Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

RW is een multi-genre major, geen rockfestival. Moet je maar 's naar Rock Am Ring gaan aankloppen ofzo.
Rare reactie. Ik zeg toch niet dat ik alleen rockmuziek wil. Alleen willen wij soms dat Werchter op alle podia breed gaat programmeren.
Dat kan, maar dan zullen de rappers/hip hop onderaan de lijst staan en niet als headliners. Dat trekt op Werchter gewoon geen publiek.
Ze zijn groot genoeg voor de Barn, maar dat zullen ze niet willen wanneer ze op andere festivals wel kunnen headlinen.

Neu, RW blijft denk ik gewoon zoals het is. Zoveel anders dan 10, 20 jaar terug doen ze überhaupt niet. Ook toen had je Muse, Rammstein, Pearl Jam, Green Day of Muse op één editie. Of een band met een zanger van bijna 60 die om de paar jaar terugkwam zoals R.E.M. Of Lenny Kravitz, Metallica en The Cure als headliners.
Maar dat is net het probleem. Het is niet het soort namen dat terugkeert, het is dat het letterlijk dezelfde namen zijn die altijd terugkeren.

Ik bedoel: als in 2020 dezelfde headliners zou hebben als in 2010 (Muse, Rammstein, Green Day, Pearl Jam), dan blijf je toch een klein beetje hangen in de tijd, niet? Hoezo kan je tot in het oneindige blijven teren op dezelfde namen.

Rare reactie. Ik zeg toch niet dat ik alleen rockmuziek wil. Alleen willen wij soms dat Werchter op alle podia breed gaat programmeren.
Dat kan, maar dan zullen de rappers/hip hop onderaan de lijst staan en niet als headliners. Dat trekt op Werchter gewoon geen publiek.
Ze zijn groot genoeg voor de Barn, maar dat zullen ze niet willen wanneer ze op andere festivals wel kunnen headlinen.
Yannick moet niet zo interpreteren... Dan had ie je reactie volledig gesnapt.

• Leuk
Waarderingen: bicky
"DaT iS tOcH GeEn RoCk! En HeT HeEt ToCh RoCk WeRChTeR!"

"Zo'n commerciële naam! Wij willen Rammstein!"
Ik snap alleen niet dat je denkt dat jij zoveel anders bent?
Jij maakt dezelfde soort semi-grappen semi-serieuze opmerkingen over "kleedjes bij Metallica", "ready to ROWCK Dave Grohl", "Snoozefest RHCP".
Het enige verschil is dat jij dan naar een festival gaat waar je de line up (tot nu toe) verschrikkelijk vindt, en zij misschien één naam.

Maar dat is net het probleem. Het is niet het soort namen dat terugkeert, het is dat het letterlijk dezelfde namen zijn die altijd terugkeren.

Ik bedoel: als in 2020 dezelfde headliners zou hebben als in 2010 (Muse, Rammstein, Green Day, Pearl Jam), dan blijf je toch een klein beetje hangen in de tijd, niet? Hoezo kan je tot in het oneindige blijven teren op dezelfde namen.
Dus jij zou er een probleem mee hebben als je om de paar jaar welke act van Nick Cave dan ook, welke Damon Albarn act dan ook, welke Thom Yorke act dan ook, Kendrick Lamar, The Cure kan zien.
Jij bij uitstek wil volgens mij steeds dezelfde acts. Anderson Paak, Gorillaz, Faith No More, Nick Cave & The Bad Seeds, Thom Yorke solo zijn allemaal acts die je graag zou willen zien deze editie. Die acts heb je toch allemaal al gezien in de afgelopen jaren? Je ziet The Strokes al twee keer op Primavera en toch zou je ze het liefst óók nog op Rock Werchter zien.
Ik zeg niet dat dat iets slechts is, redelijk logisch want het zijn je favoriete namen. Maar dat maakt jou niet anders dan iemand die om de paar jaar Pearl Jam of RHCP wil zien. Alleen de specifieke namen verschillen...

Laatst bewerkt:
Dus jij zou er een probleem mee hebben als je om de paar jaar welke act van Nick Cave dan ook, welke Damon Albarn act dan ook, welke Thom Yorke act dan ook, Kendrick Lamar, The Cure kan zien.
Jij bij uitstek wil volgens mij steeds dezelfde acts. Anderson Paak, Gorillaz, Faith No More, Nick Cave & The Bad Seeds, Thom Yorke solo zijn allemaal acts die je graag zou willen zien deze editie. Die acts heb je toch allemaal al gezien in de afgelopen jaren? Je ziet The Strokes al twee keer op Primavera en toch zou je ze het liefst óók nog op Rock Werchter zien.
Ik zeg niet dat dat iets slechts is, redelijk logisch want het zijn je favoriete namen. Maar dat maakt jou niet anders dan iemand die om de paar jaar Pearl Jam of RHCP wil zien. Alleen de specifieke namen verschillen...
Als Radiohead of Nick Cave, ik noem nu even m'n twee favorieten, er jaar in jaar uit staan, dan heb ik er zeker problemen mee. Als je als festival altijd uit dezelfde 20-tal namen blijft boeken, en als die 20 namen nog eens allemaal oude rotten zijn, dan heb je toch een probleem? Of vind je van niet. In 2010 stonden er 4 oudere headliners op de lineup. Als dat in 2020 nog steeds diezelfde 4, ondertussen nog eens 10 jaar oudere headliners zijn, dan is dat toch tekenend?

Los van wat jij of ik leuk vinden. Want je haalt weer mijn favoriete namen boven terwijl de meeste niet eens headliner zijn en er niet eens zo veel gestaan hebben. En ja: ook die acts moet je niet jaar na jaar na jaar na jaar boeken.

Ik wil misschien wel een editie met Taylor Swift, Billie Eilish, Ed Sheeran, Lizzo, Dua Lipa, Lorde, The Weeknd, Tame Impala, Kendrick Lamar, Tyler, Frank Ocean, Ye, Beyoncé, Coldplay, Harry Styles, Stromae, maar evengoed The Killers, Metallica, Pearl Jam, Rammstein, Paul McCartney en dergelijken. Waarbij de combinatie voor mij Rock Werchter heet. Iets wat tot nu toe nog wat uitblijft in de line up.

Mag dat ook of moet ik of in het rockstraatje staan of in het popstraatje?

• Leuk
Waarderingen: mattman
Greta Van Fleet naar Idays Festival... als headliners. (Andere headliners zijn daar Aerosmith en Foo Fighters)

Serieus, wat een management moeten die gasten hebben.

• Haha
Waarderingen: Oasiss
Greta Van Fleet naar Idays Festival... als headliners. (Andere headliners zijn daar Aerosmith en Foo Fighters)

Dat vind ik echt belachelijk. Ik had gehoopt dat ze ervan hadden geleerd dat het juist niet goed is voor je carriere om te snel te hoog te staan. En dan staan ze opeens als headliner. Ik hoop echt dat ze zichzelf hiermee niet opblazen.

Da's niet zo ongewoon, hoor. Noel Gallagher en Queens of the Stone Age waren in 2018, geloof ik, ook headliner naar Pearl Jam en The Killers (waar overigens ook Liam Gallagher stond, dus dat was vast lachen).

2015: Muse - Pharell Williams - Lenny Kravitz - Florence & The Machine - Faith No More - Chemical Brothers
2016: Paul McCartney - Rammstein - Red Hot Chili Peppers - Editors - Florence & The Machine
2017: Kings Of Leon - Arcade Fire - Radiohead - System of A Down - Linkin Park - Foo Fighters
2018: Gorillaz - Queens of the Stone Age - The Killers - Pearl Jam - Jack White - Nick Cave - Arctic Monkeys
2019: Pink - Tool - The Cure - Mumford & Sons - Florence & The Machine - Muse

De headliners/grootste namen van de 5 laatste edities van RW. Enkel Florence & The Machine komt hier (3 keer) terug. Dan kan je eigenlijk toch enkel concluderen dat ze daar goed bezig zijn. Grote bands, af en toe iets nieuws proberen, en als het kan niet te veel herhaling.

Ja deze editie is er wel veel overlap met de vorige edities, maar er zit een gat van 2 jaar tussen. Dat kan je ze toch niet echt kwalijk nemen.

Ik blijf het vooral frappant vinden hoe hier nu al weken exact dezelfde discussie gevoerd wordt met slechts zeven namen en geen enkele tent headliner bekend.

Ik bedoel...ja, op die main laten ze de bands die sportpaleizen vullen headlinen? Is het ooit anders geweest? Nee. Zitten er in die vijver erg veel vissen? Wederom..nee.

Als je dan gaat beginnen over Tyler die in de U.S festivals als Lolla headlinet en waarom dat hier niet gebeurt.

Goh, zou dat wat te maken kunnen hebben dat er een groter Afro-Amerikaans publiek is dat een ticketje koopt voor Lollapalooza?

Waarom spelen de Editors hier voor 20 000 man en in Parijs voor 2000? Waarom is My Chemical Romance in Engeland een headliner die twee keer na elkaar een stadion uitverkoopt en raken ze hier nog niet op de mainstage om 19 u? Waarom spelen The Killers hier als headliner en in de US niet meer?

Het publiek in verschillende landen heeft gewoon een verschillende smaak, daar over zeuren gaat heus niet helpen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bicky en Paddy
Dat is op Firenze Rocks, zie ik. Maar dat wordt bij ons waarschijnlijk QOTSA blijkbaar. Plus GVF stond op de vorige editie al prominent op de lineup.
GvF - QOTSA - Metallica
Royal Blood - Killers - RHCP
voel je dusdanig zo aankomen, ultieme zonde mochten ze Liam Gallagher laten passeren, terwijl Noel er bij de minste scheet kon/mocht staan.

• Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante
Als Radiohead of Nick Cave, ik noem nu even m'n twee favorieten, er jaar in jaar uit staan, dan heb ik er zeker problemen mee. Als je als festival altijd uit dezelfde 20-tal namen blijft boeken, en als die 20 namen nog eens allemaal oude rotten zijn, dan heb je toch een probleem? Of vind je van niet. In 2010 stonden er 4 oudere headliners op de lineup. Als dat in 2020 nog steeds diezelfde 4, ondertussen nog eens 10 jaar oudere headliners zijn, dan is dat toch tekenend?

Los van wat jij of ik leuk vinden. Want je haalt weer mijn favoriete namen boven terwijl de meeste niet eens headliner zijn en er niet eens zo veel gestaan hebben. En ja: ook die acts moet je niet jaar na jaar na jaar na jaar boeken.
Ik geloof er echt maar heel weinig van. Waarom zou je dan net zoals ik net zei steeds opperen voor dezelfde namen die je afgelopen jaren al hebt gezien? Je hebt Gorillaz en Nick Cave in 2018 al gezien? Je gaat ze al op Primavera zien waarschijnlijk. De enige reden dat je die wél graag terug zou zien is omdat je die leuk vindt. Anders zou je de buitenbeentjes TOP en Imagine Dragons wel toejuichen als het je dan toch om een soort hoger doel voor RW gaat buiten je eigen voorkeur. (Waar ik dus niks van geloof). Ik ben er vrij zeker van dat je alsnog gewoon zou gaan kijken als Radiohead, Nick Cave, Gorillaz, The Cure er om het jaar staan. En of je het dan van tevoren hier afkraakt dat ze er alwéér staan doet er eigenlijk niet toe. Als RW naast jou nog 60.000 man ziet staan voor de Main zijn ze geslaagd.

En ja je gaat ook al sinds eeuwig jaar in jaar uit naar Rock Werchter. Je moet ook niet raar opkijken dat je dan de meeste acts al eens hebt gezien. Heel logisch zelfs, ze passen blijkbaar binnen het RW-profiel en daarom blijven ze geboekt worden. Vandaar dat we dit jaar een volkomen logisch op en TOP (pun intended) RW-bovenkant hebben.

Verder denk ik dat wat ze dit jaar doen ook niet een bepaalde 'lijn' hoeft uit te drukken. Zeker niet in zo'n raar jaar met COVID. Jij blijft volhouden dat alles toch wel uitverkoopt ongeacht wat er staat, ik denk dat ze juist voor zekerheid gaan, wat ook gebeurt. Aangezien Metallica, RHCP, Muse, Pearl Jam er deze of vorige editie hebben gestaan, zal er in 2023 vast ruimte zijn voor spannendere namen.

Verder denk ik dat wat ze dit jaar doen ook niet een bepaalde 'lijn' hoeft uit te drukken. Zeker niet in zo'n raar jaar met COVID. Jij blijft volhouden dat alles toch wel uitverkoopt ongeacht wat er staat, ik denk dat ze juist voor zekerheid gaan, wat ook gebeurt. Aangezien Metallica, RHCP, Muse, Pearl Jam er deze of vorige editie hebben gestaan, zal er in 2023 vast ruimte zijn voor spannendere namen.
Tegen 23 is het alweer 2 edities geleden dat Muse er heeft gestaan. Dus ik verwacht ze dan wel weer. Indien deze editie succesvol is, verwacht ik gewoon dat ze ook in 23 dezelfde lijn doorzetten. Iets als Muse - Soad - Mumford - Foo's zie ik dan wel gebeuren (misschien RATM als specialleke indien mogelijk).

Ik geloof er echt maar heel weinig van. Waarom zou je dan net zoals ik net zei steeds opperen voor dezelfde namen die je afgelopen jaren al hebt gezien? Je hebt Gorillaz en Nick Cave in 2018 al gezien? Je gaat ze al op Primavera zien waarschijnlijk. De enige reden dat je die wél graag terug zou zien is omdat je die leuk vindt.
Ik denk niet dat je met zo'n instelling een discussie kan voeren, dus nee. Ik bedoel: je zegt zelf dat Faith No More favorietjes zijn va mij. Ook die loop ik niet te verdedigen omdat ik daar toevallig fan van ben.

Muse schuimt nu alle braderieën af, het laatste album trok op geen zak, de opkomst in 2019 was bedroevend. Die glijden stilaan af naar het Green Day, RHCP, The Killers niveau denk ik.
Je leest hier dat The Killers er nooit zouden gestaan hebben als die in 2020 geen contract voor TW hadden. En dat RHCP enigszins terug mocht komen door de return van Frusciante.
Op Les Ardentes ermee vanaf 2023...

Users who are viewing this thread