Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Sportpaleis is toch echt geen goede graadmeter voor potentiële headliners, aangezien in andere steden dit soort acts wel snel uitverkopen. Werchter trekt gelukkig ook niet enkel Vlamingen.
Die dag waarop Kendrick zou staan een paar jaar terug (2020?) scheen ook vrij belabberd te verkopen.

Sportpaleis is toch echt geen goede graadmeter voor potentiële headliners, aangezien in andere steden dit soort acts wel snel uitverkopen. Werchter trekt gelukkig ook niet enkel Vlamingen.
Kom een overgroot deel is Belg op Werchter. En als het Sportpaleis geen graadmeter meer is in eigen land dan gaat dit nergens meer over.
Het is juist een indicator van populariteit. Alsook de andere zalen dat doen.

Kendrick is nu toch ook een pak groter (zie de headliner positie op Glastonbury). Maar misschien overschat ik zijn populariteit.
Groter op basis van 1 show? Er is een nieuw album maar niet 1 dat giga veel airplay krijgt op de mainstream radiozenders.
Als hij groter was, was er niet nog een kwart van dat Sportpaleis leeg. Een Sportpaleis dat hij bij de vorige keer wel probleemloos uitverkocht.
Als hij groter was, dan was de stijgende prijzen en de barre tijden geen excuus. Zie Styles, Rammstein, Bruce, Depeche Mode om enkele te noemen.
Neen dat klopt niet volledig.

Pas op Kendrick is een Werchter headliner. Maar hij zal een dag niet alleen (kunnen) dragen.
Zet daar een publieksfavoriet als Stromae bij en je hebt gewoon een sterke Werchterdag.
Zoals The Cure - Tool in 19, Cave-AM in 18 of Linkin Park- SOAD in 17 bijvoorbeeld.

Wat is er fake aan Stromae? (Oprechte vraag, heb hem nooit live gezien)
Stromae heeft 2 toetsenisten bij, dus op het eerste zicht denk je : wow!
Maar dan besef je dat eigenlijk het grootste stuk van de muziek op band staat en zij enkel wat accentjes toevoegen.
Het wordt vooral pijnlijk als de camera's de klavieren in beeld brengen, want dan zie je dat ze wel heel weinig doen.

Bij een sober pianostukje, zoals bij Formidabele, spelen ze wel live imo, maar dat lijkt mij dan wat gemakkelijker, vermits hier weinig arrangementen te spelen zijn.

Je hebt er altijd tussen zitten waar een band bij mij meeloopt. Zelfs Coldplay heeft er bv al jaren een handje van. Dan hoor je tijdens het concert toch echt synthesizers maar staan er 4 man op het podium waarvan 3 achter een gitaar en 1 achter een drumstel...?
Er zullen vast meer voorbeelden zijn?

Ja, dat mag, maar zolang het live gevoel of de beleving maar niet in het gedrang komt.
Bij Rammstein staan er ook veel partijen op tape, maar toch vind ik het super.

Bij Elbow ben ik dan bijvoorbeeld afgehaakt.
Hebben altijd strijkerskwartet mee en toch staan de meeste partijen nog op een backing tape.
Van zodra je dat doorhebt, valt er opeens veel magie weg.

Maar genoeg voorbeelden waar het altijd wel puur live is, ook bij andere genres dan rock.
Florence + The Machine, bijvoorbeeld, lijkt mij altijd puur, ook al zijn hier veel rijke arrangementen aanwezig.

Fijn dat je moussaka gelukt is.

Ik zou Adam Lambert graag solo zien op Werchter maar vermoed dat de kans bijzonder klein is. Er zijn sterke geruchten over een Queen + Adam Lambert tour in Noord-Amerika in 2023 maar nog niks officieels.

Denk echter dat het een zeer interessante naam kan zijn.

Queen + Adam Lambert mag overigens ook gewoon komen al acht ik die kans heel klein. De Sportpaleis show was wel onwijs goed!
Ik heb ze in de Ziggodome gezien, absolute wereldtop! Alleen dacht ik dat ze komende zomer in de VS touren, wellicht 2024...

• Leuk
Waarderingen: Raoul
Ik heb ze in de Ziggodome gezien, absolute wereldtop! Alleen dacht ik dat ze komende zomer in de VS touren, wellicht 2024...
Is die hele show wel geschikt voor festivals? Doen ze überhaupt al nooit volgens mij. Altijd eigen shows.

Stromae heeft 2 toetsenisten bij, dus op het eerste zicht denk je : wow!
Maar dan besef je dat eigenlijk het grootste stuk van de muziek op band staat en zij enkel wat accentjes toevoegen.
Het wordt vooral pijnlijk als de camera's de klavieren in beeld brengen, want dan zie je dat ze wel heel weinig doen.

Bij een sober pianostukje, zoals bij Formidabele, spelen ze wel live imo, maar dat lijkt mij dan wat gemakkelijker, vermits hier weinig arrangementen te spelen zijn.
Is ook wel meer bij elektronische acts het geval hoor. Ik snap je punt ergens wel.

Welke grootte? Kendrick Lamar verkoopt geen Sportpaleis uit en de zaterdag verkocht blijkbaar ook niet denderend samen met 21 pilots en Faith No More. Dus dan moet je er iets naast zetten...
Keep in mind dat er behalve Kendrick NUL andere hiphop was aangekondigd. Als je hiphopheads wil aanspreken, doe dan tenminste een beetje moeite.

Is ook wel meer bij elektronische acts het geval hoor. Ik snap je punt ergens wel.
Misschien ook wel omdat ze voor zulke muziek live te brengen heel veel muzikanten nodig hebben?

Kijk maar eens naar Blur op Werchter: de stage stond vol met muzikanten, gaande van backings, blazers, percussie, ... Dat was gewoon 'af'!
Oké, Blur is nu niet echt elektronische muziek, maar toch wel wat elektronische invloeden...

Ander mooi voorbeeld is Anderson .Paak.
Daar heb je sowieso een gedeelte op tape, maar hij laat zijn muzikanten zo schitteren, dat het niveau 10x omhoog gaat.
Vooral die keyboard speler die Stevie Wonder gewijs solo's speelt (en echt live speelt) is zo fantastisch!

• Leuk
Waarderingen: PJ en randyrw
Misschien ook wel omdat ze voor zulke muziek live te brengen heel veel muzikanten nodig hebben?

Kijk maar eens naar Blur op Werchter: de stage stond vol met muzikanten, gaande van backings, blazers, percussie, ... Dat was gewoon 'af'!
Oké, Blur is nu niet echt elektronische muziek, maar toch wel wat elektronische invloeden...

Ander mooi voorbeeld is Anderson .Paak.
Daar heb je sowieso een gedeelte op tape, maar hij laat zijn muzikanten zo schitteren, dat het niveau 10x omhoog gaat.
Vooral die keyboard speler die Stevie Wonder gewijs solo's speelt (en echt live speelt) is zo fantastisch!
The Free Nationals zijn natuurlijk ook een sterke band op zichzelf.

Caribou is een mooi voorbeeld van alles live binnen het elektronische genre.
Maar dingen zoals Disclosure, niet die van vorige zomer, Flume was quasi alles tape.

• Leuk
Waarderingen: slyke en Yannick
Dus Disclosure in 2016 met die hele live set up.. was niet live??? Flume hetzelfde? Dat geloof ik gewoon niet?

Dus Disclosure in 2016 met die hele live set up.. was niet live??? Flume hetzelfde? Dat geloof ik gewoon niet?
Dat is zoals Slyke zegt gewoon een tape die loopt waar die dingen op doen. Er gebeurt vaak teveel in die nummers om dat in beide gevallen met 1 of 2 personen te doen. Alle tape, ze starten het nummer wel zelf op, maar veel is al op voorhand opgenomen.
Bij Flume op Pukkelpop toen lag het er zo dik op dat er enorm veel kritiek was.

• Leuk
Waarderingen: slyke
Denk dat ze er wel zullen staan. Een EU-tournee aankondigen in mei zonder Belgische datum, dan gaan die gewoon als exclusieve headliner Glasto en RW doen, me dunkt.

• Leuk
Waarderingen: elo

Users who are viewing this thread