Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Dat artiesten in een hokje willen duwen, ik krijg daar wat van.

Dat gezegd zijnde zou ik Post Malone m.b.t. verjonging en afwisseling van headliners wederom een kleine soort verademing vinden net zoals bij Kendrick-TOP en eigenlijk ook een beetje bij The Strokes die ze toch na al die jaren eindelijk weten te strikken hebben en er nog nooit eerder stond. Doen ze goed, want ik vond het de laatste jaren wel een beetje welletjes om constant dezelfde (soort) headliner gerecycleerd te zien worden ookal brengen ze veel volk op de been (wat ook dit jaar weer het geval is trouwens, *kuch* Pearl Jam).

Zelfde soort headliner? Vind jij Muse en soad dan dezelfde soort headliner? En waarop slaat je kuch. Keelpijn? Is gewoon een stadionact die een nieuwe cd uitbrengt, lijkt me echt wel headliner op zn plek dit jaar
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
wenteldave wrote:
Dit soort opmerkingen. Daar krijg ik wat van.

Is’t waar? Jammer dat je ook niet uit te doeken doet waarom precies.

Artiesten wegduwen in een hokje en hen een bepaalde stempel opdrukken alsof ze voor eeuwig dezelfde soort muziek zullen, kunnen en moeten maken is gewoon fout en toxisch.

Is een genre benoemen nu al "toxisch"... ?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.640
3.282
Hokjes zijn nochtans best handig hoor.
Hangt er toch alleen van af hoe nauw je alles wilt bekijken of beschrijven.
Als iemand een nieuwe band noemt en je vraagt 'wat voor muziek is dat' zijn genres heel handig om een duiding te maken - hoewel ik tegenwoordig op stubru vooral verwijzingen hoor met "klinkt als ... (vul band in)" wat ik veel vreselijker vind, dat klinkt enorm beperkend én geeft een copycat-gevoel. Dan lijkt me "alternative hiphop met jazz invloeden" wel een aardig idee te geven over iets, maar biedt toch nog een breed spectrum.

Er zijn genoeg bands waar 3 of 4 subgenres bij staan omdat ze gewoon niet binnen dat 1 vakje vallen, maar met een beschrijving als "Crossover thrash, hardcore punk, thrash metal, funk metal" weet ik alleszins dat ik geen "melodic death metal" moet verwachten... om maar iets te zeggen.

Wordt anders ook moeilijk om te zeggen dat er "veel / weinig hiphop" of wat dan ook staat op een festival...
Wil dat zeggen dat een artiest een album later zich moet houden aan die omschrijving? Voelt die zich daar echt door gelimiteerd? Dat lijkt me pas kort door de bocht.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.412
3.383
Dit gaat toch geen zin hebben. Yannick duwt Pearl Jam nu net zo goed in een hokje "gerecycelde headliners". Hypocrisie is vaak aanwezig hier. Ze hebben een nieuw album, een wisselende setlist en zoals ik al te vaak heb gezegd, niet iedereen gaat zoals sommigen hier al 15 jaar elk jaar naar RW. Omdat jij een band al twee, drie keer hebt gezien wil niet zeggen dat dat voor de mensen die volgend jaar geldt.
Waarom heb je die drang om mensen jouw muziek leuk te laten vinden of alle genres te laten waarderen, of vooral degene die je zelf leuk vind?
We hebben deze discussie al zovaak gehad, valt geen eer te behalen hier. Mensen zullen hip hop kut blijven vinden en mensen zullen forumleden die anders denken willen opvoeden. Weet niet wat ik meer kansloos vind. Er wordt hier denigrerend over Post Malone maar net zo goed over Pearl Jam, SOAD gedaan.
Deze discussie is de afgelopen maanden al vaker voorbij gekomen dan het aantal keer dat Pearl Jam op RW stond, vermoeiend..
Ik neem geen standpunt in deze keer, ik hekel alleen de hypocrisie.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.183
Mits nieuwe plaat is er altijd een reden om een artiest te boeken, ookal stonden ze er al 10 keer.

