Het werchter verslag 2024 dubbed the good the bad and the rest
Beginnen doen we met the Bad
Aangezien ik sinds 2009 ga en buiten 2015 altijd 4 dagen aanwezig ben geweest beginnen de laatste 2 tal edities dingen op te vallen.
@Raoul had al door dat ik erg kritisch was voor dave en de zijnen. Maar daarover straks meer. De line up in het algemeen is zeker goed geboekt, al zijn er dingen imo dit jaar op verkeerde plaatsen terecht gekomen. Brutus op de main (barn had veel vetter geweest, last dinner party naar de main, pretenders naar de barn/klub C, marc naar de barn ipv klub C en parkway drive in het daglicht en onder Dropkick…
Al is dit ieder jaar wel een issue (zie vorig jaar fred again) dus is het niet nieuw. Sommige dingen voelden gewoon op het verkeerde podium.
Wat wel een issue was, is het geluid aan de mainstage. Ik vond dat vanaf sum 41 opkwam verschrikkelijk slecht, eens je wat verder van de main stond dan de voorvakken. Precies alsof de PA torens in het veld niet werkten heel het weekend lang.
Of ik ben verwend geweest de voorbije jaren en was het me nooit opgevallen, maar de vrienden die ik er tegen kwam hadden hetzelfde gevoel. En dat is iets wat we niet gewoon zijn van Rock Werchter. Dus voor 2025 best even herbekijken wat er daar is misgegaan.
En dan de prijzen van eten en drinken. Ik weet het is hier al 100den keren over gegaan. Maar ze slagen nergens meer op .dit had student reaper in 2009 nooit kunnen betalen. Meer zelfs, daarom dat er zoveel jeugd vrijwilliger was. Om er toch bij te zijn want anders kunnen ze dit niet bekostigen, wat duidelijk werd toen ik met enkele van deze vrijwilligers aan de praat geraakte overheen de 4 dagen. Je kan echt niet de prijzen optrekken van eten en drinken de komende 5 jaar. Ze zijn nu al van god los. Ticketprijs gaat nog sowieso stijgen dus probeer de andere inkomsten beperkter te houden. Maar dan zie ik dat ding over de herbruikbare bekers en dat hun dat 1 miljoen kost. Of wat is het daar? Alles moet geld opbrengen en liefst nog zo veel mogelijk.
Tot het punt dat je heel wat lagen van de bevolking er gaat uitduwen terwijl de jongeren en minder behoevenden non boomers ook toegang zouden moeten hebben en geen 2 nieren moeten afstaan.
Uiteraard kunnen we ook met drogredenen smijten en ja maar dat festival of die reis is duurder. Akkoord. Maar laten we een festival een festival houden en geen influencer high society bullcrap ding. Nu met dat terras en hospitality, apero bars wine bars en dergelijke is er genoeg aangeboord, laten we de essentie wel de essentie houden aub.
The good
Wat is er dan wel nog goed aan werchter?
Heel fucking veel.
De line up, de vrijwilligers, de chillness van de mensen, hoe dat het geregeld is.
Alles tot in de details is goed geregeld.
Er zijn 4 podia met verschillende groten van bands of artisten, een goede boeker die leuke dingen vind.
We beginnen op donderdag. Normaal ging ik met mijn partner gaan maar die kon om medische redenen niet meer mee en moest last minute nog op controle in het ziekenhuis; Dus werd er later vertrokken dan verwacht en mocht ik de 2 dingen die ik absoluut wou zien van mijn lijstje schrappen namelijk Eefje de visser & Jalen Ngonda.
Uiteindelijk kwam ik toe net als de hives begonnen aan hun set.
Dat heb ik 15 minuutjes aangegluurd (want al teveel gezien en dat is tof maar niet echt hoogstaand) en past beter in een setting a la AB of Crammerock en minder op de gigant van een mainstage.
Dan naar studio brussel dat gratis bier gaan ophalen dankzij Ga Terug naar uw bureau NONA.
En dan mooi plekje gezocht bij Johnny Marr voor mijn eerste full set. En wat een legende. Knaller van een set, heerlijke doorsnee van songs, top sfeer in de tent. Weer een britpop legende die ik kon afstrepen. Heerlijk. Wat een vibe ook, duidelijk dat er wel veel kwamen voor the smiths songs, al kan ik johnny’s eigen werk ook echt wel pruimen.
Dan nog het laatste stukje van Parkway drive meegepakt en dat was weer goed net als in 2017(?) maar deze show moet gewoon snachts. Zet die desnoods na lenny.
Dan lopen voor slowdive. Welke heel goed waren maar minder sterk dan x jaar geleden als invaller voor nathaniel. De visuals en dergelijke kwamen wel heerlijk door in de tent. Terechte grondleggers voor shoegaze?
Nadien even eten en wat met vrienden afgesproken en daardoor niet bij pj harvey beland maar bij Greta van fleet. Maar dat was van korte duur. Ik kan de stem tolereren op plaat maar live. Hemeltje lief dat was het echt niet voor mij. Vanop een afstandje dan maar stukje jane’s addiction. Leuk om af te strepen maar niet meer dan dat voor mij. Zeker de vocals zijn niet mijn ding.
Lekker goeie plek gescoord voor Mike “speed” Skinner. The streets waren heerlijk. De beste afsluiter die je kon hebben. Humor, charisma, goeie bak songs, crowd surfing. Het had het allemaal. Heerlijk uurtje knallen. Werkte heerlijk in de tent, en hij heeft zijn gold medal voor crowd surfing.
Dan met het buiten komen net de encore van Lenny mogen meenemen wat neer kwam op 18 minuten let love rule. Klonk beter dan verwacht. Perfect om wat uit te bollen.
Nadien richting prive parking/slaapplaats gewandeld en merken dat de voetgangersbrug toe is.
Dus een tering eind om, maar ach dat pakken we er wel bij de komende 4 dagen.