Graspop Metal Meeting 2023

Headbangertje

Campingartiest
4 nov 2019
83
117
Zelfs moest muse niet op werchter staan en vrij zijn tijdens gmm lijkt het me heel onrealistisch dat die ooit op GMM gaan staan. Past toch totaal niet binnen GMM gebeuren (toch al zeker niet met de headliner positie die een muse vraagt)
Zolang Muse de oude muziek speelt wel, maar de nieuwe muziek is in mijn ogen teveel Pop muziek en past totaal niet op Graspop. Maar dat is mijn bescheiden mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: jasper79

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
479
1.500
Ik kan toch verrassend goed inschatten of ik iets wat vind na 20 seconde zang 😅
Was mijn mindset vroeger ook, maar zo leer je het nooit waarderen. Ik denk dat ons brein gewenning nodig heeft als het gaat om muziek buiten je vertrouwde straatje, zeker als het gaat over grunts/growls/squeels, of de technische aspecten van metal, de snelheid en finesse waarmee gespeeld wordt. Een 'acquired taste' zoals de Engelsen zouden zeggen.
 

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
100
293
Was mijn mindset vroeger ook, maar zo leer je het nooit waarderen. Ik denk dat ons brein gewenning nodig heeft als het gaat om muziek buiten je vertrouwde straatje, zeker als het gaat over grunts/growls/squeels, of de technische aspecten van metal, de snelheid en finesse waarmee gespeeld wordt. Een 'acquired taste' zoals de Engelsen zouden zeggen.
Mooie is dat ik een cd vaak 3x luister en hem dan steeds beter vind worden. Heb een maat die ook altijd meteen zegt dat ie een band niks vindt en dan vaak 1 jaar later terugkomt dat het toch wel vette muziek is 😂 Bij sommige mensen valt het kwartje gewoon wat later
 

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
291
313
Germany's Hurricane and Southside festivals (same weekend as Graspop) have confirmed that their sole unannounced headliner has cancelled their tour and that they are working on a replacement.
The act was scheduled to play Hurricane on Saturday and Southside on Sunday...

Maybe that would've been our Friday headliner?
If this is the case for Graspop, then I suggest to not replace the cancelled headliner, move up Disturbed and give five drink tokens with every ticket as a compensation.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
479
1.500
Mooie is dat ik een cd vaak 3x luister en hem dan steeds beter vind worden. Heb een maat die ook altijd meteen zegt dat ie een band niks vindt en dan vaak 1 jaar later terugkomt dat het toch wel vette muziek is 😂 Bij sommige mensen valt het kwartje gewoon wat later
Heel herkenbaar. Soms spelen invloeden buiten de muziek zelf om een grote rol. Cryptopsy klikte pas echt toen ik de 30 seconden lange, ijzige scream hoorde aan het einde van 'Open Face Surgery'. Ik ben vocals steeds meer als instrument gaan zien en op die manier gaan waarderen.
(off topic, maar gewoon te goed om ongedeeld te laten)
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
Mooie is dat ik een cd vaak 3x luister en hem dan steeds beter vind worden. Heb een maat die ook altijd meteen zegt dat ie een band niks vindt en dan vaak 1 jaar later terugkomt dat het toch wel vette muziek is 😂 Bij sommige mensen valt het kwartje gewoon wat later
Eens, eerste keer dan ik Gojira hoorde (Stranded) vond ik t niks. Nu ben ik nog altijd geen fan van Stranded, maar het kwartje is inmiddels ruimschoots gevallen 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: duck

RubenJS

Support act
18 feb 2023
793
2.230
If this is the case for Graspop, then I suggest to not replace the cancelled headliner, move up Disturbed and give five drink tokens with every ticket as a compensation.
What about saving the money, to finally book Metallica next year? ;)
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
441
233
Ah we zijn weer bij Muse aangekomen in de discussie. Wat mij betreft kan en mag deze band nooit een headliner zijn op Graspop. Staat veel te ver af van metalmuziek en metalpubliek. Beetje verbreden kan maar niet naar commerciële rockmuziek op de hoogste posities.
Ik deel deze mening volledig, toch vooral omdat ze een headliner positie zouden innemen. Hetzelfde met iets als de foo fighters.

Niet dat ze een headliner zouden zijn geweest, maar incubus speelt op 21 juni in het koninklijk circus, dus die kunnen we ook al uitsluiten voor graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.209
Ah weer een festival en een band die ruzie maken met elkaar.
Is een beetje moelijk oordelen als je maar 1 kant van het verhaal krijgt, maar als het verhaal hierboven klopt is dit wel een naaistreek van de band.
Ik denk niet dat Bloodywood op Graspop gecanceld zal worden, als het verhaal van Into The Grave klopt en ze net zijn aangekondigd ergens anders.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.452
7.027
Was mijn mindset vroeger ook, maar zo leer je het nooit waarderen. Ik denk dat ons brein gewenning nodig heeft als het gaat om muziek buiten je vertrouwde straatje, zeker als het gaat over grunts/growls/squeels, of de technische aspecten van metal, de snelheid en finesse waarmee gespeeld wordt. Een 'acquired taste' zoals de Engelsen zouden zeggen.

Maarja, er zijn ook genoeg jonge bands geweest al die meteen raak waren. Liever dat dan een slijtageslag om iets leuk te gaan vinden.

Dan liever op een natuurlijke manier zoals bij Sabaton, toevallig ontdekt omdat ze tussen Def Leppard en Kiss in stonden.

Ik ga me als lichtgewicht ook niet meermaals in elkaar laten beuken, zodat ik de pijn op termijn ga waarderen
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Bloodywood ga ik morgen zien in Brussel maar is idd wel een rotstreek van die band als het verhaal van Into The Grave klopt.


Hoe dan ook: ik heb de voorbije dagen wat Porcupine Tree zitten luisteren na al die discussies hier over die band en ik moet eerlijk bekennen: het is niet mijn genre muziek maar deze band ... weet mij zeer hard te boeien. Meer nog, ik begin er fan van te worden. Zoinzo heb ik het wel voor Dream Theater en voor bands die lange epische songs maken dus misschien dat die combinatie helpt. Als de band naar Graspop effectief komt, zal ik zeker proberen te gaan kijken.


Ik lees hier over dat Graspop geen gewaagde keuzes durft te maken voor headliners. Dat spreek ik ten stelligsten tegen. De voorbeelden van Avenged Sevenfold en Volbeat en dergelijke zijn al aangehaald. Maar laten we bv vooral ook niet een band als A Perfect Circle vergeten. Muzikaal gezien vind ik dat een nog veel gewaagdere keuze dan Porcupine Tree, A Perfect Circle is veel harder muziek nog waar de luisteraar "in moet geraken" dan Porcupine Tree vind ik persoonlijk. Ik heb die band al tig keer gedraaid en ken nog geen enkel stuk van buiten. Tegenover PT ken ik van hun nummer Anesthetize al verschillende stukken wat van buiten. Natuurlijk er is de legacy van James Maynard Keenan maar ik kijk nu zodus vooral naar het muzikale.


Onlangs zag ik ook een affiche van Bang Your Head, een maand na Graspop in Duitsland. Headliner Helloween met daar onder Saxon met een speciale anniversary show en de waarschijnlijk (zo staat het letterlijk op de affiche. "Probably the only German show in 2023 )enige show voor Duitsland. Ik weet dat velen Helloween niet als headliner zien op Graspop maar zou Saxon met zo een speciale show iets voor Graspop evt kunnen zijn? Hun legacy op Graspop is misschien nog wat groter daar dan die van Helloween want Saxon speelde er geloof ik vaker? En indien niet, evt Helloween of Saxon dan als sub en daarboven Amon Amarth of Disturbed ofzo? Ik zit ook maar wat na te denken eh.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Dit zijn niet de zondagen die je noemt denk ik? ik had het over zondag afsluiters:
2014 meshugga vs black sabbath ms
2015 Cradle of Filth vs Faith no more ms
2016 Behemoth vs Twisted sister ms
2017 Primus vs Scorpions ms ( die is idd beide niet heavy)
2018 Meshugga vs A perfect circle ms
2019 Carcass vs Kiss ms
2022 Dimmu borgir vs Deftones.