Dat is voor mij (en Yannick als ik het goed lees) dus het verschil. Post heeft een nieuwe plaat (en is een frisse nieuwe headliner) en dat is een reden om hem te boeken. System of a Down (en op PP GnR en RHCP) niet, die komen in korte tijd (weer) met oud werk. Vandaar dat ik liever Post dan SOAD, RHCP of GnR zie komen. Die laatsten dan liever wanneer ze wel nieuw materiaal hebben. (Zo was RHCP imo een betere PP boeking geweest in 2021) Zoals Pearl Jam, al is die ook vrij vlot terug na 2018.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.167
Iets met lange tenen, dinofest. 'Soort' staat niet voor niets tussen haakjes. Voor mijn kuch moet je eens in de archieven duiken van Werchter om te weten waarom Pearl Jam zelfs mét nieuwe plaat voor mij niet zo moet.

Vind gewoon dat je een artiest niet per se kunt definiëren door ze in één bepaald hokje te willen steken, zoals de voorbeelden laten uitschijnen op de vorige pagina zouden die allemaal hiphop-muziek maken en dat klopt maar ook weer niet helemaal natuurlijk (en als je je gaat baseren op Wikipedia, tgoh ja). Tyler The Creator's 'Igor' was een popplaat, Post Malone's 'Beerbongs & Bentlys' was dat dan weer net iets minder maar zou je eigenlijk ook daarin kunnen stoppen, weetjewel. En ja, ik vind 't als massa, als fanbase, als community nogal fout om artiesten te labelen ook al hebben ze daarom misschien zelf niet eens gevraagd of is het een bepaalde fase die ze doormaken en doen ze nadien wel wat anders, die dingen scheppen verwachtingen en komen hoe dan ook weer terug tot de artiest zelf..

Yannick duwt Pearl Jam nu net zo goed in een hokje “gerecycelde headliners”.
Dude, bijna om de twee jaren op hetzelfde festival spelen en dat voor een periode van meer dan tien jaar.. Dan mag je toch gerust van 'gerecycleerd' spreken hoor, niets hypocriet aan lol.

Waarom heb je die drang om mensen jouw muziek leuk te laten vinden of alle genres te laten waarderen, of vooral degene die je zelf leuk vind?
Waar heb ik dat nou weer gezegd.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.403
627
Pearl Jam zal 6 keer op RW gespeeld hebben op 13 jaar tijd, waarvan de helft zonder nieuwe plaat. Dus de opmerking "recyclageheadliner" is best wel van toepassing, moeten op dat vlak namelijk niet onderdoen voor KoL of Editors...

En dan te bedenken dat Werchter ooit kritiek kreeg omdat ze "weeral" REM of Metallica boekten, ondanks 7 passages gespreid over 30 jaar. Toegegeven, die passages volgden elkaar in de 21e eeuw wel steeds sneller op.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.411
1.914
Kijk je naar de huidige werchter headliners en de graadmeter nieuw album dan zie ik Pearl Jam, The Strokes, Kendrick zijn laatste gaat ook uitkomen zeker?
Twenty one pilots is een mosterd na de maaltijd verhaal, touren al effe met die plaat, reeds 2 keer in België zelfs. Geen idee of ze nog met een nieuwe komen in 2020.
Soad is een boeking na het fantastische optreden in 2017,gaan ze nooit kunnen evenaren en zonder nieuw materiaal is het jammer.
Qua variatie en ook qua nieuwe headliners zijn ze toch sterk bezig. Pearl Jam is de enige headliner die kan zeggen dat ze er meer dan 2 keer stonden. En wij klagen rustig verder...
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.635
893
Ik ben toch wel zeer verrast door de bepaalde gehanteerde "muziekkennis" van bepaalde posts hier...

Ieder zijn smaak, dus als iemand graag Stormzy of Post Malone hoort, dan alle respect.
Maar ik lees hier posts in de trant van 'kijk eens met wat voor een subheadliner Pearl Jam het maar moet doen' (Pixies dus) en 'Post Malone zou de gedroomde headliner zijn, veel beter dat een RATM of een Queen', etc...
Da's toch wel straf, maar kadert ook in het geheel toen Paul McCartney kwam optreden en zowat de helft van de jongeren niet eens wist wie het was.

Wat je smaak ook is (ik vind bijvoorbeeld Jorja Smith en Anderson .Paak, wat ook jonge generatie is, fantastisch!), je moet toch niet durven ontkennen dat Rage Against The Machine, Red Hot Chili Peppers, Queen, Pearl Jam, Rammstein… de echte kalibers zijn en dat Post Malone, The Strokes, en dergelijke... nog lang niet hetzelfde palmares hebben.

De Rock Werchter bezoeker verwacht wel dat soort headliners, terwijl je bijv. ook PP meer het ontdekkingspubliek kan aanspreken...
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.411
1.914
Pearl Jam zal 6 keer op RW gespeeld hebben op 13 jaar tijd, waarvan de helft zonder nieuwe plaat. Dus de opmerking “recyclageheadliner” is best wel van toepassing, moeten op dat vlak namelijk niet onderdoen voor KoL of Editors…

En dan te bedenken dat Werchter ooit kritiek kreeg omdat ze “weeral” REM of Metallica boekten, ondanks 7 passages gespreid over 30 jaar. Toegegeven, die passages volgden elkaar in de 21e eeuw wel steeds sneller op.
Heeft ook veel met beschikbaarheid en dergelijke te maken, kol tourt al bijna 10 jaar non stop. Werchter plukt altijd de grootste eruit, qua toplijn is er zelden klagen als je puur naar de naam kijkt en niet naar het repititief karakter. Het enige wat je ze kan aanwrijven is dat ze te weinig verversen in die toplijn, nieuwe namen. Maar dit lijkt te veranderen mede dankzij het coheadline systeem.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.670
1.196
Wat dat recycleren betreft en "als ze een nieuw album hebben is het geen recyclage" vind ik toch ook afhangen van band tot band.

Een Twenty One Pilots met 3 full albums hun set is helemaal anders dan met 2 full albums.
En The Cure met 15 albums hun set is grotendeels hetzelfde als met 16 (om maar iets te zeggen). En dat geld voor Pearl Jam ook wel wat, aangezien ze waarschijnlijk niet meer dan 3 max 4 nummers van het nieuwe album gaan spelen veronderstel ik.

En ik snap Werchter ook wel met hun "recycleren"... De kritiek van een band die niet headlinerwaardig is si veel groter dan van een grote band die snel terugkomt!

Concllusie: luxe probleem. Ga eens naar een van de tenten ofzo als je een headliner al genoeg hebt gezien. Of ga iets eten of vanachter een biertje drinken of dergelijke.
 

dennisf

Randprogramma
16 jan 2018
145
37
Wat betreft het recycleren van namen (headliners maar vooral andere namen), mogen we toch ook niet uit het oog verloren is dat we er de afgelopen jaren jaren (9 voor Barn, 3 voor Slope) 2 volwaardige podia hebben bijgekregen (en in mindere mate dat we pas sinds 2004 vier volwaardige festivaldagen hebben). Als je elk jaar meer acts kan plaatsen, is het ergens niet heel onlogisch dat acts al eens vaker op herhaling komen dan pakweg 10. 20 jaar geleden.

Denk dat wij nog van geluk mogen spreken dat Werchter 2 of 3 andere events heeft waar ze andere artiesten kunnen wegzetten om nog meer herhaling te vermijden..
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
299
171
Een Twenty One Pilots met 3 full albums hun set is helemaal anders dan met 2 full albums.
En The Cure met 15 albums hun set is grotendeels hetzelfde als met 16 (om maar iets te zeggen). En dat geld voor Pearl Jam ook wel wat, aangezien ze waarschijnlijk niet meer dan 3 max 4 nummers van het nieuwe album gaan spelen veronderstel ik.

Anderzijds heeft Pearl Jam in z'n vorige 5 passages slechts 7 nummers elke keer gespeeld. Zelfs klassiekers als Black (2x) en Better Man (3x) hebben ze er niet altijd gespeeld. De laatste keer dat ze Better Man speelden in Werchter was 2014. Op die manier valt er elke keer genoeg nieuws te beleven, zeker voor mensen die niet elk jaar gaan of voor mensen die in 2014 nog te jong waren maar PJ wel een goede band vinden...
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.411
1.914
neracroft wrote:
Een Twenty One Pilots met 3 full albums hun set is helemaal anders dan met 2 full albums.
En The Cure met 15 albums hun set is grotendeels hetzelfde als met 16 (om maar iets te zeggen). En dat geld voor Pearl Jam ook wel wat, aangezien ze waarschijnlijk niet meer dan 3 max 4 nummers van het nieuwe album gaan spelen veronderstel ik.

Anderzijds heeft Pearl Jam in z’n vorige 5 passages slechts 7 nummers elke keer gespeeld. Zelfs klassiekers als Black (2x) en Better Man (3x) hebben ze er niet altijd gespeeld. De laatste keer dat ze Better Man speelden in Werchter was 2014. Op die manier valt er elke keer genoeg nieuws te beleven, zeker voor mensen die niet elk jaar gaan of voor mensen die in 2014 nog te jong waren maar PJ wel een goede band vinden…
Pearl Jam, The Cure, Radiohead zijn in het opzicht van wisselende setlists wel moeilijk te evenaren, ik vergeet er uiteraard nog.
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Ik ben toch wel zeer verrast door de bepaalde gehanteerde “muziekkennis” van bepaalde posts hier…
Wat je smaak ook is (ik vind bijvoorbeeld Jorja Smith en Anderson .Paak, wat ook jonge generatie is, fantastisch!), je moet toch niet durven ontkennen dat Rage Against The Machine, Red Hot Chili Peppers, Queen, Pearl Jam, Rammstein… de echte kalibers zijn en dat Post Malone, The Strokes, en dergelijke… nog lang niet hetzelfde palmares hebben.

De Rock Werchter bezoeker verwacht wel dat soort headliners, terwijl je bijv. ook PP meer het ontdekkingspubliek kan aanspreken…

Het is inmiddels wel duidelijk dat je The Strokes niks vindt, daar heb je nu al tig posts over geschreven, wordt behoorlijk repetitief en daarmee irritant. Blijf vooral tegen jezelf zeggen dat zij absoluut niet headlinewaardig zijn, maar doe dat in de spiegel en niet hier want het is wel duidelijk.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.411
1.914
slyke wrote:
Ik ben toch wel zeer verrast door de bepaalde gehanteerde “muziekkennis” van bepaalde posts hier…
Wat je smaak ook is (ik vind bijvoorbeeld Jorja Smith en Anderson .Paak, wat ook jonge generatie is, fantastisch!), je moet toch niet durven ontkennen dat Rage Against The Machine, Red Hot Chili Peppers, Queen, Pearl Jam, Rammstein… de echte kalibers zijn en dat Post Malone, The Strokes, en dergelijke… nog lang niet hetzelfde palmares hebben.

De Rock Werchter bezoeker verwacht wel dat soort headliners, terwijl je bijv. ook PP meer het ontdekkingspubliek kan aanspreken…

Het is inmiddels wel duidelijk dat je The Strokes niks vindt, daar heb je nu al tig posts over geschreven, wordt behoorlijk repetitief en daarmee irritant. Blijf vooral tegen jezelf zeggen dat zij absoluut niet headlinewaardig zijn, maar doe dat in de spiegel en niet hier want het is wel duidelijk.
Je valt hem/haar nu wel aan, maar meerdere hier aanwezig, in meerdere topics, geven steeds dezelfde mening over bands/festivals, ergens logisch toch op een muziekforum?
"Strokes/Billie/Post/... zijn geen headliner"
"Weeral band x"
"Volbeat/Kendrick is bagger"
"IIg imo mag x zeker komen"
"Band x is wel/niet relevant"
Verschillende qoutes die ik bij verschillende members kan plaatsen :lol:
 

OMG

Campingartiest
22 apr 2015
50
0
https://instagram.com/biffy_clyro
http://www.biffyclyro.com/

Biffy Clyro hun site en instagram alleen maar een blauwe kleur..
Misschien eenn tour?
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
James wrote:

slyke wrote:
Ik ben toch wel zeer verrast door de bepaalde gehanteerde “muziekkennis” van bepaalde posts hier…
Wat je smaak ook is (ik vind bijvoorbeeld Jorja Smith en Anderson .Paak, wat ook jonge generatie is, fantastisch!), je moet toch niet durven ontkennen dat Rage Against The Machine, Red Hot Chili Peppers, Queen, Pearl Jam, Rammstein… de echte kalibers zijn en dat Post Malone, The Strokes, en dergelijke… nog lang niet hetzelfde palmares hebben.

De Rock Werchter bezoeker verwacht wel dat soort headliners, terwijl je bijv. ook PP meer het ontdekkingspubliek kan aanspreken…


Het is inmiddels wel duidelijk dat je The Strokes niks vindt, daar heb je nu al tig posts over geschreven, wordt behoorlijk repetitief en daarmee irritant. Blijf vooral tegen jezelf zeggen dat zij absoluut niet headlinewaardig zijn, maar doe dat in de spiegel en niet hier want het is wel duidelijk.

Je valt hem/haar nu wel aan, maar meerdere hier aanwezig, in meerdere topics, geven steeds dezelfde mening over bands/festivals, ergens logisch toch op een muziekforum?
“Strokes/Billie/Post/… zijn geen headliner”
“Weeral band x”
“Volbeat/Kendrick is bagger”
“IIg imo mag x zeker komen”
“Band x is wel/niet relevant”
Verschillende qoutes die ik bij verschillende members kan plaatsen ?

Prima hoor, maar om vijf van je laatste tien posts te gebruiken voor hetzelfde riedeltje is gewoon irritant (naar mijn mening). Ik zou als ik iemand anders dat zie doen hetzelfde zeggen, maar vaak blijft dat wel bij één of misschien twee à drie keer dezelfde mening; op gegeven moment is het duidelijk en kan je wel blijven herhalen.. Gaat er dus zeker niet om dat mensen hun mening niet mogen uiten, maar als je precies diezelfde mening al vier keer geuit hebt is het wel een keer klaar wat mij betreft.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.412
3.383
Vind gewoon dat je een artiest niet per se kunt definiëren door ze in één bepaald hokje te willen steken, zoals de voorbeelden laten uitschijnen op de vorige pagina zouden die allemaal hiphop-muziek maken en dat klopt maar ook weer niet helemaal natuurlijk (en als je je gaat baseren op Wikipedia, tgoh ja). Tyler The Creator’s ‘Igor’ was een popplaat, Post Malone’s ‘Beerbongs & Bentlys’ was dat dan weer net iets minder maar zou je eigenlijk ook daarin kunnen stoppen, weetjewel. En ja, ik vind ’t als massa, als fanbase, als community nogal fout om artiesten te labelen ook al hebben ze daarom misschien zelf niet eens gevraagd of is het een bepaalde fase die ze doormaken en doen ze nadien wel wat anders, die dingen scheppen verwachtingen en komen hoe dan ook weer terug tot de artiest zelf..


RubenFrusciante wrote:
Yannick duwt Pearl Jam nu net zo goed in een hokje “gerecycelde headliners”.

Dude, bijna om de twee jaren op hetzelfde festival spelen en dat voor een periode van meer dan tien jaar.. Dan mag je toch gerust van ‘gerecycleerd’ spreken hoor, niets hypocriet aan lol.


RubenFrusciante wrote:
Waarom heb je die drang om mensen jouw muziek leuk te laten vinden of alle genres te laten waarderen, of vooral degene die je zelf leuk vind?

Waar heb ik dat nou weer gezegd.
Dan nog blijft Pearl Jam 'de recycelingband' noemen even goed 'in hokjes plaatsen', dus hypocriet. Ik zeg nergens dat Pearl Jam er niet te vaak staat. Maar télkens weer moeten lezen dat daarop wordt afgegeven is net zo 'toxic' en irritant als 'artiesten in een hokje plaatsen'. Je hebt je mening over dat afkraken van voornamelijk hiphop en nieuwere muziek al 10x verkondigd, maar anderen mogen niet blijven zeggen dat ze het kutmuziek vinden, hypocrisie.
En wat interesseert mij het nou dat Igor een popplaat was, en geen hiphop plaat, dat is weer net zo goed 'hokjes plaatsen' trouwens, ik vind het gewoon kut muziek. Kendrick en Stormzy vind ik weer leuk, niet door genre gewoon door hun muziek.
Maar zoals ik al zei, ik heb helemaal geen zin hier weer een standpunt in te nemen, want ik weet toch dat je je mening houdt, fine natuurlijk. Maar je hoeft dat niet zo belerend mee te delen, dat heb je namelijk, en met jou velen hoor, al zat gedaan. En als je dat wel blijft doen, wat je goed recht is, laat anderen dan ook gewoon zeggen wat ze denken.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken