Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

festirock

Support act
1 dec 2015
839
565
Shawn mendes op werchter? Dat zie ik nu niet gebeuren.

Werchter staat bekend om zn grote acts als Metallica, Pearl Jam,.. dat een kendrick moeilijk ligt bij sommigen toont aan dat ook een deel vh publiek niet zit te wachten op die acts. Moet de topact vernieuwend zijn ? Niet persé vind ik. Ik pik graag wat nieuwe bands mee tijdens de dag.
Een Metallica verkoopt de dag onmiddellijk uit en het doelpubliek van deze acts consumeert ook nog s flink meer. Win win situatie voor de organisatie.

Van mij mag the weeknd er zeker bij , maar al heel blij met wat er al staat
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.053
Kendrick was 3 jaar geleden al 2 jaar te laat. Pukkelpop en Lowlands ging er eerder mee aan de haal, en op dat moment kon Werchter natuurlijk ook grotere namen verkiezen boven Kendrick.

Het punt is dat Werchter niet het festival is wat bands moet klaarstomen tot headliners. Ze moeten het juist hebben van gearriveerde namen, en zijn daarom dus inderdaad altijd "te laat". Dat zal altijd zo blijven, en gaat echt niet veranderen hoe graag je ook wilt.

Verder noem ik inderdaad Rock Am Ring en Novarock, gezien dat daar ook de majors zijn. Melt (ook helemaal niet zo vernieuwend kwa line-up, maar ok) kun je meer in de lijn van Lowlands leggen en dan zijn ze ook een pak weg minder divers. En St. Gallen... rly?

Zo gaat bij ons Pinkpop nooit met zijn tijd mee, en moeten bepaalde bands zich een paar keer op Lowlands o.i.d. bewijzen voordat ze naar Landgraaf door mogen komen. Dat geeft overigens niet, dat soort festivals moeten er ook zijn.
Oneens. Als major heb je, vind ik, een zekere verantwoordelijkheid die je dient te dragen zodat artiesten letterlijk groot kunnen worden op jouw festival. Dat die 'taak' nu wordt weggeschoven richting niche/kleinere festivals is deel van het probleem. Want wat als zij ook beginnen achteruit te kijken? Wat als BKS zegt: "Weetjewat? Met nog een keertje The National, Arctic Monkeys en weetikveel Elbow verkopen we gegarandeerd uit. Laat het maar aan Into The Great Wide Open om de headliners van de toekomst aan ons te schenken." Dat deden ze overigens met Jamie xx, RTJ en Christine & The Queens in het verleden overigens niét. Maar wil ik maar zeggen.. Ik ga niet zeggen dat Werchter dat niet doet (we kregen oa recentelijk nog Rosalia en Lizzo in 2019, hadden Kacey Musgraves gepland) - acts die net voor hun doorbraak of tijdens op Werchter staan. Maar die 'risico's' blijven beperkt tot de undercard en dat vind ik enigszins jammer. Moeten Billie Eilish, Dua Lipa, Taylor Swift (want ze stond ook gewoon op Boutique weggezet) niet de kans krijgen wanneer ze gewoon 'het van het' zijn op dit moment? The Weeknd was in 2017 ook lang een gerucht - en er was blijkbaar een verwoede poging geweest om 'm toen binnen te halen (want stond bv. wél op NOS).

In 2017 had je overigens Kings Of Leon voor de tigste keer met Arcade Fire met die makke plaat, Radiohead en Foo's (beiden volledig mee eens dat je die boekt) en dan een metaldag waarbij Linkin Park vrijwel op de terugweg was en System Of A Down die vrijwel iédereen verraste. Ik blijf erbij dat je als organisatie keuzes maakt en in 2017 had je met de DAMN.-tour gewoon Kendrick moeten te pakken hebben.

Ik noem maar voorbeelden hè. Ik vind het raar dat je een heel land op de schop neemt omdat Nova Rock en Rock Am Ring daar de grootste festivals zijn, betekent nog niet dat het per se de norm hoeft te zijn (en wil ik maar aangeven dat er ook nog andere festivals zijn).
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
290
168
[...]
In 2017 had je overigens Kings Of Leon voor de tigste keer [...]

Kings of Leon is wel een band die Werchter zelf wellicht naar voren schuift als "een band die zij klaargestoomd hebben tot headliner". Net als Editors. Of Muse. Of The Killers. En zo zijn er wellicht nog genoeg andere voorbeelden te vinden. Ironisch genoeg zijn dat ook de headliners waar mensen hier nu niet meer blij mee zijn als ze geboekt worden omdat ze er al zo vaak stonden.

Daarmee bedoel ik niet dat ze toen Kendrick niet hadden moeten boeken, ik wou gewoon even aangeven dat je het altijd langs twee kanten kan bekijken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.314
4.994
Oneens. Als major heb je, vind ik, een zekere verantwoordelijkheid die je dient te dragen zodat artiesten letterlijk groot kunnen worden op jouw festival. Dat die 'taak' nu wordt weggeschoven richting niche/kleinere festivals is deel van het probleem. Want wat als zij ook beginnen achteruit te kijken? Wat als BKS zegt: "Weetjewat? Met nog een keertje The National, Arctic Monkeys en weetikveel Elbow verkopen we gegarandeerd uit. Laat het maar aan Into The Great Wide Open om de headliners van de toekomst aan ons te schenken." Dat deden ze overigens met Jamie xx, RTJ en Christine & The Queens in het verleden overigens niét. Maar wil ik maar zeggen.. Ik ga niet zeggen dat Werchter dat niet doet (we kregen oa recentelijk nog Rosalia en Lizzo in 2019, hadden Kacey Musgraves gepland) - acts die net voor hun doorbraak of tijdens op Werchter staan. Maar die 'risico's' blijven beperkt tot de undercard en dat vind ik enigszins jammer. Moeten Billie Eilish, Dua Lipa, Taylor Swift (want ze stond ook gewoon op Boutique weggezet) niet de kans krijgen wanneer ze gewoon 'het van het' zijn op dit moment? The Weeknd was in 2017 ook lang een gerucht - en er was blijkbaar een verwoede poging geweest om 'm toen binnen te halen (want stond bv. wél op NOS).

In 2017 had je overigens Kings Of Leon voor de tigste keer met Arcade Fire met die makke plaat, Radiohead en Foo's (beiden volledig mee eens dat je die boekt) en dan een metaldag waarbij Linkin Park vrijwel op de terugweg was en System Of A Down die vrijwel iédereen verraste. Ik blijf erbij dat je als organisatie keuzes maakt en in 2017 had je met de DAMN.-tour gewoon Kendrick moeten te pakken hebben.

Ik noem maar voorbeelden hè. Ik vind het raar dat je een heel land op de schop neemt omdat Nova Rock en Rock Am Ring daar de grootste festivals zijn, betekent nog niet dat het per se de norm hoeft te zijn (en wil ik maar aangeven dat er ook nog andere festivals zijn).
Die "vind ik" is een belangrijke factor in deze. Het gaat er niet om wat jij en ik denken. Het gaat om de praktijk, en met welke dozen er geschoven kan worden. Ik ben het met je eens dat onze majors aan betere muzikale opvoeding kan doen van hun eigen publiek. Maar dan gaan we er denk ik aan voorbij dat dat hun intentie niet is.

Er waren bijna rellen op dit forum toen een van swerelds grootste artiesten (Justin Bieber) op Pinkpop werd neergezet. De majors zijn uiterst conservatief, en hun publiek idem dito. Daardoor krijg een gehele kip en het ei verhaal, en blijven dit soort festivals hun eigen staart achteraan rennen.

Hoe graag wij het ook anders willen zien, de belangen voor de mensen aan het roer zijn totaal anders dan die van ons.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Heb dat ook al zo vaak hier gezegd.
Je kunt van RW wel een Roskilde of Primavera Sound willen maken maar dat is het niet. Als je die festivals leuk vindt, ga erheen.
En allerlei visies erop loslaten dat ze moeten vernieuwen en de plicht hebben om acts te laten doorschieten. Je mag dat allemaal vinden, maar de realiteit wijst uit dat het gewoonweg niet (op de manier of in de mate waarop sommigen hier willen) gebeurt. Bezoek een ander/extra festival of deal with it.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.437
6.099
Die "vind ik" is een belangrijke factor in deze. Het gaat er niet om wat jij en ik denken. Het gaat om de praktijk, en met welke dozen er geschoven kan worden. Ik ben het met je eens dat onze majors aan betere muzikale opvoeding kan doen van hun eigen publiek. Maar dan gaan we er denk ik aan voorbij dat dat hun intentie niet is.

Er waren bijna rellen op dit forum toen een van swerelds grootste artiesten (Justin Bieber) op Pinkpop werd neergezet. De majors zijn uiterst conservatief, en hun publiek idem dito. Daardoor krijg een gehele kip en het ei verhaal, en blijven dit soort festivals hun eigen staart achteraan rennen.

Hoe graag wij het ook anders willen zien, de belangen voor de mensen aan het roer zijn totaal anders dan die van ons.
Was het niet zo dat die Bieber dag toen in mum van tijd uitverkocht?

Edit: Ja.

Tickets voor de zaterdag van Pinkpop 2017 zijn uitverkocht. De verkoop van de kaarten startte op zaterdag 11 maart. Een dag later waren alle kaarten voor de dag vergeven. Tickets voor de zondag, maandag en het hele weekend zijn nog beschikbaar!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.053
Je kunt van RW wel een Roskilde of Primavera Sound willen maken maar dat is het niet.
Sorry, maar dit heeft niets te maken met alternatief zijn of niet - want daar wil je volgens mij wel heen (à la bezoek dan een ander festival als het niets voor jou is). Zie de voorbeelden die ik opnoem en geef mij aan welke (en er zijn er overigens nog) die niet zouden passen op Werchter / die slecht zouden verkopen. Casual fans zien het volgens mij niet altijd zitten om voor een concert in het KBS / Sportpaleis te dokken, maar misschien wél op en festivalsetting waar je ook andere dingen kunt zien.

En allerlei visies erop loslaten dat ze moeten vernieuwen en de plicht hebben om acts te laten doorschieten. Je mag dat allemaal vinden, maar de realiteit wijst uit dat het gewoonweg niet (op de manier of in de mate waarop sommigen hier willen) gebeurt.
Ik zeg helemaal niets. Ik stel alleen maar vast dat Werchter compleet achterop hinkt op de tijdsgeest. Pinkpop pakt dat eigenlijk in die mate wel een pak inventiever aan met de afgelopen jaren dingen als Bruno Mars, Justin Bieber en volgend jaar Post Malone. En willen? Goh, kijk. Ik heb al gezegd dat ik het een goede zet vind dat Werchter bijzonder consistent boekt voor komend jaar met headliners als Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers. Het plaatje klopt daarbij volgens mij volledig - alleen ben ik het vierkant oneens met de richting die ze hiermee (post-corona) ingaan. En dat mag. Toch? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: pigital en Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.053
Ik ben het met je eens dat onze majors aan betere muzikale opvoeding kan doen van hun eigen publiek. Maar dan gaan we er denk ik aan voorbij dat dat hun intentie niet is.
Maar dan is die intentie dus compleet weg, want vroeger was die er enigszins wél. Niet?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.314
4.994
Maar dan is die intentie dus compleet weg, want vroeger was die er enigszins wél. Niet?
Nee die was er toen ook niet. Ook toen was het "veilig", alleen je muzikale ervaring was destijds anders dan dat hij nu is. Jij bent anders ontwikkeld dan het festival.
 

Lion

Dagopener
7 mrt 2017
741
1.516
Heb al sinds 2017 al geen reactie meer geplaatst, en sinds die tijd weinig gekeken, maar het is mooi om te zien dat er niks is veranderd op dit forum. Nog altijd dezelfde discussie :)
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Sorry, maar dit heeft niets te maken met alternatief zijn of niet - want daar wil je volgens mij wel heen (à la bezoek dan een ander festival als het niets voor jou is). Zie de voorbeelden die ik opnoem en geef mij aan welke (en er zijn er overigens nog) die niet zouden passen op Werchter / die slecht zouden verkopen. Casual fans zien het volgens mij niet altijd zitten om voor een concert in het KBS / Sportpaleis te dokken, maar misschien wél op en festivalsetting waar je ook andere dingen kunt zien.
Ik denk dat het volledig het tegenovergestelde is. Dat dat soort acts veel beter verkopen in een zaal dan een festival (in verhouding, niet in absolute getallen), een Royal Blood tegenovergesteld denk ik. Zou niet zo goed weten wat een fan, die speciaal een dagticket koopt voor The Weeknd, P!nk, Post Malone, in godsnaam moet met een Faith No More, Pixies of Liam Gallagher. Dan moet je de dag volstoppen met hiphop, en krijg je P!nk achtige toestanden. En nee, ik denk niet dat die hiphop/R&B acts verspreiden over het weekend ervoor zorgt dat die dagjesmensen een weekendticket gaan overwegen. Kendrick is misschien een ander geval aangezien die alternatievere muziek maakt.

