Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
RTJ werd hier al eens ter sprake gebracht en door insiders weerlegd, maar kan me niet meer goed voor de geest halen waarom die twee nog nooit op Werchter hebben gestaan.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Rock is dood? Hoeveel rockbands ontstaan de laatste tien jaar hebben de afgelopen vijf jaar, en dan ben ik royaal, aan de bovenkant van de affiches van Primavera, Roskilde en Coachella gestaan. The 1975? HAIM? Future Islands? Hoeveel rockbands hebben er überhaupt de laatste vijf jaar bovenaan gestaan? Een handjevol. Coachella, maar zeker ook Primavera zijn al enkele jaren bezig hun affiches te transformeren naar meer rap/pop heavy dingen, logisch want het zijn de dingen die nu eenmaal het hardst leven. Over dit hebben we het al zoveel keer gehad, maar het is gewoon zo dat er nauwelijks bandje-bands zijn die nog doorbreken, groot worden en opklimmen tot headliner zoals dat pakweg 15 jaar geleden aan de lopende band gebeurde.

Na een carrière van 5 a 10 jaar al zo'n majors headlinen is ook gewoon helemaal niet nodig... Rockbands hebben vaak een veel tragere groei. Terwijl hiphop/pop/edm/... Een veel groter boom-effect hebben om daarna weg te faden heb ik het gevoel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.112
5.389
RTJ werd hier al eens ter sprake gebracht en door insiders weerlegd, maar kan me niet meer goed voor de geest halen waarom die twee nog nooit op Werchter hebben gestaan.
Hebben eens vastgelegen en nog geannuleerd voor de aankondiging. Maar weet niet meer welk jaar.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
820
549
Na een carrière van 5 a 10 jaar al zo'n majors headlinen is ook gewoon helemaal niet nodig... Rockbands hebben vaak een veel tragere groei. Terwijl hiphop/pop/edm/... Een veel groter boom-effect hebben om daarna weg te faden heb ik het gevoel.
Klopt helemaal. Rockbands blijven veel langer overeind en dat is ook de reden waarom ze zo vaak terugkeren als headliner.
Een stormzy bvb nu headliner op festivals , zie ik dat binnen 15, 20 jaar niet meer doen
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Klopt helemaal. Rockbands blijven veel langer overeind en dat is ook de reden waarom ze zo vaak terugkeren als headliner.
Een stormzy bvb nu headliner op festivals , zie ik dat binnen 15, 20 jaar niet meer doen
De spanwijdte van rappers ligt ook veel lager dan rockbands. Rappers stoppen vaak rond hun veertigste en gaan rentenieren, er zijn er weinigen die veel ouder zijn en nog in de game zitten - relevantie is ook vaak een grote factor aangezien er zo hard wordt gevochten om de top dawg te zijn. Die in-genre concurrentie heb je véél minder in andere genres (zelfs niet bij EDM). Bovendien is rap/hiphop nog maar tien jaar echt hét dominante genre, rock is dat decennialang geweest via meerdere subgenres en revivals - doet ook wat natuurlijk.

Een voorbeeldje; Vince Staples stond in 2018 op het einde van de tweede rij, vier jaar later gaat ie in plaatsjes omhoog net een rij naar beneden. Dat is bijzonder veelzeggend, vind ik.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Los van Louis The Child staat er geen enkele platte EDM-dj op de tweede lijn. Bovenkant bestaat hoofdzakelijk uit rap/hiphop, en dat is geen verrassing, toch?

rap: Run The Jewels, Lil Baby, Big Sean, Baby Keem, Megan, 21 savage
indie: Phoebe Bridgers, Maggie Rogers
r&b: Daniel Caesar, Joji, Giveon, Ari Lennox
pop: Doja Cat, Anitta
elektronica: Disclosure, Flume, Jamie xx
edm: Louis The Child
reggaeton: Karol G
ander: Grupo Firme, Danny Elfman, Banda MS

edit: en als je naar de bovenkant van Primavera en Roskilde gaat kijken, denk ik dat je evenwel een goeie mengeling hiervan zult vinden haha. Volgens mij heb je een verkeerd beeld over beide festivals ofzo.
Dit toont even mooi aan waarom ik daar (dit jaar) niets te zoeken heb. Weinig tot geen interesse in EDM, reggaeton (de horror!), r&b, rap (alvast diegene die hier geprogrammeerd staan, buiten RTJ eventueel).

USA markt is ook gewoon anders denk ik.
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.123
1.530

Muse lijkt met hun comebacksingle ook terug op het goede spoor te zitten en weet eindelijk een goeie blend af te leveren tusen de electropop van hun vorige plaat met het wat stevigere gitaarwerk.

Ik verwacht die toch echt wel op een Werchter-podium in 2023.
 
  • Geweldig
Waarderingen: RubenFrusciante

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.324

Muse lijkt met hun comebacksingle ook terug op het goede spoor te zitten en weet eindelijk een goeie blend af te leveren tusen de electropop van hun vorige plaat met het wat stevigere gitaarwerk.

Ik verwacht die toch echt wel op een Werchter-podium in 2023.
Ze doen toch al een redelijk grote festivaltour in 2022?

Hoop zelf dat ze een tijdje wegblijven nu. Toch een beetje Muse moe geworden, treden gewoon te veel op vind ik. En de vorige show op RW was ook niet echt een hoogvlieger.
 

pongolesi

Randprogramma
17 dec 2013
158
75

Muse lijkt met hun comebacksingle ook terug op het goede spoor te zitten en weet eindelijk een goeie blend af te leveren tusen de electropop van hun vorige plaat met het wat stevigere gitaarwerk.

Ik verwacht die toch echt wel op een Werchter-podium in 2023.

Probeerde het nog even met goede moed maar oei wat een draak van een plaat. Vond het ooit een goede band ten tijde van Origin of Symmetry maar er is werkelijk niets meer van over helaas.
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.123
1.530
Ze doen toch al een redelijk grote festivaltour in 2022?

Hoop zelf dat ze een tijdje wegblijven nu. Toch een beetje Muse moe geworden, treden gewoon te veel op vind ik. En de vorige show op RW was ook niet echt een hoogvlieger.

Ze slaan Belgie voorlopig over in 2022. Dat gezegd zijnde...ik snap dat Muse het soort band is dat vaak op de affiche staat...maar dat heeft ook een reden, toch? Sterke live reputatie, omvangrijke back catalogue en steeds een grote showwaarde.

Dat hun vorige plaat en show minder was is een feit, maar dat kun je een band niet blijven verwijten. Herkansingen mogen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059

Muse lijkt met hun comebacksingle ook terug op het goede spoor te zitten en weet eindelijk een goeie blend af te leveren tusen de electropop van hun vorige plaat met het wat stevigere gitaarwerk.

Ik verwacht die toch echt wel op een Werchter-podium in 2023.
Fantastisch nummer zeg!
 

G_A

Campingartiest
7 dec 2021
72
70

hoop dat ik de playlist morgen 16u kan updaten, mag er wel nog ns gaan aankomen
Lorde mss? of zouden ze daar nog langer wachten mee wachten?
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355

Muse lijkt met hun comebacksingle ook terug op het goede spoor te zitten en weet eindelijk een goeie blend af te leveren tusen de electropop van hun vorige plaat met het wat stevigere gitaarwerk.

Ik verwacht die toch echt wel op een Werchter-podium in 2023.
Oef nee, ik word hier niet wild van. Ze zijn toch een beetje een karikatuur van zichzelf geworden heb ik de indruk. Helaas...
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.397
2.820
14 januari. Een mooie datum om de 16u traditie weer in het leven te roepen. Ik verwacht echter pas vanaf februari weer leven vanuit het kamp Werchter, al zag ik recent de eerste serieuzere social langskomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140
Ja, Lorde verwacht ik inderdaad. Lorde, Celeste, Girl in Red, Gang of Youths, Goldband, Fontaines DC, Miles Kane, Disclosure, Wolf Alice, Inhaler, Dirk., Purple Disco Machine, Tones and I, Delan McKenna: allemaal zekerheden zou ik zeggen.

Morgen verwacht ik wel nog geen namen, dat lijkt mij wat te vroeg in januari.
 

Bert

Support act
14 nov 2014
832
753
The Wombats heeft een nieuwe EP uit met een aantal toffe nummers, ze zijn al sinds 2014 niet meer geweest (en toen heb ik ze moeten missen wegens dropkick murphys). Van mij zeker welkom, ik word altijd immens gelukkig van Let's Dance to joy Division! Hadden toen een spot om 14u in de Barn, denk niet dat ze sindsdien veel gegroeid zijn, maar kan volgens mij perfect ook op de main op dat uur. Ze zitten tot 17 juni in Australië, maar volgende festivaloptrendes zijn pas eind juli in de UK. Ideaal om nog een aantal Europese festivals mee te pakken tussenin :)
zitten tot eind maart in USA. Half april een Europese tour tot eind mei en begin juni in Australie. Eind juli UK. Zouden ze gezien het schema niet eerder julii rust nemen
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.122
1.140

Van Ranst ziet nu geen reden waarom Rock Werchter niet zou kunnen doorgaan. Positief, maar dat woordje 'nu' natuurlijk, dus het valt te hopen dat de volgende variant uit de omikronfamilie komt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken