Rock Werchter 2025

In de jaren 80 tot en met begin jaren 90 had Rock Werchter steeds een mooie mix van pop en rock met dikwijls ook een pop headliner. Geen haan die toen hierover kraaide of zei dat dit schandalig was. In 1993 werd Metallica als eerste metalband op een mainstream festival in Werchter geboekt en kreeg je meer harde gitaarrock bands op de topplekken van Werchter, het was de opkomst van de grunge. 1993 oa Sonic Youth, the Black Crowes, Faith no More, Neil Young, Lenny Kravitz en Metallica als afsluiter.
Daarna werden rock bands voornamelijk geprogrammeerd als afsluiters op Rock Werchter met als laatste hoogtepunt 2022:
do 30 juni: Pearl Jam- The War on Drugs en Pixies
vr 1 juli: Metallica-Greta van Fleet
za 2 juli: Imagine Dragons- 21 pilots
zo 3 juli: Red Hot Chili Peppers- the Killers- Royal Blood
Dus alle begrip dat de verwende Rock Werchter fan nu het verschijnen van top pop acts maar niets vindt. Maar de trend naar meer pop en dance zal in de toekomst nog meer tot uiting komen in Rock Werchter:) . Wat zong Bob Dylan weer?

1734880284714.png

• Leuk
Waarderingen: bicky en JohnnyDoey
Werchter is sowieso het meest conservatieve major festival in Europa op vlak van programmatie, dus de kritiek omdat ze ein-de-lijk eens wat breder beginnen programmeren dan enkel gitaarmuziek vind ik zo raar.

5 jaar geleden had Glastonbury bv. al Stormzy, Kylie Minogue en Janet Jackson als 3 van de 5 grootste namen op de affiche + dan nog een Miley Cyrus er net onder. Primavera deed het dat jaar met J. Balvin, Rosalia en Solange. Sziget had toen oa. Post Malone, Martin Garrix en The 1975 als headliners. We zijn ondertussen 5 jaar later en zelfs de boeking van een megaster als Olivia Rodrigo wordt hier neerbuigend bekeken :LOL: Terwijl pakweg Linkin Park toch ook gewoon makkelijk behapbare muziek maakt voor een heel breed publiek. Het enige verschil is dat er harde gitaren bij komen te kijken. Ze werden onlangs door Stijn Van De Voorde nog treffend beschreven als 'de Milc Inc van de rockmuziek'. Soit, ik heb persoonlijk niks tegen Linkin Park en dat is ook een sterke boeking, maar die dubbele standaarden van sommigen hier zijn toch opvallend.

De grootste genres van de voorbije 10 jaar zijn nu eenmaal pop en hiphop, daar geen aansluiting proberen mee vinden is als festival van die grootte gewoon je doodsvonnis tekenen.
5 jaar geleden stond Kylie Minogue ook op Werchter. Dat breder programmeren doet Werchter al veel langer.
Stormzy was in de UK ook stuk populairder, dus logisch dat Glastonbury hem eerder en hoger plaatste.
Pink stond in 2010 al als sub op het affiche. Black eyed peas en zo kunnen we een hele waslijst plaatsen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Beiden waren ontzettend goed trouwens toen. Okay...Gaga was ontzettend goed, Katy Perry was gewoon Katy Perry rond 2009 en dat was op dat moment genoeg.

Gaga niet gezien wegens clash met een magistraal Coldplay, maar Katy Perry was héél erg leuk of toch wat ik mij ervan herinner. Topaffiche toen!

Lady Gaga en Katy Perry stonden vijftiental jaar geleden ook gewoon al in een tent op Werchter.
Klopt. In een tent. Dus namen geen main stage spots in.
Ik was er beide keren ook gewoon bij en het was 2x top. Al was de keuze Lady Gaga - Coldplay extreem moeilijk toen. En geen spijt van gehad ondanks ik altijd voor Coldplay zou kiezen.

• Leuk
Waarderingen: napril69
Wel belangrijk om op te merken dat Gaga toen headliner was in de marquee met haar eerste album en met Pokerface, Just Dance en Paparazzi drie grote hits had en Perry enkel I kissed a girl en Hot and Cold als grote hits had toen.

Olivia Rodrigo staat op dit punt al verder in haar carriere dan beide toen in 2009.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
die staat de laatste jaren altijd in The Hive, dus geen twijfel over dat ze er deze editie weer bij is, op the Hive of op het Festivalterrein

Vorig jaar heb ik haar optreden in The Hive inderdaad meegepakt. Daar zie ik haar nu inmiddels toch niet meer zo snel terugkeren…

Grappig dat ik zonder fan te zijn die nummers hierboven van Gaga en Perry zo kan meezingen maar van Rodrigo niets.

Benieuwd hoe dit binnen 15 jaar zal zijn.

Het is zoals Lauraa zegt enigszins het feit dat je nu ouder bent en je dus je smaakpatroon al gevormd hebt, maar vooral ook omdat je muziek en de manier waarop je het vandaag binnenkrijgt anno 2024 onmogelijk kan vergelijken met 2009.

In 2009 was er nog geen Spotify of TikTok en stond zelfs Youtube nog in zijn kinderschoenen. Hell, MTV zond zelfs nog music video's uit...good times.

Om maar te zeggen...toen kregen mensen hun muziek hoofdzakelijk via tv en radio binnen en als iets een hit was, dan ontsnapte je er niet aan. Nogal logisch dus dat je Pokerface en I kissed a girl kan meezingen, die zitten in het collectieve geheugen van elke millenial.

Het muziekaanbod en de manier waarop het in mensen hun oren komt is nu veel meer versnipperd dan het in 2024 was, wat het bereik van artiesten als een Olivia Rodrigo of eender wie die tegenwoordig een stevige impact weet te maken dus des te indrukwekkender maakt.

De festival verrassing van 2025 begint al vroeg aan zijn Europese tournee. Op zaterdag 28 juni staat Will Smith in het Franse Les Déferlantes festival en op donderdag 3 juli in het Spaanse Gran Canaria als mede headliner. Dat maakt hem theoretisch een kanshebber voor zaterdag 5 of zondag 6 juli op Rock Werchter of Les Ardentes.

• Leuk
Waarderingen: musicislife

Users who are viewing this thread