Ik zeg helemaal niets. Ik stel alleen maar vast dat Werchter compleet achterop hinkt op de tijdsgeest. Pinkpop pakt dat eigenlijk in die mate wel een pak inventiever aan met de afgelopen jaren dingen als Bruno Mars, Justin Bieber en volgend jaar Post Malone. En willen? Goh, kijk. Ik heb al gezegd dat ik het een goede zet vind dat Werchter bijzonder consistent boekt voor komend jaar met headliners als Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers. Het plaatje klopt daarbij volgens mij volledig - alleen ben ik het vierkant oneens met de richting die ze hiermee (post-corona) ingaan. En dat mag. Toch? ;)
Tuurlijk mag dat. Je weet van mij ook dat ik Kendrick, The Weeknd, Billie Eilish enzo toejuich. Alleen je punt is duidelijk, en tegelijkertijd is de huidige situatie compleet anders. Wat heeft het voor zin dat te blijven herhalen? Feit is dat wat er nu staat rock-minded is dus wat jij wil lijkt niet te gebeuren (aangezien er nu 3 rock stadion-headliners staan). Een ander feit is dat we pas 5 namen hebben, er komt nog genoeg moois. Ik sta vooraan met je bij Kendrick of The Weeknd.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.053
Zou niet zo goed weten wat een fan, die speciaal een dagticket koopt voor The Weeknd, P!nk, Post Malone, in godsnaam moet met een Faith No More, Pixies of Liam Gallagher. Dan moet je de dag volstoppen met hiphop, en krijg je P!nk achtige toestanden. En nee, ik denk niet dat die hiphop/R&B acts verspreiden over het weekend ervoor zorgt dat die dagjesmensen een weekendticket gaan overwegen. Kendrick is misschien een ander geval aangezien die alternatievere muziek maakt.
Wel daarin verschillen we dus van mening. Ik denk namelijk dat dat wél het geval is. Zoals ik al zei; je moet het zien te rijmen in het volledige plaatje. En Kendrick is niet alternatief lol.
Alleen je punt is duidelijk, en tegelijkertijd is de huidige situatie compleet anders. Wat heeft het voor zin dat te blijven herhalen? Feit is dat wat er nu staat rock-minded is dus wat jij wil lijkt niet te gebeuren (aangezien er nu 3 rock stadion-headliners staan). Een ander feit is dat we pas 5 namen hebben, er komt nog genoeg moois. Ik sta vooraan met je bij Kendrick of The Weeknd.
Omdat ik graag met hamers op spijkers blijf kloppen - ookal is de kans klein dat het gehoord zal worden. ;) En ieder jaar is het inderdaad dezelfde riedel, en dat is in het Pinkpop-draadje niet anders met afvallers dat je je vragen stelt. Wel, ik stel die ook graag. Keer op keer. Waarom x wel en waarom y niet. En zoals ik al zei heb ik helemaal niets te willen; ik juich net toe om consistenter te programmeren om zo minder focus te leggen op dagtickets, alleen vind ik (hah, daar heb je 'm toch) dat men relevanter en jonger kan boeken zonder daarbij met acts te gaan gooien die er absoluut zouden moeten staan. Je hebt idd wel gelijk; ik wacht vooralsnog nog even af met een volledig oordeel over het programma alhoewel headliners bovenin natuurlijk al veelzeggend zijn hm.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.876
6.053
Moderat naar Sonar. Nou. Laat Apparat dan maar vallen en kom maar meteen door met Moderat, hm? :)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.511
Moderat, Modeselektor... die staan hier bijna om de 2 jaar op Lowlands. Ik zeg tijd voor iets anders (geen trol, ik ben er een klein beetje op uitgekeken).
Snap het hoor. Op de ter grave gelegde 2020 RW lineup stond Apparat in de Barn (voor Wilco, Beck en Disclosure, mooi Barn lineupje was dat) en stiekem vind ik dat de leukste van de 3, puur omdat ik dat niet zo vaak voorbij zag komen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken