btw, is al bekend gemaakt dat het wel 4 juni 2016 gehouden zal worden? Dan zitten ze weer midden in Rock am Ring / Rock im Park. Zal dan wel een headliner van Rar/Rip in zitten??
De grote concurrent van FortaRock is niet RaR/RiP maar Sweden Rock; een groot festival met grote namen in het genre. Men kreeg veel bands niet die daar stonden (waaronder Judas Priest en 5FDP). Dat festival vindt in 2016 plaats van 8 tot en met 11 juni dus daar heeft men volgend jaar geen last van.
Wat betreft namen denk ik inderdaad dat een headliner van RaR ook op FortaRock zal staan. Iron Maiden is voor de hand liggend maar ook Metallica houd ik voor mogelijk.
System Of A Down misschien? Verkocht de Ziggo vrij eenvoudig uit. Black Sabbath deed dat volgens mij niet of net op het nippertje.
Van Halen is ook een grote maar lijkt Europa een beetje te mijden, of zijn er ontwikkelingen? De toppers in metal land die zorgen voor zo'n 30.000 plus toeschouwers zijn dun bezaaid.
De bands die je noemt zijn zeker een optie. Disturbed gaat op tour en lijkt voor de hand liggend. Komt ook genoeg volk op af. Ook Bullet For My Valentine zie ik als optie.
Ghost denk ik niet. Hebben er reeds twee maal gestaan de afgelopen jaren. Hetzelfde geldt voor Trivium en Slayer en ook Anthrax. Al doet Slayer het altijd goed bij het publiek. Gojira (waar de Forta baas zo'n beetje fan van is) had ik wel verwacht.
Nu er een clubshow in Doornroosje is aangekondigd vind ik de kans weer kleiner. Geldt ook voor Black Label Society die er ook binnenkort staan.
FortaRock mag vol aan de bak na de 'stress' van dit jaar. Ik verwacht een jaar met (wederom) de verschillende metal stijlen die aan bod komen waarbij men van de 18 bands kan rekenen op een hoofdpodium
van 6 (toegankelijke) mainstream bands zoals inderdaad Disturbed, Volbeat, Bullet For My Valentine, Megadeth. Bring Me The Horizon lijkt me meer iets voor een festival als Jera On Air.
De overige twee podia kunnen alle kanten uit. Er staat altijd een mix van thrash, black, death, groove, metal core etc.
Ik verwacht zeker namen uit het rijtje met bands met recent nieuwe albums zoals als Children of Bodom, Amorphis, Nile, Cradle Of Filth, Powerwolf, Symphony X, Soilwork, Kadavar, Black Trip.
Ook bands die gaan releasen in 2016 maken een goeie kans: Bv Meshuggah, Morbid Angel, Killswitch Engage oa.
Na een periode SlipKnot verwacht ik ook dat Taylor weer aan de slag gaat met Stone Sour.
Rammstein on tour zie ik voorlopig inderdaad niet gebeuren. Over enkele dagen wordt een 'zoethoudertje' uitgebracht waarna met misschien volgend jaar eens aan de slag gaat met nadenken over nieuw materiaal.