Hardrock & Metal Chat

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Progressive-post is denk ik wel accuraat ja. Al is het inderdaad lastig om die muziek in een hoekje te plaatsen. 'Soortgenoten' zijn Stefan zijn andere band, Hippotraktor, ook te zien op Graspop, het Franse Hypno5e en vanzelfsprekend The Ocean. Dit zijn ook de bands die ik het meeste luister. Alle vier elke dag wel. En ze staan ook alle vier niet geheel toevallig onder contract bij Pelagic Records.

Ik hoop echt dat deze bands door steeds meer mensen ontdekt gaan worden. De muziek bevat dermate veel componenten dat het voor veel metalliefhebbers wel iets aantrekkelijks kan hebben.
Ik zit midden in die ontdekking denk ik haha. Het pas allemaal heel goed in mijn straatje, luister het alleen nog niet heel vaak. Maar dat nieuwe album van The Ocean heb ik inmiddels twee of drie keer door geluisterd, dat valt zeker in de smaak! Had Phanerozoic I & II in het verleden ook wel eens geluisterd, en laatst ook nog eens Pelagial aan gezet nadat ik door Holocene heen was. Het is een hoop om te verteren haha, maar dat is alleen maar een goed teken, dan blijft het lang interessant als het eenmaal echt klikt.

Hippotraktor en Psychonaut ben ik vooral ook heel benieuwd naar hoe het live is. De eerste staat sowieso op Graspop dikgedrukt in mijn spoorboekje, en waarschijnlijk in semptember nog eens op Darken the Moon in Mechelen, met @nikita. Psychonaut moet ik nog eens tegenkomen ergens. En over live shows gesproken, was er niet laatst iets aangekondigd voor The Ocean? Daar heb ik ook wel interesse in inmiddels.

Hypno5e ken ik nog helemaal niks van, maar die zal ik in het achterhoofd houden wanneer ik een beetje door deze drie bands heen ben haha. Anders wordt het wat teveel van het goede denk ik. Sowieso is de stal van Pelagic Records dus een goede om eens rond te snuffelen wanneer ik toe ben aan nog meer nieuwe muziek :)
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Psychonaut is zowel op plaat als live echt fantastisch. Beide albums grijs gedraaid!
Hippotraktor 1 keer live gezien, maar de zang stond toen te zacht waardoor de clean zang er niet goed door kwam. Herkansing op GMM
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik zit midden in die ontdekking denk ik haha. Het pas allemaal heel goed in mijn straatje, luister het alleen nog niet heel vaak. Maar dat nieuwe album van The Ocean heb ik inmiddels twee of drie keer door geluisterd, dat valt zeker in de smaak! Had Phanerozoic I & II in het verleden ook wel eens geluisterd, en laatst ook nog eens Pelagial aan gezet nadat ik door Holocene heen was. Het is een hoop om te verteren haha, maar dat is alleen maar een goed teken, dan blijft het lang interessant als het eenmaal echt klikt.

Hippotraktor en Psychonaut ben ik vooral ook heel benieuwd naar hoe het live is. De eerste staat sowieso op Graspop dikgedrukt in mijn spoorboekje, en waarschijnlijk in semptember nog eens op Darken the Moon in Mechelen, met @nikita. Psychonaut moet ik nog eens tegenkomen ergens. En over live shows gesproken, was er niet laatst iets aangekondigd voor The Ocean? Daar heb ik ook wel interesse in inmiddels.

Hypno5e ken ik nog helemaal niks van, maar die zal ik in het achterhoofd houden wanneer ik een beetje door deze drie bands heen ben haha. Anders wordt het wat teveel van het goede denk ik. Sowieso is de stal van Pelagic Records dus een goede om eens rond te snuffelen wanneer ik toe ben aan nog meer nieuwe muziek :)
Ik kan me slechtere ontdekkingstochten bedenken! :)
Heb je The Ocean al weleens live gezien? Da's echt een aanrader, in elk geval. Hele intense shows, met altijd wel goed geluid en fijn publiek.

Psychonaut is live steengoed, zoals Timothy en MetalLimbo ook al zeiden. En Hippotraktor doet er niet voor onder. Die heb ik laatst op Prognosis voor het eerst gezien en daar hebben ze me overtuigd dat ze voor één van de tofste shows van Graspop 2023 gaan zorgen.

Hypno5e is van de vier misschien wel het lastigste om in te komen. Zij maken in hun muziek de meeste uitstapjes. De basis is progressive-post, maar het gaat soms letterlijk van een snoeiharde Gojira-achtige riff, via Explosions in the Sky, naar een minutenlange piano-passage die doet denken aan Einaudi. Hun nummers duren over het algemeen ook erg lang en ze zingen in verschillende talen. Het is van de vier mijn meest recente ontdekking, dus ik ben ook nog niet door hun hele discografie (7 studioalbums) geraakt en ik heb ze ook nog niet live gezien, maar alles wat ik van ze hoor is een schot in de roos. Ze zijn ook meesters in reprise, waarmee ik bedoel dat thema's en zelfs riffs terugkeren in verschillende albums.

Mocht je toch eens een poging willen wagen, om alvast een indruk te krijgen dan is onderstaand nummer wel een aardige start.

 
Laatst bewerkt:

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik kan me slechtere ontdekkingstochten bedenken! :)
Heb je The Ocean al weleens live gezien? Da's echt een aanrader, in elk geval. Hele intense shows, met altijd wel goed geluid en fijn publiek.
Nee, nog nooit, dus ik hou me aanbevolen als ze eens in de buurt zijn!
Hypno5e is van de vier misschien wel het lastigste om in te komen. Zij maken in hun muziek de meeste uitstapjes. De basis is progressive-post, maar het gaat soms letterlijk van een snoeiharde Gojira-achtige riff, via Explosions in the Sky, naar een minutenlange piano-passage die doet denken aan Einaudi. Hun nummers duren over het algemeen ook erg lang en ze zingen in verschillende talen. Het is van de vier mijn meest recente ontdekking, dus ik ben ook nog niet door hun hele discografie (7 studioalbums) geraakt en ik heb ze ook nog niet live gezien, maar alles wat ik van ze hoor is een schot in de roos. Ze zijn ook meesters in reprise, waarmee ik bedoel dat thema's en zelfs riffs terugkeren in verschillende albums.
Hmm, dat doet me aardig denken aan King Gizzard and the Lizard Wizard, maar dan dus in een progressive-post hoek in plaats van hun garage-psychedelic sound. Belooft dus veel goeds. Al blijven de reprises bij King Gizz vaak wel binnen hetzelfde album, maar goed, toch een beetje hetzelfde idee. Ik hou daar wel van. Ga het zeker eens checken, als ik er aan toe ben!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Nee, nog nooit, dus ik hou me aanbevolen als ze eens in de buurt zijn!
Ja, echt doen! Daar krijg je sowieso geen spijt van. Ik heb ze nu vier keer gezien en elke keer meer dan de moeite waard. Fun fact: ik heb ze ontdekt als voorprogramma van Leprous in Leiden. Ik was destijds groot fan van Leprous en al helemaal nadat ze enkele maanden daarvoor de beste show van Prognosis hadden afgeleverd. The Ocean kende ik niet, had wel één of twee liedjes geluisterd voordat ik naar die show ging. Maar eenmaal live bliezen ze me helemaal van mijn sokken. Liefde op het eerste gezicht was het. Leprous daarna was een grote deceptie. Mede ook omdat ze bij die show, in tegenstelling tot de Prognosis-show, voornamelijk nummers van het net uitgebrachte Pitfalls speelden. Maar het lag ook aan hoe goed The Ocean daarvoor was.

Ik ga in elk geval geen show die enigszins in de buurt is meer missen van die gasten. Dus als ze weer komen, zal ik je er zeker op attenderen. :)

Hmm, dat doet me aardig denken aan King Gizzard and the Lizard Wizard, maar dan dus in een progressive-post hoek in plaats van hun garage-psychedelic sound. Belooft dus veel goeds. Al blijven de reprises bij King Gizz vaak wel binnen hetzelfde album, maar goed, toch een beetje hetzelfde idee. Ik hou daar wel van. Ga het zeker eens checken, als ik er aan toe ben!
Dat is best een aardige vergelijking, ja. Al is King Gizz misschien nog wel extremer in hun uitstapjes, met zelfs vier totaal verschillende albums in één jaar. En desondanks zijn die ook wat toegankelijker dan Hypno5e, waar je echt voor moet gaan zitten. Ik hoop dat je ze binnenkort eens een kans geeft en ben dan vanzelfsprekend erg benieuwd naar je bevindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Duiken jullie meteen vol in de gehele discography van een band die je net ontdekt hebt? Of lees ik dat verkeerd

Bij mij duurt dat toch vaak wat langer en in het begin zijn het vooral de singles op repeat in plaats van hele albums integraal.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Duiken jullie meteen vol in de gehele discography van een band die je net ontdekt hebt? Of lees ik dat verkeerd

Bij mij duurt dat toch vaak wat langer en in het begin zijn het vooral de singles op repeat in plaats van hele albums integraal.
Nou niet gelijk. Ik plaats eerst het nummer wat me de band heeft laten ontdekken in mijn playlist. Vervolgens, als ik het echt tof vind, dan zet ik het hele album op waar dat nummer op staat. En als het me dan nog steeds grijpt, zet ik wat andere nummers of een liveshow op. En dan zijn er slechts een aantal bands die me op een dermate manier blijven raken dat ik benieuwd raak naar hun hele catalogus. En dat ontdekken doe ik ook geleidelijk hoor, één album tegelijk. Hypno5e ken ik bijvoorbeeld nu langer dan een jaar, maar ik heb nog niet alles van ze geluisterd.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Nou niet gelijk. Ik plaats eerst het nummer wat me de band heeft laten ontdekken in mijn playlist. Vervolgens, als ik het echt tof vind, dan zet ik het hele album op waar dat nummer op staat. En als het me dan nog steeds grijpt, zet ik wat andere nummers of een liveshow op. En dan zijn er slechts een aantal bands die me op een dermate manier blijven raken dat ik benieuwd raak naar hun hele catalogus. En dat ontdekken doe ik ook geleidelijk hoor, één album tegelijk. Hypno5e ken ik bijvoorbeeld nu langer dan een jaar, maar ik heb nog niet alles van ze geluisterd.

Misschien dat het voor progressive anders is, maar kan je niet beter de singles of nummers met veel streams etc checken als tweede stap? Vooral bij bands met al meerdere albums (voor zover die niet allemaal al bekend zijn)

Heb zelf vaak dat ik toch gauw de helft van een album een stuk minder interessant vind ten opzichte van andere hits/singles van een band
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Misschien dat het voor progressive anders is, maar kan je niet beter de singles of nummers met veel streams etc checken als tweede stap? Vooral bij bands met al meerdere albums (voor zover die niet allemaal al bekend zijn)

Heb zelf vaak dat ik toch gauw de helft van een album een stuk minder interessant vind ten opzichte van andere hits/singles van een band
Doe ik ook weleens ja, ligt ook een beetje aan de band of de omstandigheden. Als ik een band ontdek doordat ze bijvoorbeeld op Graspop staan, dan pak ik setlist.fm erbij en ga ik alle nummers die ze het vaakst live spelen af. Maar de bands die ik het liefst luister, maken vaak conceptalbums. Dus dan word ik vaak nieuwsgierig naar het hele album. Oordopjes in, lyrics erbij en luisteren maar. Dat vind ik het mooiste.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.842
Misschien dat het voor progressive anders is, maar kan je niet beter de singles of nummers met veel streams etc checken als tweede stap? Vooral bij bands met al meerdere albums (voor zover die niet allemaal al bekend zijn)

Heb zelf vaak dat ik toch gauw de helft van een album een stuk minder interessant vind ten opzichte van andere hits/singles van een band
Als ik een band wil leren kennen (die ik nog helemaal niet ken of pas één nummer van heb gehoord ofzo) zet ik ook meestal een singles playlist op, en luister die net zo lang het me boeit of ik zin/tijd heb.
Als het bevalt, doe ik dat meestal nog wel een paar keer.
Zodra ik de singles een beetje ken, en nog steeds geïnteresseerd ben, duik ik in de albums, meestal te beginnen met het album waar de meeste singles die ik goed vind op staan.

Grappig is wel dat ik dan soms nummers op album ontdek, die ik uiteindelijk nog beter vind en vaker ga beluisteren dan de singles die ik al kende.

Maar net zoals @Jamel zijn er maar relatief weinig bands die ik dusdanig goed vind, dat ik de hele discografie van haver tot gort ken, of überhaupt alle albums van beluister (zeker voor bands met een zeer uitgebreide discografie).

Toch kan ik soms zo enthousiast raken van een bepaalde band, dat ik in no-time alle albums erdoorheen jaag, en herbeluister, zeker met een show in het vooruitzicht. 😅
Recent was dat nog het geval met Coheed And Cambria, hoewel de hype nu natuurlijk wat is afgenomen nu de show op GMM niet zal doorgaan...
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Als ik een band wil leren kennen (die ik nog helemaal niet ken of pas één nummer van heb gehoord ofzo) zet ik ook meestal een singles playlist op, en luister die net zo lang het me boeit of ik zin/tijd heb.
Als het bevalt, doe ik dat meestal nog wel een paar keer.
Zodra ik de singles een beetje ken, en nog steeds geïnteresseerd ben, duik ik in de albums, meestal te beginnen met het album waar de meeste singles die ik goed vind op staan.

Grappig is wel dat ik dan soms nummers op album ontdek, die ik uiteindelijk nog beter vind en vaker ga beluisteren dan de singles die ik al kende.

Maar net zoals @Jamel zijn er maar relatief weinig bands die ik dusdanig goed vind, dat ik de hele discografie van haver tot gort ken, of überhaupt alle albums van beluister (zeker voor bands met een zeer uitgebreide discografie).

Toch kan ik soms zo enthousiast raken van een bepaalde band, dat ik in no-time alle albums erdoorheen jaag, en herbeluister, zeker met een show in het vooruitzicht. 😅
Recent was dat nog het geval met Coheed And Cambria, hoewel de hype nu natuurlijk wat is afgenomen nu de show op GMM niet zal doorgaan...

Dat is al logischer. Soms klinkt het echt als “vanochtend ontdekte ik dit nummer, en nu luister ik het zesde album”.

Maar gehele discographies kennen is bij mij ook maar zelden. Vaak lukt het nog wel bij jongere bands, maar bij de oudere bands haal ik het alleen bij Kiss denk ik. Ook wel weer een voordeel dat er zo altijd nog wel iets te ontdekken valt. Van een Judas Priest kan ik nog elk oud album aanzetten en de helft er niet van kennen.

Van Airbourne heb ik een lp uit de boxset met alleen maar bsides en rarities, ook leuk om een keer aan te zetten
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Dat is al logischer. Soms klinkt het echt als “vanochtend ontdekte ik dit nummer, en nu luister ik het zesde album”.
Bij mij ging dat wel ongeveer zo bij My Dying Bride haha, maar dat zijn wel de uitzonderingen op de regel. Daarvoor moet het maar net goed op zijn plek vallen allemaal. En ook daar ben ik na die eerste deep dive toch weer terug gegaan naar een playlistje met nummers die ze veel live spelen, om mij iets gerichter in te luisteren voor Graspop. En zijn er zodoende ook nog zat albums in de discografie over, die ik nog niet van voor tot achter geluisterd heb. Dat kan altijd later nog. Heb voor nu al voldoende moois ontdekt van ze :)
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.786
Bij mij moet ongeacht de band of welk genre metal/rock allereerst de zang klikken. Als dat al niet het geval is dan hoef ik echt niet verder te luisteren. Zoals jullie allemaal Sleep Token bijvoorbeeld oppakken. Gaat mij niet lukken. Na 1 luisterbeurt weet ik het vaak wel. Na 2 of 3 keer luisteren weet ik zeker of ik er wel of niet in kom. Uitzonderingen daargelaten by the way.
Parkway Drive lukte ook niet, maar na de bandintroducties en enthousiaste verhalen over die band toch iets beter gaan luisteren. Lijkt me live een vette show. En toch zou ik niet snel een compleet album op zetten. Maar nou ben ik ook wel een beetje van de ouwe metal en rock. Toch een beetje nostalgie. En leeftijd misschien🤭🤭
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.450
7.022
Bij mij moet ongeacht de band of welk genre metal/rock allereerst de zang klikken. Als dat al niet het geval is dan hoef ik echt niet verder te luisteren. Zoals jullie allemaal Sleep Token bijvoorbeeld oppakken. Gaat mij niet lukken. Na 1 luisterbeurt weet ik het vaak wel. Na 2 of 3 keer luisteren weet ik zeker of ik er wel of niet in kom. Uitzonderingen daargelaten by the way.
Parkway Drive lukte ook niet, maar na de bandintroducties en enthousiaste verhalen over die band toch iets beter gaan luisteren. Lijkt me live een vette show. En toch zou ik niet snel een compleet album op zetten. Maar nou ben ik ook wel een beetje van de ouwe metal en rock. Toch een beetje nostalgie. En leeftijd misschien🤭🤭

