Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

2019 raakte goed vol door een enorme hoeveelheid dagtickets. Maar de combi’s deden het niet goed, en in 2020 weer niet.
Voor mensen die combi gaan is Werchter niet zo interessant, je kan zelf de mogelijke oplossingen bedenken. Ze willen geen dagticketjes festival worden. 2019 vrijdag was een mooi voorbeeld. Dagtickets deden het prima; maar die mensen gaan dan ‘te hard’ en vallen massaal in panne tegen de avond. Dat is commercieel oninteressant.

Waarom is Werchter niet zo interessant voor mensen die combi gaan? Zien meer en meer mensen er tegenop om in een tent te slapen? Of vinden veel mensen vier dagen te lang? Of is het festival te weinig 'beleving' geworden, te weinig 'aangekleed'? Voor mij is Rock Werchter namelijk wél interessant om combi te doen, ik probeer gewoon te bedenken waarom dit voor veel mensen minder en minder het geval zou zijn.

LivenNation beschikt over de juiste cijfers en merken dat Combi's niet goed meer verkopen in bijna gans Europa.
Om dat op 1 of 2 dingen te steken kan niet, het is gewoon een factor van heel veel factoren (Prijs, alternatieve, ...)

Maar heb er vertrouwen in. Op gebied van innoveren en het festival (her)uitvinden heeft werchter een goede naam/kennis :wink:

jimmywe wrote:
2019 raakte goed vol door een enorme hoeveelheid dagtickets. Maar de combi’s deden het niet goed, en in 2020 weer niet.
Voor mensen die combi gaan is Werchter niet zo interessant, je kan zelf de mogelijke oplossingen bedenken. Ze willen geen dagticketjes festival worden. 2019 vrijdag was een mooi voorbeeld. Dagtickets deden het prima; maar die mensen gaan dan ‘te hard’ en vallen massaal in panne tegen de avond. Dat is commercieel oninteressant.

Waarom is Werchter niet zo interessant voor mensen die combi gaan? Zien meer en meer mensen er tegenop om in een tent te slapen? Of vinden veel mensen vier dagen te lang? Of is het festival te weinig ‘beleving’ geworden, te weinig ‘aangekleed’? Voor mij is Rock Werchter namelijk wél interessant om combi te doen, ik probeer gewoon te bedenken waarom dit voor veel mensen minder en minder het geval zou zijn.

Ik had precies dezelfde vragen bij het lezen hiervan. Ik vind niets heerlijker dan enkele dagen in een totaal andere wereld vertoeven waar het alleen draait om muziek, bier en goed gezelschap. Veel vrienden denken er ook zo over, al ken ik er ook een paar waarvoor 4 dagen iets te lang voor het goede is. Ik vind het daarom bijzonder om te lezen dat combi's steeds minder interessant worden. Krijgen de mensen een steeds minder brede muzieksmaak? Zorgt Spotify met de algoritmes die je alleen in hetzelfde straatje laten zoeken voor een smallere muzieksmaak waardoor mensen eerder geneigd zijn naar 1 dag te gaan met een favo artiest ipv genieten van de hele breedte van het aanbod?

Je zit natuurlijk op een festival dat elke dag 90000 mensen moeten aantrekken, wat een waanzinnige hoeveelheid blijft. En een mens is erg kieskeurig geworden, opportunistisch eigenlijk. Wat de ene dag waanzinnig interessant is, krijgen ze de dag erna het aanbod bvb om te gaan surfen, en gaan ze dat doen.
Ik merk dat ook bij de verenigingen op RW. Vroeger was een ploeg op de been krijgen voor een volledig weekend amper een probleem. Nu merk je dat een ploeg van bvb 45 personen, dat daar in de aanloop naar het festival nog een 30% wissels gebeuren. Mensen die plots andere dingen gaan doen.
Een persoon die combi gaat is het aantrekkelijkste omdat die eigenlijk al die dagen naar niks moet zien, en vlotter geld uitgeeft. Die brengen ook een betere vibe naar het festival. Dagjestoeristen is toch echt iets anders. Ook de donderdag blijft een moeilijk geval. Vaak is dit de beste dag, nu 2019 was wel een apart verhaal, maar verkoopt dit waanzinnig moeilijk door mensen hun job, proclamaties... Zelfs een Pearl Jam kon dit niet keren. Dat heeft toch ogen doen open gaan. En het is een publiek geheim dat die andere moeilijke dag, de vrijdag, echt heel moeizaam verkocht dit jaar.

Dus het is nu kijken van: hoe zorgen we ervoor dat we terug onze combi's verkocht krijgen, en hoe krijgen we mensen zover dat ze dit gaan doen.

Je zit natuurlijk op een festival dat elke dag 90000 mensen moeten aantrekken, wat een waanzinnige hoeveelheid blijft.
Misschien is de grens van de mate van het mogelijke wel bereikt - zie ook mijn comment en ik blijf het herhalen op de Barn dat dat een logische frustratie is van het opdrijven van het bezoekersaantal. Op een bepaald moment voelt het gewoon steriel en gemaakt, weet je wel?

En een mens is erg kieskeurig geworden, opportunistisch eigenlijk.
Zijn we niet gewoon het tijdperk voorbij aan 'de festivalzomer'? Er verdwijnen elk jaar wel een aantal festivals, de groten blijven bestaan en veel ligt uiteraard aan de programmering - wat hier al veel keren is bediscussieerd.

Zelfs een Pearl Jam kon dit niet keren. Dat heeft toch ogen doen open gaan.
In welke mate? Dat die dag gewoon no matter what moeilijk blijft verkopen?
edit: en ook wat is de conclusie die daaruit werd getrokken?

Hier bij voorkeur toch ook combi tickets.

Maar dan moet het programma toch minstens 2 dagen de moeite zijn.

Je zit natuurlijk op een festival dat elke dag 90000 mensen moeten aantrekken, wat een waanzinnige hoeveelheid blijft. En een mens is erg kieskeurig geworden, opportunistisch eigenlijk. Wat de ene dag waanzinnig interessant is, krijgen ze de dag erna het aanbod bvb om te gaan surfen, en gaan ze dat doen.
Ik merk dat ook bij de verenigingen op RW. Vroeger was een ploeg op de been krijgen voor een volledig weekend amper een probleem. Nu merk je dat een ploeg van bvb 45 personen, dat daar in de aanloop naar het festival nog een 30% wissels gebeuren. Mensen die plots andere dingen gaan doen.
Een persoon die combi gaat is het aantrekkelijkste omdat die eigenlijk al die dagen naar niks moet zien, en vlotter geld uitgeeft. Die brengen ook een betere vibe naar het festival. Dagjestoeristen is toch echt iets anders. Ook de donderdag blijft een moeilijk geval. Vaak is dit de beste dag, nu 2019 was wel een apart verhaal, maar verkoopt dit waanzinnig moeilijk door mensen hun job, proclamaties… Zelfs een Pearl Jam kon dit niet keren. Dat heeft toch ogen doen open gaan. En het is een publiek geheim dat die andere moeilijke dag, de vrijdag, echt heel moeizaam verkocht dit jaar.

Dus het is nu kijken van: hoe zorgen we ervoor dat we terug onze combi’s verkocht krijgen, en hoe krijgen we mensen zover dat ze dit gaan doen.

Dat van die proclamaties volg ik wel... Leerlingen, leerkrachten, studenten, docenten... Voor deze (grote) groep is het niet gemakkelijk als het festival deels in juni valt. Steeds (volledig) in juli zou beter zijn volgens mij.

Zijn we niet gewoon het tijdperk voorbij aan ‘de festivalzomer’? Er verdwijnen elk jaar wel een aantal festivals, de groten blijven bestaan en veel ligt uiteraard aan de programmering – wat hier al veel keren is bediscussieerd.

Zijn er dan zoveel festivals verdwenen? Ik kan er wel een aantal bedenken, maar naar mijn gevoel zijn er minstens even veel bijgekomen als dat er verdwenen zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Durft iemand een gok te doen wanneer Werchter weer wat namen zal aankondigen? Verwachten we het nog dit jaar? Normaal gesproken zouden we nu in de periode zitten dat de grotere namen gelost worden en dan medio januari starten ze met de pakketten. Mogelijk dit jaar nog 1 a 2 grote namen erbij en dan volgens schema ergens in januari weer pakketjes loslaten op de wereld?

Ken post net dit:
"Posted 36 minutes ago
All European festivals worked out a solid plan for next year. And they are close to have the support of the governments in this (don't forget, governments earn a lot of money thanks to the festivals). They have the financial resources to organise a large testing scenario. If it is necessary.They can roll this out as a sort of back up. But they expect that the world will be completely different next year, thanks to the vaccines (off course, it is a big lobby campaign, they know more than we do) .

If we announce this in Belgium right know, the media will find always at least 1 scientist to criticize this. But other nations will go first, and Belgium will follow :-).

They hope to do this before the holidays, and announce some other big news. Give the people hope in dark times. The festival was on the drawing board again. They had to do something, combi tickets were not selling well. And Werchter was not a stand alone festival in this in Europe. "

Ik weet niet waarom hij zoiets zou verzinnen, dus lijkt me dat dit wel is wat er gaande is.
Aan de andere kant, zeg dat er over een maand al een nieuwe piek is door welke omstandigheden dan ook, dan is alles weer anders vermoed ik. Een zinnige uitspraak lijkt me niet te doen, omdat alles zó snel verandert. Ik put hier in ieder geval wel hoop uit. Meer info dan dit hebben we, ik in ieder geval, toch niet, dus ik doe het hier maar mee vooralsnog.

Durft iemand een gok te doen wanneer Werchter weer wat namen zal aankondigen? Verwachten we het nog dit jaar?

Wilde gok gebaseerd op niks anders dan mijn buikgevoel en wat Ken19 zegt: 11 december haha. En daarna wachten tot midden januari.

Joslittel wrote:
Durft iemand een gok te doen wanneer Werchter weer wat namen zal aankondigen? Verwachten we het nog dit jaar?

Wilde gok gebaseerd op niks anders dan mijn buikgevoel en wat Ken19 zegt: 11 december haha. En daarna wachten tot midden januari.

Met dat verhaal van Ken geen gekke inderdaad. Eerst weer het vertrouwen opbouwen dat de boel doorgaat en dan wat blinkende nieuwe namen loslaten op de hongerige meute. Dan ga ik zelf voor 18 december als kerstkado van Werchter.

Ken post net dit:
“Posted 36 minutes ago
All European festivals worked out a solid plan for next year. And they are close to have the support of the governments in this (don’t forget, governments earn a lot of money thanks to the festivals). They have the financial resources to organise a large testing scenario. If it is necessary.They can roll this out as a sort of back up. But they expect that the world will be completely different next year, thanks to the vaccines (off course, it is a big lobby campaign, they know more than we do) .

If we announce this in Belgium right know, the media will find always at least 1 scientist to criticize this. But other nations will go first, and Belgium will follow :-).

They hope to do this before the holidays, and announce some other big news. Give the people hope in dark times. The festival was on the drawing board again. They had to do something, combi tickets were not selling well. And Werchter was not a stand alone festival in this in Europe. ”

Ik weet niet waarom hij zoiets zou verzinnen, dus lijkt me dat dit wel is wat er gaande is.
Aan de andere kant, zeg dat er over een maand al een nieuwe piek is door welke omstandigheden dan ook, dan is alles weer anders vermoed ik. Een zinnige uitspraak lijkt me niet te doen, omdat alles zó snel verandert. Ik put hier in ieder geval wel hoop uit. Meer info dan dit hebben we, ik in ieder geval, toch niet, dus ik doe het hier maar mee vooralsnog.

"The festival was on the drawing board again. They had to do something, combi tickets were not selling well. And Werchter was not a stand alone festival in this in Europe."

Wat kan dit toch betekenen? Twee mainstages? Nog meer podia? Een volwaardig nachtprogramma? Inkleding van de festivalweide ipv 'gewoon' de kraampjes? Veel meer randanimatie? Een dag minder? ... ?

Volgens mij zal de Barn omgevormd worden door een soort Alpha-achtige constructie waarop hier al enkele keren eerder werd op gealludeerd - iets dat zou moeten helpen om grotere acts binnen te halen waarschijnlijk die ze anders zouden kwijt geraken omdat ze enkel willen headlinen en niet tevreden zijn met een hoofdspot in de Barn. Meer podia of meer randanimatie zie ik niet meteen gebeuren gezien het terrein. Inkleding is toch gewoon oké? Nachtprogrammatie wordt al zo lang naar gevraagd - en die Hive-parties zijn ook niet meteen het van het dus misschien..?

Ik heb ook gehoord dat Lowlands een aantal plannen heeft. En zelfs wat alternatieven mocht het gewone niet doorgaan. Daarvan zal er rond februari normaal gesproken iets meer bekend worden. Wel zal niet iedereen er blij mee zijn, maar veel mensen ook weer wel. Ze zijn alleen een beetje langzaam met dit te verkondigen omdat het nu allemaal nog niet 100% zeker is. Maar het zal een start up zijn voor iets waar ze misschien in 2022 op willen voortborduren. Alleen er is nog wel wat onzekerheid met betrekking tot een flink aantal acts. Maar dat er toffe ideeën zijn dat kan ik met zekerheid zeggen.

Nachtprogramma mag je vergeten
Jaartje geen festival = terug meer lokale steun, mensen zien/voelen nu wat ze aan het festival hebben.

Voor de rest zegt onze Ken niets extra van wat hier al geweten was.

Ik zie alleszins al minder depressieve gezichten dan enkele maanden terug...
Maar om nu te zeggen dat alles terug "vol gaaas" is, nope dat niet...
Het is nog voorzichtigheid troef (en terecht natuurlijk)

Volgens mij zal de Barn omgevormd worden door een soort Alpha-achtige constructie waarop hier al enkele keren eerder werd op gealludeerd – iets dat zou moeten helpen om grotere acts binnen te halen waarschijnlijk die ze anders zouden kwijt geraken omdat ze enkel willen headlinen en niet tevreden zijn met een hoofdspot in de Barn. Meer podia of meer randanimatie zie ik niet meteen gebeuren gezien het terrein. Inkleding is toch gewoon oké? Nachtprogrammatie wordt al zo lang naar gevraagd – en die Hive-parties zijn ook niet meteen het van het dus misschien..?

Contract van Klub C & Barn tenten was (dacht ik) voor 3 jaar? 2018 was met de nieuwe, grotere Barn dus normaal nog 1 jaar met deze huidige tenten
Ik verwacht in 2021 weinig conceptuele wijzigingen, in 2022 zal er dat wel zijn dacht ik...

"Cardi B, Kings Of Leon, The War On Drugs, HAIM, Anderson .Paak & The Free Nationals, Kali Uchis, MØ, Zara Larsson, Leon Bridges, Editors & 17 more bands join the line up of#MadCool2021. Coming soon 2 more headliners and many more surprises"

O.a. ook Phoebe Bridgers en Gus Dapperton + muziek van Billie Eilish op hun instagram story

Zo zo.. Mad Cool gooit meteen uit het niets zijn (bijna) gehele affiche online. Ik zie tussen de lijnen door The War On Drugs, Editors en Kali Uchis als 'nieuwe' namen opduiken die ook op Werchter misschien zouden kunnen staan nog. Cardi B was natuurlijk al uitgesloten owv Les Ardentes. London Grammar, Khalid, Cage The Elephant... lijken dan weer verdwenen te zijn. Benieuwd welke twee headliners ze nog achter hand houden.. Billie Eilish? Mumford? Toch nog Taylor Swift?

Recent actieve topics

Users who are viewing this thread