Dus volgens mij zeg ik niets geks als ik zeg dat PT daar zeker niet tussen past.
Ik had gemist dat je het specifiek over de zondagen had, maar ik geloof niet dat dat echt zoveel uit maakt.
Ik zie in ieder geval het verband niet echt, denk dat dat eerder toeval is.

Je had het ook specifiek over counters voor classic rock, maar dat kun je FNM, APC en Deftones toch niet echt noemen (je zult vast wel 'rustigere' bands bedoeld hebben).

Toch nog even wat pedante correcties om de vergelijkingen consequent en kloppend te maken 😉 :
  • Meshuggah viel in 2014 niet samen met Black Sabbath (die met niemand clashten), maar met Rob Zombie;
  • idem voor COF (clash met Scorpions) en FNM (geen clash) in 2014;
  • Meshuggah overlapte meer met Ozzy dan met APC in 2018.
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
441
233
Bloodywood ga ik morgen zien in Brussel maar is idd wel een rotstreek van die band als het verhaal van Into The Grave klopt.


Hoe dan ook: ik heb de voorbije dagen wat Porcupine Tree zitten luisteren na al die discussies hier over die band en ik moet eerlijk bekennen: het is niet mijn genre muziek maar deze band ... weet mij zeer hard te boeien. Meer nog, ik begin er fan van te worden. Zoinzo heb ik het wel voor Dream Theater en voor bands die lange epische songs maken dus misschien dat die combinatie helpt. Als de band naar Graspop effectief komt, zal ik zeker proberen te gaan kijken.


Ik lees hier over dat Graspop geen gewaagde keuzes durft te maken voor headliners. Dat spreek ik ten stelligsten tegen. De voorbeelden van Avenged Sevenfold en Volbeat en dergelijke zijn al aangehaald. Maar laten we bv vooral ook niet een band als A Perfect Circle vergeten. Muzikaal gezien vind ik dat een nog veel gewaagdere keuze dan Porcupine Tree, A Perfect Circle is veel harder muziek nog waar de luisteraar "in moet geraken" dan Porcupine Tree vind ik persoonlijk. Ik heb die band al tig keer gedraaid en ken nog geen enkel stuk van buiten. Tegenover PT ken ik van hun nummer Anesthetize al verschillende stukken wat van buiten. Natuurlijk er is de legacy van James Maynard Keenan maar ik kijk nu zodus vooral naar het muzikale.


Onlangs zag ik ook een affiche van Bang Your Head, een maand na Graspop in Duitsland. Headliner Helloween met daar onder Saxon met een speciale anniversary show en de waarschijnlijk (zo staat het letterlijk op de affiche. "Probably the only German show in 2023 )enige show voor Duitsland. Ik weet dat velen Helloween niet als headliner zien op Graspop maar zou Saxon met zo een speciale show iets voor Graspop evt kunnen zijn? Hun legacy op Graspop is misschien nog wat groter daar dan die van Helloween want Saxon speelde er geloof ik vaker? En indien niet, evt Helloween of Saxon dan als sub en daarboven Amon Amarth of Disturbed ofzo? Ik zit ook maar wat na te denken eh.
Saxon stond vorig jaar rond 8 uur op de mainstage, net voor FFDP, en heeft er inderdaad al vaak gestaan. Dus als we gaan voor bands op herhaling is het even realistisch als FFDP neem ik aan...
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Gebruikers die dit onderwerp bekijken