Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.343
9.073
Maar wat is dan precies het probleem? Prima toch, als mensen dat leuk vinden?
Zeker, ben zeker pro voor zulke dingen, moeten ze zeker doen. En je kan ook gewoon zeggen dat de muzikanten in zo’n Spring band of Xink gewoon vakmensen zijn die hun job goed doen. Ik ga maar bekennen dat ik ook al eens naar zo’n Samson en Gert show ben mee geweest. Prima vermaak!

Maar dat zijn nu ook weer geen dingen die ik op een Rock Werchter lineup wil zien. Hoe goed het ook zou ‘werken’ als ze daar een ‘Ik ben Jong’ of ‘Te Min Voor Anja’ zouden spelen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.711
1.245
Oh boy, ik begin mezelf stilaan te haten dat ik er zo blijf door drammen (want ben totaal niet de fanboy die ik waarschijnlijk doe uitschijnen) maar dus... vijfentachtigste en laatste keer: hoe hun nieuwste single live (en op radio en op recensies) onthaald word bewijst toch dat het meer is dan de nostalgie factor?

 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.011
6.406
Oh boy, ik begin mezelf stilaan te haten dat ik er zo blijf door drammen (want ben totaal niet de fanboy die ik waarschijnlijk doe uitschijnen) maar dus... vijfentachtigste en laatste keer: hoe hun nieuwste single live (en op radio en op recensies) onthaald word bewijst toch dat het meer is dan de nostalgie factor?

Oké, maar zoals Jimmy aangeeft, kan dat voor veel mensen niét het geval zijn. Je verkoopt niet 3x de AB uit met één singletje. Zelfs ten tijde van Tamino of Angèle was dat niet het geval.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.711
1.245
Oké, maar zoals Jimmy aangeeft, kan dat voor veel mensen niét het geval zijn. Je verkoopt niet 3x de AB uit met één singletje. Zelfs ten tijde van Tamino of Angèle was dat niet het geval.
Maar dat heb je toch altijd? Om mijn eerdere voorbeeld weer aan te halen: heel veel mensen gaan RHCP zien om Under The Bridge of Give It Away te horen. Of Arctic Monkeys voor I Bet You Look Good... Als je ze dan kan vasthouden met nieuw werk, ben je sterk bezig.

Ik denk zelfs dat je mag zeggen dat 100% van de AB ticket kopers het uit nostalgie hebben gekocht, maar het feit dat die single werkt en word meegezongen door een groot gedeelte die eigenlijk puur voor nostalgie komen, is gewoon het bewijs dat ze net meer zijn dan die nostalgische factor. (het refrein werd achteraf zelfs nog gescandeerd als het nummer gedaan was)

Daarom dat ik hen zo aan het verdedigen ben. Als je zo'n shitload van tiener-nostalgie over je heen krijgt de laatste maanden (wat sowieso de reden is waarom ze nooit eerder zijn verder gegaan met de band) maar je brengt dan een eerste single uit, die staat op 1 in de afrekening, krijgt veel airplay en word na 2 maanden voluit meegezongen. Dan own je gewoon je reünie.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.011
6.406
Factor StuBru is hier echt gewoon niet te onderschatten, misschien daarom dat ze op 1 staan in de Afrekening. Afin. Ik zou het op zich niet vreemd vinden moesten ze er staan.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.711
1.245
Factor StuBru is hier echt gewoon niet te onderschatten, misschien daarom dat ze op 1 staan in de Afrekening. Afin. Ik zou het op zich niet vreemd vinden moesten ze er staan.
Dat sowieso, dat is het grootste pijnpunt aan de Belgische muziekwereld. Zonder Humo's Rock Rally of Nieuwe Lichting finaleplaatsen kom je ook heel moeilijk in de aandacht.

Denk dat Brutus en Charlotte Adigéry bij de minderheid mogen gerekend worden die (bij mijn weten) geen historie hebben in een van die wedstrijden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.343
9.073
Factor StuBru is hier echt gewoon niet te onderschatten, misschien daarom dat ze op 1 staan in de Afrekening. Afin. Ik zou het op zich niet vreemd vinden moesten ze er staan.
Ja, dit natuurlijk. Dit is een grap waarmee StuBru intern zelf begonnen is hé; in hun podcast. Die gaan dat zo lang mogelijk rekken. Ook nog eens een leuk verhaaltje voor de pers.

Laat Thor van Tocht Door Het Donker vandaag een nieuw liedje maken en reken er maar op dat mensen massaal luisteren want 'haha kijk die Thor heeft nog eens een liedje gemaakt'.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.788
2.515
Is dat Xink iets typisch Belgisch? Ik heb er werkeljk nog nooit van gehoord. Ook nooit discussies over gehoord tot nu ;-)
Xink, vroeger gekend als X!nk, was de Belgische inzending in 2003 voor Eurosong for Kids.
Hadden/hebben een grote meezinghit met "De Vriendschapsband". en zijn na x-aantal jaren non-activiteit plots terug actief met nieuw werk en zo.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.711
1.245
Is dat Xink iets typisch Belgisch? Ik heb er werkeljk nog nooit van gehoord. Ook nooit discussies over gehoord tot nu ;-)
Wonnen begin jaren 2000 Eurosong For Kids in België. Hebben dan nog wat jaren albums uitgebracht en live gespeeld. Zijn dan gestopt omdat ze andere dingen wouden doen. Zanger was meer into indie aan het geraken, drummer en gitarist waren meer vuilere punk-oorden aan het uitzoeken.

Ze zijn altijd een tiener-bandje geweest. Hebben over de jaren heen in veel goede underground bands gespeeld (Double Veterans, Crackups, Get Off My Shoes, Psycho 44, The Waiting Game,...). Drummer speelde zelfs live mee met oa. Warhola en School Is Cool. Gitarist heeft een opnamestudio en werkte mee aan hits van oa. Equal Idiots, High Hi, The Haunted Youth,...

Nu doen die een rëunie die natuurlijk op het eerste zicht gebasseerd is op nostalgie (omdat hun Eurosong-nummer wel zowat een foute anthem is geworden op tienerfuifen e.d.) Daardoor heeft de credible indie-fan moeite met toegeven dat ze nu meer zijn dan die ene single, en dat probeer ik hier, grotendeels tevergeefs, te verdedigen. :ROFLMAO:

That's my two cents, vraag je iemand anders hier ernaar, dan zal het verhaal met een andere conotatie verteld worden.
 
Laatst bewerkt:

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.818
2.451
Wonnen begin jaren 2000 Eurosong For Kids in België. Hebben dan nog wat jaren albums uitgebracht en live gespeeld. Zijn dan gestopt omdat ze andere dingen wouden doen (zanger was meer into indie aan het geraken), drummer en gitarist waren meer vuilere punk-oorden aan het uitzoeken.

Ze zijn altijd een tiener-bandje geweest. Hebben over de jaren heen in veel goede underground bands gespeeld (Double Veterans, Crackups, Get Off My Shoes, Psycho 44, The Waiting Game,...). Drummer speelde zelfs live mee met oa. Warhola en School Is Cool. Gitarist heeft een opnamestudio en werkte mee aan hits van oa. Equal Idiots, High Hi, The Haunted Youth,...

Nu doen die een rëunie die natuurlijk op het eerste zicht gebasseerd is op nostalgie (omdat hun Eurosong-nummer wel zowat een foute anthem is geworden op tienerfuifen e.d.) Daardoor heeft de credible indie-fan moeite met toegeven dat ze nu meer zijn dan die ene single, en dat probeer ik hier, grotendeels tevergeefs, te verdedigen. :ROFLMAO:

That's my two cents, vraag je iemand anders hier ernaar, dan zal het verhaal met een andere conotatie verteld worden.
Maar gezien ze terug naar hun oude bandnaam gaan, omarmen ze dit juist lijkt me toch? Als ze hun eigen muziek wat meer serieus zouden nemen, waren ze toch met een nieuwe(néé, niet de ! omdraaien) naam begonnen zou je zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: koolket

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.447
1.931
Wonnen begin jaren 2000 Eurosong For Kids in België. Hebben dan nog wat jaren albums uitgebracht en live gespeeld. Zijn dan gestopt omdat ze andere dingen wouden doen (zanger was meer into indie aan het geraken), drummer en gitarist waren meer vuilere punk-oorden aan het uitzoeken.

Ze zijn altijd een tiener-bandje geweest. Hebben over de jaren heen in veel goede underground bands gespeeld (Double Veterans, Crackups, Get Off My Shoes, Psycho 44, The Waiting Game,...). Drummer speelde zelfs live mee met oa. Warhola en School Is Cool. Gitarist heeft een opnamestudio en werkte mee aan hits van oa. Equal Idiots, High Hi, The Haunted Youth,...

Nu doen die een rëunie die natuurlijk op het eerste zicht gebasseerd is op nostalgie (omdat hun Eurosong-nummer wel zowat een foute anthem is geworden op tienerfuifen e.d.) Daardoor heeft de credible indie-fan moeite met toegeven dat ze nu meer zijn dan die ene single, en dat probeer ik hier, grotendeels tevergeefs, te verdedigen. :ROFLMAO:

That's my two cents, vraag je iemand anders hier ernaar, dan zal het verhaal met een andere conotatie verteld worden.
Thanks voor de toelichting. Eurosong for kids is denk ik grotendeels aan me voorbij gegaan, dus dan snap ik waarom dit me niets zegt. Maar de bands waar later in of mee gewerkt zijn, zijn wel tof.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.491
1.996
Uiteindelijk, smalend terugkijken naar Eurosong is een beetje dubbel. Redelijk wat Belgische 'toppers' komen hieruit verder momenteel.
Dat Xink momenteel op de nostalgische golf surft staat buiten kijf. Maar er zijn wel plannen voor met nieuw werk te komen.
Nu voor op Werchter te staan zou eerst het nieuwe werk (meer dan enkel 'Misschien') er moeten zijn eigenlijk.
 

Kesselman

Geliefde act
7 dec 2015
1.301
816
vriendschapsband vind ik echt een kinderliedje
dat nieuwe nr: misschien , dat blijft wel echt hangen
maar ik luister ook de hele dag stubru, dan hoor je hem wel echt vaak
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken