Graspop Metal Meeting 2023

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Hannibal zegt het eigenlijk al. Op Graspop heeft nog nooit een commerciële rockact als headliner gestaan. Wel oldtimers met hun oorsprong wat ooit als alternatief en metal gezien werd. Bands als Foo Fighters en Muse zijn voor mij van een andere categorie waar meer dan genoeg festivals en plekken voor zijn om hen te laten headlinen.
Kiss? Prima naam hoor, maar commercieel als de neten.
Geldt dat dan niet meer nog voor volbeat?

Het zal aan mij liggen, maar ik vind de grens vrij discutabel.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik heb het dan eerder over aerosmith bijvoorbeeld. Een hysteria hoor ik liever op een metalfestival dan I don’t wanna miss a thing. Maar dat zal aan mij liggen.
Oh, er zijn ook een hoop Muse nummers die ik liever hoor dan het gros van de Graspop headliners, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben wel van mening dat, als ik mijn eigen smaak wat opzij zet, Muse en Graspop gewoon geen passende match is. Plus de setlist staat anno 2023 toch ook vol met nummers die bepaald niet het niveau van een Hysteria of een New Born halen, naar mijn mening 😅

Maar goed, ik hou ook enorm van Aerosmith, dus smaken kunnen verschillen inderdaad!
Kiss? Prima naam hoor, maar commercieel als de neten.
Uiteindelijk zijn veel headliners harstikke commercieel, maar inderdaad, je hebt gelijk, "commerciële rockacts" is een te brede term om af te schrijven. Maar dat punt heb ik al eerder vandaag gemaakt haha, zal niet de kapotte plaat uithangen hier.
 

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
199
434
Muse gaat echt geen 4 dagen achter elkaar spelen, Matt heeft na 2 dagen al moeite met zn stem tegenwoordig. Daarnaast inderdaad zeker geen band voor Graspop, ze hebben uberhaupt nooit op Graspop gestaan ook toch?
Ik ben overigens groot fan van Muse dus ik zou het fantastisch vinden, maar gaat niet gebeuren
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Germany's Hurricane and Southside festivals (same weekend as Graspop) have confirmed that their sole unannounced headliner has cancelled their tour and that they are working on a replacement.
The act was scheduled to play Hurricane on Saturday and Southside on Sunday...

Maybe that would've been our Friday headliner?
Het is meer een Werchter achtig festival , maar het kan een headliner delen.
Avenged of Bring Me denk ik dan aan.

Welke festivals hebben nog een headliner aan te kondigen?

Kan het zijn dat ze kijken naar de verkoop van al aangekondigde grote shows?
Bv wachten tot Iron Maiden bijna uitverkoopt?
Indien Kiss niet verkoopt headliner maken oid?
 

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
96
175
Ik deel deze mening volledig, toch vooral omdat ze een headliner positie zouden innemen. Hetzelfde met iets als de foo fighters.

Niet dat ze een headliner zouden zijn geweest, maar incubus speelt op 21 juni in het koninklijk circus, dus die kunnen we ook al uitsluiten voor graspop.
Ik ben het met jullie oneens, ondanks dat het Graspop Metal Meeting heet zou je veel headliners vaak eerder binnen de rock kunnen categoriseren (GNR, Scorpions, Kiss, Ozzy Osbourne etc).
Toch worden deze bands door het metal publiek geaccepteerd.
Maar voor modernere bands worden er dan opeens weer andere eisen gesteld, die moeten perse zwaarder zijn en echt niet op de radio komen anders dat is het "radio rock".
Hoe zit dat dan met Motley Crue, Def Leppard en Guns 'n' Roses. Die waren toch ook gewoon de commerciële radio rock van de jaren tachtig? Veel commerciëler dan Motley Crue gaat je het niet vinden hoor, die komen echt alleen maar zakken vullen. Dan vind ik oprecht dat Muse nog een stuk meer credibility heeft.
Vanwaar deze dubbele standaard, alleen omdat de hoogtijdagen van deze bands een aantal decennia geleden waren worden ze geaccepteerd, persoonlijk snap ik dat niet helemaal.
Zonde van de headliner spot? Nouja dat vind ik dus als er weer eens Kiss of Motley Crue geboekt wordt, maar ieder zijn eigen natuurlijk.
Ik zou Muse, Foo Fighters of zelfs Prodigy graag een keer een dagje zien headlinen op Graspop. Graspop heeft dit jaar 8 headliners, is 1 moderne toegankelijke band dan toch echt zo'n ramp ?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik ben het met jullie oneens, ondanks dat het Graspop Metal Meeting heet zou je veel headliners vaak eerder binnen de rock kunnen categoriseren (GNR, Scorpions, Kiss, Ozzy Osbourne etc).
Toch worden deze bands door het metal publiek geaccepteerd.
Maar voor modernere bands worden er dan opeens weer andere eisen gesteld, die moeten perse zwaarder zijn en echt niet op de radio komen anders dat is het "radio rock".
Hoe zit dat dan met Motley Crue, Def Leppard en Guns 'n' Roses. Die waren toch ook gewoon de commerciële radio rock van de jaren tachtig? Veel commerciëler dan Motley Crue gaat je het niet vinden hoor, die komen echt alleen maar zakken vullen. Dan vind ik oprecht dat Muse nog een stuk meer credibility heeft.
Vanwaar deze dubbele standaard, alleen omdat de hoogtijdagen van deze bands een aantal decennia geleden waren worden ze geaccepteerd, persoonlijk snap ik dat niet helemaal.
Zonde van de headliner spot? Nouja dat vind ik dus als er weer eens Kiss of Motley Crue geboekt wordt, maar ieder zijn eigen natuurlijk.
Ik zou Muse, Foo Fighters of zelfs Prodigy graag een keer een dagje zien headlinen op Graspop. Graspop heeft dit jaar 8 headliners, is 1 moderne toegankelijke band dan toch echt zo'n ramp ?
Sorry wat, Ozzy geen metal maar eerder rock? Ik zie hem toch als de grondlegger van het hele genre… als dat al geen metal meer is weet ik het ook niet meer.

De commerciële radiorock van de jaren ‘80 ligt in veel gevallen, cultureel en stylistisch gezien, een stuk dichter bij hun metal tijdgenoten dan dat dat nu het geval is. Def Leppard en Iron Maiden staan dichter bij elkaar dan pakweg Foo Fighters en Slipknot. In sound, in fanbase, en bijgevolg in hoe goed het op Graspop past.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Ik ben het met jullie oneens, ondanks dat het Graspop Metal Meeting heet zou je veel headliners vaak eerder binnen de rock kunnen categoriseren (GNR, Scorpions, Kiss, Ozzy Osbourne etc).
Toch worden deze bands door het metal publiek geaccepteerd.
Maar voor modernere bands worden er dan opeens weer andere eisen gesteld, die moeten perse zwaarder zijn en echt niet op de radio komen anders dat is het "radio rock".
Hoe zit dat dan met Motley Crue, Def Leppard en Guns 'n' Roses. Die waren toch ook gewoon de commerciële radio rock van de jaren tachtig? Veel commerciëler dan Motley Crue gaat je het niet vinden hoor, die komen echt alleen maar zakken vullen. Dan vind ik oprecht dat Muse nog een stuk meer credibility heeft.
Vanwaar deze dubbele standaard, alleen omdat de hoogtijdagen van deze bands een aantal decennia geleden waren worden ze geaccepteerd, persoonlijk snap ik dat niet helemaal.
Zonde van de headliner spot? Nouja dat vind ik dus als er weer eens Kiss of Motley Crue geboekt wordt, maar ieder zijn eigen natuurlijk.
Ik zou Muse, Foo Fighters of zelfs Prodigy graag een keer een dagje zien headlinen op Graspop. Graspop heeft dit jaar 8 headliners, is 1 moderne toegankelijke band dan toch echt zo'n ramp ?
Volgens mij gaat het om het subgenre hardrock waar Kiss, Scorpions en GnR onder vallen, maar Foo Fighters en Muse voor de majoriteit van hun discografie niet. Een misschien nog belangrijker onderscheid: deze legacy bands hebben ook grote invloed gehad op alle facetten die metal rijk is. Ook dit jaar staat de affiche bol van artiesten die (in)direct beïnvloed zijn door deze oude garde. Dat maakt dat zij thuishoren op een Graspop Metal Meeting.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Volgens mij gaat het om het subgenre hardrock waar Kiss, Scorpions en GnR onder vallen, maar Foo Fighters en Muse voor de majoriteit van hun discografie niet. Een misschien nog belangrijker onderscheid: deze legacy bands hebben ook grote invloed gehad op alle facetten die metal rijk is. Ook dit jaar staat de affiche bol van artiesten die (in)direct beïnvloed zijn door deze oude garde. Dat maakt dat zij thuishoren op een Graspop Metal Meeting.
Mwa, ik vind dat 'thuishoren' maar allemaal subjectief.
Uiteindelijk bepaalt alleen de organisatie dat.
Op onze beurt bepalen wij dan natuurlijk weer of we dat leuk vinden of niet. 😉
Maar iedere band spreekt wel een bepaald deel van de beoogde doelgroep aan, en kan deze ook doen uitbreiden.
In dat licht zou ik het dus helemaal niet zo vreemd vinden als ze (ooit) bands als Muse, Foo Fighters, Green Day, Nine Inch Nails, The Prodigy zouden boeken.
 

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
96
175
Sorry wat, Ozzy geen metal maar eerder rock? Ik zie hem toch als de grondlegger van het hele genre… als dat al geen metal meer is weet ik het ook niet meer.

De commerciële radiorock van de jaren ‘80 ligt in veel gevallen, cultureel en stylistisch gezien, een stuk dichter bij hun metal tijdgenoten dan dat dat nu het geval is. Def Leppard en Iron Maiden staan dichter bij elkaar dan pakweg Foo Fighters en Slipknot. In sound, in fanbase, en bijgevolg in hoe goed het op Graspop past.
Black Sabbath was de grondlegger van heavy metal, het was zwaar voor die tijd, maar moderne bands die op Sabbath lijken worden vaak als rock / hard rock gecategoriseerd.

Ozzy solo is geen Black Sabbath, zijn muziek is toegankelijker en meer richting de rock.
Denk dat Foo Fighters en Ozzy niet heel ver uit elkaar zitten. Denk dat een aantal nummers van Muse wel zwaarder te noemen zijn.

"cultureel en stylistisch" tja persoonlijk heb ik hier een beetje een hekel aan, je hebt dus geloofwaardigheid omdat je je verkleed als rockster en als je gewoon in spijkerbroek en t shirt op podium staat hoor je er niet bij.
Dit gaat er bij mij niet in. Metal fans pretenderen open minded te zijn, maar tegelijkertijd moet je dan weet aan bepaalde eisen voldoen om er bij te horen.
Ik vind Foo Fighters, Muse en Prodigy op hun eigen manier ontzettend rock & roll en denk dat er best een grote groep metal fans is die die wel kan waarderen. Niet iedereen, maar zo gaat het bij de rest van de headliners ook.
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.464
4.245
Black Sabbath was de grondlegger van heavy metal, het was zwaar voor die tijd, maar moderne bands die op Sabbath lijken worden vaak als rock / hard rock gecategoriseerd.

Ozzy solo is geen Black Sabbath, zijn muziek is toegankelijker en meer richting de rock.
Denk dat Foo Fighters en Ozzy niet heel ver uit elkaar zitten. Denk dat een aantal nummers van Muse wel zwaarder te noemen zijn.

"cultureel en stylistisch" tja persoonlijk heb ik hier een beetje een hekel aan, je hebt dus geloofwaardigheid omdat je je verkleed als rockster en als je gewoon in spijkerbroek en t shirt op podium staat hoor je er niet bij.
Dit gaat er bij mij niet in. Metal fans pretenderen open minded te zijn, maar tegelijkertijd moet je dan weet aan bepaalde eisen voldoen om er bij te horen.
Ik vind Foo Fighters, Muse en Prodigy op hun eigen manier ontzettend rock & roll en denk dat er best een grote groep metal fans is die die wel kan waarderen. Niet iedereen, maar zo gaat het bij de rest van de headliners ook.
Tja groot fan van Pearl Jam en RHCP, maar daarvoor ga ik naar Rock Werchter

Ik zie het wel gebeuren dat deze namen ooit op GMM terechtkomen als RW zo naar de pop is geëvolueerd en GMM breder gaat programmeren
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Dit zijn allemaal wel metalbands
Maar ja voor deze bands ga ik dus ook naar RW, in normale omstandigheden staan die altijd daar namelijk. Hoe spijtig ook...
Inderdaad!

Sowieso is dit een discussie die gevoerd wordt langs dunne subjectieve lijntjes. Ik vind het zelf echt zonde als de Muse'n van deze wereld hun intrede doen bij Graspop. Het aantal grote podia waar onze favoriete metalacts kunnen staan is al niet erg groot en op die manolier groeit er nooit meer een band door.
Een ander, net zo subjectief, argument voor mij is het publiek dat zo'n band meeneemt. Op metalfestivals heerst een hele fijne, open sfeer waar iedereen kan zijn die hij/zij/het wil. Je voelt je er thuis, lastig uit te leggen. Als daar opeens 20000 Muse fans tussen staan die hun ogen uit kijken..

Ik klink zo wel als een echte hokjesdenker merk ik terwijl ik dat juist niet ben haha. Blijkbaar op dit onderwerp wel een beetje..
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken