Graspop Metal Meeting 2023

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Blijft wel een dubbel verhaal. Niet weer dezelfde oude headliners, maar als er dan moderne worden voorgesteld, dan is 't ook niet ideaal omdat het dan niet zal uitverkopen, zelfs niet als je er zo 3 naast elkaar zet.

Groepen als Parkway Drive, BMTH, Disturbed, Sabaton en co, die zitten tegen hun plafond en gaan echt niet meer groter worden. Die kunnen met extra jaren hooguit een extra lading nostalgie vinden, maar dan zitten ze hooguit op Slayer of Priest-niveau. Ook binnen 15 jaar gaat men daarvan zeggen "tja, daar moet toch nog iets groot naast staan."

Groepen die Rammstein, SOAD, Slipknot omvang halen, heb je nu eenmaal zelden en bij de huidige generatie zit er weinig met dat potentieel. Bij Ghost zou je kunnen stellen dat die nog steeds aan het klimmen zijn, maar dat is één van de enigen en ook dan is 't moeilijk te voorspellen waar het eindigt.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.774
7.603
Blijft wel een dubbel verhaal. Niet weer dezelfde oude headliners, maar als er dan moderne worden voorgesteld, dan is 't ook niet ideaal omdat het dan niet zal uitverkopen, zelfs niet als je er zo 3 naast elkaar zet.

Groepen als Parkway Drive, BMTH, Disturbed, Sabaton en co, die zitten tegen hun plafond en gaan echt niet meer groter worden. Die kunnen met extra jaren hooguit een extra lading nostalgie vinden, maar dan zitten ze hooguit op Slayer of Priest-niveau. Ook binnen 15 jaar gaat men daarvan zeggen "tja, daar moet toch nog iets groot naast staan."

Groepen die Rammstein, SOAD, Slipknot omvang halen, heb je nu eenmaal zelden en bij de huidige generatie zit er weinig met dat potentieel. Bij Ghost zou je kunnen stellen dat die nog steeds aan het klimmen zijn, maar dat is één van de enigen en ook dan is 't moeilijk te voorspellen waar het eindigt.

Nou verandert het wel dat over 15 jaar veel van die namen van omvang niet meer actief zullen zijn. Iron Maiden met Bruce van 79 lijkt me niet meer actief. En dan is dat nog een van de jongere oudjes. Kiss of Scorpions van 85 of een Alice Cooper (geen headliner, weet ik) van 90 zullen niet meer actief zijn lijkt me. Ozzy van 90 zie ik dan nog wel gebeuren, maar dat is een ander verhaal.
 

Cisseman

Randprogramma
22 jun 2022
142
151
Is dat polsen nog gelukt?
Nee nog niet, meeting is niet doorgegaan omdat er te weinig mensen konden wegens te druk met andere zaken. Morgen nog eens naar kantoor, is al 3 weken geleden bij mij bvb. Later op de week gaat de meeting wel door.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Blijft wel een dubbel verhaal. Niet weer dezelfde oude headliners, maar als er dan moderne worden voorgesteld, dan is 't ook niet ideaal omdat het dan niet zal uitverkopen, zelfs niet als je er zo 3 naast elkaar zet.

Groepen als Parkway Drive, BMTH, Disturbed, Sabaton en co, die zitten tegen hun plafond en gaan echt niet meer groter worden. Die kunnen met extra jaren hooguit een extra lading nostalgie vinden, maar dan zitten ze hooguit op Slayer of Priest-niveau. Ook binnen 15 jaar gaat men daarvan zeggen "tja, daar moet toch nog iets groot naast staan."

Groepen die Rammstein, SOAD, Slipknot omvang halen, heb je nu eenmaal zelden en bij de huidige generatie zit er weinig met dat potentieel. Bij Ghost zou je kunnen stellen dat die nog steeds aan het klimmen zijn, maar dat is één van de enigen en ook dan is 't moeilijk te voorspellen waar het eindigt.
Slipknot hoort ook niet in het rijtje van system of adown en rammstein
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Bij Rammstein dacht men ook dat ze de piek bereikt hadden tot ze van livenation weg gingen en hun volgens livenation veel te ambitieus plan ondernomen om een stadium band te worden en zie nu.

Ik denk dat er nog veel mogelijk is met Ghost, Parkway drive , gojira. Wel in die volgorde.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.263
7.578
Slipknot hoort ook niet in het rijtje van system of adown en rammstein
SOAD hoort ook niet in dat rijtje dan. Ben grote soad fan, maar qua grotte zijn ze absoluut niet te vergelijken met Rammstein. Rammstein verkoopt met gemak 2x zoveel tickets als Soad en Slipknot samen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.186
4.339
Oke, vind prijzen van bands altijd een interessant topic. Jammer dat er zo weinig informatie over beschikbaar is.
zou zelf niet denken dat kiss duurder is dan slipknot, maar geen idee.

als ze metallica zouden boeken zouden ze inderdaad wel ergens dat budget vandaan moeten halen, duurdere tickets of een zwakkere rest van de line up zou ik niet uitsluiten. De donderdag later laten beginnen zoals in 2018 zal ook een mogelijkheid zijn. Die dagtickets verkopen toch wel uit, wat je er ook van maakt. zou wel logischer zijn om een zwakker programma op donderdag te zetten, dan dat je de vrijdag niet uitverkoopt door een zwak programma daar.

verder hoeft een grote vrijdagsheadliner voor mij ook niet, paar kleinere coheadliners lijkt me beter. zal de ticketprijs ook wat drukken.
Al die pyro van Kiss is ook niet gratis.
 
  • On fire
Waarderingen: Koekdoos

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
484
1.534
Groepen als Parkway Drive, BMTH, Disturbed, Sabaton en co, die zitten tegen hun plafond en gaan echt niet meer groter worden. Die kunnen met extra jaren hooguit een extra lading nostalgie vinden, maar dan zitten ze hooguit op Slayer of Priest-niveau. Ook binnen 15 jaar gaat men daarvan zeggen "tja, daar moet toch nog iets groot naast staan."
Ik zeg niet dat je geen gelijk zou kunnen hebben over 15 jaar, maar ik denk dat artiesten altijd nog door zouden kunnen groeien wanneer zij goede nummers en albums uitbrengen voor een groot publiek. Zolang volgende generaties rock/metal blijven luisteren, kunnen die fanbases zich uitbreiden.
Sabaton vind ik trouwens al een uitzondering in dat rijtje als je ziet hoe ongelooflijk veel fans die band heeft in NL/BE. (Pas op er volgt een stukje anekdotisch bewijsvoering) Ik ken veel mensen die geen metal luisteren, maar wel een dag naar Graspop/apart concert zouden meegaan voor Sabaton, want dat is de enige metalband die zij wel goed vinden. Zowel '19 als '22 Graspop heb ik veel Sabaton shirts (en dus fans) gezien op de dagen dat Sabaton er stond, met name '19 indrukwekkend omdat zij geen headliner waren die dag. Ik durf wel te wedden dat die band over 15 jaar een dag kan dragen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.433
6.799
Ik zeg niet dat je geen gelijk zou kunnen hebben over 15 jaar, maar ik denk dat artiesten altijd nog door zouden kunnen groeien wanneer zij goede nummers en albums uitbrengen voor een groot publiek. Zolang volgende generaties rock/metal blijven luisteren, kunnen die fanbases zich uitbreiden.
Sabaton vind ik trouwens al een uitzondering in dat rijtje als je ziet hoe ongelooflijk veel fans die band heeft in NL/BE. (Pas op er volgt een stukje anekdotisch bewijsvoering) Ik ken veel mensen die geen metal luisteren, maar wel een dag naar Graspop/apart concert zouden meegaan voor Sabaton, want dat is de enige metalband die zij wel goed vinden. Zowel '19 als '22 Graspop heb ik veel Sabaton shirts (en dus fans) gezien op de dagen dat Sabaton er stond, met name '19 indrukwekkend omdat zij geen headliner waren die dag. Ik durf wel te wedden dat die band over 15 jaar een dag kan dragen.
Onbegrijpelijk, eigenlijk...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.186
4.339
Blijft wel een dubbel verhaal. Niet weer dezelfde oude headliners, maar als er dan moderne worden voorgesteld, dan is 't ook niet ideaal omdat het dan niet zal uitverkopen, zelfs niet als je er zo 3 naast elkaar zet.

Groepen als Parkway Drive, BMTH, Disturbed, Sabaton en co, die zitten tegen hun plafond en gaan echt niet meer groter worden. Die kunnen met extra jaren hooguit een extra lading nostalgie vinden, maar dan zitten ze hooguit op Slayer of Priest-niveau. Ook binnen 15 jaar gaat men daarvan zeggen "tja, daar moet toch nog iets groot naast staan."

Groepen die Rammstein, SOAD, Slipknot omvang halen, heb je nu eenmaal zelden en bij de huidige generatie zit er weinig met dat potentieel. Bij Ghost zou je kunnen stellen dat die nog steeds aan het klimmen zijn, maar dat is één van de enigen en ook dan is 't moeilijk te voorspellen waar het eindigt.
Het punt is over 5 jaar is die keus er niet meer.
Ozzy ligt dan onder de zoden. De generatie Metallica, Maiden, Slayer zijn dan met pensioen en zullen misschien afentoe nog eens optreden. Veel bands uit de jaren negentig schuiven ook al aardig naar de pensioenleeftijd.

Laat staan over 15 jaar. Welke namen zie jij dan die groter zijn dan Parkway drive, Sabaton etc?
 
Laatst bewerkt:

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.263
7.578
Al die pyro van Kiss is ook niet gratis.
Uiteraard, maar pyro wordt voor mijn gevoel ook steeds minder speciaal op een festival, aangezien bijna iedere band het mee neemt. zeker de bands die 's avonds op de mainstage spelen. Meest recente tours van Sabaton en Parkway Drive bijvoorbeeld zijn qua pyro best wel insane, doen niet onder aan Kiss of andere headliners. grote bands investeren steeds meer in showelementen, dat het ook steeds moeilijker wordt voor ze om zich te onderscheiden van elkaar. Al zit Rammstein natuurlijk nog steeds wel op een ander niveau dan de rest op dat gebied, maar dat is altijd al zo geweest.
Onbegrijpelijk, eigenlijk...
Vind het helemaal niet onbegrijpelijk eerlijk gezegd, het is erg toegankelijke metal en het meezing gehalte is hoog. Daarnaast vond ik de show van sabaton, als je puur naar showelementen kijkt, de beste show van het weekend hebben na iron maiden. en dan heb ik het dus niet over de muziek maar de rest van de show. Veel mensen gehoord die sabaton de meest indrukwekkende headliner vonden van het weekend. Ik vind de muziek op album zelf ook niet zo spannend, maar het is een uitstekende live band en een volwaardige headliner in mijn mening.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.433
6.799
Vind het helemaal niet onbegrijpelijk eerlijk gezegd, het is erg toegankelijke metal en het meezing gehalte is hoog. Daarnaast vond ik de show van sabaton, als je puur naar showelementen kijkt, de beste show van het weekend hebben na iron maiden. en dan heb ik het dus niet over de muziek maar de rest van de show. Veel mensen gehoord die sabaton de meest indrukwekkende headliner vonden van het weekend. Ik vind de muziek op album zelf ook niet zo spannend, maar het is een uitstekende live band en een volwaardige headliner in mijn mening.
Beetje de kip of het ei verhaal, in dezen. Kan er zeker inkomen dat hun show inmiddels spectaculair genoeg is om een hoge spot te rechtvaardigen. Alleen om daar te komen, zul je eerst dermate veel bekendheid moeten vergaren om tickets te verkopen en geld aan festivals te kunnen vragen waarmee je die productie structureel kunt betalen. En die klim naar de top begrijp ik dus niet zo goed. Het is een, naar mijn bescheiden mening, dertien-in-een-dozijn Powermetal band. Niet slecht, maar los van de showelementen niet onderscheidend. Ik vind de zanger niets, sinds ik in mijn hoofd heb gehaald dat zijn rauwere stem sprekend op die van Samson van Samson en Gert lijkt. En de composities zijn redelijk vlak en veelal volgens hetzelfde idee.

Wil er geen Sabaton-bashfest van maken, want nogmaals ik zie in huidige staat de 'appeal' wel. En ik heb respect voor hun vermogen om een uitstekende show neer te zetten. En bovendien zijn ze volgens mij altijd op tour en hebben ze zelfs meerdere malen organisatoren uit de brand geholpen door last minute in te vallen. Allemaal tof en wat mij betreft blijven ze de komende jaren de metalfestivals aanvoeren. Ik snap dus alleen niet hoe ze hier gekomen zijn.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
114
229
Alleen jammer dat geneen van die 3 vrijdag bands een deftige headliner waardige productie meeneemt, dat gaat gewoon 3 keer een band met een backdrop zijn, ik zou dan eigenlijk nog liever bmth hier bovenaan zien gewoon omdat je naar een afgewerkte show zal kijken
Ik gok dat je Ghost al lange tijd niet gezien hebt. Ze zijn inmiddels een volwaardige headliner met veel vuurwerk, kostuums lichtshow etc. Niet voor niks dat ze headliner waren op Hellfest en optraden in Rotterdam ahoy.
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.650
11.446
Ik gok dat je Ghost al lange tijd niet gezien hebt. Ze zijn inmiddels een volwaardige headliner met veel vuurwerk, kostuums lichtshow etc. Niet voor niks dat ze headliner waren op Hellfest en optraden in Rotterdam ahoy.
Prima... Maar die stonden in dat schema op de donderdag, dus heeft er niks mee te maken voor nu ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Ik gok dat je Ghost al lange tijd niet gezien hebt. Ze zijn inmiddels een volwaardige headliner met veel vuurwerk, kostuums lichtshow etc. Niet voor niks dat ze headliner waren op Hellfest en optraden in Rotterdam ahoy.
Ik had het over evanescence, pantera en disturbed
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Slipknot hoort ook niet in het rijtje van system of adown en rammstein
Ik zeg niet dat die exact even groot zijn, wel dat die groot genoeg zijn om een dag op Graspop op eigen reputatie uitverkocht te krijgen. Dat de ene dat sneller doet dan de andere, maakt me dan niet uit.

Sabaton vind ik trouwens al een uitzondering in dat rijtje als je ziet hoe ongelooflijk veel fans die band heeft in NL/BE. .... Ik durf wel te wedden dat die band over 15 jaar een dag kan dragen.
Over Sabaton heb ik getwijfeld of ik ze er wel tussen zou zetten en waarschijnlijk heb je wel gelijk.

Wat je wil, zijn bands die ook bij Jan Modaal (die geen metalliefhebber is) een belletje doet rinkelen als ze de naam horen. Dat zijn Rammstein, Slipknot en dan mogelijk ook Ghost en Sabaton. En dus ook Kiss, Scorpions, Maiden, GnR, Metallica, Ozzy/Sabbath, etc.... Als je tegen die personen begint over Parkway Drive of Gojira, krijg je enkel een lege blik terug. Die gaan nooit dagjesmensen lokken en die heb je wel nodig om zorgeloos je wei vol te krijgen. Misschien niet nodig op Hellfest of van die festivals die op automatische piloot altijd wel uitverkopen, maar op Graspop dus wel.

Misschien heeft Electric Callboy die potentie als ze nóg wat hitgevoeliger worden en eens een echte hit scoren, al vermoed ik dat die een minder lange houdbaarheidsdatum gaan hebben.
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
149
311
Uiteraard, maar pyro wordt voor mijn gevoel ook steeds minder speciaal op een festival, aangezien bijna iedere band het mee neemt. zeker de bands die 's avonds op de mainstage spelen. Meest recente tours van Sabaton en Parkway Drive bijvoorbeeld zijn qua pyro best wel insane, doen niet onder aan Kiss of andere headliners. grote bands investeren steeds meer in showelementen, dat het ook steeds moeilijker wordt voor ze om zich te onderscheiden van elkaar. Al zit Rammstein natuurlijk nog steeds wel op een ander niveau dan de rest op dat gebied, maar dat is altijd al zo geweest.

Vind het helemaal niet onbegrijpelijk eerlijk gezegd, het is erg toegankelijke metal en het meezing gehalte is hoog. Daarnaast vond ik de show van sabaton, als je puur naar showelementen kijkt, de beste show van het weekend hebben na iron maiden. en dan heb ik het dus niet over de muziek maar de rest van de show. Veel mensen gehoord die sabaton de meest indrukwekkende headliner vonden van het weekend. Ik vind de muziek op album zelf ook niet zo spannend, maar het is een uitstekende live band en een volwaardige headliner in mijn mening.

Ik ben absoluut geen Sabatonfan, maar ze stonden er, ze speelden vol overtuiging en overgave, en ze waren gewoon absoluut hun headliner status waard.

Veel mensen op dit forum lijken fan van Powerwolf. Dat snap ik voor de meter niet. Heb nu twee passages op GMM meegemaakt en tot mijn verbazing klimt de band op de affiche. Maar goed, ook daar denk ik dan: tis nie omdat ik het nie hoor ... Alleen zal ik die band wél skippen, als ze ooit godbetert headliner worden.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
Ik ben absoluut geen Sabatonfan, maar ze stonden er, ze speelden vol overtuiging en overgave, en ze waren gewoon absoluut hun headliner status waard.

Veel mensen op dit forum lijken fan van Powerwolf. Dat snap ik voor de meter niet. Heb nu twee passages op GMM meegemaakt en tot mijn verbazing klimt de band op de affiche. Maar goed, ook daar denk ik dan: tis nie omdat ik het nie hoor ... Alleen zal ik die band wél skippen, als ze ooit godbetert headliner worden.
Powerwolf zit toch ook wel aan hun plafond. Ben er wel fan van, maar headliner zie ik er toch niet in.

Ben zelf ook wel pro-volbeat, maar hun shows missen ergens toch ook dat tikkeltje “spice” om mij ervan te overtuigen dat ze een échte headliner zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken