Rock Werchter 2024

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Het is wel heel makkelijk om te impliceren dat rockbands zelf schrijven en veel popartiesten niet. Artiesten als Ed Sheeran en Dua Lipa schrijven juist relatief veel muziek (o.a. voor anderen), terwijl ook je favoriete grote rockbands ontzettend beïnvloed worden door de producers die meehelpen - zo zwart-wit is het allemaal niet. Goede popmuziek schrijven is een kunst, misschien wel net zo'n kunst als goed op de gitaar zijn.
Je moet het ook nog wel toonvast kunnen zingen natuurlijk.
 

No Code

Playlistbediener
10 jan 2017
34
34
Tool 20-juni Graspop. staat op de site van Tool vermeld.
Was te verwachten dat ze daar stonden, maar nu dus ook compleet afgeschreven voor Werchter lijkt me.
Erg jammer inderdaad. Hopen op de aankondiging van wat zaal shows
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.177
5.511
Met alle respect voor Dua Lipa, ik vind het heel knap wat ze doet, maar je kunt haar toch niet vergelijken met de artiesten die je hier noemt.
Dit zijn muzikanten die naast het bespelen van een instrument ook nog eens de mooiste teksten weten te schrijven.
Dat kan je niet vergelijken met iemand die danst en mooi zingt op een melodie die door meerdere producers in de studio tot een lekkere sound is gekneed.
Nogmaals alle respect voor Dua Lipa, maar ik vind het geen vergelijking.
Dua Lipa is wel meer dan dat. Heeft ook zelf Kevin Parker opgezocht om samen te werken, omdat ze waanzinnige fan is van Currents.
Is toch wel ander verhaal dan een Britney die een nummer krijgt aangereikt en het in zingt.
 

redondo28

Randprogramma
10 mei 2023
161
126
Maar Roskilde heeft ieder jaar ook wel meer dan drie headliners op hun boekje staan, even serieus blijven. Het festival duurt ook een (kleine) week en telt ook een vergelijkbaar aantal headliners. Vorig jaar: Kendrick Lamar, Blur, Rosalía, Lizzo, Lil Nas X en QOTSA.

Edit: en het is niet omdat je het vroeger deed dat je het nu moet blijven doen. Dat is een loos argument. Ik vind niet dat die herhaling onvermijdelijk is. Met de kracht die RW heeft in het circuit, is er veel mogelijk. Ook samenwerkend met andere festivals. En het gaat ook om keuzes maken. Kies je voor een zoveelste keer PJ, Muse of RHCP of ga je voor Lizzo en Lil Nas X. En uiteraard deden ze dat vorig jaar een beetje met Stormzy, maar uiteindelijk viel die toch gewoon maar in voor Stromae.
Toen ze The strokes en Kendrick hadden verkocht het voor geen meter. Dan kan je beter op safe spelen. het is geen OCMW.
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisV en Oh Well

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.416
1.916
Een band op herhaling kan ik nog begrijpen als er een nieuw album aan te pas komt. Anders is het totaal onnodig.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.938
6.181
Royal Blood kon op hun hoogtepunt nog geen Lotto uitverkopen. Dan is het een moeilijke natuurlijk.
Ik vind dat als je bands echt pusht en ze op plekken zet waar ze nog niet per se kunnen staan en het allemaal wel goed komt. Was de Lotto Arena in 2017 niet uitverkocht dan?
 

festirock

Support act
1 dec 2015
852
577
Maar Roskilde heeft ieder jaar ook wel meer dan drie headliners op hun boekje staan, even serieus blijven. Het festival duurt ook een (kleine) week en telt ook een vergelijkbaar aantal headliners. Vorig jaar: Kendrick Lamar, Blur, Rosalía, Lizzo, Lil Nas X en QOTSA.

Edit: en het is niet omdat je het vroeger deed dat je het nu moet blijven doen. Dat is een loos argument. Ik vind niet dat die herhaling onvermijdelijk is. Met de kracht die RW heeft in het circuit, is er veel mogelijk. Ook samenwerkend met andere festivals. En het gaat ook om keuzes maken. Kies je voor een zoveelste keer PJ, Muse of RHCP of ga je voor Lizzo en Lil Nas X. En uiteraard deden ze dat vorig jaar een beetje met Stormzy, maar uiteindelijk viel die toch gewoon maar in voor Stromae.
Lil Nas X was niet echt een headliner, en na zn show van vorig jaar wordt hij dat maar best niet. Dan.toch veel liever een PJ Op herhaling.
Een Lizzo zou als sub voor Dua Lipa kunnen werken.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.670
1.197
Sorry maar als je wilt dat ze Lizzo, Stormzy, Maneskin,... als dé headliner gaan zetten dan moeten ze gewoon verkleinen want dan krijgen ze geen 90.000 tickets meer verkocht, en door het kleiner worden gaan ze gewoon nooit meer acts als Rammstein, Coldplay, Paul McCartney,... kunnen krijgen.

RW past net perfect tussen nieuwe pop/hiphop acts een plaats geven (zonder full voor vernieuwing/verjonging te gaan) en de gevestigde waarde van rock bands (zonder té cringy line ups à la Reading en Rock Am Ring) samen te stellen.

Doen ze van heel Europa echt wel het beste als je het mij vraagt. En dat is gewoon denk ik ook hun visie, en daar mogen ze trots op zijn!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.938
6.181
Lil Nas X was niet echt een headliner, en na zn show van vorig jaar wordt hij dat maar best niet. Dan.toch veel liever een PJ Op herhaling.
Een Lizzo zou als sub voor Dua Lipa kunnen werken.
Hij stond letterlijk helemaal bovenaan zijn dag daar?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.938
6.181
Sorry maar als je wilt dat ze Lizzo, Stormzy, Maneskin,... als dé headliner gaan zetten dan moeten ze gewoon verkleinen want dan krijgen ze geen 90.000 tickets meer verkocht, en door het kleiner worden gaan ze gewoon nooit meer acts als Rammstein, Coldplay, Paul McCartney,... kunnen krijgen.
Waarom lukt dat dan Roskilde, Opener, Coachella etc. wél?
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
698
486
Over stagneren gesproken. Hebben nooit door kunnen evolueren. Net zoals ook een Bloc Party, The Kooks, Kaiser Chiefs... voor hadden.
Is dat niet ook de schuld van promotoren, radio's en festivals die die groepen zo overdreven hard pushten dat iedereen ze wel een keer of 10 gezien heeft zonder er moeite voor te doen? Plus een zeer wisselvallig oeuvre op de grote hits na.
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
698
486
Lil Nas X was niet echt een headliner, en na zn show van vorig jaar wordt hij dat maar best niet. Dan.toch veel liever een PJ Op herhaling.
Een Lizzo zou als sub voor Dua Lipa kunnen werken.
Lizzo lijkt mij voorlopig ook gecancelt dankzij haar toxisch gedrag jegens haar dansers en medewerkers. Lijkt mij dus net als Arcade Fire voorlopig niet aan de orde.
 
  • Leuk
Waarderingen: festirock

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.670
1.197
Waarom lukt dat dan Roskilde, Opener, Coachella etc. wél?
Wil je u zelf anno 2023 vergelijken met Coachella? Waar 3/4 uit het publiek bestaat uit influencers die op Instagram willen tonen dat ze erbij waren. En de Olga Leyers'en van deze wereld, die ernaartoe gaan om dan op hun vlog op Humo te zetten dat ze aan het zwembad zitten tijdens het festivals? (actually happened)

Ik schatte puur qua capaciteit Open'er en Roskilde kleiner in dan RW, maar eigenlijk geen idee of dat echt zo is?
Misschien minder concurrentie in die landen. Ik ken Tinderbox nog, maar geen idee of die andere "grote festivals" hebben. Hier heb je bijvoorbeeld Pukkelpop, Rock Werchter + Boutique + Classic, Graspop, Pinkpop, Best Kept Secret, Lowlands... op echt een hele kleine oppervlakte.
 

Vicarious

Gouden Tip
10 jul 2022
283
179
Maar Roskilde heeft ieder jaar ook wel meer dan drie headliners op hun boekje staan, even serieus blijven. Het festival duurt ook een (kleine) week en telt ook een vergelijkbaar aantal headliners. Vorig jaar: Kendrick Lamar, Blur, Rosalía, Lizzo, Lil Nas X en QOTSA.

Edit: en het is niet omdat je het vroeger deed dat je het nu moet blijven doen. Dat is een loos argument. Ik vind niet dat die herhaling onvermijdelijk is. Met de kracht die RW heeft in het circuit, is er veel mogelijk. Ook samenwerkend met andere festivals. En het gaat ook om keuzes maken. Kies je voor een zoveelste keer PJ, Muse of RHCP of ga je voor Lizzo en Lil Nas X. En uiteraard deden ze dat vorig jaar een beetje met Stormzy, maar uiteindelijk viel die toch gewoon maar in voor Stromae.
Ik zou Lil Nas X hier wel niet gebruiken om je punt te maken want dat was een van de slechtste dingen die ons groepje (met toch meer dan 20 man met verschillende muzieksmaken) ooit gezien heeft op een festival
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: musicislife en Oh Well

Gebruikers die dit onderwerp bekijken