Hardrock & Metal Chat

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Vanuit het kamp van Zware Metalen wordt er lauwtjes gereageerd... Dat zal wel niks betekenen, want blijft gewoon een recensie van twee nono's (mochten ze dit lezen: als in mensen zoals jij en ik). Maar toch, wel de moeite waard om te delen.

Ben er net wel achterkomen dat de stream van Tinariwen (eerst om 19.00, nu om 20.00) en The Ocean gelijk vallen, dus dat wordt nog een lastige keuze wat eerst te doen.
Dank voor het delen! Ik heb hun stuk met veel plezier gelezen en heb het vermoeden dat ik er behoorlijk vergelijkbaar in ga staan als hen. Wat ze zeggen over de nummers die ik al gehoord heb, kan ik me alvast prima in vinden. Ben nu wel extra nieuwsgierig naar de nummers die zij positief reviewen die ik nog niet heb gehoord.

Ik hoop, in tegenstelling tot hen, nog wel ergens echt dat ene moment te vinden die me overdondert. Want inderdaad, dat is me tot nu toe bij elke plaat (vanaf 2010) van The Ocean wel gelukt en bij de vier nummers tot nu toe, hoewel ze erg goed zijn, nog niet.

En ook fijn om te lezen dat de volgende plaat al bijna af is en weer het oude concept volgt. Want hoewel ik zeker niet tegen een experimenteel uitstapje als Holocene ben, wil denk ik elke fan straks ook graag een opvolger van postmetal bangers als Jurassic, Permian en Mesopelagic. En dan vergeet ik er nog een paar.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik hoop, in tegenstelling tot hen, nog wel ergens echt dat ene moment te vinden die me overdondert. Want inderdaad, dat is me tot nu toe bij elke plaat (vanaf 2010) van The Ocean wel gelukt en bij de vier nummers tot nu toe, hoewel ze erg goed zijn, nog niet.
Nou, dat is gelukt. Unconformities is echt een ongelooflijk goed nummer! En ook Atlantic en Subboreal klinken na de eerste luisterbeurt heel erg sterk.

Fijn! :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Je gaat me echt niet zeggen dat dit tegenvalt @Jamel... Fantastisch album en deze komt binnenkort zeker weten in m'n vinylcollectie! Die riff in Atlantic ook. Poeh. Synths van Voigtmann voegen gigantisch veel toe aan het album. Het was natuurlijk al duidelijk dat het de hoeksteen van Holocene zou vormen, maar het die hoeveelheid is eigenlijk precies goed. Subboreal kwam keihard binnen. Ik denk dat ik Parabiosis nog steeds het beste nummer vind, maar alle andere nummers zijn ook best sterk! Dat Karin Park dan ook nog eens zingt op Unconformities maakt het helemaal af. Dacht er bij de singlerelease van Subatlantic al te merken, maar ze heeft dus ook een eigen nummer gekregen. Volledig ander nummer dan de rest, maar oh zo goed. Heel erg balen dat deze niet op de reguliere vinyl staat, maar alleen op de boxset.

1. Parabiosis
2. Preboreal
3. Unconformities
4. Subboreal
5. Subatlantic
6. Atlantic
7. Boreal
8. Sea of Reeds

In ieder geval: dikke negen. Zure rakkers bij Zware Metalen ;)

P.S.: Zag dat er ideeën waren voor een Pelagic Label Night. Nu al een geweldig plan (En doe Karin Park er dan maar bij.) Drie verschillende sets op Roadburn zou ook wel mogen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Je gaat me echt niet zeggen dat dit tegenvalt @Jamel... Fantastisch album en deze komt binnenkort zeker weten in m'n vinylcollectie! Die riff in Atlantic ook. Poeh. Synths van Voigtmann voegen gigantisch veel toe aan het album. Het was natuurlijk al duidelijk dat het de hoeksteen van Holocene zou vormen, maar het die hoeveelheid is eigenlijk precies goed. Subboreal kwam keihard binnen. Ik denk dat ik Parabiosis nog steeds het beste nummer vind, maar alle andere nummers zijn ook best sterk! Dat Karin Park dan ook nog eens zingt op Unconformities maakt het helemaal af. Dacht er bij de singlerelease van Subatlantic al te merken, maar ze heeft dus ook een eigen nummer gekregen. Volledig ander nummer dan de rest, maar oh zo goed. Heel erg balen dat deze niet op de reguliere vinyl staat, maar alleen op de boxset.

1. Parabiosis
2. Preboreal
3. Unconformities
4. Subboreal
5. Subatlantic
6. Atlantic
7. Boreal
8. Sea of Reeds

In ieder geval: dikke negen. Zure rakkers bij Zware Metalen ;)

P.S.: Zag dat er ideeën waren voor een Pelagic Label Night. Nu al een geweldig plan (En doe Karin Park er dan maar bij.) Drie verschillende sets op Roadburn zou ook wel mogen.
Nee dit viel zeker niet tegen, in tegendeel! Ik ga hem nog even een weekje op repeat zetten voor ik een top-8 samenstel, maar ik ben heel erg blij met de nummers die we nog niet hebben gehoord. Top album, dat sowieso!

En die Pelagic Night zag ik dus ook voorbij komen. Dat zou me toch geweldig zijn! Sowieso kan ik nu al niet wachten tot de volgende The Ocean show. Echt heel benieuwd welke nieuwe nummers ze live gaan doen. Zitten een aantal zeer sterke kandidaten tussen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Nee dit viel zeker niet tegen, in tegendeel! Ik ga hem nog even een weekje op repeat zetten voor ik een top-8 samenstel, maar ik ben heel erg blij met de nummers die we nog niet hebben gehoord. Top album, dat sowieso!

En die Pelagic Night zag ik dus ook voorbij komen. Dat zou me toch geweldig zijn! Sowieso kan ik nu al niet wachten tot de volgende The Ocean show. Echt heel benieuwd welke nieuwe nummers ze live gaan doen. Zitten een aantal zeer sterke kandidaten tussen.
Beste harde plaat die dit jaar is uitgekomen! Op repeat gaat ie bij mij ook wel. Beste nummer zal ook wel om de dag veranderen... Ik kan The Ocean eigenlijk ook niet vaak genoeg zien (net als een GGGOLDDD of een Jo Quail). Maakt niet uit wat ze doen, het overdondert je toch wel. Toch doodzonde dat ze nog in zulke zaaltjes spelen na zoveel jaar.

Unconformities live lijkt me wel top, maar ja, daar heb je Karin toch echt voor nodig, dus zat zal helaas niet vaak gebeuren. Subboreal lijkt me op zich wel een zekerheidje.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Ik ben net een half uurtje binnen bij Gebr de Nobel, vanavond Ne Obliviscaris!

Het was heel rustig bij de merch dus kon gelijk iets kopen! Keuze was moeilijk, maar toch het tourshirt gedaan en een patch. Has geluk, want ik had het laatste tourshirt in maat S 🤣
Veel plezier!
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Ik ben net een half uurtje binnen bij Gebr de Nobel, vanavond Ne Obliviscaris!

Het was heel rustig bij de merch dus kon gelijk iets kopen! Keuze was moeilijk, maar toch het tourshirt gedaan en een patch. Has geluk, want ik had het laatste tourshirt in maat S 🤣
Have fun! De patch was ook in mini formaat? 😜
 

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Ik heb vandaag eens een half uurtje naar Sleep Token geluisterd, maar toch weer snel afgezet.
Ik werd er depressief van 😂

Zaten leuke elementen in maar ik was de hele tijd aan het wachten/zoeken naar "meer".
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Ook even hier posten:

Ne Obliviscaris - gebr de Nobel Leiden

Historisch. Ik heb er geen andere woorden voor. Dit concert is alles geworden wat ik hoopte. Na 2 festivalshows in 2019 eindelijk een volle show en dan ook gelijk 1.45 uur. Dit vloog voorbij. Ongekende muzikaliteit. Een betere combinatie van vreugde en plezier (viool) maar pure emotie van de extreme metal die gespeeld wordt is uniek. Absolute vakmensen op het podium, wat een atmosfeer. Ook gelijk starten met mijn absolute favoriet Intra Venus en daarna het prachtige nieuwe nummer Equus. 20 minuten muziek verder en je weet dat je een concert ziet voor de jaarlijsten. Enorm blij dat ze ook Forget Not speelden. Prachtige muzikale opbouw van bijna 8 minuten met viool om daarna een prachtige emotionele tekst ten gehore brengen over verlies en de dood. Dit concert ga ik niet snel vergeten.

Ook dankzij de fantastische voorprogramma's. Als alleen The Omnific en Persefone gespeeld hadden was het al een succesvolle avond. The Omnific was nieuw voor me met twee bassisten en een drummer. Fantastische muzikanten met een mix van funk, jazz, en djent. Persefone sluit meer aan bij Ne Obliviscaris en een prachtige progmetal show.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Ronnie James Dio - The Memorial Concert op 15 december naar P60. Verkoop 25 mei 17.00.
Ronnie James Dio - The Memorial Concert met meer shows: 5 januari Gigant, 19 Gebouw-T, 20 Grenswerk, 26 de Pul en 27 Bibelot. Tickets zijn al in de verkoop.

Zie bovenstaande quotes voor een Dio memorial concert met verschillende Nederlandse metal artiesten.
Onder andere de zanger van Ayreon / Supersonic Revolution, twee leden van Within Temptation en nog wat mensen.
Ken niet alle podia waar ze staan maar zie in ieder geval Amstelveen, Apeldoorn en Uden staan.

Onderstaand de setlist:
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.202
Zie bovenstaande quotes voor een Dio memorial concert met verschillende Nederlandse metal artiesten.
Onder andere de zanger van Ayreon / Supersonic Revolution, twee leden van Within Temptation en nog wat mensen.
Ken niet alle podia waar ze staan maar zie in ieder geval Amstelveen, Apeldoorn en Uden staan.

Onderstaand de setlist:
Amstelveen, Apeldoorn, Bergen op Zoom, Venlo, Uden en Dordrecht. Waren al eerder aangekondigd voor Eindhoven (7 januari), dus die staat niet in bovenstaande lijst (wel in de Maandelijkse Concertagenda!). Maar aangezien ze ieder jaar veel zalen aan doen, mag je ze waarschijnlijk nog wel in o.a. Zoetermeer en Zwolle verwachten.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Zie bovenstaande quotes voor een Dio memorial concert met verschillende Nederlandse metal artiesten.
Onder andere de zanger van Ayreon / Supersonic Revolution, twee leden van Within Temptation en nog wat mensen.
Ken niet alle podia waar ze staan maar zie in ieder geval Amstelveen, Apeldoorn en Uden staan.

Onderstaand de setlist:
Lekker dat er ook eens wat leuks speelt in Apeldoorn!
 
  • Leuk
Waarderingen: InsaniTiny en Koekdoos

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.151
3.670
Zojuist Psychonaut voor het eerst gezien en zeer onder de indruk. Afwisselend, bezwerend en zeer sterke performance (dat is bij de meeste Belgische bands het geval). Ze moeten niet teveel de Europese Mastodon willen worden, maar verwacht dat ze binnen een paar jaar doorbreken.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Zojuist Psychonaut voor het eerst gezien en zeer onder de indruk. Afwisselend, bezwerend en zeer sterke performance (dat is bij de meeste Belgische bands het geval). Ze moeten niet teveel de Europese Mastodon willen worden, maar verwacht dat ze binnen een paar jaar doorbreken.
Ik hoop het echt! Zowel op plaat als live absoluut één van mijn favoriete bands van dit moment. Heerlijke energie, prachtige composities en geweldige mensen bovendien.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en Mark's Kal

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Zojuist Psychonaut voor het eerst gezien en zeer onder de indruk. Afwisselend, bezwerend en zeer sterke performance (dat is bij de meeste Belgische bands het geval). Ze moeten niet teveel de Europese Mastodon willen worden, maar verwacht dat ze binnen een paar jaar doorbreken.
Ik was er ook gisteren in Heerlen, was inderdaad een heerlijke show!
Psychonaut is een soort 'metal voor gevorderden', niet makkelijk in hokjes te duwen (progressieve post-metal komt het meest in de buurt?).
Het ene moment denk je naar een stoner-/sludge-band (zoals Mastodon idd) te luisteren, het andere moment hoor je Amenra, Opeth, Tool of zelfs Pink Floyd.

Zanger Stefan De Graef heeft een geweldige stem, die makkelijk doet denken aan CHVE van Amenra, maar ook zijn clean vocals zijn indrukwekkend, zoals gisteren bij het nummer Sananda:

 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Ik was er ook gisteren in Heerlen, was inderdaad een heerlijke show!
Psychonaut is een soort 'metal voor gevorderden', niet makkelijk in hokjes te duwen (progressieve post-metal komt het meest in de buurt?).
Het ene moment denk je naar een stoner-/sludge-band (zoals Mastodon idd) te luisteren, het andere moment hoor je Amenra, Opeth, Tool of zelfs Pink Floyd.

Zanger Stefan De Graef heeft een geweldige stem, die makkelijk doet denken aan CHVE van Amenra, maar ook zijn clean vocals zijn indrukwekkend, zoals gisteren bij het nummer Sananda:

Progressive-post is denk ik wel accuraat ja. Al is het inderdaad lastig om die muziek in een hoekje te plaatsen. 'Soortgenoten' zijn Stefan zijn andere band, Hippotraktor, ook te zien op Graspop, het Franse Hypno5e en vanzelfsprekend The Ocean. Dit zijn ook de bands die ik het meeste luister. Alle vier elke dag wel. En ze staan ook alle vier niet geheel toevallig onder contract bij Pelagic Records.

Ik hoop echt dat deze bands door steeds meer mensen ontdekt gaan worden. De muziek bevat dermate veel componenten dat het voor veel metalliefhebbers wel iets aantrekkelijks kan hebben.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken