Daar mag gerust wat meer sensibilisering rond komen. Dat een regeling zoals bij Ghost onlangs (alle smartphones in een zakje) niet haalbaar, noch wenselijk is op een festival, snap ik. Maar op Graspop zag ik bij Iron Maiden (dacht ik) in de aanloop naar het optreden regelmatig de boodschap verschijnen om de smartphones in de zak te laten uit respect voor de band en de fans. Geen wonderoplossing, maar het kan enkelingen toch tot inzicht brengen en is een kleine moeite voor de organisatie. Al zal elke band dan ook wel weer zijn zegen moeten geven om die boodschap te mogen plaatsen.
Niet filmen en gsm wegsteken, kan je vragen op een eigen concert/optreden, naar je eigen fans die komen kijken.
Je betaalt een ticket voor hun concert en dan kan je bij de aankoop ergens misschien toestemmen om er mee akkoord te gaan.
Op een festival is dat gewoon bllsht. Mensen kopen tickets voor een festival en alle bands, dus moet niet 1 band aankomen met niet filmen.
Maar ze mogen het natuurlijk vragen...
Respect naar de band toe, allemaal goed en wel.
Maar misschien ook respect toe naar allé fans waardoor je daar kan staan en laat mensen die plezier halen uit het filmen gewoon doen.
En ander mensen die plezier halen uit moshen, crowdsurfen, laat iedereen gewoon zijn ding doen.
Mensen die vanachter beginnen,duwen, moshen en pitten zijn nog irritanter en luisteren nog minder naar het concert dan iemand die filmt.