weet dat het beste nog moest komen, maar m'n mindset zat op dat moment gewoon niet goed. Volgende keer probeer ik het sowieso opnieuw, maar dit was het niet voor mij deze keer.

Inmiddels wel weer bijgekom en aan het werk (helaas, dat moet ook gebeuren).
Hierbij nog mijn topper per dag:

Donderdag:
1. Psychonaut
2. Iron Maiden
3. Dream Theater - hele goeie artiesten de zang kon alleen beter.

Vrijdag:
1. Blood Incantation
2. Opeth
3. Villagers of Ioannina City

Zaterdag:
1. Amenra
2. Nine Inch Nails
3. Skindred

Zondag:
1. Alcest
2. Cobra The Impaler
3. Katatonia

Wat duurde die zaterdagmiddag lang voor mij gevoel. Het was voor mij zoeken naar schaduw en soms de fout gemaakt om de tenten in de gaan waar het nog warmer was. Maar we hebben het overleeft.

Nog een paar momenten die mij bijgebleven zijn:
Kort gesproken met een man en een tienermeisje (jaar of 13/14). Zij had haar eerste festival en ging dus naar Graspop met haar oom. Hij was al vaak naar festivals gegaan, maar dan vooral Lowlands, dus een metal festival was nieuw voor hem. Hij was verast hoe aardig al die metalheads zijn ondanks hun uiterlijk. Het meisje wou heel graag crowdsurfen, maar dat vond ze nog wat spannend, want ze hadden iemand gezien die in haar broek had geplast tijdens het crowdsurfen. Ik ben benieuwd of ze het heeft gedaan tijdens Korn.

Op zondag zaten een paar oude mannetjes op de tribune, ik vermoed daggasten omdat ze er zo netjes en fris uitzagen. Mooi met een blauw/rood/wit geblokt shirt aan. Mooi man, een dagje uit met je vrienden en verlost van je vrouw. Maar het ging een beetje regenen. Ze hebben een plastic zeilje mee, van dat plastic wat net aan elkaar vastplakt. Dus zij tijdens de regen druk bezig met het uit elkaar halen van het plastic. Na een tijdje hadden ze het voor elkaar en was het alweer droog.

En morgen vrij pittig (met snot, oorpijn, keelpijn terug): flixbussen nemen naar het zuiden. Woon in Granada. 35u onderweg, hopelijk gaat die airco me niet killen.
If you are interested in 2026, you can travel from Seville and Malaga to Eindhoven for just over €60 round trip with Transavia. From the airport we shared an Uber contacted on Reddit and it cost €30 per person (there were 3 of us)

Voilla, nu mijn derde (en zeker niet laatste) editie van graspop er volledig op zit wil ik natuurlijk ook mijn mening geven over de acts die ik heb gezien! Er stond weer enorm veel leuks op de verschillende stages.

Na het template van Dovytn

Absolute top:

Opeth

Is er eigenlijk iets wat deze mannen niet kunnen? Na jaren wachten heb ik ze eindelijk live aan het werk gezien. De set was muzikaal indrukwekkend, krachtig en gelaagd met Mikael die switch tussen de growls en cleans. Enige opmerking: deze band verdient absoluut een langere timeslot. Eén uur is gewoon niet genoeg voor wat Opeth te bieden heeft.

Paleface Swiss
Wat een ontdekking! Voor het inluisteren had ik er nog nooit van gehoord, maar dit optreden heeft me compleet weggeblazen. De sound was messcherp, de energie op het podium was intens en het publiek ging volledig mee. Op een moment kon je gewoon de volledige breedte van de Marquee doorlopen via de circle pits. Dit is zo’n band die je live moet ervaren. Onvergetelijk!

Nine Inch Nails
Tijdens het inluisteren kon hun muziek me niet meteen overtuigen, maar uit nieuwsgierigheid bleef ik zitten na Korn. Wat een show! Strak, intens en met een unieke sfeer. Ik denk dat veel twijfelaars nu helemaal overtuigd zijn van hun plaats op graspop. Een absolute triomf.

The Hu
De massale opkomst aan de Marquee zegt genoeg. Van begin tot eind was dit optreden een feest, met opzwepende ritmes en een aanstekelijk enthousiasme. Je voelt gewoon hoe graag deze mannen op het podium staan. HU HU HU HU

Dethklok
Geweldige muzikanten, keiharde riffs en een heerlijk visueel concept met fragmenten uit Metalocalypse. Het silhouettenidee werkte perfect en gaf een unieke sfeer. De energie zat vanaf de eerste seconde goed. Eén van de meest originele en entertainende shows van het weekend!

Top:

Judas Priest

Op zich geen band waar ik veel naar luister maar ondanks hun leeftijd was het toch nog een heel erg sterke healine show! Heel blij dat ik ze heb kunnen zien nu ze nog zo goed zijn!

Till Lindemann
Op voorhand had ik wat schrik dat dit een flauw afkooksel van Rammstein zou zijn, maar niets is minder waar. De Till kan perfect met zijn eigen muziek een super optreden geven! Ondanks de verdeeldheid van wel/geen aanstootgevende beelden heb ik dit eigenlijk totaal niet gemist tijdens de show.

Alestorm
Altijd feest met die mannen!

Nothing More (2e keer)
In 2023 was hun show eerder meh, dit jaar was het een heel stuk beter naar mijn mening, de zang, instrumenten en show was prima! Een hele vooruitgang

Falling In Reverse
Dat Ronnie een onozel manneke is weten we allemaal maar muzikaal was dit echt wel een top optreden! Ook heel blij dat hun nieuwe nummer 'God is a weapon' in de setlist zit. Heel nice hoe ze zo van genre kunnen switchen.

Lorna Shore (2e keer ish)
In 2023 ben ik niet binnengeraakt in de metaldome dus heb ik van buiten de show moeten meevolgen. Dit jaar stond er een goed pak volk bij de mainstage! Weer een top optreden al had ik ze liever in het donker gezien. Deathcore in het zonlicht is toch niet helemaal het zelfde.

Soen
Hier heb ik niet zo heel veel over te zeggen, de show was gewoon top!

Polaris (2e keer)
Wat een drukte! Van een niet heel volle metaldome naar de Jupiler stage die helemaal vol stond! Bij de volgende doorkomst mogen ze zeker doorschuiven naar de mainstage! Top band, en live ook meer dan prima.

Landmvrks (2e keer)
Na hun vorige show hier stonden ze eindelijk op de mainstage, en hoe ze die kans hebben gegrepen! Super optreden, heel nice hoe ze die franse rap met de metalcore mixen! Een van de meest unieke metalcore bands.

Goed:

Iron Maiden

Dit was zeker geen slecht optreden maar met bepaalde momenten vond ik de show precies wat traag gaan waardoor ik er niet helemaal in was! Wel heel blij om maiden voor het eerst te zien

Powerwolf
Theatraal, groots, maar liefst de volgende keer iets minder zeveren tussendoor Grrrrraspop

Dream Theater
Top Artiesten, maar ook hier geraakte ik er niet volledig in.

Poppy
Hier keek ik erg naar uit en de show was ook echt top, het enige wat ik echt jammer vind is dat de show zo abrubt stopte 10min voor het geplande einde, ook was er vrijwel geen connectie met het publiek.

In Flames
Top band die ook al Jaren langskomt. Dit is exact wat ik had verwacht!al had ik graag wat meer vlammen gezien bij In Flames

Bullet For My Valentine
Dit is een band die ik niet echt ken buiten de grote hits, Prima optreden en vocal zeker ook goed.

Brutus (2e keer)
Weeral een prima optreden en ik hoop oprecht dat ze Hiermee een breeder (en internationaler) publiek hebben aangesproken, alleen vond ik het jammer dat de setlist het zelfde was, dus hoog tijd voor een nieuw album! De intieme sfeer van in de tent vorig jaar was er wel niet maar dit miste ik niet echt.

Spiritbox (3e keer)
(enkel het laatste half uur) Deze band is altijd gewoon goed! Jammer dat ik ze niet volledig heb kunnen zien.

Knocked Loose
Alles moet kapot! Wat een energie zat er in dat optreden! Ik kan wel niet helemaal wennen aan de hardcore vocals maar buiten dit was het echt wel een goede show

Korn
Het begin en einde van de show waren echt ijzersterk, alleen in tijdens het midden van de show geraakte ik ietswat verveeld. Misschien ook omdat ik niet per se de grootste Korn fan ben of mogelijks toch omdat het die dag veel te warm was!

Whitechapel
Wat een Stem! Ook de sfeer in de Marquee was top.

Jinjer
Ik heb Jinjer vanaf de tribune gevolgd om wat te bekomen voor Dethklok en Opeth, en hierdoor was het zicht en geluid een stuk minder, zeker als ik het vergelijk met de fragmenten van die show die ik al online heb gezien. De volgende keer ga ik zeker wat beter plaatsen zoeken!

Psychonaut
Sterke start van het festival! Heel mooi dat ze zo een positie hebben gekregen!

Green Lung
Major Black Sabbath vibes! Zeker bij hun eerste nummer. Prima Concertje!

Matig:

Behemoth (2e keer)

Nu heeft behemoth zo een unieke spot gekregen en hebben ze het naar mijn mening niet optimaal benut. De opener met opera zangeres was wel heel cool, en het gebruik maken van de Skydeck. Maar over het algemeen was de setlist maar matig. Ook was het niet echt zichtbaar wat ze in de Skydeck bezig waren zonder naar de schermen te kijken. imo hadden ze beter die kooi achterwegen gelaten.

Eisbrecher
Hier ben ik vooral door vrienden beland maar ik ben er niet echt in geraakt. (het weer heeft zeker niet geholpen)

The Raven Age
Wel enkele leuke momenten maar over het algemeen was de show toch maar matig.

As Everything Unfolds
Dit is een optreden waar ik blind naar toe ben gegaan. Zeker niet slecht maar ook niet goed naar mijn mening!

Katatonia
Dit is een band waar ik graag naar luister maar live was het toch niet zo goed als ik had gehoopt. ook weer een beetje aan de saaie kant.

Currents
Over het algemeen was het wel een tof optreden maar ik vond ze vocal vrij zwak live, de geluidsproblemen in het begin van de show hebben hier zeker niet aan geholpen.

Minder:

Fleshwater

(Blijkbaar door het te laat aankomen) eerst 20min te laat beginnen was al zeer jammer, en zodra ze begonnen had ik het ook vrijwel direct gehad. Heel erg jammer.

Dayseeker
Hier verwachtte ik echt meer van. Bij het inluisteren was ik direct fan maar live konden ze het na mijn mening niet waarmaken.

Wat een top-editie weer. Vooraf niet verwacht dat dit mijn beste graspop tot nu toe zou worden, maar ik heb me terug rot geamuseerd, en enkele bands gezien die mij volledig weg geblazen hebben.
Amper tijd gehad om echt te gaan zitten, en soms ook amper tijd om te eten omdat ik echt veel dingen wou zien.

Een bloemlezing:

Absolute top:

Paleface Swiss
Holy shit, wat was dit in godsnaam. Niet vaak slaagt een band er in om mij volledig omver te blazen, maar dit was van een ander niveau. Zo veel energie, geweldige performance en publiek had er énorm veel zin in. Voor mij het beste van 2025, en een van m'n betere live-ervaringen die ik al mocht meemaken. Ik ken de band zelf nog maar enkele maanden door het inluisteren, maar deze staan vanaf heden hoog aangeschreven in m'n playlist.

Knocked Loose
15 ton sloophamer. Alles kapot!
De pit was geweldig, beenharde hardcore op de main stage, het is eens iets anders, maar zeker verdiend! Geweldige band, en ook Brian weet hoe hij een publiek moet opjutten.

Lorna Shore
Ik was er 2 jaar geleden al bij in een veel te kleine metal dome, dus wou ze absoluut niet missen dit jaar. Will is een fantastisch talent, maar ook de rest van de band zijn stuk voor stuk geweldige muzikanten. Hoe Austin blastbeats knalt met metershoge vlammen naast hem bij temperaturen van 33 graden, geweldig toch... Pain Remains trilogy blijft toch een dijk van een (3) nummer(s).

Top:

Stick To Your Guns
Stelt nooit teleur voor mij, zowat m'n favoriete band door de jaren heen, en altijd goed live. Jesse blijft een dijk van een frontman (zolang hij niet te politiek gaat)

House of Protection
Vooraf vond ik dat ze wel wat leuke nummers hadden, dus vroeg richting weide om te gaan kijken. Absoluut niet teleurgesteld, wat een show... Deze mannen weten hoe je een live-performance moet neerzetten

Imminence
In het begin wat last met het geluid (vooral de bas). Ik ben iets verder gaan staan en daar was het een stuk beter. Geweldig van genoten, muziek die echt binnen komt en wat met een mens doet. Vorig jaar live gezien in een klein zaaltje, waar het toch nog net iets beter was, maar ik ben sowieso fan!

Landmvrks
Ook zo'n band die ik in 2023 ontdekt heb, en ondertussen behoorlijk grote fan van geworden ben. Lekker vroeg op de main, wat een beetje spijtig was, want ze verdienen wel een hogere spot, maar dat komt wel nog voor hen. Coole band met een unieke sound

Crossfaith
Feestje om 12u in de middag! 2 jaar geleden gemist (door hetzelfde tijdslot), maar dit jaar wou ik er absoluut bij zijn. Echt een leuke band om live te zien, en de volgende keer iets hoger op de affiche aub.

Sylosis
Tijdens het inluisteren hoog op m'n lijst gekomen, want ik kende ze nog niet, maar volledig m'n ding... Live ook heel sterk. Iets vroeger vertrokken omdat ik poppy wou zien, maar ze blijven wel op m'n radar.

Rise Of The Norhtstar
Buiten een nummer of 2 kende ik hier weinig van, maar ze hebben wel een strakke set neergezet. Tough-guy muziek met een Japans randje, ik vond ze wel sterk zondag!

In Flames
Strakke set, goeie keuze qua nummers, Anders terug goed bij stem en een publiek die er zin in had. Voor mij de perfecte afsluiter van een lange 4-daagse waar ik heel veel bands gezien heb.

Goed:

Motionless in White
Ook weer zo'n band waar ik fan van ben. Goeie performance, maar ik heb ze recent nog maar in de AB gezien wat een veel betere show was, dus net niet top voor mij, maar wel gewoon heel goed.

Mass Hysteria
Even wennen aan de stem van de frontman, maar leuke show, en ook de aankleding op het podium was leuk om te zien. Hopelijk komen ze nog terug in de buurt, want blijkbaar touren ze vooral in Frankrijk

Terror:
Terror is Terror, weinig op aan te merken, hadden er duidelijk zin in

Perturbator:
Wat afwisseling kan nooit kwaad, en dit was wel leuk om even te gaan kijken op een rustig moment.

The Ghost Inside:
Al heel lang grote fan van, stellen ook nooit echt teleur voor mij. Heb ze al beter gezien, maar ook hier weer heel sterk, en een genot om mee te maken.

Slipknot:
Een heel stuk beter dan in 2023. Ondertussen heb ik ze nu wel al een keer of 10 live gezien doorheen de jaren, en ditmaal waren ze gelukkig wel in vorm. De sfeer zat precies heel wat beter dan bij de vorige passage, en Tortilla Guy blijft geweldig als performer op het podium. (het is geen Chris helaas, maar hij doet wel z'n eigen ding.)
Ook de nieuwe drummer is een machine! Joey zal nooit overtroffen worden, en ook van Jay was ik wel fan, maar Eloy kan toch ook een serieus stukje drummen, damn...

Whitechapel:
Wat een vocal range heeft Phil, alles strak gespeeld en dan zo'n stem er onder, goeie set!

Soulfly:
Hier werd ik gewoon nostalgisch gelukkig van. Max blijft een meerwaarde voor de metal, en wat ze ook doen qua main- of side-project, ik ga het altijd sowieso gaan bekijken als ik de kans krijg. Soulfly heeft dan ook gewoon enkele steengoeie nummers.

Korn:
Begin en einde van de set waren fantastisch, en horen eerder bij 'top', maar het midden haalde mij er wat uit en het was toch aftellen tot de 'bekendere' nummers terug aan de beurt waren. Ik was vooral vroeger fan, en ken niet echt veel van het latere werk, maar al bij al toch een heel goed optreden, en ik heb me geamuseerd, ook al stond ik redelijk vooraan en was er weinig ambiance rondom mij.

Fit for an Autopsy:
Gewoon goed, weinig op aan te merken.

Currents:
Ook zo'n band die me wel ligt. Het begon zeer slecht want het geluid stond echt niet goed, maar gelukkig werd dit snel aangepakt (ik ben ook een stuk centraler gaan staan waar het direct beter was), en heb ik kunnen genieten van de rest van het optreden.

Matig:

Alestorm:

Ik stond te ver van de ambiance om hier echt in mee te gaan. Was op zich zeker niet slecht, maar de beleving vanop afstand is helemaal anders.

Yellowcard:
Op zich wel leuk, met als uitschieters Way Away en Ocean Avenue, maar toch iets te repetitief en de violist had weinig maarwaarde aan het geheel.

As everything unfolds:
Leuk om de dag mee te starten, maar weinig memorabel.

Poppy:
Zeker niet slecht, en omdat m'n dochter van 4 fan ik wou ik ze wel eens live zien (op cd paar heel leuke nummers). Vertrok 10 minuten te vroeg, maar al bij al wel een amusant optreden.

Spiritbox:
Hier even getwijfeld of dit goed of matig was, maar in de matig-categorie beland omdat ze het publiek echt niet mee kregen. Ben wel fan van hun nummers, en Courtney is een coole vertoning op het podium, maar mocht toch net iets meer zijn voor mij.

Minder:

Northlane:

Iets meer van verwacht, niet helemaal m'n ding

Jinjer:
3 nummers gebleven, op de plaats waar ik stond was het geluid echt enorm slecht. Tatiana klonk niet goed. Als ik dan nadien beelden zag was dit helemaal anders, maar voor mij persoonlijk dus geen topper door locatie.

Polaris:
Dit moest een van de betere dingen worden voor mij, maar helaas zwaar teleurgesteld. Lag het aan de locatie van waar ik stond, of waren ze echt niet in vorm? Wie zal het zeggen, voor mij dus een teleurstelling, maar ze krijgen sowieso een herkansing voor mij.

Falling In Reverse:
Hoe graag ik dit ook goed wou vinden, had ik het na 5 nummers al volledig gehad met z'n gedrag, en ook de nummers in het begin van de set waren echt niet goed (voor mij persoonlijk). Ik heb het dus snel opgegeven en richting Me First & the Gimme Gimmes gegaan. Ik weet dat het beste nog moest komen, maar m'n mindset zat op dat moment gewoon niet goed. Volgende keer probeer ik het sowieso opnieuw, maar dit was het niet voor mij deze keer.
dan denk ik dat jij vandaag heel blij was toen je zag dat paleface swiss vandaag een tour heeft aangekondigd met stick to your guns en static dress als support.

• Leuk
Waarderingen: Dovytn
dan denk ik dat jij vandaag heel blij was toen je zag dat paleface swiss vandaag een tour heeft aangekondigd met stick to your guns en static dress als support.
Yes sowieso, Zelli had al aangegeven dat ze terug kwamen in januari, dus mijn bankkaart ligt al klaar om morgenochtend met geld te gooien 😅

Woensdag:
Fleddy Melculy (DJ-set)
Fijn om eindelijk terug te zijn op Graspop. Even kijken of die goede broodjesstand van 2 jaar terug er nog was, maar die is verdwenen (jammer). Even op de Jupiler tribune gaan zitten met dit op achtergrond en draaide paar rare nummers zoals Europapa in metalversie. Klonk nergens naar, maar wel grappig.

Bizkit Park (DJ-set)
Ja die weten wat te doen he. Die nu-metal klassiekers zorgen altijd voor de sfeer die je wil bij zo'n sets. Beste set van de avond voor mijn part.

Sofie Engels & Thomas Michiels
Ze begonnen met een love wall, maar dat duurde heel lang en tempo kwam er niet in. Even dag zeggen bij de Jupilertribune, tijdens wel wat leuke nummers gehoord. Einde weer opgepikt en was nog wel leuk.

Goe Vur In Den Otto
Draaiden te veel boomermetal voor mij en na een half uur richting de tent gegaan.

Donderdag:
Psychonaut
Tot die ochtend liggen twijfelen voor deze clash van het weekend, maar ik kon de zegetocht van die eerste keer op Graspop toch niet laten liggen. Geen spijt van, want normaal heb ik bij de eerste band wat tijd nodig om in het festival te komen. Ik ken de muziek echter zo goed, waardoor het nu wel meteen lukte. Zoals altijd speelden ze een fantastische set. Het nieuwe nummer werkte live ook heel goed. Opvallend dat Stefaan daar ook veel meer clean zang op zich nam. Ik kijk al weer uit naar het nieuw album. De riff in The Fall of consciousness zal tot in de eeuwigheid een meezinger blijven die kippenvel bezorgt.

Fleshwater
Op plaat klonk het als een heel fijne band. Ze begonnen 15min te laat en zelfs dan nog klonk het allemaal zeer rommelig. Nog even aangekeken in de hoop dat het beter werd, maar dan toch maar doorgelopen.

Meeting
Aangename kennismaking/weerzien.

Landmvrks
Een sterke zanger, een sterke grunter, een sterke rapper en dat in 1 persoon. Hoewel de zanger eerder op de gemiddelde bezoeker van een technofeestje leek, knalde hij er stevig tegenaan. De band had ook nog eens een sterke live-sound en zeer fijne nummers. De live-favorieten waren: Creature, A Line in the Dust, Visage, Sulfur, Suffocate en Lost in a Wave. Ze doen iets uniek en doen het goed, kortom die gaan nog groeien. (Kudo's voor de Dua Lipa T-shirt van de drummer.)

Charlotte Wessels
Ik ben niet zo'n fan van symfonische metal, maar muzikaal vond ik dit wel een pak interessanter. Zonde dus dat het geluid niet goed stond afgesteld: rete luid en de drum overheerste de mix.

Motionless In White
Mag er nog bas zijn? (en dan bedoel ik niet koekdoos). Het beterde wel gedurende de show en vanaf masterpiece klonk het goed genoeg. Gelukkig in de AB geweest met goed geluid en daar speelden ze wel "werewolf".

Alestorm
Ik ben altijd wat skeptisch tegenover feestmetal, omdat die zangers zelf vaak ook al wat te veel hebben gefeest en dan zat en/of vals zijn (Korpiklaani iemand?). In dit geval klopte die aanname gelukkig niet en het zit muzikaal ook best goed in elkaar.

Paradise Lost
Eerste show van de dag met mijn pa die er een dagje was. Holmes was enorm goed bij stem en heeft ook een erg coole manier van zingen. Dan meteen met Enchantment uit de startblokken, maar ook alle andere bangers kwamen langs met als hoogtepunten
No Hope in Sight, Faith Divides Us - Death Unites Us, Ghosts (!!!) en Say Just Words.

Julie Christmas
Even snel iets te eten gaan halen en me in de vrij lege dome op de grond gezet. Ik zat ergens net over halverwege aan de zijkant en had vrij goed zicht. Voor de vocals op plaat moet ik in de juiste stemming zijn, maar live waren ze veel krachtiger en minder lijzig. Het stuk dat ik zag kan worden samengevat als: beperkte opkomst, grootse set.

Orbit Culture
Je hebt van die sets waarbij alles samen komt: een volle marquee, een band in bloedvorm en fantastisch geluid. Het nieuwe nummer klonk ook al top. Ik ben bang dat dit zo'n band wordt die de marquee ontgroeit om in de volle zon te moeten gaan spelen.

Perturbator
Heel atypisch voor op Graspop, maar daar hou ik wel van. De schermen van de dome werden in al hun glorie gebruikt. Verder was het geluid ook hier weer loepzuiver en zorgden ze voor een goede trance. Zonde dat ik na 30tal minuten naar de Main moest voor een goed plekje. Deze band met een set van 1-2u na de headliners had echt een fantastisch feestje geweest, nu stonden ze wat te vroeg vond ik om er een echt feestje te krijgen.

Iron Maiden
Eerste keer voor mij en direct met zowat de ultieme setlist. Het geluid begon erg matig, maar kwam al vrij snel volledig in orde. Daarna was het echt genieten. Hij haalt niet alle hoge noten zoals op de plaat, maar ze dekken dit erg goed in en het klinkt daardoor nooit slecht. Fear of the dark vond ik vooral heel goed gebracht (misschien juist omdat die lage tonen wel nog zo goed gaan), terwijl dit niet zo zeer mijn favoriete nummer is. Verder ook Powerslave, Ancient Mariner en uiteraard mijn favoriete nummer van Maiden The Trooper als hoogtepuntjes.

Hatebreed
Tweede show van de dag met mijn padre en het ging goed los hoor. Slim idee om ze eens de tent te laten sluiten en ze niet in het zonnetje te plaatsen. Alles ging inderdaad kapot.

12 optredens, waarvan er slechts 2 tegen vielen:
1. Orbit Culture
2. Paradise Lost
3. Landmvrks
4. Psychonaut
5. Iron Maiden
6. Julie Christmas
7. Perturbator
8. Motionless In White
9. Alestorm
10. Hatebreed
11. Charlotte Wessels
12. Fleshwater

Vrijdag:
Static Dress
Het was al een drukke dag geweest en er zouden nog drukke dagen volgen. Dus op de grond in de schaduw gaan zitten om dit optreden toch mee te pikken. Beetje generieke metalcore die me niet echt kon overtuigen.

Spectral Wound
Makkelijk naar een mooie plek gewandeld en dit was goed wakker worden. Het geluid stond mooi afgesteld en de black metal was melodisch genoeg om me aan te kunnen spreken. Fijne opstart zo!

House Of Protection
Ik was toch grote fan van Fever333 in hun oorspronkelijke samenstelling na ze op Pukkelpop de eerste keer gezien te hebben. Ik kreeg nu zowat hetzelfde gevoel als toen ze in 2019 de Jupiler Stage plat speelden. Muzikaal zit het ook dik in orde waar ik vooral Aric Improta zijn stem opvallend goed vond, ook echt een geweldige drummer. Met nog een sterk album komen ze op de grotere podia te staan. Uiteraard gebruiken ze de klimfratsen en in de moshpit gaan staan eveneens in deze act.

Villagers of Ioannina City
Blijkbaar brengt deze prachtige streek ook nog eens fantastische muziek verder. Leuk hoe ze die atypische instrumenten mengden in de mix. Na het optreden waren we toch allemaal even weggeblazen van dit feest. Het enige minpunt was dat in een tent waar je al nauwelijks kon ademenen door de hitte, iemand zo nodig een zware sigaar moest aansteken waarvan de rook heel de tijd in mijn bek vloog.

Windhand
Heel repititief en eentonig in combinatie met de warmte en het tijdstip zorgde dat ervoor dat het echt niet binnen kwam.

Knocked Loose
Voordeel daarvan was dat we op tijd naar de Main konden voor Mickey Mouse ft. Hardcore. Erg energieke band met een ijsberende zanger als toppunt. Ook het publiek ging duidelijk los. Ik vond de vocalen van de gitarist erg indrukwekkend.

Green Lung
Ze halen hun mosterd bij heel wat andere legendarische bands, maar maken daar toch een lekker gerechtje van hoor. Ze spelen altijd erg goed, de zanger zoals gewoonlijk bij stem en dat leverde een puik optreden op.

Jerry Cantrell
Puciato kan toch een pakske zingen hoor. Leuk optreden om van te genieten van op het gras. Uiteraard waren vooral de AIC nummers de hoogtepunten.

Falling In Reverse
Normaal zou ik dit nog wel een leuk optreden kunnen gevonden hebben, maar wat een kwal is die zanger. Iedereen maakt fouten maar als je je op het podium dan nog steeds als een opstandig pubertje blijft gedragen, haak ik snel af.

Blood Incantation
Blijkbaar hadden ze kabels fout ingestoken, waardoor ze met vertraging begonnen. Hierdoor speelden ze enkel het recentste album, maar dat vond ik eigenlijk gewoon prima, omdat het toch wel hun pronkstuk is. Ongelooflijk hoe je van Pink Floyd en King Gizz gaat naar uw oren die van uw kop geschreeuwd worden. Fenomenaal optreden dus!

Slipknot
De energie zat weer goed, Corey was goed bij stem, het geluid stond top. Kortom ze speelden weer als vanouds (spijtig genoeg zonder Clown wel). Zonde dat ze toch niet het eerste album integraal speelden aangevuld met wat hits. Na The Heretic Anthem naar de Marquee gegaan, maar dit had wel hoog gestaan denk ik als ik tot het einde was gebleven.

Opeth
Ik kwam erg moeilijk in de set ondanks dat het geluid perfect afgesteld stond en de band uitstekend speelde. Goede show, maar niet het verwachte hoogtepunt spijtig genoeg. Wellicht zorgden de intense sets van Blood Incantation en Slipknot ervoor dat het 'rustigere' Opeth wat minder werkte voor mij op dat moment.

Behemoth
Het was een beetje zielig hoe leeg de wei was, maar ze speelden wel echt enorm sterk. De vlammen en het stuk op het verhoogde dek waren leuke bonussen. De show lag desondanks iets te vaak stil, waardoor er telkens nog wat meer mensen besloten door te gaan. Sterk optreden van een band die meer aandacht en een enthousiaster publiek verdiende.

13 bands waarvan slechts 2 tegenvallers en 1 meh:
1. Blood Incantation
2. Villagers of Ioannina City
3. House Of Protection
4. Green Lung
5. Knocked Loose
6. Behemoth
7. Slipknot (die hadden hoog gestaan als ik had blijven staan)
8. Spectral Wound
9. Jerry Cantrell
10. Opeth
11. Static Dress
12. Windhand
13. Falling In Reverse

Zaterdag:
Vowws
Eventjes gaan piepen. Er was weinig volk en ik was nu ook niet erg onder de indruk.

Dodheimsgard
Het geluid was ruk, klonk echt als een brij van geluid. Ze amuseerden zich wel, wat ook iets waard is zeker.

Last Train
Daardoor nog een groot deel van Last Train gaan zien en wat een geluk. Ze brachten heerlijk opbouwende nummers die prachtig losbarstten. Een jonge, sympathieke band die geëmotioneerd was van de opkomst en het enthousiasme van het publiek. Ik gun ze de grotere podia en zie dat ook wel gebeuren als ze altijd zo spelen. Vooral On Our knees vind ik een erg goed nummer.

Whitechapel
Het was nu wel al heel warm. De band speelde goed, het geluid was haarfijn en de zanger was goed bij stem, maar op 1 of andere manier pakte het mij niet erg. Een goede band die gewoon minder mijn ding is blijkbaar.

Unto Others
Ook hier weer het vaker voorkomend probleem dit weekend (vooral in de metal dome) van de luide bass. De zang was gewoon niet te verstaan. Ik was dan maar meer richting de PA gaan staan en daar was het veel minder erg. Gedurende de set beterde het ook, waardoor het al bij al nog een oké set was. Spijtig want deze band kwam goed uit de verf bij het inluisteren.

Poppy
Het was Amerikaans, onpersoonlijk en vrij gemaakt. Toch is het sterk gedaan die overgang van zeemzoete pop naar metal. Daarbij komende dat ze ook gewoon erg goed kan schreeuwen, was het eigenlijk best een goede set. Na 40tal minuten wel weer in de marquee gaan schuilen voor de zon.

Primordial
Hoge verwachtingen aangezien sommigen hen al hadden gezien en erg goed vonden. Ook hier was het geluid de spelbreker. Het klonk echt als een brij waar de individuele instrumenten niet uit te halen vielen. Daardoor geen verwacht hoogtepunt, maar gewoon een zwakke show.

Soulfly
Sneller doorgegaan uit de marquee dus en aan gaan schuiven aan North voor water, terwijl ze er een feestje van maakten op de South. Het klonk gewoon erg sterk en ik ga wellicht Nailbomb toch eens gaan bekijken op Alcatraz.

Lorna Shore
Mooi plekje bemachtigd net buiten de opeengepakte drukte en crowdsurfzone. Ze begonnen en ik moest mijn oordoppen uit doen om iets te horen, maar de schakelaar bleek snel gevonden. Vanaf dan bliezen ze weer alles kapot, een ijzersterke band met de beste deathcore-zanger. Ongelooflijk wat Ramos allemaal kan. Het had uiteraard niet dezelfde emotionele impact als in de Dome 2 jaar terug, maar dat was ook onmogelijk. Ik kijk al uit naar de exclusieve headlineshow, waarbij ze de orkestrale stukken live spelen.

Brutus
Van schoonheid in al zijn hardheid naar het andere uiterste van schoonheid in al zijn tederheid. Ik denk dat de versie van War de mooiste was van alle keren die ik heb gezien. Zonde van de harde bas aan de noordzijde, waardoor de harde stukken soms overstemd werden. Mooi om de opkomst te zien net als de dankbaarheid bij de band.

Imminence
Op tijd om deze band eindelijk eens te zien. Ik ben altijd fan van violen gemengd met metal en ook hier pakte het sterk uit. Wederom zat ik met een luide bas en de drum leek te echo'en op 1 of andere manier. Ik hoorde die langs alle kanten op me af komen. Vanaf dat deze problemen waren verholpen was het echter een verbluffende show. De langere stukken met de viool droegen bij om er iets bijzonder van te maken.

Bullet For My Valentine
Door de vioolcore van Imminence wat later kunnen inpikken, waardoor mijn favorieten al achter de rug waren. De weide stond echt afgeladen vol voor deze set en ze speelden erg sterk. Zeker met een friet stoofvlees erbij was dit een fijne show van wat meer naar achter op de wei. Ik kijk ze wel eens met een normale show.

The Hu
Wauw wat een zegetocht was dit. Haarfijn geluid, een sterk spelende band, een afgeladen marquee die tot aan het inter podium enthousiast was. Ze doen iets uniek met atypische instrumenten en zang en dat slaat duidelijk aan. Blij om ze nog in de Marquee te hebben gezien. Zelfs bij de uittocht was iedereen nog Hu aan het scanderen.

Spiritbox
Deze keer speelden ze wel goed itt tot 2023, maar toch ontbreekt er telkens iets. Ze slagen er gewoon (nog?) niet in om de vonk over te doen slaan. Veel volk was er ook niet.

Korn
Vanaf een mooie plek langs de South kant gekeken, waar ook veel andere fans stonden. Het geluid stond perfect, Davis was goed bij stem en ze hebben een arsenaal aan hits. Dan nog eens Cold spelen! Een van mijn favo's van de nieuwere nummers. Daarna vond ik het wel eventjes inzakken tot y'all want a single. Ook de visuals waren weeral mooi verzorgd.

Nine Inch Nails
Het leek even alsof er niemand zou staan en het een Behemoth 2.0 ging worden, maar uiteindelijk stond er een zeer enthousiast en dedicated publiek. Ze vlogen er ook meteen in met echte knallers waar ook luid werd met mee geschreeuwd, alsof ze even wilden aantonen hoe metal ze effectief zijn. Daarna met de piggy's even wat rustiger, maar Heresy toch ook echt een aboluut topnummer om mee te schreeuwen (zeker op een metalfestival). Closer altijd een fijn nummer, de cover I'm afraid of Americans pertinent maar toch subtiel. De laatste 3 nummers waren het perfecte slotstuk van een perfecte show met een geweldige setlist, een absurd goed geluid, Trent perfect bij stem en zeer energiek en een toffe productie. Als die cameraman per stap wordt betaald, is die na deze tour binnen voor het leven.

16 bands gezien, waarvan er slechts 3 echt tegenvielen:
1. Nine Inch Nails
2. The Hu
3. Last Train
4. Korn
5. Lorna Shore
6. Imminence
7. Brutus
8. Bullet For My Valentine
9. Unto Others
10. Whitechapel
11. Poppy
12. Soulfly
13. Spiritbox
14. Primordial
15. Dodheimsgard
16. Vowws

Zondag:
Amira Elfeky
Een paar toffe nummers en een paar slechte nummers, af en toe goede uithalen, af en toe vals. Het was degelijke opstartmuziek om in de tent nog even te rusten en terwijl wel een optreden mee te nemen.

Seven Hours After Violet
Een toffe band met 2 sterke zangers. Ze speelden ook allemaal goed. Tof ook om te zien hoe enthousiast Shavo was om te spelen. Zo dicht te staan bij een legende is erg speciaal. De nummers vond ik vrij inwisselbaar, maar wel een fijn optreden.

Creeper
Dit was erg teleurstellend. Op plaat vind ik ze erg toffe meezingers hebben, maar de zanger viel het best te omschrijven als een valse kat. Gelukkig had de achtergrondzangeres nog een oké stem waardoor er heel sporadisch iets aanhoorbaar te horen was.

Angelus Apatrida
Sneller doorgegaan bij Creeper en me in de marquee gezet. Het is niet volledig mijn muziek, maar ze zijn goed in wat ze doen.

SiM
Dit was de verrassing van het weekend. Ik vond er op plaat niets aan, maar live was het een feestje. Een leuke mix van ska, punk, metalcore en zelfs reggae (wat hij eveneens erg goed kon zingen). De sfeer zat er helemaal in en deze band zal zeker nog groeien. De vergelijking met Skindred werd gemaakt, maar ik vond deze band een stuk beter. Lachen frontman ook.

Beyond The Black
Het is al niet mijn genre en alles klonk hetzelfde. Ze kan wel zingen.

Fit For An Autopsy
Ja dat was een knaller van een optreden. Een mix van deathcore, death, prog en een mooie spot met goed geluid zorgden voor een topoptreden waarop je stevig kon headbangen. De band kwam het podium nog maar opgelopen en zorgde voor ze nog maar een noot speelden al dat de moshpit zich opende. Die ging niet meer dicht, maar werd juist enkel groter en groter. De zanger van SHAV op het podium was ook nog eens erg tof.

Krokus
Vanop de tribune stukje meegenomen en dat was maar zwak. Voor mij klinkt de muziek gewoon erg gedateerd en de zanger jankte er vooral op los. Leuk wel dat hij een crew Tshirt droeg.

Paleface Swiss
Gelukkig gingen zij beginnen. Wederom deathcore met een indrukwekkende vocalist. De pit was misschien nog groter dan bij FFAA en liep door zowat de hele marquee in de breedte en tot de helft in de lengte. De "ballad" was trouwens enorm sterk gezongen.

Heaven Shall Burn
Nog een groot stuk meegenomen van deze band vanop de tribune. De vocale vervanging deed het zeer sterk. Toffe band die ik graag nog wel eens zal meepikken vanop een betere positie.

Currents
Laatste show met de superieur en was zeker fijn, maar het geluid was weer even spelbreker. Zeker aan het begin van de show was de zang gewoon niet verstaanbaar. Uiteindelijk was het nog een degelijke show met veel crowdsurfers.

Savatage
Het is niet echt mijn ding deze band. Voor mij klinken ze te veel als de oude traditionele metal, waar ik meestal niet veel mee heb.

In Flames
Goede sfeer, veel crowdsurfers en een aantal bangers, maar ik was om een of andere reden niet helemaal overtuigd. Het was wel degelijk een goede show, maar misschien keek ik al te veel uit naar het volgende optreden.

Alcest
Wonderlijk mooi optreden van de Fransen. Teder en mooi in zijn zachtheid, verbluffend en verwoestend bij de uithalen. Geniale set van een geniale band. Perfecte afsluiter met velen van de groep.

Thrice
Na wat na te praten nog een dik half uurtje meegepikt en ook een erg sterk optreden was dit. Die zanger had echt een prachtige zangstem. Veel volk was er niet meer, maar we waren getuige van een mooie set. Vooral Black Honey is een erg mooi nummer.

Till Lindemann
Ik kwam toe en zag in het groot Censored staan, vond ik wel al grappig. Voor de rest is het gewoon een zeer afgezwakte variant van Rammstein die het moet hebben van de beelden. Die waren er niet en dan merk je dat de muziek gewoon slecht is en weinig voorstelt inhoudelijk.

16 acts gezien, waarvan ik er 6 niet echt goed vond. Ook minder echte topoptredens dan de andere dagen:
1. Alcest
2. Fit For An Autopsy
3. Paleface Swiss
4. Thrice
5. Sim
6. Seven Hours After Violet
7. In Flames
8. Currents
9. Heaven Shall Burn
10. Savatage
11. Amira Elfeky
12. Till Lindemann
13. Krokus
14. Angelus Apatrida
15. Creeper
16. Beyond the black

Het was dit jaar echt een topjaar achteraf bekeken. Ik vond het bijvoorbeeld veel moeilijker om een top 10 te maken dan 2 jaar geleden.
Minpunten: het brakke, dure eten; rijen aan de kraantjes zaterdag, het slechte geluid (toch wel vaker dan anders)
Pluspunten: snelle schakelen bij het tekort aan waterpunten, de organisatie in algemeen zoals de extra wc's, veranderingen aan Boneyard.

Blijkbaar is die foorneus van FIR aan het mekkeren geweest over Graspop en Crossfaith.
Beweren dat minderjarigen niet veilig zijn op Graspop.

Ik betwijfel of we die nog gaan zien in Dessel (voor mij hoeft dat ook niet)

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en Dwarf
Blijkbaar is die foorneus van FIR aan het mekkeren geweest over Graspop en Crossfaith.
Beweren dat minderjarigen niet veilig zijn op Graspop.

Ik betwijfel of we die nog gaan zien in Dessel (voor mij hoeft dat ook niet)
Binnen 2 jaar verdiende south stage headliner hoop ik. Als grote naam. Ze zijn gigantisch en verdienen het!
Edit: Op youtube hebben ze al meer views dan nine inch nails en judas priest. Kzeg niet dat zij het minder verdienen, maar smaken verschillen.
Edit 2: Wat is je bron?
Edit 3: bron: https://lambgoat.com/news/48404/ron...stival-over-allegations-involving-misconduct/
Akkoord: Hij verbloemd het niet. Maar wie zegt dat dit de volledige waarheid is? Uiteindelijk zag dessel een alestorm achtig vol terrein en daar zullen ze nog wel eens op inpikken. Of werchter zal er in de toekomst mee lopen Pukkelpop mss?

Laatst bewerkt:
Goed, nu alle kruitdampen een beetje opgetrokken zijn en ik inmiddels ook wat tijd en zin heb om te schrijven, hierbij mijn beetje mosterd na de maaltijd review van Graspop 2025.

Algemeen.
Ik ben uitermate content met alle veranderingen die Graspop de afgelopen twee jaar heeft doorgevoerd. De nieuwe camping The Crypt, de prachtige Boneyard Boulevard, de supermarkten op de campings, de grotere hoeveelheid aan WC's, de mobiele bierverkopers, het ruimer opgezette terrein. Stuk voor stuk uitstekende verbeteringen! Mijn enige en laatste wens is nu nog schermen bij de Jupiler Stage en ik zou echt niet meer weten wat Graspop nog aan verbeteringen aan zou moeten brengen. Dikke complimenten voor de organisatie!

Donderdag.
Psychonaut.
Maar goed, we komen natuurlijk vooral voor de muziek. En op donderdag was het direct een dikke clash, maar uiteindelijk gekozen voor Belgische trots en één van mijn favoriete bands: Psychonaut! Zij mochten het bal openen in de Marquee. Die raakte gedurende de set goed gevuld en het publiek reageerde enthousiast. Het viel me ook op hoeveel aanwezigen mee konden neurien met de epische afsluiter 'The Fall of Consciousness'. Maar weer een teken dat deze ontmaagding hoog tijd werd. Psychonaut heeft met deze set absoluut bewezen dat ze thuis horen op de grootste metalfestivals. En ik zat er wat betreft Graspop '25 gelijk lekker in!

Fleshwater.
Beginnende band met slechts één album, wat me bij het inluisteren wel kon bekoren. Dus nieuwsgierig richting Jupiler Stage gelopen. Waar de band nog volop bezig was om het podium op te bouwen. Dit ging allemaal niet van harte, wat ervoor zorgde dat ze 15 minuten te laat aan hun set begonnen. En dan klonk de geluidsmix ook nog eens erg zwak, dus na twee nummers richting de meeting gelopen. Op basis van deze ervaring heeft Fleshwater dus nog wel wat te leren.

Charlotte Wessels.
Ik ben een groot fan van Charlotte haar (solo)werk, ik vind The Obsession zelfs het beste album van Nederlandse bodem van de afgelopen jaren. En haar show in Dordrecht eerder dit jaar was ook nog eens echt goed raak, dus ik ging met hoge verwachtingen vooraan staan in de Metal Dome. Werden die verwachtingen ingelost? Helaas slechts gedeeltelijk. De muzikanten waarmee ze speelt zijn stuk voor stuk steengoed. Charlotte zelf was, zoals altijd, geweldig bij stem. En ik kende de hele setlist van voor tot achter, dus dat was ook wel genieten. Maar helaas, de geluidsmix stond echt niet goed. Het stond allemaal veel te hard, waardoor het lastig te volgen was en zelfs ik als groot fan er nooit echt helemaal in kon komen. Heel zonde!

Soen.
Stukje Alien Ant Farm geprobeerd, maar dat klonk echt helemaal nergens naar. Dus dan maar, ondanks mijn Soen-moeheid toch maar de Marquee in. En daar werd ik uiteindelijk wel aangenaam verrast. Ik vond het nog steeds vrij monotoon allemaal en een setlist die is opgebouwd uit een flink aantal, voor mij, totaal inwisselbare nummers. Maar het prachtige 'Lotus' zorgde dan toch voor een hoogtepunt. En die had ik eigenlijk ook wel even nodig, na toch twee ietwat teleurstellende sets. Het geluid stond trouwens ook echt heel goed, ondanks wat soundbleed vanaf de Mainstage. Dus al met al één van mijn meest positieve ervaringen met Soen. Hopelijk maken ze ooit nog eens een album wat zich kan meten met Lotus.

Alestorm.
Door het tegenkomen van bekenden uiteindelijk veel meer midden op het veld beland dan ik had bedacht bij Alestorm. En eigenlijk beviel me dat wel! De sfeer zat er, waar ik stond, goed in. En ik vond het een heel fijne set! Meermaals kwam de gedachte bij me naar boven dat Alestorm toch wel heel erg goed is in wat ze doen. Het is natuurlijk voornamelijk party muziek en een gimmick, maar heel stiekem hebben ze best een hoop interessante en slimme composities geschreven. En bij deze set werd ik zelfs verrast door de impact van een voor mij totaal nieuw nummer: Frozen Piss 2, met blastbeats, een proggy achtig gitaarrifje, een ontzettend aanstekelijk refrein, een soort Japans Anime stukje en vette screams van één van de bandleden. Dus ze kunnen blijkbaar nog steeds innoveren. Knap!

Julie Christmas.
Mijn eerste echt grote must see was Julie Christmas. Want: groot van fan haar bijdrage aan het legendarische album 'Mariner' van Cult of Luna. Daarna ook zeer gecharmeerd geraakt van haar eigen werk, waaronder haar meest recente album 'Ridiculous and Full of Blood'. En bovendien is een concert van Julie bij kunnen wonen een zeldzame kans, want ze treedt eigenlijk bijna nooit op. Het was bijvoorbeeld ook haar eerste solo optreden ooit in België. Dus met extreem hoge verwachtingen vooraan gaan staan en oprecht: ábsoluut niet teleurgesteld. Dit was voor mij echt een ultieme concertervaring: perfect geluid, heerlijke setlist en een mega fijne vibe in het publiek. Iedereen om mij heen zat vol in de set en dan is het zo intens genieten. Ik kan na deze ervaring alleen maar zeggen: als je iets hebt met haar muziek, laat de eerstvolgende kans dat je haar live kunt zien niet lopen. Wat een artieste.

Orbit Culture.
En dan rennen naar de Marquee voor must see nummer 2. Het was weliswaar goed druk, maar gelukkig niet stampensvol, waardoor ik toch relatief gemakkelijk een fijne plek vond bij mijn vrienden. En wat een set was me dit toch weer, de tandjes zeg. M'n maat @RubenJS schreef laatst al een artikel over hun headliner potentie en die maakte ze op Graspop nog maar eens meer dan waar. Ze worden weleens vergeleken met Gojira en dat snap ik wel. Want het is best heel intense en heavy muziek, maar op één of andere manier ook vrij toegankelijk, catchy en melodieus. Daardoor spreken ze een heel grote groep metal liefhebbers aan. En als je het dan live ook nog zo super strak en met zoveel overtuiging weet te brengen, dan ben je inderdaad een toekomstig headliner.

Epica
.
Na deze explosie op m'n gemak naar de Mainstage zone gewandeld, waar Epica inmiddels al een tijdje hun set stond te spelen. Voor mij ergens wel een vreemde gewaarwording dat ik nooit in die set ben kunnen geraken, aangezien ik Epica al meer dan 30x live heb gezien. En dat is niet zonder reden, want ik vind hen een ongelooflijk goede band. Maar na twee van zulke meesterwerken van sets moest ik gewoon even bekomen.

Iron Maiden.
Gelukkig wel meer dan genoeg tijd om me mentaal voor te bereiden op mijn laatste band van de donderdag: Iron Maiden! Want ik had toch wel heel veel zin in die set zo met hun nieuwe setlist. En ja: het was heel erg vet! Ik vond de productie ietsje minder dan wat ze, pak 'm beet, een jaar of 15 geleden deden. Maar de band is nog altijd even goed, het geluid was loepzuiver en Bruce was, ondanks een verkoudheid, toch ook weer fenomenaal. En als ze dan enkelen van mijn absolute favorieten als Rime of the Ancient Mariner, The Clairvoyant en vooral Seventh Son of a Seventh Son spelen, dan kan het allemaal helemaal niet meer stuk. Van mij mag deze band zolang als ze blijven optreden om de paar jaar neerstrijken in Dessel. Want festival en band lijken wel voor elkaar gemaakt.

En zo kwam er een einde aan toch wel een heel fijne eerste dag Graspop! Morgen weer verder met de overige dagen.

Users who are viewing this thread