WK 2022 Qatar

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.133
4.221
Net als die andere keepers 3 tm 10. Of vind je dit het bewijs dat Noppert beter was dan Martinez dit WK? Mag van mij ook hoor, ik hem het dan alleen niet echt serieus.
Martinez heeft het wat mij betreft wel verdiend hoor. Bij beide penaltyreeksen beslissend geweest.
Het geeft alleen wel aan dat Noppert het niet zo slecht heeft gedaan. Aan de andere kant: niet elke redding is even moeilijk.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.823
Martinez heeft het wat mij betreft wel verdiend hoor. Bij beide penaltyreeksen beslissend geweest.
Het geeft alleen wel aan dat Noppert het niet zo slecht heeft gedaan. Aan de andere kant: niet elke redding is even moeilijk.
Maarja de keeper van Marokko staat ook niet in deze lijst, en die is in mijn optiek toch echt beter dan pak hem beet de keeper van Saudi Arabië. Het niveau van keepers is vaak moeilijker te bepalen dan die van voetballers. Een matige keeper kan in een goed team best goed presteren als je geen al te gekke blunders maakt.

Maar ik ben wel van mening dat "top" keepers zich op het juist moment kunnen onderscheiden waar het nodig is. Dus een schot midden op het goal tegen gehouden die je als keeper zijnde "moet hebben" vind ik toch minder essentieel dan grote kansen in de finale afstoppen of cruciaal zijn in strafschop reeksen.
 

JoLe

Gouden Tip
21 mrt 2013
380
204
Deze lijst is natuurlijk geen top 10 beste keepers van het toernooi. Aantal reddingen zegt lang niet alles. Al is het maar omdat het niet is afgezet tegen aantal schoten tegen en/of aantal doelpunten tegen. Het heeft ook geen zin om keepers van Costa Rica en Saudi Arabie te vergelijken met Argentinie of Marokko, omdat die eerste keepers sowieso meer ballen per wedstrijd op doel krijgen, en dus ook meer reddingen gaan maken.

Maar het aantal reddingen zegt ook niet niks als je sommige keepers specifiek vergelijkt. Livakovic en Martinez hebben beide 7 wedstrijden gekeept en beide 7 goals tegen gekregen. Beide hebben ze ook 2 penaltyseries gewonnen met vergelijkbare cijfers. Twee grote verschillen: Martinez heeft in de laatste minuut van de finale een bal gered en Livakovic niet. Livakovic heeft daarentegen meerdere vergelijkbare reddingen eerder in het toernooi gemaakt, vooral in de kwartfinale tegen Brazilie. Hij heeft z'n team er in mijn ogen meer doorheen gesleept dan Martinez, maar z'n gedrag viel wat minder op.

Martinez had wat mij betreft de terechte keeper van het toernooi geweest als hij de kopbal van Weghorst en de 2-2 van Mbappe had gekeerd. Dat waren beide houdbare ballen, maar dan had hij zichzelf de kans ontnomen om in de penaltyserie de hoofdrol op te eisen, en was hij misschien niet eens keeper van het toernooi geworden, omdat het gewoon minder opvalt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken