Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Nou, volgens mij is de hele Europese tour gecanceld.
Dus zou het raar vinden dat hij dan opeens wel wat festivals gaat doen.
Ik zag op Instagram dat de verplaatste data en locaties gericht zouden zijn op stadiums.
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.124
1.530
Nou, van mij is The Weekend welkom in elk geval. Het is niet het soort headliner waar ik zelf voor zou kiezen, maar ik sta wel open om die te checken.

In theorie zou het een erg straffe boeking zijn wel.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Het is hilarisch eigenlijk hoe men altijd een reden nodig heeft om niet te moéten verfrissen. The Weeknd? Dua Lipa? Billie Eilish? Kunnen want x, y, z.. om eens niét aan de garde 35/40+'ers te raken. Maar bon, The Weeknd ging er sowieso in '22 niet gestaan hebben. De headliners zijn quasi rond me dunkt. Het is alleen de manier van denken en te pretenderen 'mee te zijn' en 'een vinger aan de pols te hebben' die me stoort, want het klopt voor geen meter - tenzij het in de lagere regionen kan, dan wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.399
2.826
Dit zou zomaar eens de spot op de zaterdag kunnen krijgen. Gorillaz zouden al wel zijn aangekondigd en The Strokes verkochten dus amper. Met Pearl Jam, Peppers en vooral Metallica is het al behoorlijk op de gitaren gericht, dus voor veel mensen zal The Weeknd welkome afwisseling zijn. En laat het ook nog eens de zaterdag zijn, waarop de kinderen vrij zijn van school.

The Weeknd op de Main Stage en Nine Inch Nails in The Barn. Waar mag ik tekenen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Breinaard

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.113
5.391
Versta me niet verkeerd. Graag The Weeknd op RW. Ze hadden hem in 2017 al moeten nemen. Maar na een aantal meer poppy headliners de jaren ervoor die geen succes waren, deden ze het niet en daar is later op gevloekt. Zeker als je dan zag wat een miskleun Kings Of Leon waren de eerste dag.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Versta me niet verkeerd. Graag The Weeknd op RW. Ze hadden hem in 2017 al moeten nemen. Maar na een aantal meer poppy headliners de jaren ervoor die geen succes waren, deden ze het niet en daar is later op gevloekt. Zeker als je dan zag wat een miskleun Kings Of Leon waren de eerste dag.

Lol, mag toch hopen dat ze wat meer onderzoek doen naar het boeken van potentiële headliners dan 'vorig jaar hadden we een popheadliner, die deed het slecht, dus geen popheadliner meer'. Het kost je slechts 5 minuten om te weten dat namen als Pharrell of Macklemore geen goede livereputatie hebben en The Weeknd wel.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Letterlijk het probleem van Werchter is dat ze het "festivalvreemd volk" echt elk jaar opnieuw links laten liggen en niét de moeite doen om er ook maar een beetje verandering in te brengen. Voor rest volkomen eens met wat @werchter12 zegt.
Je bent gewoon kwa smaak gewoon op een ander frequentie dat Werchter is. Misschien moet je het maar eens elders gaan zoeken?

ik heb het hier ook met Pinkpop. Jaren geweldig gevonden, maar nu is het een beetje beetje done there, been that. Dus ga ik opzoek naar alternatieven en die zijn ruimschoots te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Je bent gewoon kwa smaak gewoon op een ander frequentie dat Werchter is. Misschien moet je het maar eens elders gaan zoeken?

ik heb het hier ook met Pinkpop. Jaren geweldig gevonden, maar nu is het een beetje beetje done there, been that. Dus ga ik opzoek naar alternatieven en die zijn ruimschoots te vinden.
Ik denk dat ik die twee best gescheiden kan houden. Als major moét je gewoon mee zijn en geef je kansen aan artiesten om nadien door te stromen tot headliner. We spreken al járen hoe er "geen nieuwe rockheadliners" meer zijn, maar misschien moet RW om mee te blijven het soms wel 's elders gaan zoeken om hun look jong te houden. En dan bedoel ik niet Kendrick Lamar 3 jaar te laat boeken of Twenty One Pilots quasi hetzelfde. Waarom dúrft Werchter niet meer, is m'n indruk? Het is prima hoor dat je oudjes à la PJ, Metallica, RHCP boekt.. Het blijft 'Rock' Werchter, maar als je ziet dat andere festivals als Roskilde, Glastonbury, Opener etc. soms 's op de kar springen..

En Macklemore anno 2019 nog boeken, sorry hoor. Hetzelfde geldt trouwens voor P!nk wiens dag een hele hetze was omdat ze enkel en alleen de mainstage wilde vullen. Ik vraag het me telkens af; maar is zo'n stadiumtournee binnen halen dan écht nodig? Idk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
Ik denk dat ik die twee best gescheiden kan houden. Als major moét je gewoon mee zijn en geef je kansen aan artiesten om nadien door te stromen tot headliner. We spreken al járen hoe er "geen nieuwe rockheadliners" meer zijn, maar misschien moet RW om mee te blijven het soms wel 's elders gaan zoeken om hun look jong te houden. En dan bedoel ik niet Kendrick Lamar 3 jaar te laat boeken of Twenty One Pilots quasi hetzelfde. Waarom dúrft Werchter niet meer, is m'n indruk? Het is prima hoor dat je oudjes à la PJ, Metallica, RHCP boekt.. Het blijft 'Rock' Werchter, maar als je ziet dat andere festivals als Roskilde, Glastonbury, Opener etc. soms 's op de kar springen..

En Macklemore anno 2019 nog boeken, sorry hoor. Hetzelfde geldt trouwens voor P!nk wiens dag een hele hetze was omdat ze enkel en alleen de mainstage wilde vullen. Ik vraag het me telkens af; maar is zo'n stadiumtournee binnen halen dan écht nodig? Idk.
Ik ga hierin wel met je mee. Ik ga naar deels naar een festival om op mijn lievelingsmuziek te knallen maar ook net zo goed om verrast te worden en muziek tegen te komen die ik thuis niet op zet. Ik word graag geconfronteerd met de nieuwe relevante artiesten, op deze manier blijf ik ook nog een beetje bij. Het is leuk om te weten wat de betere symfonische black metal band zijn, maar daar redt je het op het gemiddelde verjaardagsfeestje ook niet mee qua gespreksstof.

De bands die RW dan wel in die hoek boekt zijn braaf en vaak al belegen. Macklemore is een schitterend voorbeeld, Bastille is er voor mij zo eentje. Dat debacle met Pink is natuurlijk al helemaal om te houden. Door dat halfslachtige gedoe kom je er nooit. De old school Werchter gangers houden zo genoeg reden om te vinden dat nieuwe acts stom zijn, en de organisatie heeft genoeg reden om te zeggen dat deze muziek niet aanslaat. Ik zou een act als Billie Eilish, Beyonce of The Weekend echt wel tof vinden op Werchter. Zo heb ik het verleden ook zeer staan genieten van Lorde, blijft één van mijn fijnere Barn herinneringen (al wint niemand het van de laatste doortocht van NiN).
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Ik denk dat ik die twee best gescheiden kan houden. Als major moét je gewoon mee zijn en geef je kansen aan artiesten om nadien door te stromen tot headliner. We spreken al járen hoe er "geen nieuwe rockheadliners" meer zijn, maar misschien moet RW om mee te blijven het soms wel 's elders gaan zoeken om hun look jong te houden. En dan bedoel ik niet Kendrick Lamar 3 jaar te laat boeken of Twenty One Pilots quasi hetzelfde. Waarom dúrft Werchter niet meer, is m'n indruk? Het is prima hoor dat je oudjes à la PJ, Metallica, RHCP boekt.. Het blijft 'Rock' Werchter, maar als je ziet dat andere festivals als Roskilde, Glastonbury, Opener etc. soms 's op de kar springen..

En Macklemore anno 2019 nog boeken, sorry hoor. Hetzelfde geldt trouwens voor P!nk wiens dag een hele hetze was omdat ze enkel en alleen de mainstage wilde vullen. Ik vraag het me telkens af; maar is zo'n stadiumtournee binnen halen dan écht nodig? Idk.
Waarom gokken op Kendrick Lamar als je zeker weet dat Metallica uitverkoopt. Ik snap je kritiek enigszins wel hoor, maar het niet vernieuwen op Werchter is al jaren aan de gang, en echt niet alleen van nu. Het is ook gewoon onderdeel van een Major. Daarnaast kan je andere landen niet altijd met elkaar vergelijken. Want in vergelijking met Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland is Werchter weer super vernieuwend.

Kijk naar Roskilde, heel leuk hoor Dua Lipa, Tyler The Creator, Haim en St. Vincent. Maar dat zal hier niet verkopen als RHCP, Metallica, Pearl Jam etc. Het gaat natuurlijk ook om commercie.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Waarom gokken op Kendrick Lamar als je zeker weet dat Metallica uitverkoopt. Ik snap je kritiek enigszins wel hoor, maar het niet vernieuwen op Werchter is al jaren aan de gang, en echt niet alleen van nu. Het is ook gewoon onderdeel van een Major. Daarnaast kan je andere landen niet altijd met elkaar vergelijken. Want in vergelijking met Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland is Werchter weer super vernieuwend.

Kijk naar Roskilde, heel leuk hoor Dua Lipa, Tyler The Creator, Haim en St. Vincent. Maar dat zal hier niet verkopen als RHCP, Metallica, Pearl Jam etc. Het gaat natuurlijk ook om commercie.
Maarja. Met die ingesteldheid kunnen we nog twintig jaar teren op 'de bands van toen'. Bovendien is het niet eens een gok. Kendrick verkocht vrijwel zijn Sportpaleis-show en dat staat naar mijn aanvoelen altijd gelijk aan headlinerstatus. En moést een dag wat minder verkopen? Prima toch, niet? Idk, dat streven naar constant uitverkopen lijkt me echt geen gezond model, ma bon. Dan hebben de weekendbezoekers al tenminste 's leren kennis maken met een hiphopheadliner à la Lamar. Als je geen zaadjes plant door hier en daar (en hier gaan we weer) hiphop te boeken doorheen de dagen dan kan ik me voorstellen dat 'het oudere Werchtervolk' niet per se warm loopt van Kendrick Lamar hoewel de man uiteraard populair is. 'Zijn' publiek, Jimmy noemt het festivalvreemd volk, is vermoed ik wat jonger.. Moet je die dan ook niet 's beginnen aantrekken? En ik heb het hier niet exclusief over Lamar of hiphop, er zijn genoeg voorbeelden van jonge, nieuwe headliners van de laatste jaren.

Door de monopolie van LN in ons land hebben ze maar keuzes en knopen door te hakken à la wie kunnen we waar zetten - en dat is een troef. Maar ze wordt te weinig uitgespeeld - zeker als je weet dat RW bijna op alles voorrang zal krijgen op de kleinere festivals.

Daarnaast kan je andere landen niet altijd met elkaar vergelijken. Want in vergelijking met Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland is Werchter weer super vernieuwend.
Wat.. Betekent dit zelfs? Doel je nu puur op de Rock Am Ring / Nova Rock-achtige festivals? Is dat een representatief beeld van die regio hun festivallandschap dan? Ze hebben daar ook St. Gallen, Melt etc. hoor. Begrijp totaal het punt niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.399
2.826
Het zou nu een goed begin zijn om de zaterdag te vullen met The Weeknd en Twenty One Pilots toch? Ik heb zelf geen idee of The Weeknd net als Kendrick '3 jaar te laat' zou zijn maar het is een begin. Niet eentje waar ik gelukkig van word, maar ik val dan ook meer onder de doelgroep van Graspop normaal gesproken.

Fyi, ik ken amper nummers van The Weeknd. Thuis luister ik door al die reclame op de radiozenders amper radio en op Spotify zet ik doorgaans niet vrijwillig pop- en hiphopacts op. Blijft over Radio 538 op kantoor. Maar door al dat thuiswerken werk ik effectief nog maar 1 a 2 dagen per week op kantoor. Waarvan ik me nu eigenlijk alleen nog maar een waardeloze Elton John remix-coverding herinner dat 2x per dag wordt aangezet.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.133
4.221
Blinding lights is imo gemaakt voor de festivalwei. Dus prima om the Weeknd te boeken. Door met coheadliners te werken op sommige dagen heeft RW in principe best ruimte om ook wat risico te nemen en nieuwe headliners aan te boren.
Maar ja als Metallica en Pearl jam bellen, dan ga je natuurlijk ook geen nee verkopen.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.139
2.388
De jeugd wacht op namen zoals The Weeknd , Shawn Mendes maar ook een Ed Sheeran. Als festivals klaar willen zijn voor de toekomst moeten ze dergelijke artiesten juist boeken of je het er nu wel of niet mee eens bent. Hoe ziet Rock Werchter er anders over 50 jaar uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
The Weeknd ging twee keer in het Sportpaleis staan, de man kan prima een stadion / Werchter alleen aan overigens.

Fyi, ik ken amper nummers van The Weeknd.
Can't Feel My Face
The Hills
Blinding Lights
Starboy
I Feel It Coming
Save Your Tears
After Hours
Take My Breath
Often

Ken je allemaal wel, en dan doe ik nog niet eens moeite en toch zit ik al aan een halve setlist haha.
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.467
4.253
The Weeknd ging twee keer in het Sportpaleis staan, de man kan prima een stadion / Werchter alleen aan overigens.


Can't Feel My Face
The Hills
Blinding Lights
Starboy
I Feel It Coming
Save Your Tears
After Hours
Take My Breath
Often

Ken je allemaal wel, en dan doe ik nog niet eens moeite en toch zit ik al aan een halve setlist haha.
Ken ik en dat is het hoor, maar ik zou the weeknd ook wel een goede vinden voor die zaterdag.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
The Weeknd ging twee keer in het Sportpaleis staan, de man kan prima een stadion / Werchter alleen aan overigens.


Can't Feel My Face
The Hills
Blinding Lights
Starboy
I Feel It Coming
Save Your Tears
After Hours
Take My Breath
Often

Ken je allemaal wel, en dan doe ik nog niet eens moeite en toch zit ik al aan een halve setlist haha.
Met name Starboy vind ik stiekem best wel een lekker nummertje. Die zou ik wel eens op een wei willen horen knallen.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.399
2.826
The Weeknd ging twee keer in het Sportpaleis staan, de man kan prima een stadion / Werchter alleen aan overigens.


Can't Feel My Face
The Hills
Blinding Lights
Starboy
I Feel It Coming
Save Your Tears
After Hours
Take My Breath
Often

Ken je allemaal wel, en dan doe ik nog niet eens moeite en toch zit ik al aan een halve setlist haha.
Van naam dus alleen Blinding Lights. Zal zo even de rest opzetten om te kijken of ik dat ook herken ;-) Edit: ik herken er zo'n 6 a 7 van. Klopt dus wel wat je zegt :) Save Your Tears vind ik oprecht ook gewoon een goed nummer.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Maarja. Met die ingesteldheid kunnen we nog twintig jaar teren op 'de bands van toen'. Bovendien is het niet eens een gok. Kendrick verkocht vrijwel zijn Sportpaleis-show en dat staat naar mijn aanvoelen altijd gelijk aan headlinerstatus. En moést een dag wat minder verkopen? Prima toch, niet? Idk, dat streven naar constant uitverkopen lijkt me echt geen gezond model, ma bon. Dan hebben de weekendbezoekers al tenminste 's leren kennis maken met een hiphopheadliner à la Lamar. Als je geen zaadjes plant door hier en daar (en hier gaan we weer) hiphop te boeken doorheen de dagen dan kan ik me voorstellen dat 'het oudere Werchtervolk' niet per se warm loopt van Kendrick Lamar hoewel de man uiteraard populair is. 'Zijn' publiek, Jimmy noemt het festivalvreemd volk, is vermoed ik wat jonger.. Moet je die dan ook niet 's beginnen aantrekken? En ik heb het hier niet exclusief over Lamar of hiphop, er zijn genoeg voorbeelden van jonge, nieuwe headliners van de laatste jaren.

Door de monopolie van LN in ons land hebben ze maar keuzes en knopen door te hakken à la wie kunnen we waar zetten - en dat is een troef. Maar ze wordt te weinig uitgespeeld - zeker als je weet dat RW bijna op alles voorrang zal krijgen op de kleinere festivals.


Wat.. Betekent dit zelfs? Doel je nu puur op de Rock Am Ring / Nova Rock-achtige festivals? Is dat een representatief beeld van die regio hun festivallandschap dan? Ze hebben daar ook St. Gallen, Melt etc. hoor. Begrijp totaal het punt niet.
Kendrick was 3 jaar geleden al 2 jaar te laat. Pukkelpop en Lowlands ging er eerder mee aan de haal, en op dat moment kon Werchter natuurlijk ook grotere namen verkiezen boven Kendrick.

Het punt is dat Werchter niet het festival is wat bands moet klaarstomen tot headliners. Ze moeten het juist hebben van gearriveerde namen, en zijn daarom dus inderdaad altijd "te laat". Dat zal altijd zo blijven, en gaat echt niet veranderen hoe graag je ook wilt.

Verder noem ik inderdaad Rock Am Ring en Novarock, gezien dat daar ook de majors zijn. Melt (ook helemaal niet zo vernieuwend kwa line-up, maar ok) kun je meer in de lijn van Lowlands leggen en dan zijn ze ook een pak weg minder divers. En St. Gallen... rly?

Zo gaat bij ons Pinkpop nooit met zijn tijd mee, en moeten bepaalde bands zich een paar keer op Lowlands o.i.d. bewijzen voordat ze naar Landgraaf door mogen komen. Dat geeft overigens niet, dat soort festivals moeten er ook zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken