Inderdaad!
Sowieso is dit een discussie die gevoerd wordt langs dunne subjectieve lijntjes. Ik vind het zelf echt zonde als de Muse'n van deze wereld hun intrede doen bij Graspop. Het aantal grote podia waar onze favoriete metalacts kunnen staan is al niet erg groot en op die manolier groeit er nooit meer een band door.
Een ander, net zo subjectief, argument voor mij is het publiek dat zo'n band meeneemt. Op metalfestivals heerst een hele fijne, open sfeer waar iedereen kan zijn die hij/zij/het wil. Je voelt je er thuis, lastig uit te leggen. Als daar opeens 20000 Muse fans tussen staan die hun ogen uit kijken..
Ik klink zo wel als een echte hokjesdenker merk ik terwijl ik dat juist niet ben haha. Blijkbaar op dit onderwerp wel een beetje..
Voor alle duidelijkheid:
Ik reageerde vooral op de stelling of een band 'thuis hoort' op GMM, wat uiteraard heel subjectief is.
Dat wil niet zeggen dat zomaar iedere willekeurige band er klakkeloos thuis hoort, er is natuurlijk een zekere grens. Alleen is die grens niet strak gedefinieerd, maar beslaat deze een grijs gebied.
De discussie hier lijkt er vooral over te gaan hoe groot dat grijze gebied is (of in hoeverre de cirkels in het Venn-diagram van metal- en mainstream-festivals elkaar overlappen).
Het is zeker leuk om tientallen namen te roepen, en eindeloos te welles-nietessen welke wel en welke niet in dat grijze gebied vallen, maar daar zullen wij het hier natuurlijk nooit unaniem over eens worden.
Ik weet dat het een dooddoener is, maar uiteindelijk kan toch alleen de organisatie van een festival daarover gaan.
De ticketverkoop en andere evaluaties zullen dan verder bepalen of een zekere keuze succesvol blijkt of niet, en mede de verdere richting van een festival bepalen.
Een hele andere discussie is of bepaalde bands ooit daadwerkelijk op GMM zullen staan.
Bands als Porcupine Tree, Muse, en alles wat genoemd is, kunnen best op metal-festivals staan, al dan niet als headliner, wat ook vaak genoeg gebeurt (op festivals die breder programmeren), maar dat wil nog niet zeggen dat GMM dat ook zal doen.
Enerzijds lijkt GMM vaak wel het 'braafste jongetje van de klas', en zijn ze redelijk conservatief qua boekingen.
Anderzijds heeft het natuurlijk ook te maken met het bestaan en de concurrentie van Werchter, waar andere festivals geen/minder last van hebben. Zonder Werchter zou GMM tegenwoordig wellicht een programma hebben dat meer zou lijken op festivals als RaR/RiP of Nova Rock (incl. bands als Muse).
Voor veel metalheads is de concurrentie van Werchter dus naast een vloek tevens een zegen.