Heel herkenbaar, alleen heb ik dat bij Alestorm ook gehad dat het eerste nummer dat ik aanzette totaal niet binnen kwam, en een jaar later zette ik een ander nummer aan en was meteen verkocht. Dus wel goed om meerdere nummers te proberen of een periode later een band nog eens te proberen. Ben benieuwd wat je dan uiteindelijk na Graspop van een Parkway Drive vind
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.786
Heel herkenbaar, alleen heb ik dat bij Alestorm ook gehad dat het eerste nummer dat ik aanzette totaal niet binnen kwam, en een jaar later zette ik een ander nummer aan en was meteen verkocht. Dus wel goed om meerdere nummers te proberen of een periode later een band nog eens te proberen. Ben benieuwd wat je dan uiteindelijk na Graspop van een Parkway Drive vind
Ik ook😆
 

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
122
173
Uit ervaring, bands live of op cd is hemelbreed verschil. Lang geleden kon ik muziek van Dire Straits en Toto ook wel pruimen tot ik ze live in Vorst Nationaal zag, ben letterlijk in slaap gevallen. Aan de andere kant kon ik bvb de muziek van Type 'O Negative, Machine Head & S.O.A.D. maar matig appreciëren, tot ik ze live gezien had, wat een openbaring!!! Denk dat het optreden van System of a Down in de Ziggodome (zaal was nog niet lang open) 1 van de allerbeste optredens was dat ik ooit gezien heb..
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Heel herkenbaar, alleen heb ik dat bij Alestorm ook gehad dat het eerste nummer dat ik aanzette totaal niet binnen kwam, en een jaar later zette ik een ander nummer aan en was meteen verkocht. Dus wel goed om meerdere nummers te proberen of een periode later een band nog eens te proberen. Ben benieuwd wat je dan uiteindelijk na Graspop van een Parkway Drive vind
Ja sommige bands hebben een tijdje nodig om te sudderen voordat je de klik opeens maakt (of helemaal niet, kan natuurlijk ook). Een van mijn recente voorbeelden is Heaven Shall Burn. Al in 2014 op RaR voor het eerst gezien en opzich wel onder de indruk van de brute show maar trok me muzikaal niet. Ook alle jaren later waarbij ze in playlists en festivals passeerden terwijl ik het als metalcore liefhebber best zou moeten waarderen. Pas dit jaar bij het inluisteren Alcatraz valt opeens alles in elkaar en vind ik het opeens echt heel vet klinken. Geen idee wat er veranderd is haha
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik repost mijn eigen bericht even hier, voor de hardrock en metal liefhebbers die wellicht nog niet zo bekend zijn met King Gizzard, en dus niet zo snel dat topic zouden checken. Absolute aanrader als je kennis wilt maken met hun hardere werk:
Liefhebbers voor een 10 minuten durende versie van Gaia op deze mooie zaterdagochtend? Wat een band is het ook. Eindelijk een écht goede opname van deze live versie met de “evil 5/4 jam” in het midden. Opgenomen in Frankrijk aan het begin van de Europese tour dit voorjaar, als ik het me goed herinner:


Ik noemde ze gisteren al even in gesprek met @Jamel over Hypno5e, als je dit nummer hoort zou je zowat kunnen denken dat ze bij datzelfde prachtige Pelagic Records label zouden zitten 😄
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: nikita, Parfex en Jamel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Er is blijkbaar een livestream gaande van Rock Hard festival 2023
Voivod is nu bijna klaar, geen idee of er nog een band na komt of niet

EDIT: Nestor, en Sodom komen vandaag nog langs op de livestream vandaag
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sdg en InsaniTiny

Gebruikers die dit onderwerp bekijken