Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.399
627
Iets helemaal anders. De Faith No More vervanger.

Stormzy zou een kanshebber kunnen zijn (en zou me tot een dagkaart verleiden), maar wat met Nine Inch Nails? Ik wéét dat ze nog exclusief waren voor Hellfest, maar de band is ook vriendjes met RW en gezien Herman goed kan onderhandelen, zou die clausule niet doorbroken kunnen worden? Qua naam vind ik dat eigenlijk wel een gepaste vervanger voor een band als FNM. En qua grootte past het ook helemaal.
Trent Reznor heeft in 2013 laten weten dat hij enkel nog festivals accepteert als hij garantie heeft op een show in het donker, en bij voorkeur niet als sub voor een headliner die een ander publiek aanspreekt. Om 19u tussen Yungblud en 21P staan lijkt me alles wat hij niet meer wil...
 
  • Leuk
Waarderingen: Raskolnikov

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
Het feit dat we heel gericht moeten zoeken naar die paar rockbands die wél doorgroeien, zegt wel genoeg. Daarom dat een RW die weinige 'nieuwere' rockbands die wel een beetje doorstoten, zoals War On Drugs, Royal Blood, Greta Van Fleet, zo doodknuffelt en (lelijk woord) uitmelkt. Let ook op de aanhalingstekens, want hoe nieuw is een War On Drugs (die nu eindelijk Sportpaleizen doet), nog.

Rock gaat uiteraard nooit doodgaan, maar headliners a la de RHCP en Metallica in de jaren 90 of Muse en Arctic Monkeys in de jaren 00, bevinden zich niet meer binnen de 'rock'. Wat op zich ook prima is. Verandering van spijs doet eten.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.113
7.266
Rock is dood? Hoeveel rockbands ontstaan de laatste tien jaar hebben de afgelopen vijf jaar, en dan ben ik royaal, aan de bovenkant van de affiches van Primavera, Roskilde en Coachella gestaan. The 1975? HAIM? Future Islands? Hoeveel rockbands hebben er überhaupt de laatste vijf jaar bovenaan gestaan? Een handjevol. Coachella, maar zeker ook Primavera zijn al enkele jaren bezig hun affiches te transformeren naar meer rap/pop heavy dingen, logisch want het zijn de dingen die nu eenmaal het hardst leven. Over dit hebben we het al zoveel keer gehad, maar het is gewoon zo dat er nauwelijks bandje-bands zijn die nog doorbreken, groot worden en opklimmen tot headliner zoals dat pakweg 15 jaar geleden aan de lopende band gebeurde.
Je kan toch niet concluderen dat een genre dood als er geen nieuwe band is in dat genre die bovenaan de line ups staat?

Zolang rock bands arena's en festivals uitverkopen lijkt me niet dat je het een dood genre kan noemen. Vooral als je kijkt naar hoe goed festivals als Werchter en Pinkpop verkopen met lineups die grotendeel focussen op rock.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.871
6.031
TWOD heeft een beetje hetzelfde probleem als The National, vrees ik. Grappig genoeg verschillen de bands qua leeftijd nauwelijks.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.438
2.902
Rock is al meermaals dood verklaard geweest
En even zoveel keren roep ik het genre dan weer tot leven. Een festival met uitsluitend rock en metal tezamen met de Pearl Jams en Metallica's geniet mijn voorkeur. Daarom vind ik het doodzonde dat de groten der aarde bijna nooit op Graspop staan, maar altijd op de puberfestivals.
 
Laatst bewerkt:

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.871
6.031
Rock is al meermaals dood verklaard geweest
Is er iets verandert dat zou indiceren dat dat niet langer het geval is?

Twee interessante trends van de laatste jaren zijn de heroplevingen van pop punk à la Machine Gun Kelly, Olivia Rodrigo etc. en de (post)punk scene in de UK. Verder kom ik niet écht tbh en echt rock-rock is dat ook weer niet.

Terugkomend op FNM, zie ik Liam wel als optie tbh. Denk dat we Glastonbury misschien nog even moeten afwachten voor meer namen, maar zie die als logischere stap dan Stormzy al kunnen ze beiden ook gewoon op Glastonbury staan. Editors? Foals? Oscar & The Wolf? Bazart? Op zich wel genoeg gegadigden voor die spot nog.
 

NiekBBQ

Randprogramma
21 nov 2016
162
84
Gisteren is de eerste single van The Smile uitgekomen. Band met Radiohead Thom Yorke en Johny Greenwood samen met drummer Tom Skinner (Sons of Kemet). Zouden we deze kunnen verwachten op festivals komende zomer? Zou echt geweldig zijn in de Barn.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.871
6.031
En even zoveel keren roep ik het genre dan weer tot leven.
Just like that!

avengers-endgame-thanos-snap.jpg
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
Gisteren is de eerste single van The Smile uitgekomen. Band met Radiohead Thom Yorke en Johny Greenwood samen met drummer Tom Skinner (Sons of Kemet). Zouden we deze kunnen verwachten op festivals komende zomer? Zou echt geweldig zijn in de Barn.
Dat was mijn hoop al sinds die band zichzelf aankondigde, maar begin steeds meer te vrezen. Zou me niet verbazen als die met een najaarstournee komen, ipv een festivaltour. Gewoon omdat veel festivals al een groot/volledig deel van de lineup bekend gemaakt hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: NiekBBQ

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.871
8.484
Nog iets anders, maar ik denk dat we na dit Coachella nieuws ook RATM (en RTJ) in 2023 op onze buik kunnen schrijven. Die gaan volgend jaar die VS leg inhalen natuurlijk. 2024 dan maar...
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.113
7.266
En even zoveel keren roep ik het genre dan weer tot leven. Een festival met uitsluitend rock en metal tezamen met de Pearl Jams en Metallica's geniet mijn voorkeur. Daarom vind ik het doodzonde dat de groten der aarde bijna nooit op Graspop staan, maar altijd op de puberfestivals.
Ja, dat zou geweldig zijn. Een soort fusie van Graspop en Werchter. Ik zou dit jaar graag naar Werchter gaan want vind het wel een fijne line up maar ik kan mijn vrienden niet overtuigen om 2 festivals aan te doen
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.425
6.088
Nog iets anders, maar ik denk dat we na dit Coachella nieuws ook RATM (en RTJ) in 2023 op onze buik kunnen schrijven. Die gaan volgend jaar die VS leg inhalen natuurlijk. 2024 dan maar...
Zou Run the Jewels 2022 niet nog RW kunnen spelen?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.403
3.369
Een discussie tussen Yannick en Ruben (niks mis mee he ;) ). Maar ik denk dat we bij deze 2022 officieel kunnen openen. Let's go!
Haha ach het gebeurt altijd wel op een nette manier. En we hebben tijdens de vorige Draft laten zien dat we ook succesvol! kunnen samenwerken. Sommige dingen horen zo, ik zou het niet anders willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jefferke en Yannick

Gebruikers die dit onderwerp bekijken