Rock Werchter 2024

Misschien wel maar zijn The Smashing Pumpkins dan zoveel groter om uit te verkopen?
Ik had ook verwacht dat Blur op de Lokerse dit jaar snel zou uitverkopen maar dat heeft uiteindelijk meer dan een half jaar geduurd.

The Smashing Pumpkins is toch op elk vlak groter dan Pulp? Eender welk criteria je gebruikt, spreekt volgens mij in hun voordeel. En dat zeg ik als grote fan van beide, voor alle duidelijkheid.

- Toplijstjes: SP heeft 6 noteringen in de Tijdloze, waarvan er 2 lang in de top 100 stonden. Pulp heeft er 2, die gemiddeld flink lager staan.
- Posities op festivals in BE: SP headliner RW 1997. Pulp op RW 1998 namiddag in de tent. Beiden toch wel op hun piek.
- Streams: SP heeft 7 nummers met meer dan 100 miljoen streams. Pulp krap 2. Topper van beide is 500 tegenover 200 miljoen.

Het enige wat in het voordeel van Pulp speelt, is de beperkte beschikbaarheid. Pulp heeft sinds 2000 enkel met hun eerste reünietour in BE gestaan (op Dour), terwijl SP toch wel regelmatig te zien geweest is. Maar dat lijkt me niet voldoende om Pulp plots als even grote naam te zien als Smashing Pumpkins.

Dat neemt trouwens niet weg dat ik Pulp wel als mogelijke 3e (kleinere) headliner voor Live is Live zie. Dat zou wel passen bij de weg die dat festival lijkt in te willen slaan. Op RW lijkt de kans op Pulp me dan weer klein.

Das vrij beperkt idd, wellicht GreenDay of Parkway Drive (al zijn die dan ook kandidaat voor GMM)
Parkway Drive heeft vorig jaar ook GMM gedaan. Maar daar zullen ze ook 8 grotere namen moeten hebben. Ze kunnen herhalen, maar van mij mogen ze naar Werchter komen

Parkway Drive heeft vorig jaar ook GMM gedaan. Maar daar zullen ze ook 8 grotere namen moeten hebben. Ze kunnen herhalen, maar van mij mogen ze naar Werchter komen
Op Werchter is dat bijlange na geen headliner natuurlijk. De helft van het volk op de weide gaat daar geen nummer van kunnen noemen. Pakweg mijn vriendin heeft nog nooit van die band gehoord.

Op Werchter is dat bijlange na geen headliner natuurlijk. De helft van het volk op de weide gaat daar geen nummer van kunnen noemen. Pakweg mijn vriendin heeft nog nooit van die band gehoord.
Carrion en wild eyes zijn wel nice

Klopt! Maar de main moet verder nog gevuld worden overdag/vroege avond. Ik vind het welkome afwisseling.

Over opvulling gesproken, van mij mag Keane wel terugkomen. De vorige passage vond ik mooi, goed, sterk. Mooi voor vroege avond.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Enorm genoten van Parkway Drive enkele jaren geleden op Rock Werchter. Wat mij betreft van harte welkom!

• Leuk
Waarderingen: jarne
Nee, klopt. Stonden er een paar jaar geleden wel natuurlijk. Vond het wel mooi hoe ze er wel met the attitude van een headliner stonden. Als sub zie ik ze nog wel staan. Bv voor een foo fighters.

Nee, klopt. Stonden er een paar jaar geleden wel natuurlijk. Vond het wel mooi hoe ze er wel met the attitude van een headliner stonden. Als sub zie ik ze nog wel staan. Bv voor een foo fighters.
Hmm, zou dat pakken. Vond eerlijk gezegd dat het een beetje over de hoofden van de meesten ging. Leek niet echt een match met het grootste deel van het RW publiek. Straffe band wel hoor, al is het ook niet echt mijn genre. Dikke productie ook.

Het wordt ook wel lastig als we elke mogelijke nieuwe grote naam mét een gitaar blijven afschieten natuurlijk...
Vond jij het goed in 2019 pakken bij het publiek in het algemeen? Als je het vergelijkt met een Balthazar daar vlak na, weet je toch waar het gros van het RW publiek warmer voor loopt... Pakweg mijn vriendin, die die dag voor een Balthazar, Muse en New Order zou komen, zou het 2 nummers uithouden denk ik. 😅 Wil het ook niet gelijk afschieten, maar misschien een goede voor in de Barn voor een dedicated publiek?

Vond jij het goed in 2019 pakken bij het publiek in het algemeen? Als je het vergelijkt met een Balthazar daar vlak na, weet je toch waar het gros van het RW publiek warmer voor loopt... Pakweg mijn vriendin, die die dag voor een Balthazar, Muse en New Order zou komen, zou het 2 nummers uithouden denk ik. 😅 Wil het ook niet gelijk afschieten, maar misschien een goede voor in de Barn voor een dedicated publiek?
Als parkway drive fan hoop ik ook eerder op een plek laat in de barn dan om 17uur op de main stage :) voor Werchter zijn ze idd nog een maatje te klein om de bij de 2,3 laatste op de main te horen

• Leuk
Waarderingen: mattman
Heb het niet over specifiek Parkway Drive. Hetzelfde gebeurt met bijvoorbeeld Nothing But Thieves voor Pinkpop. Verkopen twee keer de Ziggo uit in een handomdraai, maar geen Pinkpop headliner. Nieuwe gitaarbands als Maneskin en Greta van Fleet wil het gros hier niet.
Alsof RW-fans Stormzy wel kennen, daar koopt ook bijna niemand een dagkaart voor, die bombarderen we wel snel tot cohead/sub. Geef acts met een gitaar dan ook die kans.

Heb het niet over specifiek Parkway Drive. Hetzelfde gebeurt met bijvoorbeeld Nothing But Thieves voor Pinkpop. Verkopen twee keer de Ziggo uit in een handomdraai, maar geen Pinkpop headliner. Nieuwe gitaarbands als Maneskin en Greta van Fleet wil het gros hier niet.
Alsof RW-fans Stormzy wel kennen, daar koopt ook bijna niemand een dagkaart voor, die bombarderen we wel snel tot cohead/sub. Geef acts met een gitaar dan ook die kans.
Stormzy was dan ook een Plan B en dat werd gepusht van boven.

Ik had het wel specifiek over Parkway Drive. Nothing But Thieves zal wel eens Pinkpop headlinen ja, zijn daar ongelofelijk populair.

Stormzy was een geweldige boeking, maar stond ook een trap te hoog hoor.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Als parkway drive fan hoop ik ook eerder op een plek laat in de barn dan om 17uur op de main stage :) voor Werchter zijn ze idd nog een maatje te klein om de bij de 2,3 laatste op de main te horen
Barn om 17 uur zijn ze dan weer veel te groot voor lijkt me
Vorige keer stonden ze als derdelaatste band op de main, denk dat dat we een prima plek voor ze is
Ze hebben sindsdien wel een album uitgebracht dat redelijk goed is aangeslagen bij een breder publiek, maar of het genoeg is om ze te promoveren naar een sub positie betwijfel ik. en dat zeg ik ook als groot fan, misschien zelfs wel mijn favoriete band.

EDIT: Ik kan niet lezen, excuses

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread